Της Μαριάννας Τζάννε
 
Εξωδικαστικά θα επιλύονται οι διαφορές μεταξύ δημοσίου και εργολάβων για τα δημόσια έργα, παρακάμπτοντας την πολύχρονη διαδικασία των δικαστηρίων που ισοδυναμεί με μεγάλες καθυστερήσεις και εμπλοκές στα έργα. Η ρύθμιση σχεδιάστηκε για το μετρό της Θεσσαλονίκης, για το οποίο η ΑΕΓΕΚ έχει εγείρει απαιτήσεις εκατομμυρίων ευρώ λόγω  καθυστερήσεων στην παράδοση των χώρων και των αρχαιολογικών ανασκαφών, θα επεκταθεί όμως και σε άλλα δημόσια έργα, πλην των οδικών αξόνων, για τους οποίους η κυβέρνηση επιθυμεί να κλείσει ξεχωριστά τα μεγάλα μέτωπα. Αυτό είναι το καρότο του υπουργείου για τον κατασκευαστικό κλάδο αφού το μαστίγιο θα έρθει στο κυνήγι των προσφυγών.

Η κυβέρνηση θέλοντας να περιορίσει την «εργολαβία» των ενστάσεων που οδηγεί σε ατέρμονες διαδικασίες τα δημόσια έργα, θεσπίζει παράβολο για την υποβολή προσφυγών από 250 ευρώ έως 50.000 ευρώ, ισοδύναμο με το 0,05 επί τις χιλίοις του προϋπολογισμού του έργου.

Παρουσιάζοντας τα νέα νομοθετικά βήματα του υπουργείου Ανάπτυξης στα δημόσια έργα, χθες ο Αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης κ. Σταύρος Καλογιάννης, χαρακτήρισε τη νέα ρύθμιση για τον εξωδικαστικό συμβιβασμό ως καινοτόμο.

Η διαδικασία πλασάρεται ως «φιλικός διακανονισμός» και όπως ειπώθηκε «αναμένεται να συμβάλλει στην επιτάχυνση του χρόνου εκτέλεσης των έργων» με την σύμφωνη γνώμη των φορέων που υλοποιούν τα έργα αλλά και των εργοληπτικών οργανώσεων της χώρας.

Κρίνεται δε σημαντική και για ένα πρόσθετο λόγο καθώς τα συγχρηματοδοτούμενα έργα αποτελούν λόγω και της οικονομικής συγκυρίας, τον κορμό των δημοσίων έργων που εκτελούνται και επομένως πρέπει να διασφαλιστεί η ομαλή συνέχισή τους.

Το υπουργείο Ανάπτυξης θεσμοθετεί παράλληλα και μια σειρά από άλλες εκκρεμότητες στα δημόσια έργα, οι οποίες έχουν ενταχθεί στο νόμο για τις μεγάλες και στρατηγικές επενδύσεις που έχει δρομολογηθεί προς ψήφιση στη βουλή. Μεταξύ αυτών είναι, ο περιορισμός του συστήματος προσφοράς «Μελέτη-Κατασκευή», ο τρόπος υπολογισμού του ασφαλτικών εργασιών στις διακηρύξεις των έργων αλλά και  η μείωση των πρόσθετων εγγυήσεων στο μισό. Η περικοπή των εγγυήσεων στα έργα αποτελεί ένα από τα πάγια αιτήματα του κλάδου και υπαγορεύεται από την δυσμενή οικονομική συγκυρία η οποία δημιουργεί μεγάλα προβλήματα στην προσκόμιση των εγγυήσεων καλής εκτέλεσης. Στις επιπλέον ρυθμίσεις περιλαμβάνεται και προθεσμία 4 μηνών αντί για δύο που ίσχυε ως σήμερα, μέσα στην οποία ο ανάδοχος ενός έργου θα μπορεί να εγείρει τις αξιώσεις του σε μια σύμβαση.

Στο υπουργείο έχει συσταθεί επιτροπή η οποία επεξεργάζεται και επιπλέον ζητήματα του κλάδου που πρόκειται να θεσμοθετηθούν τους επόμενους μήνες. Ανάμεσά τους είναι διατάξεις για την τήρηση και λειτουργία του μητρώου των εργοληπτικών εταιρειών (ΜΕΕΠ) όπως οι δείκτες βιωσιμότητας, ο τύπος κατάταξης, τα όρια στελέχωσης κ.α. Με «Προεδρικό Διάταγμα» θα αναμορφωθούν αντίστοιχα οι διατάξεις για το μητρώο μελετητών και εταιρειών μελετών, το οποίο βρίσκεται στην τελική επεξεργασία, πριν πάει για έλεγχο στο ΣτΕ.

Ολοκληρώνονται τέλος οι διαδικασίες για τη θέσπιση εθνικού ηλεκτρονικού συστήματος δημόσιων συμβάσεων. Το σύστημα αυτό θα περιλαμβάνει όλα τα αναγκαία στοιχεία για τον προγραμματισμό, την προκήρυξη, ανάθεση, σύναψη και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων προμήθειας αγαθών, παροχής υπηρεσιών και εκτέλεσης έργων.      

Το υπουργείο ανακοίνωσε ότι μέσα στο β΄ εξάμηνο του 2012 είχαν συμβασιοποιηθεί συνολικά έργα ύψους 500 εκ. ευρώ ενώ για το επόμενο τετράμηνο προωθούνται έργα 2,4 δις. ευρώ. Επισημάνθηκε ότι μετατίθενται για τον Απρίλιο οι δημοπρατήσεις για τρία ΣΔΙΤ. Το Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη, το αεροδρόμιο Καστελίου και την Υποθαλάσσια Ζεύξη Λευκάδας.