Τoυ Δημήτρη Μαρκόπουλου

Η διεθνούς φήμης εταιρεία φυσικών καλλυντικών και θεραπευτικών σκευασμάτων βρίσκεται, όχι τυχαία, πίσω από τις παστίλιες των Γιατρών Χωρίς Σύνορα που διαφημίζει ο Ισπανός σταρ

Ο πόνος μάς ενώνει. Στο πρόσωπο του Ισπανού ηθοποιού Χαβιέ Μπαρδέμ οι φλεγόμενες από την οικονομική και κοινωνική κρίση Ισπανία και Ελλάδα βρήκαν σημείο επαφής και αλληλεγγύης. Αναφερόμαστε στην περίφημη πλέον διαφήμιση των Γιατρών Χωρίς Σύνορα για τις «Παστίλιες για τον πόνο του άλλου». Τις καραμέλες δηλαδή που ο Χαβιέ Μπαρδέμ μάς καλεί να αγοράσουμε ώστε με τα χρήματα αυτά να συγκεντρωθούν έσοδα για την ανακούφιση ανθρώπων που υποφέρουν από την κρίση. Κι αν ο σταρ από την Ισπανία και οι γνωστοί για το πολυποίκιλο έργο τους διεθνώς Γιατροί Χωρίς Σύνορα είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της δράσης, υπάρχει και μια πιο ελληνική συμμετοχή: αυτή των Νίκου και Νίκης Κουτσιανά, των δημιουργών της εταιρείας Apivita, η οποία ανέλαβε τον σχεδιασμό, την παραγωγή και τη διανομή των κουτιών με τις φημισμένες πλέον παστίλιες. Για όσους δεν γνωρίζουν τους δημιουργούς της «πράσινης» εταιρείας που αξιοποιεί την ελληνική φύση δημιουργώντας φυτικά προϊόντα, το να βάζουν πλάτη δύο βιομήχανοι για να ανακουφίσουν τους φτωχούς συνανθρώπους τους φαντάζει κάπως παράξενο. Οσοι, όμως, γνωρίζουν τη διαδρομή των ανέκαθεν κοινωνικά ενεργών και ευαίσθητων επιχειρηματιών, δεν εξεπλάγησαν καθόλου.

Δεν ξεχνούν το χρέος προς την Ελλάδα
 
Μέχρι σήμερα οι παστίλιες των Γιατρών Χωρίς Σύνορα και της Apivita βρίσκονται σε 2.500 φαρμακεία και έχουν πωληθεί 200.000 κουτάκια. «Εδώ και χρόνια είναι στο DNA της εταιρείας μας η κοινωνική ευθύνη, γι’ αυτό και όταν οι Γιατροί Χωρίς Σύνορα ήρθαν και μας πρότειναν την εκστρατεία αυτή, ήταν απολύτως φυσιολογικό για εμάς να την αγκαλιάσουμε και να τη στηρίξουμε με όλες τις δυνάμεις μας», λέει η πρόεδρος της εταιρείας.

Δυναμική και αεικίνητη, η κυρία Κουτσιανά γυρίζει όλο τον κόσμο για να προωθήσει τη δουλειά της και να δημιουργήσει νέα σημεία πώλησης για τον όμιλο της ίδιας και του συζύγου της. Σε μια περίοδο που η εταιρεία ενεργοποιεί την παρουσία της στο Χονγκ Κονγκ (άνοιξε εκεί το δέκατο κατάστημά της), δρέπει τους πρώτους καρπούς της προσπάθειάς της στην Ιαπωνία (έχει 9 μαγαζιά) και στη Σιγκαπούρη και επεκτείνεται διαρκώς σε όλο τον πλανήτη, η Apivita δεν ξέχασε και τη δοκιμαζόμενη Ελλάδα: τη χώρα καταγωγής της.

«Αυτό που εμείς κάναμε ήταν να επιμεληθούμε τη συνταγή της παστίλιας με θυμάρι και μέλι, να επιβλέπουμε την παραγωγή και τη διανομή της, ενεργοποιώντας τους συνεργάτες μας στο δίκτυο του φαρμακείου. Ολοι οι άνθρωποί μας, συνεργάτες, προμηθευτές, διανομείς, έχουν αγκαλιάσει την προσπάθεια με αγάπη, αφιλοκερδώς, με μόνο γνώμονα την αλληλεγγύη και την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής. Είναι σημαντικό εδώ να αναφέρουμε ότι η εκστρατεία αυτή από την αρχή μέχρι το τέλος σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε στην Ελλάδα», τονίζει η πρόεδρος της Apivita.

Η ίδια μάλιστα δίνει τα εύσημα και στους χιλιάδες φαρμακοποιούς οι οποίοι, σε μια πράξη ευθύνης και ενώ οι ίδιοι δοκιμάζονται μέσω νέων πολιτικών, τοποθέτησαν αυτά τα προϊόντα στα ράφια τους.

«Οι φαρμακοποιοί, σε μία τόσο δύσκολη περίοδο κρίσης και παρόλο που δεν έχουν κανένα κέρδος, έχουν αγκαλιάσει και στηρίξει πολύ δυναμικά την εκστρατεία και μέχρι σήμερα οι καραμέλες υπάρχουν σε 2.500 φαρμακεία σε όλη την Ελλάδα», λέει η κυρία Κουτσιανά. Παρόλη τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε, υπάρχει εντυπωσιακή ανταπόκριση του κοινού. Πάνω από 200.000 άνθρωποι έχουν συμμετάσχει έως τώρα σε αυτό το μεγάλο κίνημα αλληλεγγύης και στήριξης σε όσους υποφέρουν.

Οι πρώτοι οικολόγοι της Ελλάδας και ο γάμος σε… φαρμακείο

Στους κύκλους της Αθήνας πάντως οι Νίκος και Νίκη Κουτσιανά δεν είναι άγνωστοι. Οχι φυσικά γιατί υπήρξαν ποτέ κοσμικοί, κάθε άλλο.  Η αθηναϊκή ελίτ τούς γνωρίζει για τις συχνές δράσεις τους υπέρ των αδυνάμων, υπέρ της οικολογίας και των γραμμάτων και των τεχνών. Συχνά οι συνεργάτες της Apivita λαμβάνουν email με επιστολές του Νίκου Κουτσιανά, ο οποίος προτείνει θεατρικές παραστάσεις ποιότητας, αξιόλογες βιβλιοπαρουσιάσεις, καλλιτεχνικά και άλλα κοινωνικά δρώμενα. Είναι συγγενής του γνωστού δημοσιογράφου και λογοτέχνη Γιώργου Δουατζή και έχει πραγματικό ενδιαφέρον για την τέχνη, όχι όμως ως συλλέκτης με τη δύναμη του χρήματος αλλά ως απλός συλλέκτης εμπειριών.
 
Παιδιά της Μεταπολίτευσης, ο Νίκος και η Νίκη Κουτσιανά δεν αλλοιώθηκαν από τη λαίλαπα του λαϊκισμού και του κομματισμού.  Αν και στις παρέες τους θα δει κανείς τον Κώστα Λαλιώτη, τον Φώτη Κουβέλη ή τον Μίμη Ανδρουλάκη, οι ίδιοι στάθηκαν στο περιθώριο της πολιτικής, πάντοτε ενεργοί ως πολίτες, όχι όμως με βλέψεις εξουσίας. Αυτό είναι και το μεγάλο τους πλεονέκτημα. Κι έτσι μπορούν σήμερα να μιλούν από θέση ισχύος καθώς ποτέ δεν τάχθηκαν σε κόμματα, ποτέ δεν ζήτησαν χάρες από φορείς εξουσίας και ενεργοποιήθηκαν αποκλειστικά στον ιδιωτικό τομέα.  Οι φαρμακοποιοί Νίκος και Νίκη Κουτσιανά γνωρίστηκαν σε ένα συνοικιακό φαρμακείο της Αθήνας το 1972, όπου ανακάλυψαν το κοινό τους πάθος για τη φύση. Ηταν περίοδος της αναζήτησης εναλλακτικών τρόπων σκέψης και ζωής, μετά και το «αεράκι» που φύσηξαν ο Μάης του ’68 και τα αμερικανικά κινήματα της νεολαίας κατά του πολέμου του Βιετνάμ. Στην Ελλάδα η χούντα πλάκωνε τα πάντα, όμως δεν εμπόδισε τους πρώιμους αυτούς οικολόγους να κάνουν τις πρώτες ασκήσεις επί χάρτου για τη μελλοντική τους εταιρεία.  Σ’ αυτό το φαρμακείο που γνωρίστηκαν επέλεξαν να κάνουν και τον γάμο τους! Δημιούργησαν μαζί τα πρώτα τους φυσικά καλλυντικά, χρησιμοποιώντας τα προϊόντα της μέλισσας και ελληνικά βότανα.  Το 1979 γεννήθηκε η Apivita, η πρώτη εταιρεία φυσικών καλλυντικών στην Ελλάδα. Το όνομά της προέρχεται από τα λατινικά apis, που σημαίνει μέλισσα, και vita, που σημαίνει ζωή. Αυτή τη στιγμή, 34 χρόνια μετά, τα προϊόντα της εταιρείας πωλούνται σε χιλιάδες φαρμακεία σε όλη την Ελλάδα και σε πολλές χώρες παγκοσμίως. Σταρ του Χόλιγουντ χρησιμοποιούν τα προϊόντα τους, τα οποία ως πρώτη ύλη έχουν εκχυλίσματα βοτάνων κι αυτό διότι επιθυμία των δύο ήταν να αξιοποιήσουν τα βότανα και τα μελισσοκομικά προϊόντα της Ελλάδας, με σκοπό την ολιστική αντιμετώπιση της υγείας και της ομορφιάς, όπως δίδασκε ο Ιπποκράτης.  Μάλιστα η εταιρεία, σε συνεργασία με Ελληνες μελισσοκόμους, ίδρυσε μια μελισσοκομική μονάδα 2.000 μελισσιών, που αποτελεί πρότυπο για τον κλάδο της ελληνικής μελισσοκομίας.  Ο Νίκος Κουτσιανάς είναι υπέρμαχος και πρωτοπόρος της ιδέας ανάπτυξης του αγροτουρισμού και της πράσινης ανάπτυξης στην Ελλάδα.  Κάποιοι μάλιστα έφθασαν στο σημείο να συνδέσουν πολλές από τις προτάσεις του Γιώργου Παπανδρέου μαζί του.