Του Μηνά Τσαμόπουλου

Ο ενεργειακός χάρτης αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο  και στο πλαίσιο αυτό ξεχωρίζει η αύξηση της ζήτησης  για υγροποιημένο φυσικό αέριο  (LNG), η οποία  αναμένεται  τα επόμενα 20 χρόνια  να εκτοξευθεί  όπως εκτιμούν οι οικονομικές αναλυτές.

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα  να υπάρξει έλλειψη χωρητικότητας, δηλαδή να μην φθάνουν τα πλοία για να καλύψουν τη ζήτηση, κάτι που προβληματίζει τις εταιρείες παραγωγής αλλά και μεταφοράς.

Ο   υπάρχων παγκόσμιος  στόλος των πλοίων μεταφοράς LNG, είναι μεταφορικής ικανότητας 53 εκατομμυρίων  κυβικών μέτρων. Έως το 2030, ο στόλος θα πρέπει να αυξηθεί  από τα 360 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου που είναι σήμερα,  στα 900 το 2030, συνολικής  χωρητικότητας 90 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων, προκειμένου να μπορεί να καλύψει τη ζήτηση για μεταφορά.

Το παγκόσμιο εμπόριο LNG υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί από 310 δισ. κ.μ. που ήταν το 2011 στα 570 δισ. κ.μ. το 220 και τα 880 δισ. κ.μ. το 2030. Η αύξηση θα οφείλεται κυρίως στην άνοδο των εισαγωγών από Κίνα και Ινδία.

Τα δύο αυτά κράτη  αναμένεται να  αυξήσουν τις εισαγωγές τους τόσο από το Κατάρ όσο και την Αυστραλία. Παράλληλα,  υπολογίζεται ότι τα κράτη  που θα εισάγουν υγροποιημένο φυσικό αέριο θα φθάσουν τα 40 μέχρι το 2030.

Η ελληνική ναυτιλία βέβαια δεν θα μπορούσε να μην έχει και το δικό της μερίδιο σε αυτή την προσοδοφόρα αγορά.

Οι ελληνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο των LNG τα επόμενα χρόνια θα προσπαθήσουν να ισχυροποιήσουν την παρουσία τους και αναπόφευκτα θα τραβήξουν μαζί τους και άλλους Έλληνες εφοπλιστές.

Οι Έλληνες

Τα ονόματα Ελλήνων  φιγουράρουν μέσα στην πρώτη 20άδα των μεγαλύτερων ανεξάρτητων  πλοιοκτητών στόλου μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ειδικότερα ο όμιλος Αγγελικούση μέσω της  θυγατρικής του εταιρείας Maran Gas διαθέτει  στόλο που αποτελείται από πέντε πλοία LNG ενώ έχει υπό ναυπήγηση   συνολικά 11.

Η  GasLog του κ. Πήτερ Λιβανού η οποία είναι εισηγμένη στην αμερικανική  χρηματαγορά έχει 12 πλοία και ναυπηγεί άλλα οκτώ.

Η  Dynagas του Ομίλου Γιώργου Προκοπίου, έχει στόλο που αποτελείται  από τρία  LNG carriers  και άλλα επτά υπό ναυπήγηση. Πρόσφατα το πλοίο «Ob River», ναυπήγησης 2007, της Dynagas έγινε το πρώτο LNG Carrier παγκοσμίως που διέσχισε το Βόρειο Πέρασμα (North Sea Route). Ειδικότερα πραγματοποίησε δύο ταξίδια. Το πρώτο από τη Νότια Κορέα προς την Ευρώπη χωρίς φορτίο, προκειμένου   να δοκιμαστεί ο  εξοπλισμός και πλήρωμα στις συνθήκες που επικρατούσαν και το δεύτερο  με  φορτίο, από τον τερματικό σταθμό LNG του Hammerfest στη Νορβηγία με προορισμό την Ιαπωνία.

Η  Thenamaris του κ. Ντίνου Μαρτίνου έχει υπό παραγγελία τρία πλοία μεταφοράς υγραερίου.

Η Cardif Μarine του κ. Γιώργου Οικονόμου έχει  τέσσερα υπό ναυπήγηση πλοία LNG Carriers.

Η Alpha tankers του Χρήστου Κανελλάκη  έχει υπό ναυπήγηση  δύο  πλοίου αυτού του τύπου.

Ο  όμιλος Τσάκου με την εισηγμένη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης  ναυτιλιακή εταιρεία ΤΕΝ έχει  ένα LNG, ενώ υπέγραψε για την ναυπήγηση ενός ακόμη. Στόχο έχει να δημιουργήσει σε βάθος χρόνου στόλο ο οποίος θα αποτελείται από 10 LNG.

Ενδιαφέρον  να επεκταθεί στον τομέα των LNG  έχει εκφράσει και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης της Stealthgas η οποία έως τώρα κυριαρχεί στα LPG όπου διαθέτει στόλο με 37 αυτού του τύπου πλοία. Τη σκέψη αυτή απεκάλυψε σε επενδυτές  ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Χάρης Βαφειάς.

Τέλος  η Almi Tankers του ομίλου Φωστηρόπουλου σχεδιάζει μέσω της Almi Gas  τη ναυπήγηση έως και οκτώ LNG αξίας 1,6 δισ. δολ. Όμως το project ακόμη δεν έχει μπει στο στάδιο της υλοποίησης.