search icon

Οικονομία

Oι διετείς καθυστερήσεις για Golden Visa φέρνουν εξώδικα

Σε εξώδικο, οι Κινέζοι επενδυτές υποστηρίζουν ότι υφίστανται τεράστια οικονομική, ηθική και κοινωνική ζημία, εφόσον ανατρέπονται τους επαγγελματικούς και οικογενειακούς προγραμματισμούς τους

Αγόρασε ακίνητο τώρα με 250.000 ευρώ και σου χορηγούμε άδεια διαμονής μετά από …δύο χρόνια!

Αυτή είναι η κατάσταση που επικρατεί αυτή την στιγμή σε ορισμένες Διευθύνσεις του Δημοσίου, αρμόδιες για την εξέταση των φακέλων που υποβάλλουν Κινέζοι, Τούρκοι, Ρώσοι, Λιβανέζοι και λοιποί τρίτοι επενδυτές που θέλουν να κάνουν χρήση του πολυδιαφημισμένου προγράμματος Golden Visa και βρίσκονται με έκπληξη μπροστά στο φαινόμενο των απαράδεκτων καθυστερήσεων που φθάνουν μέχρι το …2021 για τη χορήγηση της άδειας ή για αιτήματα που έχουν υποβληθεί προ διετίας, να βρίσκονται ακόμη σε εκκρεμότητα.

Αποτέλεσμα; Εξώδικα από ξένους επενδυτές στις αρμόδιες διευθύνσεις και τελικά η ερμηνευτική εγκύκλιος που εξέδωσε προ ημέρων ο αρμόδιος υπουργός Μεταναστευτικής Πολιτικής κ. Νότης Μηταράκης προ ημερών υπενθυμίζοντας «αναφορικά με το χρόνο διεκπεραίωσης αιτημάτων έκδοσης της μόνιμης άδειας διαμονής επενδυτή ότι οι υπηρεσίες σας θα πρέπει να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να ολοκληρώνεται εντός διμήνου η εξέταση και η έκδοση των εν λόγω αδειών, εφόσον συνοδεύονται από πλήρη δικαιολογητικά, όπως προβλέπεται από τη διάταξη του αρ.20 παρ. Β περ.7 του ν.4251/14. Τούτο είναι απολύτως αναγκαίο, καθότι ο χρόνος έκδοσης των αδειών διαμονής αποτελεί σημαντικό μέρος του συνολικού επενδυτικού προγράμματος “Golden Visa” και τυχόν υπερβάσεις της εν λόγω προθεσμίας πλήττουν το κύρος και την αξιοπιστία του».

Εξώδικα

Σύμφωνα με το εξώδικο που έφτασε στην Διεύθυνση Αλλαδαπών και Μετανάστευσης Βορείου Τομέα και Ανατολικής Αττικής- Αποκεντρωμένη Διοίκηση από 35 Κινέζους επενδυτές γίνεται λόγος για «κωλυσιεργία, καταχρηστική και παράνομη τακτική και συμπεριφορά της Υπηρεσίας.

Όπως γνωρίζετε έχουμε επενδύσει, ο καθένας από εμάς, μεγάλα ποσά για αγορά ακινήτων στην Αθήνα (συνολικά 10 εκατ. ευρώ) με κίνητρο το άρθρο 20Β του Ν.4251/19, σύμφωνα με το οποίο οι αρμόδιες αρχές είναι υποχρεωμένες να χορηγήσουν μόνιμη άδεια διαμονής (μόνιμη άδεια διαμονής επενδυτή) σε αλλοδαπούς και στα μέλη της οικογένειάς τους, που έχουν επενδύσει άνω των 250.000 ευρώ. Μετά τη σύναψη των σχετικών συμβολαίων αγοραπωλησίας, μεταβήκαμε στην κατά τόπο αρμόδια υπηρεσία (την Υπηρεσία σας), μέσω των πληρεξούσιων δικηγόρων μας και έχοντας όλα τα νόμιμα παραστατικά και προϋποθέσεις, καταθέσαμε τις σχετικές αιτήσεις για άδεια διαμονής (σ.σ. παρατίθενται οι ημερομηνίες). Όπως φαίνεται, σε πολλές περιπτώσεις οι ημερομηνίες κατάθεσης ξεπερνούν τα δύο χρόνια!

Μετά από έντονη διαμαρτυρία και επανειλημμένες οχλήσεις των πληρεξούσιων δικηγόρων μας για την καθυστέρηση στην έκδοση των αδειών διαμονής για εμάς και τις οικογένειές μας, επικαλείστε φόρτο εργασίας, ενώ μας έχετε ενημερώσει άτυπα ότι οφείλουμε (σ.σ. κάποιοι από τους επενδυτές) να προσκομίσουμε συμπληρωματικά πιστοποιητικά, ενώ για τους υπόλοιπους ισχυρίζεστε ότι έχουν γίνει ερωτήματα στο Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, χωρίς περαιτέρω στοιχεία. Τα έγγραφα που μας ζητάτε να προσκομίσουμε έχουν να κάνουν με πιστοποιητικά βαρών και αποδεικτικά συναλλαγών (τα σώματα των εμβασμάτων και επιταγών, με τα οποία καταβλήθηκε το τίμημα της αγοράς του ακινήτου)».

Στην εξώδικη δήλωση υποστηρίζεται ότι , η Υπηρεσία έχει από το νόμο υποχρέωση να εκδίδει τις άδειες διαμονής εντός δύο (2) μηνών από την ημερομηνία υποβολής της σχετικής αίτησης και λήψης βιομετρικών στοιχείων, ενώ σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αλλά και τις σχετικές οδηγίες που έχουν χορηγηθεί από το Υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, δεν εμπίπτει στην αρμοδιότητα των υπηρεσιών αλλοδαπών και μετανάστευσης ο έλεγχος του κύρους και της νομιμότητας των τραπεζικών εμβασμάτων και επιταγών, αλλά ούτε και της προέλευσης και του τρόπου απόκτησης των κεφαλαίων. «Επομένως η Υπηρεσία σας καθίσταται αναρμόδια να μας ζητά, πόσο μάλλον να προβαίνει σε τέτοιο έλεγχο. Ακόμη και αν γινόταν δεκτό ότι η Υπηρεσία σας έχει υποχρέωση να ζητά και να εξετάζει τα παραπάνω έγγραφα, δεν δικαιούται να τα ζητά αναδρομικά».

Αποτέλεσμα της παραπάνω καθυστέρησης της Υπηρεσίας να εκδώσει τις άδειες διαμονής νόμιμα και εμπρόθεσμα είναι να λήγει η ισχύς και των λεγόμενων «μπλε βεβαιώσεων», δηλαδή των προσωρινών αδειών διαμονής, οι οποίες έχουν ετήσια διάρκεια. «Αυτό συνεπάγεται περαιτέρω ταλαιπωρία για εμάς και τους δικηγόρους μας, εφόσον μας υποχρεώνετε να προσκομίζουμε νέες φωτογραφίες και να περιμένουμε στην ουρά από τις 7 το πρωί, συνωστιζόμενοι να εξασφαλίσουμε ένα από τα (μόνο) 45 νούμερα, που δίδετε καθημερινά, προκειμένου να ανανεώσουμε τις βεβαιώσεις αυτές».

Στο εξώδικο, οι Κινέζοι επενδυτές υποστηρίζουν ότι υφίστανται τεράστια οικονομική, ηθική και κοινωνική ζημία, εφόσον ανατρέπονται τους επαγγελματικούς και οικογενειακούς προγραμματισμούς τους. «Ειδικότερα, ενώ το ελληνικό κράτος μας είχε υποσχεθεί μόνιμη διαμονή στην Ελλάδα και τη δυνατότητα να κυκλοφορούμε ελεύθερα στις χώρες Σέγκεν της ΕΕ για επαγγελματικούς ή άλλους λόγους, στην ουσία μας ξεγέλασε, διότι έλαβε τις εν λόγω επενδύσεις από εμάς, εισέπραξε τους αναλογούντες φόρου, αλλά ουδέποτε μας έδωσε τη δυνατότητα να επωφεληθούμε των πλεονεκτημάτων Ν.4251/2014. Σε άλλες περιπτώσεις, τα τέκνα μας έχασαν τη δυνατότητα να σπουδάσουν σε ελληνικό σχολείο, όπως είχαμε προγραμματίσει, εφόσον τα σχολεία αυτά νομίμως ζητούν άδεια διαμονής, την οποία όμως μας στερεί η Υπηρεσία σας».

Η εγκύκλιος Μηταράκη

Προκειμένου να επιταχυνθούν οι χρόνοι χορήγησης των αδειών ο αρμόδιος υπουργός Νότης Μηταράκης εξέδωσε προ ημερών ερμηνευτική εγκύκλιο, τόσο για θέματα που τυχόν χρήζουν ερμηνείας (Πιστοποιητικό βαρών, συμβόλαιο αγοραπωλησίας, ασφάλιση) όσο και για διαδικαστικά όπως είναι ο χρόνος χορήγησης της άδειας. Ως προς τα συμβόλαια αγοραπωλησίας, επισημαίνεται ότι «από τα συμβόλαια αγοραπωλησίας που υποβάλλονται στις υπηρεσίες σας για τη χορήγηση μόνιμης άδειας διαμονής επενδυτή θα πρέπει να προκύπτει ότι η καταβολή του τιμήματος πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με τους τρόπους που αποκλειστικά προβλέπονται στη διάταξη, όπως ισχύει κατά τον κρίσιμο χρόνο υποβολής τους. Σε διαφορετική περίπτωση, ο ενδιαφερόμενος πολίτης τρίτης χώρας μπορεί οποτεδήποτε να μεταβάλλει τον τρόπο καταβολής του τιμήματος, προβαίνοντας σε αντίστοιχη διόρθωση του αρχικού συμβολαίου, κατά τρόπο ώστε να συμμορφώνεται με τα οριζόμενα στις υπόψη διατάξεις, και να ζητεί από τη Διοίκηση τη χορήγηση της άδειας διαμονής επί τη βάσει του διορθωμένου, κατά τα ανωτέρω, συμβολαίου (ΣτΕ 2036/2019).

Περαιτέρω, στα συμβόλαια αγοραπωλησίας θα πρέπει να αναγράφονται με σαφήνεια όλα τα ειδικότερα στοιχεία διενέργειας της πληρωμής. Σε αυτά περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, με την τελευταία αναμόρφωση της διάταξης του ν.4635/19, και η υπεύθυνη δήλωση του αγοραστή για τη συζυγική σχέση ή τη συγγένεια με τυχόν τρίτο πληρωτή, η οποία δηλώνεται και υποβάλλεται υπεύθυνα από τους συμβαλλόμενους ενώπιον του συντάσσοντος το συμβόλαιο συμβολαιογράφου.

Σε περίπτωση που τα ανωτέρω εκ του νόμου απαιτούμενα στοιχεία δεν προκύπτουν από το συμβόλαιο, ο ενδιαφερόμενος πολίτης τρίτης χώρας μπορεί οποτεδήποτε να προβεί σε αντίστοιχη διόρθωση ή συμπλήρωση αυτού, κατά τρόπο ώστε να συμμορφώνεται με τα οριζόμενα στις υπόψη διατάξεις».

Αναφορικά με το χρόνο διεκπεραίωσης αιτημάτων έκδοσης της μόνιμης άδειας διαμονής επενδυτή, η εγκύκλιος …υπενθυμίζει ότι «οι υπηρεσίες σας θα πρέπει να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να ολοκληρώνεται εντός διμήνου η εξέταση και η έκδοση των εν λόγω αδειών, εφόσον συνοδεύονται από πλήρη δικαιολογητικά, όπως προβλέπεται από τη διάταξη του αρ.20 παρ. Β περ.7 του ν.4251/14. Τούτο είναι απολύτως αναγκαίο, καθότι ο χρόνος έκδοσης των αδειών διαμονής αποτελεί σημαντικό μέρος του συνολικού επενδυτικού προγράμματος “Golden Visa” και τυχόν υπερβάσεις της εν λόγω προθεσμίας πλήττουν το κύρος και την αξιοπιστία του.

Περαιτέρω σας γνωρίζουμε ότι, για την καλύτερη εξυπηρέτηση των συναλλασσόμενων και με σκοπό την αποσυμφόρηση των υπηρεσιών, ιδίως όσων επιβαρύνονται με μεγάλο αριθμό αιτήσεων, πρόκειται να επισπευσθεί άμεσα η έκδοση της υπουργικής απόφασης που προβλέπεται την παρ. 3 του αρ. 8 του ν.4251/14, σύμφωνα με την οποία παρέχεται η δυνατότητα υποβολής συμπληρωματικών δικαιολογητικών από τους ενδιαφερόμενους μέσω ταχυδρομείου, με συστημένη επιστολή, ή μέσω εταιρείας ταχυμεταφορών, ενώ παράλληλα εξετάζεται και η προοπτική για τη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής αιτημάτων χορήγησης ή ανανέωσης αδειών διαμονής».

Σημειωτέον ότι από τις αρχές του προγράμματος, το 2013, έως το τέλος Ιανουαρίου του 2020 έχουν χορηγηθεί 6.692 άδειες διαμονής, εκ ων οποίων σε Κινέζους οι 4.714 και ακολουθούν οι Τούρκοι με 503 και οι Ρώσοι με 382.

Exit mobile version