Της Μαριάννας Τζάννε

Στόχους με χρονοδιάγραμμα και υποσχέσεις για επανέναρξη των αυτοκινητοδρόμων από τον Απρίλιο, βάζει ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Κωστής Χατζηδάκης, ρίχνοντας το γάντι στις τράπεζες που θα κληθούν να επιβεβαιώσουν ή να διαψεύσουν τις μεγάλες προσδοκίες του.

Η κυβέρνηση βάζει μπροστά τα δημόσια έργα για να νεκραναστήσει τον παγωμένο κατασκευαστικό κλάδο και την ελληνική οικονομία, προγραμματίζοντας μπαράζ νέων υποδομών που θα γίνουν κυρίως με ΣΔΙΤ στον τομείς των λιμανιών (κρουαζιέρα), των αεροδρομίων (Καστέλι), των απορριμμάτων (δέκα διαγωνισμοί σε πλήρη εξέλιξη), της οδοποιίας (αυτοκινητόδρομοι, οδοποιίες) και των μεταφορών (μετρό, σιδηρόδρομος κ.α).
Ξεχωριστή θέση στα όπλα της ανάπτυξης που επιστρατεύει έχουν αναμφίβολα οι οδικοί άξονες, καθώς εάν ευοδοθεί η προσπάθεια που ξεκίνησε τον περασμένο Σεπτέμβριο για την επαναδιαπραγμάτευση των όρων,  το ποσό που θα διατεθεί για την ολοκλήρωσή τους θα ισοδυναμεί με το 2% του ΑΕΠ, ενώ θα δημιουργηθούν περίπου 25.000 θέσεις εργασίας, που έχουν χαθεί με την παύση των εργασιών προς διετίας.

Με την ανακεφαλαιοποίηση να βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και με δεδομένη την βούληση αρκετών ξένων τραπεζών να εγκαταλείψουν την χρηματοδότηση των αυτοκινητοδρόμων, η προσπάθεια του υπουργείου για να μπουν μπουλντόζες την Άνοιξη καθίσταται ένας μάλλον φιλόδοξος στόχος.

Κυβερνητικά στελέχη σημείωναν χθες ότι μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου καταβάλλεται προσπάθεια να ολοκληρωθούν οι συζητήσεις με τις τράπεζες, πιάνοντας το νήμα από το σημείο που το έχει αφήσει η συμφωνία-πλαίσιο που ανακοίνωσε το Δεκέμβριο με τους παραχωρησιούχους το υπουργείο. Ανάλογη προοπτική υπήρχε και με τους εργολάβους αλλά τελικά η όποια συμφωνία επιτεύχθηκε, χρειάστηκε τέσσερις μήνες για να μορφοποιηθεί και χωρίς να είναι πλήρης αφού από το πάζλ λείπει η χρηματοδότηση.

Ο κ. Χατζηδάκης έχει προαναγγείλει την παραμονή στα έργα των οδικών αξόνων των ελληνικών τραπεζών ενώ έχει ανακοινώσει την υποκατάστασή τους όπου χρειαστεί, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Ακόμη όμως και αν ο τραπεζικός τομέας -έστω και με απώλειες – κάνει δεκτούς τους νέους όρους που θέτει το πλαίσιο με τους εργολάβους, η συμφωνία θα πρέπει να περάσει από την έγκριση της ΕΕ αλλά και του ελληνικού κοινοβουλίου.

Ήδη το πάγωμα σημαντικών τμημάτων των αυτοκινητοδρόμων όπως η Ολυμπία Οδός που θα φτάσει ως την Πάτρα και ο Ε65, για τον οποίο μετατίθεται για το μέλλον η κατασκευή του τμήματος Λαμίας – κόμβος Ξυνιάδας και το τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία, προκαλούν γκρίνιες που εκτιμάται ότι θα μεταφερθούν στην βουλή.

 Ο κ. Χατζηδάκης θεωρεί ότι οι περικοπές που έγιναν και η αποφυγή του μαξιμαλιστικού μοντέλου, με το οποίο σχεδιάστηκαν τα καθιστά ελκυστικότερα στις τράπεζες, εκτιμώντας ότι η κατάληξη θα είναι θετική. Αν καταφέρει και κλείσει το μέτωπο αυτό θα πιστωθεί με μία μεγάλη επιτυχία.