«H ενεργειακή αναβάθμιση της χώρας μας για μένα είναι μία από τις αρτηρίες. Έτσι ώστε η Ελλάδα να αποτελέσει την κεντρική φλέβα, θα έλεγα ανάπτυξης» τόνισε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου στο συνέδριο «Greece Talks 2025 – The Intelligence Age: Travel, Culture & Connection», που διοργανώνουν το Travel.gr και το Πρώτο Θέμα.
Ο κ. Παπασταύρου τόνισε ότι η κυβέρνηση θέλει φιλόδοξους στόχους αλλά με αίσθηση αποτύπωσης των πραγματικών συνεπειών. «Νομίζω το άρθρο του πρωθυπουργού, του Κυριάκου Μητσοτάκη στους Financial Times πριν 2 εβδομάδες έδωσε την κατεύθυνση και η κατεύθυνση προφανώς είναι προς μια πράσινη και βιώσιμη ανάπτυξη. Μετάβαση όμως. Όχι με όρους αυτοσκοπού, δηλαδή θέλουμε στόχους φιλόδοξους, αλλά συγχρόνως με μία αίσθηση αποτύπωσης των πραγματικών συνεπειών. Θυμίζω, η χώρα μας είχε το 2005 πάνω από το 60% της ηλεκτρικής ενέργειας να παράγεται από τον ρυπογόνο λιγνίτη. Το 2025 κάτω από το 9% της ηλεκτρικής ενέργειας παράγεται από το λιγνίτη και το 2026 θα το πάμε κοντά στο μηδέν. Συγχρόνως, σε αυτά τα 20 χρόνια η ηλεκτρική παράγεται στη χώρα μας από ανανεώσιμες πηγές. Είναι πάνω από το 50%», είπε.
«Η λέξη βιώσιμη μετάβαση αρχίζει και ακούγεται στις Bρυξέλλες, το αμιγώς πράσινη, τελεία, ακούγεται λιγότερο και νομίζω ότι πρέπει να είναι βιώσιμη, που είναι και πράσινη και ανταγωνιστική και με όρους κοινωνικής συνοχής».
Το πιο σημαντικό από όλα είναι, πρόσθεσε, να μπορέσει η κοινωνία να συνεχίσει να στηρίζει το μεγάλο εγχείρημα στην Ευρώπη, την μεγάλη προσπάθεια για την πράσινη βιώσιμη μετάβαση.
Για το καλώδιο διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου, ο κ. Παπασταύρου ανέφερε ότι γίνεται μέρος ενός ευρύτερου γεωπολιτικού και ενεργειακού σχεδιασμού.
Στη συζήτηση με τίτλο «Shaping places for next generations» συμμετείχαν και οι Νίκος Χαρδαλιάς, Περιφερειάρχης Αττικής, Χάρης Κοκκώσης, Ομότιμος Καθηγητής Πολεοδομίας-Χωροταξίας, Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και η Ρία Βογιατζή, Founder & CEO, Elastic Architects. Συντόνισε η δημοσιογράφος Γεωργία Σαδανά.

Χαρδαλιάς: Η Αττική έγινε η πρώτη περιφέρεια που δημιούργησε ενιαίο μηχανισμό διαχείρισης και προώθησης
«Η πρώτη σύσκεψη που έκανα ως νεοεκλεγμένος Περιφερειάρχης ήταν για τον τουρισμό. Με ενοχλούσε, και το λέω δημόσια, ότι η στρατηγική μας εξαντλιόταν στην επικοινωνία: φωτογραφίες, εκθέσεις, εντυπώσεις. Αποφασίσαμε ότι ο τουρισμός δεν είναι εικόνα· είναι εισόδημα, δουλειές, ανάπτυξη για τις 66 γειτονιές μας. Γι’ αυτό το πρώτο που ζητήσαμε ήταν μια σειρά ερευνών σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης, αλλά και σε Αμερική και Αυστραλία, για το brand name μας. Τα αποτελέσματα ήταν απογοητευτικά», σημείωσε ο κ. Χαρδαλιάς.
Η Αττική έγινε η πρώτη περιφέρεια που δημιούργησε ενιαίο μηχανισμό διαχείρισης και προώθησης, το DMMO, για τον σχεδιασμό και την προβολή της τουριστικής μας ταυτότητας.
Το μεγάλο στοίχημα για την Περιφέρεια Αττικής είναι το Aenaon
«Στις 3 Δεκεμβρίου, στο Athens Talks, όπου υπήρξε και η συνεργασία με το Travel, ανακοινώσαμε 280 + 1 έργα. Το “συν ένα” είναι το μεγάλο στοίχημα για την Περιφέρεια και, νομίζω, για όλους μας: το Aenaon. Είναι η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα και μία από τις μεγαλύτερες στη Μεσόγειο σε έκταση 741 στρεμμάτων. Θυμάμαι το τηλεφώνημα στις 3 Ιανουαρίου από τον Πρωθυπουργό, που είχε στηρίξει από την πρώτη στιγμή το έργο. Τα νέα ήταν πολύ άσχημα, γιατί είχε μπει σε φάση απένταξης. Καθυστερήσεις, γραφειοκρατία, ολιγωρίες. Κινδυνεύαμε να το χάσουμε», είπε ο κ. Χαρδαλιάς.

Ο κ. Χαρδαλιάς σημείωσε ότι όταν μιλάμε για ζωτικό χώρο, ειδικά σε ένα μητροπολιτικό κέντρο όπως η Αττική, μιλάμε για τον δημόσιο χώρο. «Ξέρουμε όλοι πως αυτή η Αττική έχει χτιστεί με έναν τρόπο που απέχει πολύ από το περιβάλλον που θα θέλαμε για τα παιδιά μας και τις επόμενες γενιές. Τι πρέπει να κάνουμε; Να δημιουργήσουμε τοπόσημα ενταγμένα σε μια συνολική στρατηγική προορισμών. Εκεί εντάσσεται και το Aenaon», ανέφερε.
Όπως εξήγησε, το 75% της έκτασης θα είναι πράσινο: πάνω από 4.000 δέντρα, 210.000 φυτά, πράσινες διαδρομές, ζώνες αναψυχής, ήπιες πολιτιστικές δραστηριότητες, αθλητικά πεδία και χώροι υπαίθριας άσκησης για καθημερινή χρήση. Στόχος είναι τα περίπου 3,5 εκατομμύρια επισκέπτες τον χρόνο να βρίσκουν έναν χώρο όπου συναντιούνται άνθρωποι και οικογένειες από όλη την Αττική.
«Για εμάς το Aenaon είναι στοίχημα, αλλά και η επιστροφή της Αττικής στη θάλασσα μετά από σχεδόν έξι δεκαετίες, καθώς και η επιστροφή των πολιτών στον δημόσιο χώρο», επισήμανε. Η περιφέρεια δεν ενδιαφέρεται μόνο να φτιάξει ένα πάρκο. «Μας ενδιαφέρει να το κρατήσουμε ζωντανό, καλά συντηρημένο, φυλασσόμενο και καθαρό. Τα λάθη του παρελθόντος, όπου φτιάχναμε υποδομές που αμέσως μετά εγκαταλείπονταν, δεν πρέπει να επαναληφθούν. Όταν υπάρχει σχέδιο, στρατηγική, μεθοδικότητα και σοβαρότητα , όχι άναρχες διαδικασίες και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα. δεν υπάρχει κάτι που δεν μπορεί να επιτευχθεί».
Κοκκώσης: Κρίσιμη η διασύνδεση των περιοχών, χρειάζεται σχέδιο και παρέμβαση
Ο ομότιμος καθηγητής Πολεοδομίας – Χωροταξίας κ. Χάρης Κοκκώσης ανέφερε ότι θα πρέπει να υπάρξει οργανωμένος τρόπος δράσης. Η Ελλάδα έχει μια ιδιαιτερότητα, μια τεράστια γεωμορφολογική ποικιλία, με νησιά, βουνά, εκτεταμένες ακτές και μεγάλο πολιτισμικό και φυσικό πλούτο που διαφέρει από περιοχή σε περιοχή.
«Δεν έχουμε τα ίδια οικοσυστήματα παντού. Αλλού βρέχει περισσότερο, αλλού λιγότερο. Υπάρχουν νησιά με ξηρό κλίμα, πόλεις δίπλα σε ορεινές περιοχές. Σε κάθε περίπτωση χρειάζεται σχέδιο και παρέμβαση, για να δούμε πώς λειτουργούμε οργανωμένα», εξήγησε.
Ο κ. Κοκκώσης έδωσε έμφαση στη διασύνδεση των περιοχών. «Αυτό είναι το αντικείμενο του χωροταξικού σχεδιασμού, τόσο σε περιφερειακή όσο και σε εθνική κλίμακα. Όλα αυτά απαιτούν υποδομές και χώρο για να αναπτυχθούν οι ανθρώπινες δραστηριότητες. Πρέπει επίσης να ξεκαθαρίσουμε τι μπορεί να κάνει ο καθένας, τι μπορεί να χτίσει στο οικόπεδό του και τι όχι. Αυτό είναι το πολεοδομικό κομμάτι. Το χωροταξικό είναι αναπόσπαστο μέρος της ανάπτυξης· είναι η άλλη πλευρά του ίδιου νομίσματος. Η αναπτυξιακή πολιτική έχει χωρική έκφραση, γιατί κάποια πράγματα μπορούν να γίνουν σε συγκεκριμένες περιοχές και κάποια άλλα αλλού. Για αυτό χρειάζεται οργανωμένος τρόπος, και αυτός ο τρόπος είναι η χωροταξία. Ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι κάτι που προσπαθούμε να ολοκληρώσουμε εδώ και χρόνια»
Διαβάστε περισσότερα στο Protothema.gr
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.