Γενικό έγγραφο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ: Γ36/02/3/8.4.2014
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 101 του Ν.4172/2013 (ΦΕΚ 167/Α’/23/7/2013), η διαχείριση των ασφαλιστικών οφειλών άνω των 5.000 ευρώ των Οργανισμών Κοινωνικής Ασφάλισης, αρμοδιότητας Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, διενεργείται πλέον από το ΚΕΑΟ.
Όπως γνωρίζετε, ήδη στο ΚΕΑΟ εντάχθηκαν οι μη ρυθμισμένες οφειλές που ξεπερνούν τις 5.000 ευρώ του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και του ΟΑΕΕ και ομαλοποιείται η πάγια διαδικασία μεταφοράς των επόμενων οφειλών.
Με το παρόν, σας γνωστοποιούμε την ένταξη στο ΚΕΑΟ των μη ρυθμισμένων οφειλών του ΟΓΑ.
1. Γενικές πληροφορίες
Στον ΟΓΑ απογράφονται αυτοαπασχολούμενα φυσικά πρόσωπα και φυσικά ή νομικά πρόσωπα που απασχολούν προσωπικό σε εργασίες η κύρια ασφάλιση των οποίων υπάγεται στο φορέα.
Οι αυτοτελώς απασχολούμενοι στην αγροτική οικονομία υποχρεούνται να καταβάλλουν οι ίδιοι τις ασφαλιστικές εισφορές τους για όσο χρόνο είναι ασφαλισμένοι, ενώ για τους μισθωτούς – ανειδίκευτους εργάτες του πρωτογενούς τομέα, τους αλιεργάτες και τους μετακλητούς αλλοδαπούς με είσοδο στη χώρα μετά την 1.1.2004, υπόχρεος για την καταβολή εισφορών είναι ο εργοδότης ή νόμιμος εκπρόσωπος της επιχείρησης.
Οι μηνιαίες ασφαλιστικές εισφορές είναι απαιτητές στο τέλος κάθε εξαμήνου. Για την καταβολή τους, ο ΟΓΑ στέλνει σε κάθε ασφαλισμένο και εργοδότη μέσα στο επόμενο εξάμηνο, ειδική ειδοποίηση – απόδειξη καταβολής της εισφοράς.
Οι εισφορές που δεν εξοφλούνται εμπρόθεσμα, καταβάλλονται αναπροσαρμοσμένες (με βάση τα νέα ποσά εισφορών).
2. Ένταξη στο ΚΕΑΟ
Οι οφειλέτες ΟΓΑ με την ένταξή τους στο Μητρώο Οφειλετών ΚΕΑΟ αποκτούν Αριθμό Μητρώου Οφειλέτη (ΑΜΟ) και εμφανίζονται πλέον στον φάκελο Οικονομικές Κινήσεις Οφειλέτη μέσω της οθόνης «Καρτέλα Καθυστερούμενων Οφειλέτη».
Με δεδομένο ότι υπάρχουν δύο κατηγορίες υπόχρεων στον ΟΓΑ, οι οφειλέτες του φορέα που μεταφέρονται στο ΚΕΑΟ διαχωρίζονται σε «Οφειλέτης Κ.Ε.Α.Ο. – Ο.Γ.Α. / Ασφαλισμένος» και «Οφειλέτης Κ.Ε.Α.Ο. – Ο.Γ.Α. / Εργοδότης».
Οι οφειλές που μεταφέρθηκαν στην αρμοδιότητα του ΚΕΑΟ αναφέρονται σε χρονική περίοδο μέχρι 30.6.2013, αφορούν κύρια εισφορά και εμφανίζονται στην «Καρτέλα Καθυστερούμενων Οφειλέτη» με τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
| Καρτέλα Καθυστερούμενων Εισφορών | |||
| Υποκατάστημα | Τύπος | Σειρά | Κωδικός Κίνησης |
| 446 | ΟΓΑ | Κ | 238 |
1) Στη στήλη «Υποκατάστημα» εμφανίζεται νέος κωδικός αριθμός «446» που αντιστοιχεί στο φορέα ΟΓΑ.
2) Στη στήλη «Τύπος» θα φέρει την ένδειξη «ΟΓΑ».
3) Στη στήλη «Σειρά» θα εμφανίζει την τιμή Κ: Κεφάλαιο (κύρια εισφορά) και
4) Στη στήλη «Κωδικός Κίνησης», προστέθηκε ο νέος κωδικός αριθμός 238 που αφορά στην κύρια εισφορά.
Η εκτύπωση των χρηματικών καταλόγων των ανωτέρω οφειλών πραγματοποιείται, όπως και για τις προηγούμενες κατηγορίες, μέσω του φάκελου «Βεβαίωση Οφειλών» αφού επιλεγεί ο υποφάκελος «Εκτυπώσεις» και στη συνέχεια επιλεγεί η εκτύπωση «Χρηματικός Κατάλογος».
3. Ενημέρωση και πιστοποίηση οφειλετών
Εντός του μηνός Απριλίου 2014 πρόκειται να αποσταλεί από τον ΟΓΑ ενημερωτικό σημείωμα προς τους εργοδότες και ασφαλισμένους του, με το οποίο θα τους ενημερώνει για τις δυνατότητες ρύθμισης που παρέχει ο Ν.4152/2013, για τη σύσταση του ΚΕΑΟ και για τις οφειλές που διαβιβάζονται σε αυτό.
Παράλληλα, στο ειδοποιητήριο για την καταβολή των τρεχουσών εισφορών που θα λάβουν οφειλέτες του ΟΓΑ με ύψος οφειλής άνω των 5.000 ευρώ, θα αναγράφεται η πληροφορία ότι οι καθυστερούμενες εισφορές τους μεταφέρθηκαν στο ΚΕΑΟ, το οποίο πλέον είναι αρμόδιο για τη διαχείρισή τους και στο οποίο θα διαβιβάζεται και κάθε μελλοντική τους οφειλή ανεξαρτήτως ποσού.
Η Κεντρική Υπηρεσία ΚΕΑΟ, μετά την παραλαβή του αρχείου και την απόδοση μοναδικού αριθμού ΚΕΑΟ στις Πράξεις Βεβαίωσης Οφειλής, θα αποστείλει πρόσκληση για την τακτοποίηση των οφειλών στην εν λόγω ομάδα οφειλετών, ενημερώνοντάς τους ταυτόχρονα για τη δυνατότητα πιστοποίησής τους ως χρήστες στο διαδίκτυο μέσα από την ιστοσελίδα του IΚΑ-ΕΤΑΜ (www.ika.gr) στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς οφειλέτες. Ως πιστοποιημένοι χρήστες μπορούν αρχικά να ενημερωθούν σε ποια υπηρεσία ΚΕΑΟ ανήκουν και για την εικόνα της οφειλής τους από τον πίνακα χρεών και, στο άμεσο μέλλον, θα μπορούν να ρυθμίζουν την οφειλή τους.
Συνημμένα, σας υποβάλλουμε τις οδηγίες σχετικά με τον τρόπο πιστοποίησης των οφειλετών για ενημέρωση των ενδιαφερόμενων (Παράρτημα 1).
4. Απαιτούμενα δικαιολογητικά ρύθμισης
Όσον αφορά στα δικαιολογητικά που απαιτούνται προκειμένου οι οφειλέτες του ΟΓΑ να ρυθμίσουν με τις διατάξεις της «Νέας Αρχής» ή/και της «Πάγιας Ρύθμισης», ισχύουν αναλογικά όσα προβλέπονται για τους οφειλέτες που έχουν ήδη ενταχθεί στο ΚΕΑΟ, δηλαδή η υποβολή υπεύθυνης δήλωσης του άρθρου 8 του Ν.1599/1986 στην οποία θα αναφέρονται:
α) Η αδυναμία εξόφλησης της οφειλής τη δεδομένη χρονική στιγμή καθώς και η ανταπόκριση στις μηνιαίες δόσεις.
β) Ότι ο δηλών δεν έχει καταδικαστεί για φοροδιαφυγή πρωτόδικα, τελεσίδικα ή αμετάκλητα.
γ) Ότι δεν έχει ασκηθεί εναντίον του ποινική δίωξη για φοροδιαφυγή και
δ) Το σύνολο των περιουσιακών στοιχείων (ακίνητη περιουσία, κινητές αξίες, ετήσιο εισόδημα, αριθμοί τραπεζικών λογαριασμών, οχήματα, απαιτήσεις από τρίτους, οφειλές σε ασφαλιστικά ταμεία ή το Δημόσιο).
5. Διαχείριση αίτησης ρύθμισης
Ο οφειλέτης ΟΓΑ ή ο νόμιμα εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπός του, υποβάλλει στην αρμόδια υπηρεσία ΚΕΑΟ, σχετική αίτηση χωρίς να απαιτείται η προσκόμιση υπηρεσιακού σημειώματος από τον φορέα. Η αίτηση πρωτοκολλείται χειρόγραφα και στη συνέχεια, για την έκδοση της σχετικής απόφασης, καταχωρείται στην οθόνη «Αίτηση Ρύθμισης».
Ήδη στην εν λόγω οθόνη, το πεδίο «Τύπος Οφειλέτη» προσαρμόστηκε ανάλογα και συμπεριλήφθηκε η ένδειξη «Ο.Γ.Α. Εργοδότης» ή «Ο.Γ.Α. Ασφαλισμένος» ενώ, με την καταχώριση του ΑΜΟ, εμφανίζεται ο Αριθμός Μητρώου ΟΓΑ στο πεδίο «ΑΜΕ/ΑΜΟΕ/ΑΜΑ» και τα στοιχεία του οφειλέτη στα αντίστοιχα πεδία, όπως αυτά μεταφέρθηκαν από το μητρώο του ΟΓΑ.
6. Αρμόδιο διοικητικό όργανο
Για τους αυτοτελώς απασχολούμενους στην αγροτική οικονομία, αρμόδιος Ανταποκριτής ΟΓΑ είναι ο Ανταποκριτής του τόπου κατοικίας ενώ για τους εργοδότες του φορέα αρμόδιος Ανταποκριτής είναι εκείνος της έδρας της επιχείρησης.
Κατά συνέπεια και μέχρι την ολοκλήρωση της ηλεκτρονικής υπηρεσίας υπαγωγής σε ρύθμιση, αρμόδιο διοικητικό όργανο για την έκδοση απόφασης ρύθμισης των οφειλών που προέρχονται από τον ΟΓΑ, είναι η υπηρεσία ΚΕΑΟ που εντάχθηκε ο οφειλέτης του ΟΓΑ βάσει του Ταχυδρομικού Κώδικα κατοικίας του -εφόσον πρόκειται για οφειλέτη/ασφαλισμένο- ή βάσει της έδρας της επιχείρησης -εφόσον πρόκειται για οφειλέτη/εργοδότη.
7. Έκδοση απόφασης ρύθμισης
Το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τον διακανονισμό οφειλών εφαρμόζεται οριζόντια από όλους τους ΦΚΑ, επομένως και για τους οφειλέτες του ΟΓΑ, εφαρμόζονται οι διατάξεις των υποπαρ. ΙΑ.1 – Πάγια Ρύθμιση και ΙΑ.2 – Ρύθμισης Νέας Αρχής, της παρ. ΙΑ του άρθρου πρώτου του Ν.4152/2013 (ΦΕΚ 107/Α’/79.5.2013), όπως ισχύουν.
Σημειώνεται ότι, οι εισφορές του ΟΓΑ προσδιορίζονται και καταβάλλονται ανά εξάμηνο. Για το λόγο αυτό, στο ΚΕΑΟ μεταφέρθηκαν και ρυθμίζονται οφειλές μέχρι τον 6/2013.
8. Πληρωμή δόσεων
Οι οφειλέτες του ΟΓΑ καταβάλλουν τις δόσεις ρύθμισης στην υπηρεσία ΚΕΑΟ ή σε οποιοδήποτε υποκατάστημα ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, με έκδοση γραμματίου είσπραξης ρύθμισης.
Τονίζεται ότι η καταβολή της πρώτης δόσης, που απαιτείται για την υπαγωγή σε ρύθμιση, διενεργείται αποκλειστικά και μόνο στην υπηρεσία ΚΕΑΟ που εξέδωσε την απόφαση ρύθμισης.
Δεν υπάρχει, επομένως, γι’ αυτή την κατηγορία οφειλετών και μέχρι την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών από την υπηρεσία μας, η δυνατότητα καταβολής δόσεων σε πιστωτικά ιδρύματα.
9. Πρόσθετα τέλη
Οι καθυστερούμενες ασφαλιστικές εισφορές του ΟΓΑ δεν υπόκειται σε πρόσθετα τέλη, παρά μόνο σε αναπροσαρμογή, βάσει των νέων ποσών, κατά τον καταλογισμό τους. Για το λόγο αυτό, μετά την υπαγωγή των οφειλών σε ρύθμιση, καταλογίζεται μόνο ο τόκος επί του συνόλου της κύριας εισφοράς που προβλέπεται από τις διατάξεις του Ν.4152/2013.
Σημείωση: Σε περίπτωση που οφειλέτης αμφισβητεί τη συνολική οφειλή του ή μέρος αυτής, θα πρέπει να προσκομίσει τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία στην περιφερειακή υπηρεσία ΟΓΑ που ανήκει.
Για την επίλυση οποιασδήποτε απορίας ή προβλήματος που ενδεχομένως να προκύψει κατά την εφαρμογή των ανωτέρω, οι αρμόδιοι υπάλληλοι παρακαλούνται να απευθύνονται στα τηλέφωνα 210.5291767 και 210.5291769.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 1
ΟΔΗΓΙΕΣ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΟΦΕΙΛΕΤΩΝ ΑΛΛΩΝ ΦΟΡΕΩΝ
Στο ενημερωτικό σημείωμα που αποστέλλεται στον οφειλέτη του Ο.Γ.Α. του δίνεται η δυνατότητα μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών της ιστοσελίδας www.ika.gr, να πιστοποιηθεί ως χρήστης του διαδικτυακού τόπου στην περιοχή «ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΟΣ ΟΦΕΙΛΕΤΕΣ».
Τα βήματα που ακολουθεί για πιστοποίηση αφού προηγουμένως περάσει στις ηλεκτρονικές υπηρεσίες προς οφειλέτες, είναι τα ακόλουθα:
Βήμα 1: Οδηγείται να επιλέξει «Εγγραφή Χρήστη». Με αυτήν την επιλογή μεταφέρεται αυτομάτως στον διαδικτυακό τόπο της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.).
Βήμα 2: Εισάγει τους κωδικούς που του έχουν αποδοθεί από το TAXISNET.
Βήμα 3: Επιστρέφει αυτόματα στο διαδικτυακό τόπο του Ι.Κ.Α. -Ε.Τ.Α.Μ. και καταχωρεί τον κωδικό χρήστη και το συνθηματικό που επιθυμεί και συμπληρώνει τα υποχρεωτικά πεδία που αφορούν στα προσωπικά και επαγγελματικά του στοιχεία.
Βήμα 4: Δίνεται η δυνατότητα στο χρήστη να μεταβεί στον πίνακα χρεών του καθώς και να ενημερωθεί για την αρμόδια Υπηρεσία Κ.Ε.Α.Ο. που ανήκει.
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.