Είναι ο άνθρωπος που ο κόσμος αγαπά να μισεί. Ο εκκεντρικός Ιρλανδός, το αφεντικό της Ryanair που σε τρεις μήνες ετοιμάζεται να προσγειωθεί στην Ελλάδα, εξυπηρετώντας ένα εκατομμύριο πελάτες και προσφέροντας νέες θέσεις εργασίας στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με πηγές της εταιρείας, για τις πτήσεις από και προς Ελλάδα θα χρησιμοποιηθούν τρία νέα αεροσκάφη, τα οποία θα στελεχωθούν με Έλληνες, όπως και οι επίγειες υπηρεσίες. Εκτιμάται, όμως, ότι το έμμεσο όφελος για την ελληνική οικονομία θα επηρεάσει συνολικά 2.800 θέσεις εργασίας.

O 55χρονος Michael O’Leary, μπορεί να μην ίδρυσε ο ίδιος τη Ryanair (δημιουργός της ήταν ο μακαρίτης ο Tony Ryan εξ ού και το όνομα) είναι όμως εκείνος που στην κυριολεξία απογείωσε την εταιρεία, κάνοντάς τη μεγαλύτερη σε επιβατική κίνηση αεροπορική εταιρεία στην Ευρώπη. Είναι  ένας επιχειρηματίας διαφορετικός από όλους τους άλλους – μόνο με τον R. Branson θα μπορούσε ίσως να συγκριθεί – ο οποίος ξεκίνησε αρχικά τη σταδιοδρομία του από την Stokes Kennedy Crowley (KPMG).

Το 1987 πήγε στην Ryanair, στην οποία ανέλαβε οικονομικός σύμβουλος του ιδρυτή της Τony Ryan (1991-1994), ενώ το 1994 πήρε τα ηνία της επιχείρησης εγκαινιάζοντας τη στρατηγική των φθηνών εισιτηρίων.

“Οι άλλοι αναζητούν τρόπους για να αυξήσουν την τιμή των εισιτηρίων. Εμείς αναρωτιόμαστε πώς καταργήσουμε τα εισιτήρια”, είχε πει. Όσο ελκυστική κι αν φαίνεται αυτή η ρήση του στους απανταχού ταξιδιώτες, ο Ο’ Leary είναι γνωστός ως ο πλέον αγενής και αλαζόνας επιχειρηματίας που δεν διστάζει να… βρίσει ακόμα και τους πελάτες της εταιρείας του.


Και για του λόγου το αληθές, παραθέτουμε κάποια από τα λεγόμενά του που πραγματικά δεν έχουν  προηγούμενο:
“Είμαι το πιο κακοπληρωμένο και υποτιμημένο αφεντικό στην Ευρώπη. Πληρώνομαι 20 φορές περισσότερο από τον μέσο υπάλληλο της Ryanair και νομίζω ότι το κενό θα έπρεπε να είναι μεγαλύτερο”
(για τους επιβάτες που ξέχασαν να τυπώσουν το boarding pass τους) “Νομίζω ότι πρέπει να πληρώσουν 60 ευρώ επειδή είναι τόσο ηλίθιοι”
(σε πελάτη που επέμενε για αποζημίωση) “Δεν πρόκειται να πάρεις αποζημίωση και άντε γ***σου. Δεν θέλω να ακούσουμε τη δακρύβρεχτη ιστορία σου. Ποιο μέρος του ‘καμία αποζημίωση’ δεν καταλαβαίνεις;”
“Ο κόσμος με βλέπει είτε σαν τον Χριστό είτε σαν τον Σούπερμαν είτε σαν ένα βρωμερό σκατό. Νομίζω ότι είμαι ο Χριστός”
(Για την ειδική χρέωση που καθιέρωσε για τους ευτραφείς πελάτες) “Κανείς δεν θέλει να κάθεται δίπλα από κάποιον χοντρό στο αεροπλάνο. Έχουμε ειλικρινά εκπλαγεί απ’ τον αριθμό των πελατών που όχι μόνο θα φορολογούσαν παραπάνω τους χοντρούς, αλλά θα τους βασάνιζαν ευχαρίστως”…
Και το “μυστικό” της επιτυχίας του O’Leary βρίσκεται μεν στα φθηνά εισιτήρια, αλλά πολύ περισσότερο  στις χρεώσεις που επιβάλλονταν κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ή και αργότερα. Έτσι, ο Ιρλανδός επιχειρηματίας εγκαινίασε μία εποχή φθηνών ταξιδιών, η τιμή των οποίων γινόταν τσουχτερή, εάν ο επιβάτης έκανε ψώνια στο αεροπλάνο, ήθελε αριθμημένη θέση ή ενοικίαζε αυτοκίνητο από συγγενική της Ryanair εταιρία.

Ο O’Leary χαρακτηρίζεται από τον Τύπο ως αλαζόνας και έχει την τάση να κάνει παρατηρήσεις τις οποίες εν συνεχεία διαψεύδει. Μάλιστα, η ανελέητη επιδίωξη της μείωσης του κόστους και η σαφώς εχθρική στάση του προς τους ανταγωνιστές του, τις κυβερνήσεις, τα συνδικάτα και τους πελάτες του έχει γίνει σήμα κατατεθέν.


Σε μια συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε η εταιρία στην Αθήνα, δεν υπήρχε ούτε νερό για τους δημοσιογράφους. Γνωστή είναι επίσης και η χρέωση του ενός ευρώ για… χρήση της τουαλέτας, η οποία ωστόσο δεν υλοποιήθηκε!
Αντιδράσεις έχει ξεσηκώσει και με τις αποκαλυπτικές φωτογραφήσεις των αεροσυνοδών της Ryanair για ημερολόγιο. Αξίζει να σημειωθεί κι ένα επεισόδιο που σημειώθηκε το 2008 στη Γερμανία, όταν ο O’ Leary ανέλυε σε δημοσιογράφους την ιδέα με την οποία φλέρταρε για υπερατλαντικές πτήσεις. Τον ρώτησαν αν θα ακολουθηθεί το γνωστό μοντέλο της εταιρείας ή αν θα προστεθεί και χώρος για business class υπηρεσίες. Ο Ο’Λίρι απάντησε ότι έκλινε υπέρ της δημιουργίας πρώτης θέσης γιατί θεωρούσε ότι υπάρχει τουλάχιστον 10-15% μεταξύ των επιβατών που σε τέτοιες διαδρομές θα πλήρωναν οπωσδήποτε για την άνεσή τους.

Η διερμηνέας έκανε το έργο της και, μόλις έκανε παύση και τον κοίταξε, ο Ο’Λίρι πρόσθεσε: “Οπότε, η οικονομική θέση θα είναι πολύ φτηνή και η business class θα έχει κρεβάτια… Και τσιμπ…! Και όλα θα είναι δωρεάν, συμπεριλαμβανομένων των τσιμπ…”. Μετά στράφηκε στην κατάπληκτη διερμηνέα του που δεν μετέφρασε λέξη και τη ρώτησε πώς λένε το τσιμπ… στα γερμανικά. Εκείνη του απάντησε κατακόκκινη πως δεν υπάρχει τέτοια λέξη…Ο Ο’Λίρι έκανε ότι απογοητεύτηκε. “Δεν υπάρχουν τα τσιμπ… στα γερμανικά; Ουφ, χάλια η σεξουαλική ζωή στη Γερμανία”…

Η εκκεντρικότητά του συνεχίζεται και εκτός…business, καθώς το 2004 είχε τοποθετήσει στη Mercedes του  πινακίδες ταξί για να μπορεί να κυκλοφορεί στις λεωφορειολωρίδες του Δουβλίνου.

Μάλιστα οι απότομοι τρόποι του δημιούργησαν προβληματισμό στους μετόχους της Ryanair, οι οποίοι ζήτησαν από τον Ιρλανδό να περιορίσει τις δημόσιες τοποθετήσεις.

Τα “καμώματα” του O’ Leary ίσως να θάμπωσαν την πολυαναμενόμενη άφιξη της Ryanair στην Αθήνα (τόσο για τα φθηνά εισιτήρια που προσφέρει, όσο και για τις νέες θέσεις εργασίας), με μια επένδυση 280 εκατ. δολαρίων. Ωστόσο, γεγονός είναι ότι θα δημιουργήσει βάσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και θα ξεκινήσει από τον Απρίλιο του 2014 πτήσεις τόσο εσωτερικού όσο και εξωτερικού.

Θα συνδέει την Αθήνα με τρεις πτήσεις εσωτερικού και τρεις πτήσεις εξωτερικού, με έξι δρομολόγια από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, Ρόδο, Χανιά, Πάφο, Λονδίνο και Μιλάνο, ενώ αναμένεται να μεταφέρουν, σε ετήσια βάση, πάνω από 1,2 εκατ. επιβάτες με περισσότερες από 150 πτήσεις εβδομαδιαίως.

Μάλιστα, ενόψει της έναρξης των πτήσεων η εταιρεία θα προσφέρει εισιτήρια από 12 ευρώ στις πτήσεις εσωτερικού ως τις 20 Ιανουαρίου και 24,99 ευρώ για τις πτήσεις εξωτερικού.