Του Κωστή Πλάντζου

Μπορεί η κυβέρνηση να πανηγυρίζει για τις παροχές που μοιράζει, οι δανειστές όμως απαντούν γραπτώς ότι πρέπει να τηρηρθούν όσα συμφωνήθηκαν χάριν της βιωσιμότητας του χρέους και της εξόδου της Ελλάδας στις αγορές.

Σε πολυσέλιδη έκθεσή του για την Ελλάδα ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας παρουσιάζει την χώρα μας σαν ευρωπαϊκό “success story” που οφείλεται στις μεταρρυθμίσεις που επιβλήθηκαν. Και αφήνει αιχμές για την προεκλογική ακύρωση δεσμεύσεων λέγοντας πως η ελληνική κυβέρνηση “σε αντάλλαγμα (σ.σ. για τα μέτρα ελάφρυνσης του το Χρέος) υποσχέθηκε να μείνει προσκολλημένη στις μεταρρυθμίσεις που συμφωνήθηκαν στη διάρκεια του Προγράμματος, μεταξύ των οποίων να διατηρήσει πλεόνασμα 3,5% ως το 2022 και να τηρήσει τους ευρωπαϊκούς κανόνες, ειδικά αυτούς που σχετίζονται με τις δημοσιονομικές και οικονομικές πολιτικές”.

Ακόμα χειρότερα, ο ESM στην Έκθεσή του κάνει αναφορές στην ακύρωση της περικοπής των συντάξεων που περιορίζουν το δημοσιονομικό χώρο για φιλοαναπτυξιακές πολιτικές. Αφήνει όμως και αιχμές και για τα υπερπλεονάσματα λιτότητας που συσσώρευσε η κυβέρνηση την τελευταία τριετία, λέγοντας πως «οι χαμηλότερες από το προβλεπόμενο δημόσιες επενδυτικές δαπάνες ενίσχυσαν το υπερπλεόνασμα», θυμίζοντας τις δηκτικές επισημάνσεις της Κομισιόν για «διπλοεγγραφές δαπανών» (“double booking of expenditures” όπως ήταν ο όρος στην πρόσφατη Έκθεσή της για την τα κονδύλια του ΠΔΕ που γίνονταν επιχειρηγήσεις και επιδόματα αντί για Επενδύσεις.

Δίνοντας μια έμμεση απάντηση και στον κ. Τσακαλώτο , ο Κλάους Ρέγκλινγκ υπενθυμίζει πόσα (δάνεια) έχει προσφέρει στην Ελλάδα ο ESM και στέλνει το δικό του μήνυμα:

1. Τα δημόσια οικονομικά πρέπει να παραμείνουν σε βιώσιμο μονοπάτι και να ενσωματώσουν περισσότερα μέτρα προσανατολισμένα στην ανάπτυξη

2. Ήδη εφαρμοζόμενες ή θεσμοθετημένες μεταρρυθμίσεις, όπως για την αγορά εργασίας και η μείωση των φορολογικών συντελεστών σε συνδυασμό με τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης (σ.σ. μείωση του αφορολογήτου), θα πρέπει να διασφαλιστούν και δεν πρέπει να αναστραφούν

3. Στην περίπτωση που δικαστικές αποφάσεις ανατρέψουν μεταρρυθμίσεις- κλειδιά, η προκαλούμενη δημοσιονομική επίπτωση θα πρέπει να καλυφθεί με μεταρρυθμίσεις στο ίδιο πεδίο, προφανώς εννοώντας τις αναμενόμενες αποφάσεις για τις συντάξεις)

4. Απαιτούνται περισσότερες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, που να συμπληρώσουν την εθνική αναπτυξιακή στρατηγική, για να τονωθεί η παραγωγικότητα και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα

5. Χρειάζεται να μειωθεί ο χρόνος εκδίκασης των δικαστικών υποθέσεων

6. Να βελτιωθεί περαιτέρωη αποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα, διατηρώντας τον στο σημερινό μέγεθος

7. Χρειάζεται η ενίσχυση του ελέγχου της επάρκειας των διοικήσεων των ΔΕΚΟ

8. Χρειάζεται μεγαλύτερη προσπάθεια στις τράπεζες, με μια περιεκτική στρατηγική μείωσης των “κόκκινων” δανείων και ένα βελτιωμένο νομοθετικό πλαίσιο, που θα τις βοηθήσει να δανείσουν και να ενισχύσουν την οικονομική ανάκαμψη. Κάνει έτσι μια έμμεση αναφορά στο «ιταλικό σχέδιο» Τσακαλώτου για την εκκαθάριση των κόκκινων δανείων, δείχνοντας πως πρέπει η Αθήνα να αξιοποιήσει και το σχέδιο του διοκητή της ΤτΕ Γιάννη Στουρνάρα ή άλλα εργαλεία.

Η έκθεση έρχεται να αναδείξει τους λόγους για τους οποίους Τσίπρας και Τσακαλώτος έσπευσαν να στοχοποιήσουν τον επικεφαλής του ESM, Κλάους Ρέγκλινγκ, όπως και τον αντιπρόεδρο της Κομισιόν, Βάλντις Ντομπρόβσκις και να τους εντάξουν στους κύκλους που αντιδρούν στις παροχές, αφού επί της ουσίας επιβεβαιώνει όλους όσοι επισημαίνουν ότι οι προκεκλογικές παροχές και υποσχέσεις δύνανται να οδηγήσουν σε εκτροχιασμό της οικονομία.