Της Μαριάννας Τζάννε

Αποφασιστικά βήματα σε περισσότερες από δέκα εργολαβίες που έχουν καταρρεύσει λόγω οικονομικών προβλημάτων των κατασκευαστικών εταιρειών θα πρέπει να γίνουν από το υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να βγάλει από το τούνελ μεγάλα έργα οδοποιίας, λιμάνια και αεροδρόμια.

Συμβάσεις που είχαν ανατεθεί σε εταιρείες όπως η Μηχανική, η ΑΕΓΕΚ, η Αττικάτ και η Βιοτέρ αναζητούν επειγόντως λύσεις με αποτέλεσμα το υπουργείο είτε να έχει κινήσει τις διαδικασίες έκπτωσης των εταιρειών ή βρίσκεται ένα βήμα πριν από αυτή την διαδικασία.

Τεράστιες δυσκολίες αντιμετωπίζει το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, οι κάθετοι οδικοί άξονες της Εγνατίας καθώς και το Άκτιο Αμβρακία με το υπουργείο να εκφράζει μεγάλο προβληματισμό για την τύχη τους καθώς όλοι οι χρόνοι που έχουν δοθεί στις εταιρείες έχουν εξαντληθεί. Το αποτέλεσμα είναι μισοτελειωμένα έργα και εργοληπτικές εταιρείες στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.

Από τις πλέον χαρακτηριστικές περιπτώσεις, είναι το Άκτιο –Αμβρακία που έχει αναλάβει ο όμιλος της ΑΕΓΕΚ με την συγγενή εταιρεία Ιόνια του κ. Γιάννη Μαρούλη. Πρόκειται για τις τρεις από τις συνολικά τέσσερις εργολαβίες ύψους 400 εκ. ευρώ που έχει αναλάβει ο προβληματικός όμιλος, για τον οποίο οι τράπεζες έχουν ξεκινήσει διαδικασία εξόδου. Όπως παραδέχτηκε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης κ. Σταύρος Καλογιάννης στο έργο έχει κινηθεί ήδη η διαδικασία έκπτωσης του εργολάβου.

Στο στάδιο της υποκατάστασης βρίσκεται άλλη μια εργολαβία που αφορά την οδική σύνδεση «Λιμάνι Θεσσαλονίκης-ΠΑΘΕ» όπου η Εγνατία βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τον δεύτερο μειοδότη του έργου, την εταιρεία Άκτωρ, προκειμένου να γίνει υποκατάσταση του εργολάβου που είχε κερδίσει η Βιοτέρ.

Σε άλλες δύο συμβάσεις, την κατασκευή του λιμένα Καβάλας και την εκβάθυνση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης διαλύθηκαν τους προηγούμενους μήνες οι εργολαβίες που είχε κερδίσει στο πρώτο έργο η Θόλος (θυγατρική της Μηχανικής) και στο δεύτερο η ΕΛΤΕΡ.

Το υπουργείο σχεδιάζει την προκήρυξη νέου διαγωνισμού για το υπόλοιπο κομμάτι του λιμένα της Καβάλας  συνολικής αξίας περίπου 16 εκ. ευρώ ενώ οι εργασίες που απομένουν για να ολοκληρωθεί το έργο της Αλεξανδρούπολης εκτιμώνται σε 20 εκ. ευρώ. Σε διαδικασία υποκατάστασης βρίσκεται κατά πληροφορίες και η γ’ φάση του λιμένα Ηγουμενίτσας που επίσης έχει ανατεθεί στην εταιρεία Ιόνιος ενώ στο αεροδρόμιο Σκιάθου (επέκταση  δαπέδου στάθμευσης  και νέου συνδετήριο τροχοδρόμου), το υπουργείο προχώρησε πρόσφατα στην ανάθεση της σύμβασης στον δεύτερο μειοδότη (Λατομεία Τυρνάβου) καθώς η «Πρίσμα Δομή ΑΤΕ», θυγατρική της Ιντρακάτ δεν κατάφερε να παρατείνει την ισχύ της οικονομικής της προσφοράς.

Μεγάλες δυσκολίες αντιμετωπίζουν τα έργα και στους κάθετους οδικούς άξονες της Εγνατίας Οδού, που πρόκειται να δοθούν πακέτο -μαζί με το κύριο δίκτυο του αυτοκινητοδρόμου- σε ιδιώτες.  Έκπτωτη έχει κηρυχθεί η Μηχανική στο τμήμα Σιδηρόκαστρο –Πετρίτσι μήκους 9 χιλιομέτρων που ανήκει στον άξονα Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα. Η σύμβαση για το έργο υπογράφτηκε το 2006 αλλά οι εργασίες είναι παγωμένες από το 2009.

Η εταιρία έχει καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα που ακόμη δεν έχουν εκδικαστεί. Ανάλογη τύχη είχε σε άλλο τμήμα (Στρυμονικό-Λευκώνας-κόμβος Χριστού μήκους 22 χιλιομέτρων) του άξονα Θεσσαλονίκη –Προμαχώνας, η Αττικάτ. Το έργο ανέλαβαν Τέρνα –ΑΕΓΕΚ αλλά επί της ουσίας η σύμβαση υλοποιείται από την Τέρνα. Περικοπή αντικειμένου λόγω οικονομικών δυσκολιών της Ιονίου ΑΕ θα γίνει και στο Κομοτηνή-Νυμφαία-Ελληνοβουλγαρικά σύνορα ενώ υποκατάσταση εργολάβου έχουμε στο Αρδάνιο-Ορμένιο (τμήμα Μάνδρα-Ψαθάδες στο Διδυμότειχο) όπου η ΑΕΓΕΚ αντικατέστησε την Βιοτέρ(!).

Ανακατατάξεις λόγω κατάρρευσης της Αττικάτ είχαμε και στο πέταλο του Μαλιακού σε τμήματα του ΠΑΘΕ που κατασκευάζονται ως δημόσια έργα. Χαρακτηριστική περίπτωση είναι το τμήμα Αγία Μαρίνα Στυλίδας –Ράχες (υποκατάσταση ΑΤΤΙΚΑΤ από Άκτωρ-Τέρνα) μήκους 19 χλμ. και στο Σπερχειός –Ροδίτσα (υποκατάσταση Αττικάτ από την Μοχλός) μήκους 4,1 χλμ.