search icon

Οικονομία

Δικαιώνονται όλο και περισσότεροι που αμφισβητούν άδικους φόρους

Ήδη, φέτος, οι 3 στους 10 προσέφυγαν βρήκαν το δίκιο τους. Τι προβλέπει η διαδικασία

Στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων μπορούν να προσφύγουν οι φορολογούμενοι και να αμφισβητήσουν -ως άδικους και λανθασμένους- φόρους και πρόστιμα που τους έχουν βεβαιωθεί. Εφόσον δικαιωθούν, θα γλιτώσουν το 50% της οφειλής τους! Φέτος, στο πρώτο εξάμηνο του έτους, οι τρεις στους δέκα φορολογούμενους που προσέφυγαν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών βρήκαν το δίκιο τους!

Η νομοθεσία προβλέπει πως όποιος φορολογούμενος θεωρεί ότι αδικήθηκε από κάποια απόφαση επιβολής φόρου ή προστίμου της φορολογικής διοίκησης δεν έχει το δικαίωμα να προσφύγει απευθείας στα διοικητικά δικαστήρια, αλλά είναι υποχρεωμένος να ασκήσει «ενδικοφανή προσφυγή» υποβάλλοντας σχετική αίτηση στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών της ΑΑΔΕ και καταβάλλοντας το 50% των αμφισβητούμενων ποσών. Ενώ το υπόλοιπο 50% «παγώνει» έως την εκδίκαση της υπόθεσης (που μπορεί να διαρκέσει έως και 120 μέρες). Μοναδική περίπτωση να αποφύγει κανείς και το αρχικό 50% είναι να δώσει επαρκή στοιχεία τα οποία να δικαιολογούν αναστολή για σοβαρούς λόγους οικονομικής αδυναμίας. Οι φορολογούμενοι μπορούν να αμφισβητήσουν φόρους και πρόστιμα που τους έχουν επιβληθεί, όπως ο φόρος εισοδήματος, ο ΦΠΑ, ο ΕΝΦΙΑ, ο φόρος κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών, τέλη, εισφορές ή χρηματικές κυρώσεις.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία στο διάστημα Ιανουαρίου – Ιουνίου 2023 παραπέμφθηκαν στη ΔΕΔ 4.173 υποθέσεις και εκδικάστηκαν 4.011 προσφυγές φορολογουμένων. Από τις υποθέσεις αυτές, η ΔΕΔ έκρινε ότι στις 1.210 περιπτώσεις ή ποσοστό 30,2% οι φορολογούμενοι είχαν δίκιο που ζητούσαν ολική ή μερική διαγραφή καταλογισθέντων φόρων, προσαυξήσεων και προστίμων.

Αντίθετα οι υπόλοιπες 2.553 απορρίφθηκαν με το ποσοστό να είναι υψηλό καθώς φθάνει το 63,4%, οι 21 μπήκαν στο αρχείο λόγω παραίτησης των προσφυγόντων και οι 247 απορρίφθηκαν σιωπηρώς, επειδή εξέπνευσε το περιθώριο των 120 ημερών για την εξέταση των προσφυγών.

Σε κάθε περίπτωση βέβαια επιχειρήσεις και επιτηδευματίες που δεν δικαιώνονται από τη ΔΕΔ έχουν τη δυνατότητα προσφυγής στα διοικητικά δικαστήρια, αφού με βάση την ισχύουσα νομοθεσία οι φορολογικές υποθέσεις πριν φθάσουν στη δικαιοσύνη είναι υποχρεωτικό να «περάσουν» πρώτα από τη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία της ΑΑΔΕ, από το 2013, οπότε και ξεκίνησε να λειτουργεί η ΔΕΔ, έχουν υποβληθεί 85.855 ενδικοφανείς προσφυγές, από τις οποίες εκδικάστηκαν οι 81.903. Με βάση εξάλλου τα αποτελέσματα, σε 19.817 περιπτώσεις η ΔΕΔ ακύρωσε τις αποφάσεις του φοροελεγκτικού μηχανισμού και δικαίωσε τους φορολογούμενους ενώ για 43.432 προσφυγές επήλθε απόρριψη.

Από τις αρχές του τρέχοντος έτους και συγκεκριμένα από την 1η Φεβρουαρίου, οπότε και οι ενδικοφανείς προσφυγές υποβάλλονται υποχρεωτικά μόνο ηλεκτρονικά, ολοένα και αυξάνεται ο αριθμός των επιχειρήσεων και επαγγελματιών που επιλέγουν τον συγκεκριμένο δρόμο πριν προσφύγουν στη Δικαιοσύνη.

Διαβάστε ακόμη

Ρεύμα: «Ηλεκτροσόκ» με νέα αύξηση της μεγαβατώρας στα 165 ευρώ

Η νέα μεγάλη αγορά – Πώς η καταπολέμηση του στρες δημιουργεί μια νέα βιομηχανία

Για αυτή τη σουίτα γίνεται μάχη κάθε χρόνο για το ποιος σταρ θα προλάβει να την κλείσει στο Φεστιβάλ των Καννών

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ

Exit mobile version