Μια επανάσταση στον τομέα των μεταφορών με την πρόβλεψη για ραγδαία διείσδυση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων στο στόλο των επιβατικών αυτοκινήτων έως το 2030,  υπόσχεται το εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα που έδωσε χθες σε διαβούλευση το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.

Η προώθηση της ηλεκτροκίνησης μπαίνει ψηλά στην ατζέντα των κυβερνητικών προτεραιοτήτων ως μια μορφή ενέργειας με μηδενικούς ρύπους, η οποία προβλέπεται να φτάσει το 30% των νέων ταξινομήσεων την επόμενη δεκαετία, ακολουθώντας την μεγάλη διείσδυση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Καθώς μάλιστα οι οδικές μεταφορές ευθύνονται για το μεγαλύτερο ποσοστό αερίων του θερμοκηπίου των μεταφορών και για μεγάλο μέρος της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα καθίσταται μια στρατηγική απόφαση προς μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία.

Πρόκειται για άλμα σε σχέση με τα 315 οχήματα που πουλήθηκαν πέρσι, ο αριθμός των οποίων  υπολογίζεται να φτάσει τα 17.436 το 2024 και έξι χρόνια αργότερα, τις 82.422, παρουσιάζοντας αύξηση 10,1% και 30% αντίστοιχα.


 
Πάνω από τις προβλέψεις της αγοράς

Ο φιλόδοξος στόχος του ΕΣΕΚ κινείται πάνω από τις εκτιμήσεις της αγοράς αυτοκινήτου που όπως ανέφερε χθες κατά την παρουσίαση του σχεδίου η Γενική Γραμματέας Ενέργειας κ. Αλεξάνδρα Σδούκου, φτάνει το 24%. Σήμερα, το αντίστοιχο ποσοστό είναι 0,3% με στόχο να φτάσουμε τουλάχιστον το 8,7% επί των νέων ταξινομήσεων εντός χρονικού διαστήματος 5 ετών (2020-2024) που είναι το σενάριο της ήπιας ανάπτυξης.  

Πρόκειται για έναν από πέντε στόχους για την αύξηση της ηλεκτροκίνησης καθώς οι υπόλοιποι συνδέονται με την διεύρυνση της «αγοραστικής βάσης» της ελληνικής αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, την αντικατάσταση παλαιότερων οχημάτων με καθαρά οχήματα υβριδικής και αμιγώς ηλεκτρικής τεχνολογίας, την  ανάπτυξη νέου «περιβάλλοντος χρήσης» τόσο από πλευράς υποδομών όσο και παροχών αλλά και την ενημέρωση του κοινού μέσω της προώθησης επικοινωνιακών προγραμμάτων.

Για να διευκολυνθεί η ομαλή μετάβαση προς την κινητικότητα μηδενικών εκπομπών, θα πρέπει να σχεδιασθεί ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παροχής κινήτρων, οικονομικού χαρακτήρα όπως επιδότηση στην τιμή αγοράς, μείωση κόστους ταξινόμησης και χρήσης μέσω φορολογικών απαλλαγών, ειδική τιμολογιακή πολιτική στα προγράμματα ασφάλισης, μειωμένα διόδια, έκπτωση στην ακτοπλοΐα για το ηλεκτρικό όχημα κ.α.).

Τα μέτρα αυτά μπορούν να εμπλουτιστούν με την μορφή και άλλων κινήτρων χρήσης όπως η είσοδος και καθημερινή κυκλοφορία εντός των μεγάλων αστικών κέντρων, ελεύθερη στάθμευση στους Δήμους που εφαρμόζεται ελεγχόμενη στάθμευση, υποστήριξη δημιουργίας δικτύων παροχής ενέργειας για την επαναφόρτιση των οχημάτων κλπ.).Τα κίνητρα αυτά θα διαφοροποιούνται και ανάλογα με το αν παρέχονται για ιδιωτικά οχήματα, ΤΑΧΙ ή κρατικά οχήματα.

Παρά το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς οχημάτων, αυτή παρουσιάζει συγκεκριμένες ιδιαιτερότητες σε σύγκριση με τις αντίστοιχες των λοιπών κρατών μελών της ΕΕ λόγω κυρίως του γεγονότος ότι η ελληνική αγορά νέων  επιβατικών αυτοκινήτων έχει συρρικνωθεί σημαντικά την περίοδο 2010-2018.

Αυτό οφείλεται, πρώτον, στο γεγονός ότι το αυτοκίνητο έχει υποστεί σοβαρές φορολογικές επιβαρύνσεις και δεύτερον, στην παρατεταμένη οικονομική κρίση των τελευταίων 10 ετών, η οποία προκάλεσε μια ασταθή και ευάλωτη αγορά.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι το μέσο μέγεθος της αγοράς καινούργιων επιβατικών οχημάτων την περίοδο 2010-2018 ανήλθε σε 85.890 οχήματα, εμφανίζοντας πτώση μεγαλύτερη του 68% σε σχέση με το μέσο όρο της περιόδου 2000-2009.
 
Συνεργασία ΥΠΕΝ –ΔΕΔΔΗΕ για το δίκτυο ταχείας φόρτισης

Η πλειονότητα των επιβατικών ταξινομημένων ανήκουν στην Κατηγορία Α: πολύ μικρά αυτοκίνητα πόλης, Κατηγορία Β: μικρά αυτοκίνητα, Κατηγορία C: μεσαία αυτοκίνητα. Επισημαίνεται, ότι η μέση οικονομική δυνατότητα αγοράς ανέρχεται στα 15.000-25.000 ευρώ ανά πώληση οχήματος.

Ο στόλος στην Ελλάδα εκτιμάται κατά προσέγγιση στα 5,15 εκατ. οχήματα στα τέλη του 2018, με υπολογιζόμενη αύξηση κατά 920.000 των οχημάτων κατά το έτος 2030, εφόσον υφίσταται κάποιος έλεγχος εισόδων-εξόδων.

Επισημαίνεται δε, πως συνιστά σήμερα τον 4ο γηραιότερο στόλο στην Ευρώπη, με ποσοστό πλέον του 56% να απαρτίζεται από οχήματα 10-20 ετών και ποσοστό 25% να έχει υπερβεί τα 20 έτη.

Στην νέα εποχή που διαμορφώνεται καταλυτικός θα είναι ο ρόλος που θα διαδραματίσουν τα οχήματα χαμηλών ή μηδενικών ρύπων ZLEV(Zeroand Low EmissionVehicles). Άλλωστε, για τους κατασκευαστές των οχημάτων, θεσπίστηκαν ανώτατα όρια μέσων εκπομπών CO2στις ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών αυτοκινήτων ανά έτος.

Για παράδειγμα για το 2020 προβλέπονται μέγιστες μέσες εκπομπές CO2 95 gr/km. Για το 2021, μείωση της μέσης τιμής εκπομπών CO2, κάτω από τα 95 gr/km, για το 2025 μείωση κατά -15%, σε σχέση με το 2021 και το 2030, μείωση κατά -37,5%, σε σχέση με το 2021.

Όπως υποστήριξε χθες η γενική γραμματέας κανείς δεν μπορεί προβλέψει με τι κόστος θα πωλούνται στο μέλλον τα ηλεκτρικά οχήματα. Όπως τόνισε οι εξελίξεις στις τεχνολογίες καλπάζουν. Εάν στο μέλλον πέσει το κόστος της μπαταρίας μπορεί τα οχήματα να κοστίζουν όσο ένα συμβατικό όχημα. Ήδη, με το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε στην βουλή θεσμοθετήθηκε ένα ανταγωνιστικό πλαίσιο στην εγκατάσταση σταθμών φόρτισης.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος βρίσκεται σε στενή συνεργασία με το ΔΕΔΔΗΕ σχετικά με τον τρόπο που θα αναπτυχθεί το δίκτυο φόρτισης και πως αυτό θα γίνει χωρίς να επηρεάσει το δίκτυο διανομής. Πρόσφατα, το ΥΠΕΝ παρέλαβε μελέτη από Γερμανική εταιρεία κι αυτό το διάστημα αξιολογεί τα συμπεράσματα για να αναπτυχθούν  σωστά τα σημεία των ταχυφορτιστών.