Πλήθος καταγγελιών και διαμαρτυριών καταναλωτών δηλώνει ότι έχει δεχθεί η Ένωση Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) αναφορικά με την επιβολή χρέωσης ενός ευρώ για την έκδοση και αποστολή των έγχαρτων λογαριασμών που αποστέλλει η ΔΕΗ στους πελάτες της ανά δίμηνο.

Η σχετική απόφαση τέθηκε σε εφαρμογή από 1/12/18, κατόπιν σχετικής απόφασης του διοικητικού της συμβουλίου της ΔΕΗ.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ, αναφέρει σε ανακοίνωσή της με την οποία γνωστοποιεί ότι έστειλε και επιστολή διαμαρτυρίας στη ΔΕΗ ότι η ενέργεια αυτή της επιχείρησης «είναι κατάφωρα καταχρηστική, παράνομη και αντισυμβατική δεδομένου ότι:

– Οι υπηρεσίες ενέργειας, ως κοινωνικό αγαθό, είναι καθολικές και μείζονος κοινωνικής σημασίας για την αξιοπρεπή διαβίωση των καταναλωτών και συνεπώς πρέπει να είναι προσιτές και προσβάσιμες σε όλους. Οι όποιες πρόσθετες μονομερώς επιβαλλόμενες επιβαρύνσεις στους λογαριασμούς ηλεκτρικού δεν είναι σύννομες και δεν συνάδουν με τις συμβατικές υποχρεώσεις του προμηθευτή.

– Επιπροσθέτως, αποτελεί θεμελιώδες δικαίωμα του καταναλωτή η έγκαιρη λήψη του λογαριασμού του, ο οποίος θα πρέπει να είναι πλήρης, αναλυτικός, διαφανής και κατανοητός, προκειμένου να μπορεί να τον ελέγξει, να προβάλει τυχόν αντιρρήσεις και ασφαλώς να τηρήσει τη συμβατική του υποχρέωση αναφορικά με την έγκαιρη καταβολή του ποσού το οποίο σε δήλη μέρα καλείται να καταβάλει. Συνεπώς η δυνατότητα λήψης του έγχαρτου λογαριασμού είναι βασική συμβατική υποχρέωση, η οποία πρέπει να παρέχεται ατελώς».

Ειδικότερα η ΕΚΠΟΙΖΩ σημειώνει ότι:

1) Η ως άνω προσφάτως επιβαλλόμενη πρακτική της ΔΕΗ, προσκρούει στον νόμο 2251/94 «Προστασία των καταναλωτών», όπως ισχύει, καθώς και στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας Υ.Α.29.03.2013/ΦΕΚ Β/832/09-4-2013, αλλά και στη σύμβαση προμήθειας με τον καταναλωτή.

2) Αγνοούνται οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, οι οποίες συχνά είναι και οικονομικά ασθενέστερες, στερούνται απολύτως της δυνατότητας πρόσβασης σε ηλεκτρονικές υπηρεσίες και ως επακόλουθο τιμωρούνται με την επιβάρυνση αυτή.

3) Αντί να δίνονται κίνητρα για την εφαρμογή της επιλογής χρήσης Ηλεκτρονικού Λογαριασμού στους Πελάτες, όπως η δυνατότητα έκπτωσης στους καταναλωτές που θα επιλέξουν την ηλεκτρονική αποστολή, που θα αναμένετο, όλως παράνομα και καταχρηστικά επιβάλλεται η χρέωση του ενός (1) ευρώ ανά έγχαρτο λογαριασμό.

4) Το μικρό ποσοστό των καταναλωτών που είναι εγγεγραμμένοι στην ηλεκτρονική υπηρεσία λογαριασμών και πληρωμών «e-bill» (600.000 καταναλωτές από αυτούς, οι 350.000 έχουν δηλώσει) από τα περίπου 7 εκατομμύρια πελατών, μετατρέπει ουσιαστικά τη χρέωση σε μία σταθερή βάση εσόδων για τη ΔΕΗ της τάξεως των έξι ευρώ ετησίως για έκαστο καταναλωτή (τρεις «έναντι» και τρεις «εκκαθαριστικούς») και η οποία χρέωση, σε περίπτωση καταναλωτών που έχουν κάποιο εξοχικό, ανεβαίνει αισθητά.

Επιστολή προς τη ΔΕΗ

Για τους λόγους αυτούς, η ΕΚΠΟΙΖΩ έχει αποστείλει επιστολή/καταγγελία προς τη ΔΕΗ, τη ΡΑΕ και τη γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή , επισημαίνοντας:

Α. Στη ΔΕΗ:

– να παύσει αμέσως την παράνομη, αντισυμβατική και καταχρηστική πρακτική είσπραξης του ενός ευρώ για την έκδοση και αποστολή του έγχαρτου λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος

– να απέχει στο μέλλον από τέτοιες παράνομες και καταχρηστικές πράξεις, οι οποίες πλήττουν το κύρος την αξιοπιστία της ως προμηθευτή που κατέχει δεσπόζουσα θέση στην αγορά και ως Προμηθευτή Τελευταίου Καταφυγίου (ΠΤΚ)

Β. Στη ΡΑΕ και τη γενική γραμματεία του υπουργείου Οικονομίας, να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να υποχρεώσουν τη ΔΕΗ σε συμμόρφωση με την κείμενη νομοθεσία

Γ. Σε περίπτωση δε, μη άμεσης συμμόρφωσης της ΔΕΗ, η ΕΚΠΟΙΖΩ επιφυλάσσεται να προβεί σε κάθε νόμιμο μέτρο για την προστασία των δικαιωμάτων και συμφερόντων των μελών της και του εν γένει καταναλωτικού κοινού

Τέλος καλεί τους καταναλωτές να καταγγέλλουν στην ΕΚΠΟΙΖΩ την ως άνω παράνομη και καταχρηστική ενέργεια της ΔΕΗ, καθώς και κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν με τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας.