search icon

Οικονομία

Αχτσιόγλου: Στρατηγική μας οι ετήσιες αναπροσαρμογές του κατώτατου μισθού

Με την αύξησή του και με την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων θα επιτευχθεί η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων, σύμφωνα με την υπ. Εργασίας

Στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του «kontra» και στον Γιώργο Μελιγγώνη, μίλησε η Υπουργός Εργασίας, Έφη Αχτσιόγλου.

Η κ. Αχτσιόγλου αναφέρθηκε στην αύξηση του κατώτατου μισθού και στην επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων επισημαίνοντας ότι «Η κυβέρνηση μας είχε πει από την πρώτη στιγμή ότι κεντρικός στόχος είναι η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων».
Παράλληλα η Υπουργός Εργασίας τόνισε ότι «Η δική μας στρατηγική είναι να προχωρήσουμε σε ετήσιες αναπροσαρμογές του κατώτατου μισθού ακολουθώντας πάντα την ίδια διαδικασία, δηλαδή μέσα από τεκμηριώσεις και με μία εκτίμηση για τις δυνατότητες που έχει η αγορά και τον κοινωνικό διάλογο να μπορούμε να πηγαίνουμε βαθμιαία σε αυξήσεις το κατώτατου μισθού.»

Μιλώντας για τον υποκατώτατο μισθό η κ. Αχτσιόγλου δήλωσε «Το μοντέλο αυτό αποδείχθηκε οικονομικά αναποτελεσματικό. Δεν μειώθηκε η ανεργία στα άτομα κάτω των 25 λόγω του υποκατώτατου. Οπότε το μέτρο ήταν αναποτελεσματικό»

Βασικά σημεία της συνέντευξης:

Για τον κατώτατο μισθό

Είναι δύο διακριτά ζητήματα. Ο κατώτατος μισθός, υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο, για νομοθετικό καθορισμό του, στην πραγματικότητα καθορίζεται με υπουργική απόφαση. Ένα πλαίσιο το οποίο ετέθη το 2013 δεν έχει εφαρμοστεί καθώς είναι παγωμένος από το 2012 ο κατώτατος μισθός, μέχρι σήμερα. Ο κατώτατος μισθός μειώθηκε το 2012, μέσα σε μία νύχτα.

Μειώθηκε κατά 22% και κατά 32% για τους νέους. Το πιο τραγικό είναι ότι τότε ο κατώτατος μισθός με νόμο περικόπηκε κάτω από αυτό που πλήρωνε η αγορά για τη μερική απασχόληση.

Η κυβέρνησή μας είχε πει από την πρώτη στιγμή ότι κεντρικός στόχος είναι η ενίσχυση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων, αυτό επιτυγχάνεται με δύο τρόπους. Πρώτον με την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων. Αποτελούν το εργαλείο με το οποίο οι εργαζόμενοι διεκδικούν και πετυχαίνουν καλύτερους μισθούς και καλύτερους όρους εργασίας, επίσης σε αναστολή αυτό το κορυφαίας σημασίας εργαλείο για τις εργασιακές σχέσεις, από το 2012. Άρα ο πρώτος μας άξονας, αυτός τον οποίο επαναφέρουμε τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, τον Αύγουστο, σε λιγότερο από δύο μήνες από τώρα, θα έχουν τελειώσει και όλες οι τεχνικές λεπτομέρειες και θα έχει νομοθετηθεί η επαναφορά τους.

Το δεύτερο εργαλείο με το οποίο στοχεύουμε στην αύξηση του διαθέσιμου εισοδήματος των εργαζομένων είναι η αύξηση του κατώτατου μισθού. Θα προχωρήσουμε με τον τρόπο που περιγράφει ο νόμος, δηλαδή με όλες τις τεχνικές μελέτες, τον κοινωνικό διάλογο, θα καταλήξουμε σε απόφαση του Υπουργού Εργασίας, μετά από έγκριση του Υπουργικού Συμβουλίου.

Με αυτούς τους δύο τρόπους την αύξηση του κατώτατου μισθού και το εργαλείο των συλλογικών διαπραγματεύσεων θα μπορούν οι εργαζόμενοι να πετύχουν καλύτερους μισθούς.

Για το πότε θα ξεκινήσει η διαδικασία

Μετά την έξοδο από το πρόγραμμα, έχουμε ήδη κάνει κάποιες διεργασίες, ήδη, δηλαδή έχουμε κάνει κάποιο αρχικό διάλογο με τους κοινωνικούς εταίρους, θα συνεχιστεί. Έχουμε ξεκινήσει και κάποια τεχνική διεργασίας, θα συνεχιστεί και αυτή. Η επίσημη διαδικασία θα ξεκινήσει μετά τον Αύγουστο του 2018 και πιστεύω ότι σύντομα, δεν μπορώ να σας δώσω σαφές χρονοδιάγραμμα, θα μπορέσουμε να προβούμε στην αύξηση αυτή.

Για το πώς θα γίνει η αύξηση του κατώτατου μισθού

Η δική μας στρατηγική είναι να προχωρήσουμε σε ετήσιες αναπροσαρμογές του κατώτατου μισθού ακολουθώντας πάντα την ίδια διαδικασία, δηλαδή μέσα από τεκμηριώσεις και με μία εκτίμηση για τις δυνατότητες που έχει η αγορά και τον κοινωνικό διάλογο να μπορούμε να πηγαίνουμε βαθμιαία σε αυξήσεις το κατώτατου μισθού. Το μοντέλο που ακολούθησε η Πορτογαλία είναι ένα καλό μοντέλο γι’ αυτό. Μοιάζει αρκετά με αυτό που σας περιγράφω.

Για το πώς θα αντιδράσει η αγορά

Είναι άλλο το ζήτημα του πως ορίζεις κάποιους κανόνες στην αγορά εργασίας και είναι άλλο ζήτημα η τήρηση των κανόνων. Όταν ορίζεται ο κατώτατος μισθός… με τον ίδιο τρόπο που ορίζεται το ωράριο, με τον ίδιο τρόπο που ορίζονται οι υπερωρίες ή ο κανόνας για τις απολύσεις. Ο ρόλος του κράτους είναι να διασφαλίζει ότι θα εφαρμόζονται. Επομένως είναι άλλο ζήτημα το τι προβλέπεις θεσμικά, άλλο ζήτημα το πόσο μπορείς να διασφαλίσεις την εφαρμογή του. Γι’ αυτό εμείς παράλληλα με το σχέδιο που σας ανέπτυξα, επιμένουμε πάρα πολύ και στην ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού που έχουμε, δηλαδή του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας  που ο βασικός του ρόλος είναι ακριβώς αυτό. Να διασφαλίζει ότι όσα θεσμοθετούνται θα… εφαρμόζονται.

Τώρα σε σχέση με το τι αντέχει και τι δεν αντέχει η αγορά… αυτό είναι ένα επιχείρημα που το έχουμε ακούσει πάρα πολλές φορές και εξαρτάται από το… με ποια μεροληψία αντιμετωπίζεις το πρόβλημα. Οι εργαζόμενοι άντεχαν, ας πούμε το 2012 να πέσουν κατά 32% και κατά 22% οι μισθοί τους; Ποιος απαντά σε αυτό; Ωστόσο ο κοινωνικός διάλογος που κάνουμε μέχρι στιγμής δεν δείχνει πάντως, για να απαντήσω και από την πλευρά αυτή που φέρεται να έχει μία αντικειμενικότητα. Ο κοινωνικός διάλογος που κάνουμε μέχρι στιγμής και με τους εργοδότες δεν φέρεται να λένε ότι θεωρούν ότι δεν πρέπει να υπάρξει μία αύξηση του κατώτατου μισθού. Το αντίθετο. Σε πολύ μεγάλο βαθμό υποστηρίζουν ότι είναι πολύ σημαντικό να επιτευχθεί μία τόνωση της εσωτερικής ζήτησης.

Για τον υποκατώτατο μισθό

Το ζήτημα του υποκατώτατου μισθούς εντάσσεται στο πλαίσιο της γενικευμένης απορρύθμισης που έγινε το 2012. Τότε θεσμοθετήθηκε ότι οι νέοι κάτω των 25 θα λαμβάνουν ένα χαμηλότερο κατώτατο μισθό από τους υπόλοιπους εργαζόμενους. Τότε περικόπηκε ο μισθός για τους νέους και βρέθηκαν να έχουν κατώτατο μισθό 510 ευρώ. Η δική μας θέση είναι ότι όπως και η μείωση του μισθού, αλλά και η δημιουργία υποκατώτατου μισθού, όπως ονομάστηκε από την κυβέρνηση της Ν.Δ., δεν μπορεί η μείωση του μισθού των νέων εργαζομένων, εκτός από το ότι κοινωνικά άδικη, κατά τη γνώμη μου και αντισυνταγματική, δεν μπορεί να οδηγήσει σε αυτό που επικαλούνταν και η Ν.Δ. και το ΔΝΤ, συχνά, ότι δηλαδή αν μειώσεις το μισθό μπορείς να δώσεις περισσότερες ευκαιρίες να βρεις δουλειά. Αυτός είναι ο «μανδύας» του ΔΝΤ. Το μοντέλο αυτό αποδείχθηκε οικονομικά αναποτελεσματικό. Δεν μειώθηκε η ανεργία στα άτομα κάτω των 25 λόγω του υποκατώτατου. Οπότε το μέτρο ήταν αναποτελεσματικό, ως προς το στόχο που οι ίδιοι επικαλούνταν ότι θα επιτελέσει.  

Για τη διαπραγμάτευση στα εργασιακά

Εμείς κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης προσπαθούσαμε να επαναδιαπραγματευτούμε την αποκατάσταση του θεσμικού πλαισίου που είχε «ξηλώσει» η προηγούμενη κυβέρνηση. Σε πολλά σημεία τα καταφέραμε, όπως η επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων, σε άλλα σημεία κολλήσαμε, όπως είναι ο υποκατώτατος, αλλά θεωρώ ότι μετά την έξοδο από το πρόγραμμα, να τα ξαναδούμε πιο προσεκτικά.

Για τους απλήρωτους εργαζόμενους

Δύο δυνατότητες έχουμε, να οχυρώσουμε το θεσμικό πλαίσιο. Δηλαδή να φτιάξουμε νόμους τέτοιους οι οποίοι να εγγυώνται καλύτερα την εφαρμογή κανόνων που ισχύουν από πάντα. Δεύτερο εργαλείο είναι το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας. Τον Σεπτέμβριο του 2017 ψηφίσαμε ένα νόμο στη Βουλή που έχει πολλή μεγάλη σημασία, γιατί έχει πάρα πολλές ρυθμίσεις πίσω από τις οποίες βρίσκονταν ιστορίες χιλιάδων εργαζομένων που κατήγγειλαν τις παραβατικές πρακτικές και ο οποίος βάζει κανόνες στο φαινόμενο της απλήρωτης εργασίας. Δίνει τη δυνατότητα μεταξύ άλλων στον εργαζόμενο που μένει απλήρωτος να θεωρήσει ότι αυτό ισοδυναμεί με απόλυση του, να βγάλει εκτελεστό τίτλο σε βάρος του εργοδότη, να λάβει αμέσως επίδομα εργασίας από τον ΟΑΕΔ. Και κρατήστε και τη ρύθμιση που κάναμε, με την οποία σε περίπτωση πτωχεύσεων προηγούνται οι εργαζόμενοι για την ικανοποίηση των απαιτήσεων τους.   

Για τις πρωτοβουλίες για την αδήλωτη Εργασία

Σε ένα νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί προβλέπονται κίνητρα για τον εργοδότη προκειμένου να προσλάβει τον εργαζόμενο που ήταν αδήλωτος. Το πιο σημαντικό όμως είναι ότι αλλάζει την αρχιτεκτονική του προστίμου με τέτοιο τρόπο, ώστε να αποδίδεται δικαιοσύνη στον εργαζόμενο.

 

Exit mobile version