Δείτε όλα τα σημαντικά φορολογικά γεγονότα του Μαρτίου.

·         Προθεσμία ολοκλήρωσης επιτόπιου ελέγχου σε επιχείρηση

Με πρόσφατη απόφαση της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών απορρίφθηκε ισχυρισμός φορολογουμένου περί ακυρότητας επιτόπιου φορολογικού ελέγχου, δεδομένου ότι υπερέβη σε διάρκεια αυτή που ορίζεται στις διατάξεις του άρθρου 25 παρ. 3 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας.

Για την εν λόγω υπόθεση, κρίθηκε ότι δεν δημιουργεί ακυρότητα των καταλογισμών, αφού η φορολογική ελεγκτική αρχή, λαμβάνοντας υπόψη τις δυσκολίες της υπόθεσης στη συγκέντρωση στοιχείων, έδρασε εντός ευλόγου χρόνου.

Σύμφωνα με την ανωτέρω απόφαση, η προθεσμία του ανωτέρω άρθρου που αρχικά ετέθη για τη δράση της φορολογικής αρχής, είναι ενδεικτική, διότι δεν χαρακτηρίζεται ρητά από τον νόμο ως αποκλειστική. Επιπλέον, δεν προκύπτει από τις σχετικές διατάξεις διαφορετική βούληση του νομοθέτη, αλλά περιέχει έντονη υπόδειξη προς την Διοίκηση να ολοκληρώσει τις σχετικές διαδικασίες μέσα σε σύντομο, και πάντως εύλογο χρόνο (55 του άρθρου 10 του Κώδικα Διοικητικής διαδικασίας, βλ. σχετ. και ΣτΕ 483/2011 σκ.7, πρβλ. ΣτΕ 3762/2009 σκ. 9).

Μάλιστα η υπ’ αριθμ. 2341/2017 απόφαση του ΣτΕ, επανέλαβε την υφιστάμενη επί του θέματος νομολογία, με βάση την οποία έχει κριθεί ότι δεν υφίσταται υποχρέωση ολοκληρώσεως του ελέγχου εντός συγκεκριμένου χρόνου από τότε που δόθηκε εντολή για τη διενέργειά του, υπό την προϋπόθεση πάντως ότι το δικαίωμα της φορολογικής αρχής για την έκδοση των σχετικών πράξεων και την επιβολή των αναλογουσών επιβαρύνσεων δεν έχει υποπέσει σε παραγραφή (πρβλ. ΣτΕ 309/2012, ΣτΕ 4265/2001).

·         Νέο Φορολογικό Νομοσχέδιο

Παρουσιάστηκε το νέο φορολογικό νομοσχέδιο με το οποίο τροποποιείται ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας που θεσπίστηκε το 2013. Οι βασικές διατάξεις του νομοσχεδίου θα περιλαμβάνουν τα εξής:

1.   Η φορολογική δήλωση για τους φορολογούμενου που παρουσιάζουν εισοδήματα από μισθούς και συντάξεις θα προσυμπληρώνεται αυτόματα από την ΑΑΔΕ και θα οριστικοποιείται επίσης αυτόματα αν ο φορολογούμενος δεν διατυπώσει αντιρρήσεις εντός της προθεσμίας υποβολής των φορολογικών δηλώσεων. Σημειώνεται ότι εώς σήμερα εφαρμόζεται μόνο η προσυμπλήρωση των εισοδημάτων από μισθούς και συντάξεις, αλλά δεν ισχύει η αυτόματη οριστικοποίηση της δήλωσης.

2.   Στα πλαίσια διενέργειας φορολογικού ελέγχου οι φορολογούμενοι που τηρούν απλογραφικά βιβλία απαλλάσσονται από την υποχρέωση να προσκομίζουν τα λογιστικά τους αρχεία στη φορολογική διοίκηση, εφόσον όλα τα σχετικά στοιχεία (έσοδα – έξοδα) διαβιβάζονται στην πλατφόρμα myDATA. Περαιτέρω η προθεσμία για την παροχή των πληροφοριών, που ζητά η ΑΑΔΕ από τους φορολογούμενους, αυξάνεται από 5 σε 10 ημέρες.

3.   Υιοθετείται η διαλειτουργικότητα μεταξύ των φορέων του Δημοσίου ώστε η ΑΑΔΕ να ενημερώνεται για την ύπαρξη ή μη ληξιπρόθεσμων οφειλών του πολίτη και αντίστοιχα να χορηγεί ή μη το πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας. Σκοπός αυτού είναι η ταχύτερη έκδοση της φορολογικής ενημερότητας.

4.   Τίθεται ανώτατο χρονικό όριο για την ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου, κατ’ αρχήν ένα έτος από την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου με δυνατότητα παράτασης για 6 μήνες αν εν τω μεταξύ έχει ξεκινήσει ο έλεγχος και άλλους 6 μήνες με την προϋπόθεση αν κατά το διάστημα αυτό είναι εφικτή η ολοκλήρωση του ελέγχου. Υπενθυμίζεται ότι σήμερα δεν υπάρχει πρόβλεψη για την μέγιστη διάρκεια του ελέγχου, η οποία προσδιορίζεται από τους υπαλλήλους που τον διενεργούν.

5.   Αλλάζει ο τρόπος επιλογής υποθέσεων προς έλεγχο, με βάση τα κριτήρια ελεγκτικού κινδύνου που εφαρμόζονται από τη φορολογική διοίκηση, με την ενσωμάτωση των νέων δυνατοτήτων (τεχνητή νοημοσύνη) που παρέχονται από την ηλεκτρονική και ψηφιακή τους διενέργεια.

6.   Εναρμόνιση του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασία με πρόσφατες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας περί του διαστήματος παραγραφής των φορολογικών ελέγχων. Ειδικότερα με τις νέες διατάξεις, δεν αλλάζουν οι χρόνοι παραγραφής αλλά για την διακοπή της παραγραφής απαιτείται η κοινοποίηση της οικείας πράξης στον φορολογούμενο αντί της –ισχύουσας– ημερομηνίας έκδοσης αυτής. Επί της ουσίας το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ εναρμονίζονται με τις αποφάσεις του ΣτΕ, το οποίο με τρεις αποφάσεις έκρινε ότι η προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου να επιβάλλει φόρους και πρόστιμα δεν διακόπτεται πλέον με την έκδοση των σχετικών καταλογιστικών πράξεων, αλλά από την κοινοποίηση της καταλογιστικής πράξης.

7.   Η επικοινωνία της φορολογικής διοίκησης με τους φορολογούμενους θα γίνεται αποκλειστικά με ψηφιακά μέσα. Καταργείται η έγχαρτη αλληλογραφία που εφαρμόζεται έως σήμερα σε μεγάλο βαθμό. Όλα τα έγγραφα θα κοινοποιούνται με την ανάρτησή τους στο λογαριασμό που διαθέτει κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο στο πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ. Ο φορολογούμενος θα λαμβάνει μια ειδοποίηση στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο και θα εισέρχεται στο πληροφοριακό σύστημα με τους κωδικούς του για να λάβει γνώση του εγγράφου. Η επικοινωνία με τις «κλασικές» μεθόδους (επιστολές, επιδόσεις κλπ.) θα γίνεται μόνο κατ’ εξαίρεση, σε πολύ ειδικές περιπτώσεις.

Διαβάστε ακόμη

«Τσάνταλης»: Έρχεται το πρώτο σφυρί για την ιστορική οινοποιία

Αυτά είναι τα νέα τουριστικά projects στη Θεσσαλονίκη (πίνακες + pic)

Η κρουαζιέρα βάζει πλώρη για 35.000.000 επιβάτες (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ