Συνέντευξη στην Κατερίνα Καραμούτσου

 

Ως μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές αλλά και από τις πιο καινοτόμες στο ηλεκτρονικό εμπόριο εκτιμά ότι είναι η Ελλάδα η επικεφαλής για την ανάπτυξη επιχειρήσεων της PayPal στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη, Ganna Yevtushenko. Σύμφωνα με την ίδια το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα έχει καταφέρει να ανταπεξέλθει ικανοποιητικά στην οικονομική κρίση, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της PayPal οι τομείς που κινούνται περισσότερο στην χώρα αφορούν στον τουρισμό, τη μόδα και τα ηλεκτρονικά είδη. Τα θετικά στοιχεία στους τομείς αυτούς ενθαρρύνουν την εταιρεία ηλεκτρονικών πληρωμών να επεκτείνει τις συνεργασίες της με τον κλάδο των τραπεζών και των παρόχων τηλεπικοινωνιακών προϊόντων.

Ένας από τους παγκόσμιους στόχους της εταιρείας για φέτος είναι η διευκόλυνση των ηλεκτρονικών πληρωμών μέσω των κινητών, καθώς, όπως σημειώνει η κ.Yevtushenko, το 50% της παγκόσμιας κίνησης της PayPal προέρχεται από τις αγορές μέσω των smartphones και των tablets.

Πώς βλέπετε την αγορά ηλεκτρονικών πληρωμών στην Ελλάδα;

Η Ελλάδα είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές. Οι τελευταίες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για 3,2 δις. όγκο ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα. Και αναπτύσσεται γύρω στο 20 – 25% κάθε χρόνο. Μεγάλη κίνηση έχουμε σε τομείς όπως ο τουρισμός, η μόδα και τα ηλεκτρονικά. Μάλιστα, ο τουρισμός αποτελεί το μεγαλύτερο κομμάτι της κίνησής μας. Όλο και περισσότεροι πελάτες στην Ελλάδα χρησιμοποιούν την PayPal για να ψωνίσουν online. Η Ελλάδα είναι επίσης και από τις πιο καινοτόμες αγορές καθώς υπάρχει αρκετή χρηματοδότηση για τις start up εταιρείες. Υπάρχουν πολλά επενδυτικά κεφάλαια για τις start ups, οι οποίες προσανατολίζονται κυρίως στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου. Αλλά όλο και περισσότεροι έμποροι στρέφονται προς το διαδίκτυο.

Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει τον κλάδο;

Απ ‘ότι δείχνουν τα νούμερά μας όχι. Δεν έχουμε δει μεγάλες συνέπειες. Οι αναφορές που λαμβάνουμε από την Ελλάδα δείχνουν ότι το ecommerce κατάφερε να ανταπεξέλθει στην κρίση.

Υπάρχει κάποια αγορά που σας δυσκολεύει περισσότερο από τις άλλες; Ποια είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε;

Δεν θα έλεγα ότι υπάρχει μια συγκεκριμένη αγορά που να μας προβληματίζει. Σε κάθε χώρα έχουμε διαφορετικά προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε. Σε κάποιες έχουμε να αντιμετωπίσουμε τις προτιμήσεις των καταναλωτών, οι οποίοι πολλές φορές προτιμούν να πληρώνουν με μετρητά κι όχι με κάποιο άλλο μέσο. Σε κάποιες άλλες υπάρχει πολύς ανταγωνισμός. Κάθε αγορά έχει τα δικά της χαρακτηριστικά. Η Πολωνία είναι πολύ διαφορετική από την Ελλάδα όσον αφορά στις προτιμήσεις των καταναλωτών. Οπότε πρέπει να προσαρμοστούμε στην κάθε αγορά.

Τι είδους συνεργασίες ψάχνετε στην Ελλάδα;

Σε κάθε αγορά υπάρχουν συγκεκριμένοι στόχοι. Αρχικά, προσπαθούμε να συνεργαστούμε με τους μεγαλύτερους εμπόρους ηλεκτρονικού εμπορίου. Στην Ελλάδα αυτοί είναι περίπου 20-30 κυρίως σε τομείς όπως ο τουρισμός, τα καλλυντικά και τα ηλεκτρονικά είδη. Μια δεύτερη στρατηγική αφορά στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σε αυτές φτάνουμε μέσω συνεργασιών με τοπικές εταιρείες που γνωρίζουν πολύ καλά την τοπική αγορά και διαθέτουν μεγάλη βάση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, όπως η Atcom.  Ο τρίτος στόχος είναι η προσέλκυση πελατών όπως οι τράπεζες και οι πάροχοι τηλεπικοινωνίας. Για παράδειγμα, ένα από τα προϊόντα που δεν έχει έρθει ακόμα στην Ελλάδα αλλά θέλουμε να το προωθήσουμε κι εδώ είναι η ανανέωση του χρόνου ομιλίας στα κινητά μέσω της PayPal.

Πώς βλέπετε την αγορά ηλεκτρονικού εμπορίου μέσω κινητών; Υπάρχουν περιθώρια για μεγάλη κερδοφορία μέσω των πληρωμών από κινητά;

Οι πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων έχουν γίνει πολύ σημαντικό κομμάτι της εταιρείας. Περίπου το 50% της παγκόσμιας κίνησης του Pay Pal προέρχεται από τα κινητά, τα smartphones  και τα tablets. Ένας από τους φετινούς στόχους της εταιρείας παγκοσμίως είναι να κάνει την αγoρά προϊόντων μέσω smartphones και tablets όσο πιο εύκολη γίνεται. Όλο και περισσότεροι χρησιμοποιούν τα κινητά για τις αγορές τους, όλο και περισσότεροι έμποροι ψάχνουν τρόπους να κάνουν το προϊόν τους διαθέσιμο στην αγορά μέσω κινητών, ακόμα και στην Ελλάδα. Μάλιστα, το 2009 η PayPal  ήταν η πρώτη εταιρεία που προσέφερε τέτοιου είδους μεθόδους πληρωμής. Επομένως, προσπαθούμε συνεχώς να βελτιώσουμε το προϊόν μας στον τομέα αυτό. Ελπίζουμε μάλιστα, ότι το ποσοστό αυτό ( 50%) θα αυξηθεί περισσότερο στο μέλλον, γιατί οι καταναλωτές αλλάζουν συνήθειες, θέλουν να κάνουν τα ψώνια τους όσο είναι στη στάση περιμένοντας το λεωφορείο, δεν θέλουν να περιμένουν έως ότου γυρίσουν στο σπίτι.

Μπορεί η Ευρώπη να ανταγωνιστεί τη Silicon Valley στον τομέα των startups;

Μπορεί στην Ευρώπη να μην υπάρχει ένα τεράστιο κέντρο για τις start ups όπως η Silicon Valley  αλλά υπάρχουν μικρά κέντρα καινοτομίας. Υπάρχουν πολλά hotspots και πολλές κοινότητες startups στην Ευρώπη, πχ στην Γερμανία, την Εσθονία,  την Ουγγαρία. Πολλές από αυτές τις χώρες έχουν δημιουργήσει κοινότητες  start up και έχουν πολύ πετυχημένα προϊόντα. Για παράδειγμα, το skype που ξεκίνησε από την Εσθονία.

Τι σας ξεχωρίζει από τους ανταγωνιστές σας, όπως το Square;

Πάντα προσπαθούμε να μάθουμε από τους ανταγωνιστές μας. Το Square  έχει ένα πολύ καλό προϊόν αλλά δεν μπορώ να το συγκρίνω με την PayPal γιατί είναι διαφορετικά προϊόντα. Αυτό που μετράει πραγματικά δεν είναι ο μηχανισμός που χρησιμοποιεί η κάθε εταιρεία, δεν είναι οι μικρές συσκευές, αλλά το τι προσφέρει η εφαρμογή στον  πελάτη και  τον έμπορο.  Αυτή είναι η δύναμη της PayPal.

Είναι στους στόχους σας να επεκταθείτε και στις offline αγορές;

Ναι. Οι αγορές εκτός Internet είναι ένας στόχος που, όμως, συμβαδίζει με το online shopping. Δεν είναι ξεχωριστός κόσμος. Ο στόχος είναι να κάνουμε γενικά διαθέσιμο το  PayPal παντού, σε όλες τις καταστάσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει ο πελάτης.

Ποιο είναι το μέλλον των ηλεκτρονικών πληρωμών;

Για μένα το καλύτερο θα ήταν να πληρώνω και να μην το καταλαβαίνω ότι πληρώνω. Να είναι αυτόματο.  Για παράδειγμα, η συνεργασία της Paypal με την Spotify, δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να πληρώνουν μέσω Paypal αυτόματα χωρίς να χρειάζεται ανανέωση συνδρομής. Η ιδανική κατάσταση για μένα θα ήταν οι πληρωμές να ήταν τόσο βολικές, γρήγορες και ασφαλείς ώστε να μην χρειάζεται να ανησυχώ. Να μην χρειάζεται να βγάλω το πορτοφόλι μου ακόμα και για να αγοράσω έναν καφέ.  Και ήδη η PayPal έχει δημιουργήσει τέτοια προϊόντα.

Πώς σκοπεύει να αντιμετωπίσει η εταιρεία τον ανταγωνισμό από τις τράπεζες που έχουν αρχίσει να προσφέρουν διαδικτυακά τα προϊόντα τους;

Δεν θα έλεγα ότι υπάρχουν πολλές τράπεζες που έχουν αναπτύξει τόσο βολικές λύσεις στις πληρωμές όσο η PayPaI γιατί σε κάθε περίπτωση για να κάνεις μια πληρωμή στο Ιντερνετ μέσω τράπεζας θα πρέπει να μπεις στον τραπεζικό λογαριασμό σου,  να εισάγεις τον Ιban, ενώ με την PayPaI το μόνο που χρειάζεται να ξέρω είναι το email για να κάνω μια πληρωμή. Φυσικά, οι τράπεζες προσπαθούν να βρουν λύσεις ώστε να διευκολύνουν τους πελάτες τους στο διαδίκτυο. Αλλά εμείς δεν τους αντιμετωπίζουμε ως ανταγωνιστές αλλά ως συνέταιρους. Έχουμε αναπτύξει πολλά προϊόντα σε συνεργασία με τις τράπεζες και συνεργαζόμαστε μαζί τους.