​του Κωστή Πλάντζου​

«Φυγή προς τα εμπρός» από τα προβλήματα της Οικονομίας, με επιτάχυνση πρωτοβουλιών που έχουν μείνει πίσω λόγω των δυσκολιών στις διαπραγματεύσεις, επιχειρεί η κυβέρνηση και ετοιμάζει πλάνο για μισή ντουζίνα μικρές ή μεγάλες δράσεις που έχουν εξαγγελθεί και τις περιμένει η αγορά.

Για περισσότερες από τρεις ώρες χθες, το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) επιχειρούσε μια επισκόπηση της κατάστασης, αποκλειστικά για φορολογικά μέτρα που, αν και δεν βρίσκονται στην αιχμή των συζητήσεων με τους θεσμούς, η κυβέρνηση τα θεωρεί πρωταρχικής σημασίας. Είναι ενδεικτικό ίσως ότι στη συνεδρίαση του ΚΥΣΟΙΠ όπου συμμετείχαν ο αντιπρόεδρος της Κυβέρνησης κ.Δραγασάκης και οι υπουργοί κ.κ. Τσακαλώτος, Φλαμπουράρης, Σκουρλέτης, Αλεξιάδης και Χαρίτσης, τελικώς μονοπώλησαν τα φορολογικά θέματα και δεν πρόλαβαν να συζητηθούν καν άλλα φλέγοντα θέματα όπως το νέο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων και ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος που ετοιμάζει η κυβέρνηση.

Και στα φορολογικά θέματα αυτά, δεν περιλαμβάνονται καν οι αλλαγές που αφορούν στην φορολογία εισοδήματος και ακόμα συζητούνται με τους θεσμούς.

Αντιθέτως, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, στο ΚΥΣΟΙΠ κατεβλήθη προσπάθεια για επιτάχυνση σε άλλα μέτρα που έχουν μείνει πίσω, όπως:

1. Ο νόμος για την αποκάλυψη του «μαύρου χρήματος»: παρότι συμπληρώνεται ένας χρόνος από τότε που το είχε προαναγγείλει ο πρώην υπουργός Οικονομικών Γιάνης Βαρουφάκης, το νομοσχέδιο για την εθελοντική αποκάλυψη αδήλωτων εισοδημάτων δεν έχει κατατεθεί, καθώς υπάρχει διχογνωμία για το αν θα ισχύσει ένας ενιαίος συντελεστής 20%-30% (στα πρότυπα του νομοσχεδίου Βαρουφάκη-Νικολούδη που κατετέθη αλλά απεσύρθη) ή με βάση τον συντελεστή φορολόγησης κάθε χρονιάς. Αντιρρήσεις λέγεται πως έχει προβάλει η Τρόικα και για τις ειδικές εκπτώσεις έως 70% που εξετάζονταν να προσφερθούν (πχ για αγορά ομολόγων ή ακινήτων).

2. Τα κίνητρα για τις ηλεκτρονικές συναλλαγές, το «πλαστικό χρήμα» και η σύνδεσή τους με το αφορολόγητο, θα έπρεπεπε να ήταν σε εφαρμογή από 1.1.2016 αλλά σκοντάφτουν και σε τεχνικές δυσκολίες που οδηγούν σε σκέψεις να πρέπει οι δαπάνες του 2016 να δηλωθούν το 2017 από τον φορολογούμενο ώστε να γίνει διασταύρωση, ενώ από το 2017 θα μπορούν οι τράπεζες να στένουν απευθείας τα στοιχεία δαπανών στο υπουργείο Οικονομικών ώστε να προσυμπληρωθούν αυτόματα στις δηλώσεις Ε1 του 2018.

3. Το νέο Περιουσιολόγιο: οι δηλώσεις δεν αναμένεται να ανοίξουν πριν το καλοκαίρι, αν όχι στο β΄εξάμηνο του 2016. Για να ξεκινήσει η εφαρμογή του θα πρέπει να τελειώσει η υποβολή δηλώσεων Ε1, να ενισχυθεί το TAXIS για να μπορεί να σηκώσει ένα τέτοιο όγκο δεδομένων, και όλα αυτά σημαίνουν ότι δεν μπορεί πλέον να σχεδιάζει «φαραωνικά» έργα η κυβέρνηση, για το ποια στοιχεία και ποιες διασταυρώσεις θα μπορεί να εφαρμόζει το νέο σύστημα.

4. Το νομοσχέδιο για το λαθρεμπόριο τσιγάρων: το σχέδιο επανέρχεται διαρκώς, αλλά τα εμπλεκόμενα υπουργεία δεν αναμένεται να φέρουν τις διατάξεις πριν Μάρτιο.

5. Το σύστημα για το λαθρεμπόριο καυσίμων: και το σχέδιο αυτό, παρότι είχει προταθεί εδώ και χρόνια από τον νυν υπουργό κύριο Δημήτριο Μάρδα, δεν έχει εφαρμοστεί ώστε να αποφέρει τα έσοδα εκατομμυρίων ευρώ που προσδοκά η κυβέρνηση.

Και όλα αυτά, ενώ είναι έτοιμη και η διάταξη για την παράταση της απόσυρσης αυτοκινήτων έως τον Ιούνιο, η οποία όμως αναβάλλεται από βδομάδα σε βδομάδα και από μήνα σε μήνα. Ωστόσο η σχετική τροπολογία αναμένεται να έρθει τελικά στη Βουλή μαζί με το φορολογικό νομοσχέδιο για την φορολογία εισοδήματος (ή και τον νέο φόρο ακινήτων), ενδεχομένως τον Απρίλιο το νωρίτερο.