Της Στεφανίας Σούκη

Σε κάθε μια τουριστική κλίνη της Αθήνας αντιστοιχεί μια κλίνη από τις πλατφόρμες της οικονομίας του διαμοιρασμού, ενώ ειδικά στην περιοχή του ευρύτερου κέντρου τα «κρεβάτια» τύπου Airbnb έχουν ξεπεράσει σε αριθμό αυτά των ξενοδοχείων!

Τα στοιχεία αναφέρθηκαν από τον πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλεξανδρο Βασιλικό, με αφορμή την εφετινή 14η έρευνα “Περί ικανοποίησης επισκεπτών και απόδοσης ξενοδοχείων Αττικής 2018”, που διενεργήθηκε από την GBR Consulting για λογαριασμό της Ένωσης Ξενοδόχων Αθήνας- Αττικής και Αργοσαρωνικού (ΕΞΑ-ΑΑ). Το γεγονός της μεγάλης ανάπτυξης των βραχυχρόνιων τουριστικών μισθώσεων κατοικιών στην ελληνική πρωτεύουσα πιστοποιεί το γεγονος ότι, παρά το γεγονός της μεγάλης αύξησης των αεροπορικών αφίξεων στην Αθήνα, στα ξενοδοχεία της πόλης, τα ποσοστά πληρότητας ήταν οριακά αυξημένη χωρίς να αποκλείονται και περιπτώσεις μειώσεων.

Οσον αφορά πάντως τώρα την ικανοποίηση των τουριστών, οι ερωτώμενοι βαθμολόγησαν την εμπειρία τους στην Αθήνα με 7,9/10, ενώ το 96% ανέφερε ότι θα σύστηνε την ελληνική πρωτεύουσα σε άλλους για επίσκεψη. Η Αθήνα αρέσει και ως προορισμός διακοπών στους επισκέπτες της, αν και το δυνατό της σημείο παραμένει το “μεγάλο αρχαιολογικό -πολιτιστικό ενδιαφέρον” της.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε μεταξύ 1.500 επισκεπτών- ενοίκων ξενοδοχείων όλων των κατηγοριών, μελών της ΕΞΑ-ΑΑ, από τα τέλη Ιουνίου έως την πρώτη εβδομάδα του Σεπτεμβρίου.

Οι περισσότεροι επέλεξαν την Αθήνα για αναψυχή και διακοπές (σε ποσοστό έως 79%), κυρίως Ευρωπαίοι και Αμερικανοί κάθε ηλικίας, κάτι που φανερώνει ότι η ελληνική πρωτεύουσα καθιερώνεται ως “προορισμός διακοπών”, με “μεγάλο αρχαιολογικό -πολιτιστικό ενδιαφέρον” (81%). Μάλιστα, το ποσοστό των επαναλαμβανόμενων επισκεπτών φτάνει στο 45%, που είναι πολύ υψηλό για πόλη.

Η σύγχρονη ζωή της Αθήνας ως πόλος έλξης δεν εντυπωσιάζει ιδιαίτερα τους επισκέπτες (από 15%-27% αναλόγως της ηλικίας τους), ενθαρρυντικό όμως είναι το γεγονός ότι ενθουσιάζει περισσότερο τους νέους μεταξύ 18-30 ετών. Το παραλιακό μέτωπο και οι ακτές της Αττικής δείχνουν να ενδιαφέρουν επίσης τις νέες ηλικίες (έως 60%) αλλά και να γίνονται δημοφιλείς για κολύμπι (έως και 82%). Ωστόσο, το 50% των ερωτηθέντων δεν γνωριζει ότι η Αθήνα έχει παραλιακό μέτωπο.

Aφίξεις και πληρότητα

Σε ότι αφορά στα στοιχεία κίνησης και απόδοσης των ξενοδοχείων έως και τον Αύγουστο 2018, προκύπτει αύξηση της πληρότητας στο 8μηνο της τάξης του 2,2%, και της μέσης τιμής δωματίου κατά 8,5%. Ωστόσο, σε σύγκριση με τα δεδομένα προηγουμένων ετών, η πτώση (αρνητικό πρόσημο) της πληρότητας των ξενοδοχειακών μονάδων επί τρείς μήνες και μάλιστα αιχμής (Ιούνιο, Ιούλιο, Αύγουστο κατά -0,2%, -1,4% και -0,5% αντίστοιχα) και η μεγάλη απόκλιση μεταξύ διεθνών τουριστικών Αφίξεων στο ΔΑΑ και πληρότητας ξενοδοχείων το 7μηνο, γεννούν προβληματισμό για την διαμονή των επισκεπτών στην πόλη.

Πιο συγκεκριμένα ενώ οι αφίξεις στο αεροδρόμιο έως και τον Ιούλιο 2018 δείχνουν αύξηση κατά 21,8%, η πληρότητα των ξενοδοχείων την ίδια περίοδο δεν ξεπερνά σε αύξηση το 3,6%. Ο προβληματισμός ενισχύεται όταν με βάση τα επίσημα στοιχεία ΞΕΕ, η δυναμικότητα της Αθήνας δεν έχει μεταβληθεί εντυπωσιακά τα τελευταία 4 χρόνια παρά μόνο κατά 3 νέες ξενοδοχειακές μονάδες και 648 επιπλέον δωμάτια που αντιστοιχούν σε 2016 κλίνες.

«Είναι σαφές λοιπόν πως είτε τα καταλύματα «οικονομίας διαμοιρασμού», είτε τα … τύπου «οικονομίας διαμοιρασμού», είτε η ‘παραξενοδοχία’ απορροφούν μεγάλο πλέον ποσοστό επισκεπτών. Τα στοιχεία που αφορούν στα καταλύματα αυτά, δυστυχώς, δεν έχουν καταγραφεί ακόμη επισήμως, ενώ ισχύουν όλα όσα γνωρίζουμε περί αθέμιτου ανταγωνισμού, περί διαφευγόντων κερδών από φόρους κ.ά. από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα. Ταυτόχρονα η αθηναϊκή ξενοδοχία βιώνει υπερφορολόγηση των ξενοδοχείων, ενώ η Αθήνα δεν έχει καταφέρει να επιλύσει ακόμη τα χρόνια προβλήματα δυσλειτουργίας της», σχολιάζουν οι ξενοδόχοι.

Όπως επεσήμανε ο κ.Βασιλικός στην ομιλία του αναλύοντας τα παραπάνω στοιχεία, «η πορεία της Αθήνας αλλά και της χώρας θα πρέπει να βασιστεί πλέον πάνω σε πέντε συγκεκριμένους πυλώνες: Δημιουργικότητα, Εξωστρέφεια, Συνεργασία, Αλληλεγγύη και Αμεσότητα. Η επιτυχία μιας εξωστρεφούς στρατηγικής κρίνεται από τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που αναδεικνύει – όπως είπε χαρακτηριστικά. Επίσης, η συνεργασία είναι και η απάντηση σε μερικά κεφαλαιώδη ζητούμενα για την Αθήνα, τον Πειραιά, την Αττική, τον Αργοσαρωνικό. Η αναβάθμιση και η αξιοποίηση του παραλιακού μετώπου, η προώθηση της επένδυσης για την αξιοποίηση του Ελληνικού, η συνολικότερη ανάγκη της Αθήνας να ανανεώσει τις υποδομές της, να εμπλουτίσει το προϊόν της και να βελτιώσει την πρότασή της προς πολίτες και επισκέπτες, περνούν μέσα από τη συνεργασία».

Ο κ. Βασιλικός αναφέρθηκε επίσης στον καθοριστικό ρόλο του τουρισμού για την οικονομία, τη διατήρηση της κοινωνικής συνοχής και την ευημερία των τοπικών κοινωνιών και τον χαρακτήρισε ‘ηγέτη’ μιας προσπάθειας που πρέπει να είναι κοινή και να ενταθεί κεφαλαιοποιώντας την εμπειρία και τα μαθήματα της κρίσης. Είναι ο σωστός χρόνος για να εκπέμψουμε το σωστό μήνυμα πως η Ελλάδα μαθαίνει, αλλάζει, ακολουθεί με συνέπεια και συνέχεια το δύσκολο δρόμο της αυτοβελτίωσης και δεν οπισθοδρομεί στην ευκολία και τη βολικότητα που ανακυκλώνουν αδυναμίες και αδιέξοδα».
Ο Αντιπρόεδρος ΕΞΑΑΑ και ασκών χρέη Προέδρου κ. Απόστολος Μουσαμάς, αναφέρθηκε στον πολυσύνθετο ρόλο της Ένωσης, επισημαίνοντας τη συνεχή προσπάθεια της αθηναϊκής ξενοδοχίας όχι μόνο σε ότι αφορά στα κλαδικά θέματα σε συνεργασία με τους λοιπούς τουριστικούς και επαγγελματικούς φορείς του Τουρισμού, αλλά σε όλα τα πεδία που αφορούν τη ποιότητα ζωής στην πόλη, όπως η ενίσχυση και η προβολή του προορισμού σε όλες τις θεματικές παραμέτρους (mice, city break, leisure, κ.λπ), η έρευνα στοιχείων, η συνεργασία μεταξύ φορέων και επιχειρήσεων του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, το γνήσιο ενδιαφέρον για τα κοινωνικά προβλήματα, τον Πολιτισμό τον Αθλητισμό, κ.ά.

Επίσης, αναφέρθηκε στις εξειδικευμένες ημερίδες που πραγματοποιούνται από την ΕΞΑΑΑ με σκοπό την ενημέρωση των ξενοδοχείων – μελών από την ίδια την αγορά σε θέματα ενδιαφέροντος (όπως ενέργεια-ανακαίνιση-υπηρεσίες-τεχνολογία κ.ά.) καθώς και στο νέο, δυναμικό και εντυπωσιακό website της Ένωσης – το οποίο και παρουσιάσθηκε κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης.