Με μια αναπάντεχη βελτίωση – ως προς το μέγεθος αλλά και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά – του έκτακτου προγράμματος αγοράς ομολόγων για την πανδημία απάντησε η ΕΚΤ στην παρατεινόμενη ύφεση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Οι ανακοινώσεις της ΕΚΤ (δείτε παρακάτω) αλλά και οι τοποθετήσεις της Κριστίν Λαγκάρντ στη συνέντευξη τύπου που ακολούθησε ήταν εξαιρετικά θετικές για τις τοποθετήσεις υψηλού ρίσκου στην Ευρωζώνη, όπως τα ελληνικά κρατικά και τραπεζικά ομόλογα.

H EKT ανακοίνωσε την επέκταση του προγράμματος έκτακτης ανάγκης για τον κορωνοϊό στο 1,35 τρισ. από 750 δισ. ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών που ανέμεναν επέκταση από €300 ως €500 δισ.

Επιπλέον επέκτεινε την διάρκεια του προγράμματος στήριξης “τουλάχιστον μέχρι τον Ιούνιο του 2021”, ενώ με τη διευκρίνηση ότι η ΕΚΤ θα επανεπενδύει τα έσοδα από το πρόγραμμα PEPP, “τουλάχιστον μέχρι το τέλος του 2022” ουσιαστικά παρατείνει την διάρκεια ζωής του προστατευτικού μηχανισμού και επίσημα ως το 2023

Στη συνολική διαρκεια ζωής του προγράμματος αυτό σημαίνει ότι η ΕΚΤ θα μπορεί να αγοράσει ως και 27 δισεκατομμύρια ευρώ ελληνικού χρέους, βγάζοντάς το ουσιαστικά από την αγορά και διασφαλίζοντας το κόστος δανεισμού για την Ελληνική Δημοκρατία αλλά και για την περιφέρεια ή για κλάδους που πιέζονται.

Οι ανακοινώσεις δίνουν σήμα στις αγορές ότι η ΕΚΤ έχει αποφασίσει να χρησιμοποιήσει με πλήρη ισχύ τη δυνατότητα να τυπώνει χρήμα και να την αξιοποιήσει με πλήρη ευελιξία κατά το δοκούν στηρίζουντας τα σημεία που μπορεί να εμφανιστούν πιέσεις ή ακόμα και πανικός.

Με αυτό το νομισματικό σήμα αναμένεται οι αποδόσεις των ομολόγων των χωρών της περιφέρειας να συνεχίσουν να μειώνονται, εξασφαλίζοντάς χαμηλό κόστος δανεισμού και εξυπηρέτησης χρέους αλλά και προστασία από τις επιθέσεις των αγορών. Η πτωτική κίνηση στις αποδόσεις των ομολόγων της περιφέρειας ξεκίνησε από την ώρα που η κυρία Λαγκάρντ απαντούσε στους δημοσιογράφους.

Η ανακοίνωση της ΕΚΤ για τη νομισματική πολιτική αναφέρει συγκεκριμένα τα εξής:

1. Το μέγεθος για το πρόγραμμα αγοράς ομολόγων έκτακτης ανάγκης για πανδημία (PEPP) θα αυξηθεί κατά 600 δισεκατομμύρια ευρώ φτάνοντας σε σύνολο τα 1.350 δισεκατομμύρια ευρώ.

Σε απάντηση στην αναθεώρηση προς τα κάτω του πληθωρισμού, η επέκταση του PEPP θα διευκολύνει περαιτέρω τη γενική στάση της νομισματικής πολιτικής, υποστηρίζοντας τις συνθήκες χρηματοδότησης στην πραγματική οικονομία, ειδικά για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά.

Οι αγορές θα συνεχίσουν να διεξάγονται με ευέλικτο τρόπο με την πάροδο του χρόνου, σε κατηγορίες περιουσιακών στοιχείων και μεταξύ δικαιοδοσιών.

Αυτό επιτρέπει στο Διοικητικό Συμβούλιο να αποτρέψει αποτελεσματικά τους κινδύνους για την ομαλή μετάδοση της νομισματικής πολιτικής.

2. Ο ορίζοντας για καθαρές αγορές στο πλαίσιο του PEPP θα επεκταθεί τουλάχιστον μέχρι τα τέλη Ιουνίου 2021. Σε κάθε περίπτωση, το Διοικητικό Συμβούλιο θα πραγματοποιήσει αγορές assets στο πλαίσιο του PEPP έως ότου κρίνει ότι η φάση της κρίσης του κορωνοϊού έχει τελειώσει.

3. Οι τίτλοι που αγοράστηκαν στο πλαίσιο του PEPP θα επανεπενδυθούν έως το τέλος τουλάχιστον του 2022.
Σε κάθε περίπτωση, η μελλοντική διάθεση του χαρτοφυλακίου PEPP θα διαχειριστεί με τέτοιον τρόπο ώστε για να αποφευχθεί η παρέμβαση στην κατάλληλη νομισματική στάση.

4. Οι καθαρές αγορές στο πλαίσιο του προγράμματος αγοράς περιουσιακών στοιχείων (APP) θα συνεχιστούν με μηνιαίο ρυθμό 20 δισ. ευρώ, μαζί με τις πρόσθετες αγορές έως 120 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους.
Το Διοικητικό Συμβούλιο συνεχίζει να αναμένει ότι οι μηνιαίες καθαρές αγορές περιουσιακών στοιχείων στο πλαίσιο της εφαρμογής θα διαρκέσουν για όσο διάστημα είναι απαραίτητο για την ενίσχυση της επίδρασης των επιτοκίων πολιτικής και θα λήξει λίγο πριν αρχίσει να αυξάνει τα βασικά επιτόκια της ΕΚΤ.

5. Οι επανεπενδύσεις των κύριων πληρωμών από χρεόγραφα που λήγουν που αγοράζονται βάσει του APP θα συνεχιστούν πλήρως, για παρατεταμένη χρονική περίοδο μετά την ημερομηνία κατά την οποία το Διοικητικό Συμβούλιο θα αρχίσει να αυξάνει τα βασικά επιτόκια, και σε κάθε περίπτωση για όσο διάστημα απαραίτητο για τη διατήρηση ευνοϊκών συνθηκών ρευστότητας και ενός μεγάλου βαθμού νομισματικής διευκόλυνσης.

6. Το επιτόκιο των πράξεων κύριας αναχρηματοδότησης και τα επιτόκια της διευκόλυνσης οριακής χρηματοδότησης και της διευκόλυνσης καταθέσεων θα παραμείνουν αμετάβλητα στο 0,00%, 0,25% και -0,50% αντίστοιχα.
Το Διοικητικό Συμβούλιο αναμένει ότι τα βασικά επιτόκια της ΕΚΤ θα παραμείνουν στα σημερινά ή χαμηλότερα επίπεδα έως ότου οι προοπτικές πληθωρισμού συγκλίνουν σε επίπεδο αρκετά κοντά, αλλά κάτω από το 2% εντός του ορίζοντα προβολής του, και αυτή η σύγκλιση αντικατοπτρίζεται με συνέπεια στην υποκείμενη δυναμική του πληθωρισμού.

Το Διοικητικό Συμβούλιο εξακολουθεί να είναι έτοιμο να προσαρμόσει όλα τα μέσα του, ανάλογα με την περίπτωση, για να διασφαλίσει ότι ο πληθωρισμός κινείται προς τον στόχο του με βιώσιμο τρόπο, καταλύγει η ανακοίνωση.

Η ευρωζώνη θα ανακτήσει πλήρως τις οικονομικές απώλειες της πανδημίας το 2023

Τα τελευταία οικονομικά στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι η οικονομία της ευρωζώνης βιώνει μια άνευ προηγούμενου συρρίκνωση, είπε η Κριστίν Λαγκάρντ στην καθιερωμένη συνέντευξη τύπου μετά τη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΚΤ.

«Υπάρχουν ενδείξεις ότι η οικονομική κάμψη έχει ήδη φτάσει στο κατώτατο σημείο, αλλά η ανάκαμψη θα είναι χλιαρή» είπε.

Οι οικονομικές προβλέψεις καταδεικνύουν ότι η πτώση του ΑΕΠ το δεύτερο τρίμηνο θα είναι πρωτοφανής. Σημείωσε επίσης πως η ΕΚΤ αναθεώρησε προς τα κάτω την πρόβλεψη για το ΑΕΠ.

Η ΕΚΤ προβλέπει ότι το ΑΕΠ της ευρωζώνης θα συρρικνωθεί κατά 8,7% το 2020, ενώ το 2021 η ανάκαμψη δεν θα καλύψει τις απώλειες της προηγούμενης χρονιάς.

Για την οικονομία της ευρωζώνης είπε ότι θα αναπτυχθεί με ρυθμό 5,2% το 2021 και 3,3% ο 2022, ενώ τον Μάρτιο η ΕΚΤ είχε προβλέψει ανάπτυξη 0,8% το 2020, 1,3% το 2021 και 1,4% το 2022.

Επομένως, σε αθροιστικό επίπεδο, γίνεται λόγος για ανάπτυξη 8,5% τη διετία, άρα η κάλυψης της ύφεσης θα έρθει το 2023.

Ο πληθωρισμός αναμένεται να διαμορφωθεί στο 0,3% το 2020, στο 0,8% το 2021 και στο 1,3% το 2022.

Τι λένε οι οικονομολόγοι του Bloomberg

«Η μεγάλη επέκταση του προγράμματος αγοράς έκτακτης ανάγκης για την πανδημία δημιουργεί ένα τεράστιο αποθεματικό έκτακτης ανάγκης με σκοπό να τονώσει την οικονομία και να αποτρέψει τυχόν χώρες της ζώνης του ευρώ να κατακλυστούν από μια κρίση δημόσιου χρέους».

David Powell και Maeva Cousin

Η κεντρική τράπεζα είχε ήδη γλυκάνει τους όρους της ρευστότητάς της τον Απρίλιο, έτσι ώστε οι δανειστές να συνεχίζουν να δίνουν πίστωση σε εταιρείες, πολλές από τις οποίες έχουν δει τα έσοδά τους να διαβρώνονται από το lockdown για τον περιορισμό της εξάπλωσης του ιού. H ΕΚΤ απέφυγε να μειώσει τα επιτόκια κάτω από το μηδέν εν μέσω αντιθέσεων σε τραπεζικό και πολιτικό επίπεδο.

Η Λαγκάρντ είπε ότι στο ΔΣ δεν συζήτησαν εάν θα συμπεριλάβουν στην αγορά assets χρέη (junk), εκτός από τις εξαιρέσεις που υπάρχουν επί του παρόντος στα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου. Είπε ότι υπήρχε μια «ομόφωνη άποψη» στο Διοικητικό Συμβούλιο ότι έπρεπε να αναληφθεί δράση, αλλά οι ακριβείς παράμετροι που τελικά αποφασίστηκαν ήταν το αποτέλεσμα μιας «ευρείας συναίνεσης».

Η Πρόεδρος της ΕΚΤ απέρριψε επίσης τις ανησυχίες ότι το πεδίο δράσης θα μπορούσε να είναι περιορισμένο λόγω μιας γερμανικής απόφασης δικαστηρίου τον περασμένο μήνα η οποία αμφισβήτησε τη νομιμότητα ενός παλαιότερου, ακόμη ενεργού προγράμματος αγοράς ομολόγων. Είπε ότι είναι «σίγουρη ότι θα βρεθεί μια καλή λύση».