Την αντιμετώπιση πιθανών παρενεργειών και την ομαλότερη δυνατή μετάβαση στη νέα κατάσταση μετά το Brexit θέλουν οι εγχώριοι τουριστικοί φορείς και προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται, σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, και οι νέες ρυθμίσεις που έχουν ενσωματωθεί στις νέες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εξωτερικών, υπό τον τίτλο: «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ευρωπαϊκή Ένωση».

Η σημασία του τουρισμού από το Ηνωμένο Βασίλειο είναι πολύ μεγάλη, δεδομένου ότι τόσο το 2018 όσο και το 2019, οι επισκέπτες που ήρθαν στην Ελλάδα από το Ηνωμένο Βασίλειο έφεραν στην εθνική μας οικονομία περισσότερα από 2 δισ. ευρώ, «ποσοστό μεγαλύτερο του 1% του ΑΕΠ της χώρας», όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στη Βουλή ο υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης.

Η βρετανική αγορά για τον ελληνικό τουρισμό αποτελεί «τη δεύτερη πιο προσοδοφόρα πηγή τουριστικού εισοδήματος για την Ελλάδα». Οι Βρετανοί κατά κανόνα βρίσκονται στις 3 πρώτες θέσεις μεταξύ των ξένων επισκεπτών που έρχονται στην Ελλάδα.

Επίσης, το Ηνωμένο Βασίλειο είναι η δεύτερη πιο προσοδοφόρα πηγή τουριστικού εισοδήματος για την Ελλάδα. Την τελευταία 3ετία οι Βρετανοί επενδύουν στην πατρίδα μας περί τα 2 δις ευρώ κάθε χρόνο. Παράλληλα, η Βρετανία είναι μια χώρα ιδιαιτέρως ανεπτυγμένη στον κλάδο παροχής κάθε μορφής αεροπορικών υπηρεσιών.

Με το νομοσχέδιο, οι κείμενοι νόμοι προσαρμόζονται στη νέα κατάσταση και τη μετά Brexit εποχή. Συγκεκριμένα, με το άρθρο 6 το οποίο αφορά στις Τουριστικές Επιχειρήσεις, α) ρυθμίζεται το καθεστώς άσκησης επιχειρηματικής τουριστικής δραστηριότητας Βρετανών πολιτών ή νομικών προσώπων με έδρα στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Στα άτομα αυτά παραχωρείται από το νόμο το δικαίωμα, για το χρονικό διάστημα μέχρι τις 31/12/2020, να ασκούν επιχειρηματικές τουριστικές δραστηριότητες οι οποίες προβλέπονται ως περιπτώσεις γ’, δ’ και ε’ στην παράγραφο 1 του άρθρου 1 του νόμου 4276 του 2014.

Στις βρετανικές Επιχειρήσεις (Τουριστικά Γραφεία, Γραφεία Ενοικιάσεως αυτοκινήτων, Επιχειρήσεις εκμίσθωσης Μοτοσυκλετών, Τρίτροχων και Τετράτροχων οχημάτων στην Ελλάδα) δίνεται ένα εύλογο χρονικό περιθώριο προσαρμογής τους στο Brexit. Ωστόσο, έως την εκπνοή της προθεσμίας αποχώρησης, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενδέχεται να έχει βρει τον τρόπο να λύσει οριστικά το ζήτημα των Βρετανικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα.

Ως προς το άρθρο 5 του νομοσχεδίου, σχετικά με την αναγνώριση και ανταλλαγή αδειών οδήγησης, προβλέπεται ότι κάθε Βρετανός θα μπορεί να συνεχίσει να οδηγεί στην Ελλάδα με την άδεια που είχε λάβει στην πατρίδα του. Το μέτρο αυτό κρίνεται ως ιδιαιτέρως θετικό, σε σχέση κυρίως με τη  μίσθωση οχημάτων στην Ελλάδα (Γραφεία Ενοικιάσεως αυτοκινήτων, Επιχειρήσεις εκμίσθωσης Μοτοσυκλετών, Τρίτροχων και Τετράτροχων οχημάτων στην Ελλάδα) από Βρετανούς τουρίστες.

Με τις νέες διατάξεις παραχωρείται χρόνος ώστε και η Ευρωπαϊκή Ένωση, από την πλευρά της, να προχωρήσει σε διμερές επίπεδο προκειμένου να αναληφθούν οι απαραίτητες πρωτοβουλίες εξομάλυνσης. Το νομοσχέδιο δίνει επίσης χρόνο για να σχεδιαστούν οι απαραίτητες δράσεις, με στόχο τις μικρότερες δυνατές απώλειες στον κλάδο των αεροπορικών εταιρειών.

Τέλος, ασφαλώς είναι θετική η αναθεώρηση του Κανονισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις θεωρήσεις (το Visa Regulation), το οποίο δίνει τη δυνατότητα στους Βρετανούς πολίτες να επισκέπτονται για τουριστικούς σκοπούς τα κράτη-μέλη για 90 ημέρες, μέσα σε διάστημα 180 ημερών. Απολύτως ελεύθερα, χωρίς θεώρηση Visa ή οποιεσδήποτε άλλες διατυπώσεις.