Μετά από περισσότερο από μια δεκαετία αδράνειας, τα ελληνικά ναυπηγεία γυρίζουν σελίδα. Οι ιστορικές εγκαταστάσεις της Ελευσίνας, της Σύρου, της Σαλαμίνας και του Σκαραμαγκά, που κάποτε σιωπούσαν, ζωντανεύουν ξανά, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή για τη βαριά βιομηχανία της χώρας.
Η είσοδος ιδιωτικών κεφαλαίων, η αναδιοργάνωση των διοικήσεων και η παγκόσμια άνοδος της ζήτησης για ναυπηγοεπισκευές, σε συνδυασμό με το ευρωπαϊκό πρόγραμμα SAFE, διαμορφώνουν ένα τοπίο πρωτόγνωρης κινητικότητας. Τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, υπό τον εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, εξελίσσονται σε στρατηγικό κόμβο ανασυγκρότησης με στόχο την επιστροφή τους στην κορυφή της διεθνούς αγοράς.
Την ίδια στιγμή, τα Ναυπηγεία Σύρου και Ελευσίνας, υπό την ΟΝΕΧ Shipyards & Technology του Πάνου Ξενόκωστα, αποτελούν πλέον μοντέλα σύγχρονης βιομηχανικής ανάπτυξης. Με πάνω από 220 ετήσιες επισκευές και σχέδια για ναυπήγηση ενεργειακών πλατφορμών και LNG carriers, επεκτείνονται σε νέες αγορές, ενισχύοντας την εξωστρέφεια του ελληνικού ναυπηγοεπισκευαστικού τομέα.
Η Σαλαμίνα, από την πλευρά της, εξελίσσεται σε πυλώνα αμυντικής παραγωγής. Με τη συμμετοχή της στην κατασκευή της φρεγάτας FDI HN “Φορμίων”, αλλά και δύο ακόμη για το Γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, τα ελληνικά ναυπηγεία πέτυχαν την πρώτη εξαγωγή πολεμικού ναυπηγικού υλικού. Με επενδύσεις ύψους 15 εκατ. ευρώ και διεθνείς συνεργασίες σε μη επανδρωμένα σκάφη και το “εθνικό πλοίο”, οι εγκαταστάσεις διαθέτουν πλέον τεχνογνωσία εφάμιλλη κορυφαίων ευρωπαϊκών ναυπηγείων.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι επισκευές πλοίων στην Ελλάδα υπερδιπλασιάστηκαν την τελευταία δεκαετία, από 330 το 2013 σε 700 το 2024. Μαζί τους, επέστρεψαν εκατοντάδες εργαζόμενοι στα ναυπηγεία και τα συνεργεία, ενώ δεκάδες μικρές επιχειρήσεις λειτουργούν πλέον με πλήρη δυναμικότητα. Όπως σημειώνει ο δήμαρχος Περάματος, Γιάννης Λαγουδάκος, «η πόλη ακμάζει ξανά· τώρα χρειαζόμαστε περισσότερους δρόμους και χώρους στάθμευσης για να αντέξουμε την κίνηση».
Καθοριστικό ρόλο στη νέα πορεία παίζει το ευρωπαϊκό πρόγραμμα SAFE (Security Action for Europe), ύψους 150 δισ. ευρώ, που προσφέρει στα κράτη-μέλη χαμηλότοκα δάνεια για κοινές αμυντικές επενδύσεις. Για την Ελλάδα εγκρίθηκαν 787,6 εκατ. ευρώ, ικανά να δώσουν ώθηση στην αμυντική και ναυπηγική βιομηχανία, ενισχύοντας την παραγωγική βάση και τις ευρωπαϊκές συνεργασίες.
Όπως επισημαίνει ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του ΕΒΕΠ, «το SAFE μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για τα ελληνικά ναυπηγεία, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας και πραγματική προστιθέμενη αξία για την οικονομία».
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον συγκεντρώνει το πρόγραμμα νέων υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο έχει ήδη προσελκύσει διεθνείς προτάσεις από τη Σουηδία, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία και τη Νότια Κορέα, με ισχυρό ενδεχόμενο ναυπήγησης στην Ελλάδα.
Η καθέλκυση της φρεγάτας “Φορμίων” στη Λοριάν της Γαλλίας, τον περασμένο Μάιο, αποτέλεσε σύμβολο αναγέννησης: τμήμα του πλοίου κατασκευάστηκε στη Σαλαμίνα, αποδεικνύοντας ότι η ελληνική βιομηχανία μπορεί ξανά να σταθεί στον παγκόσμιο χάρτη ναυπηγικής τεχνολογίας.
Στόχος της ελληνικής πλευράς είναι η συμμετοχή στα εξοπλιστικά προγράμματα να φθάσει το 25%, εξασφαλίζοντας μεταφορά τεχνογνωσίας και σταθερή παραγωγική υποδομή. Με τη στήριξη των ευρωπαϊκών εργαλείων και την αξιοποίηση της διεθνούς ζήτησης, τα ελληνικά ναυπηγεία κινούνται πλέον με αυτοπεποίθηση προς το μέλλον.
Η νέα αυτή δυναμική σηματοδοτεί την αναγέννηση ενός ιστορικού κλάδου που συνδέει την ασφάλεια με την ανάπτυξη, καθιστώντας τα ελληνικά ναυπηγεία στρατηγικούς πυλώνες της εθνικής και ευρωπαϊκής βιομηχανικής πολιτικής.
Διαβάστε ακόμη
Πλειστηριασμοί: Μήνας των μεγάλων και «επώνυμων» σφυριών ο Νοέμβριος (pics)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.