του Κώστα Τσαούση

Με τον 31χρονο Θάνο Μακρή και τους συνεργάτες του, τον συνομήλικό του Βαγγέλη Ρέκκα και τον μικρότερο κατά 2 χρόνια αδελφό του Δημήτρη, είχαμε συναντηθεί για πρώτη φορά σε αυτήν εδώ τη στήλη, τα Πρόσωπα στο Νέο Επιχειρείν, τον Δεκέμβριο του 2011. Τότε, αφορμή της παρουσίας του ήταν ένας ψηφιακός περιηγητής για την Αθήνα που άκουγε στο όνομα Historious. Τα χρόνια πέρασαν -σχεδόν μια γεμάτη πενταετία-, η ωρίμανση προσώπων, σχεδίων, επιλογών και συμπεριφορών ήταν φυσικά αναπόφευκτη και στην περίπτωσή μας έπαιξε τον ρόλο της σε μια μικρή και δύσκολη αγορά που απαιτεί εγρήγορση και διαρκή προσπάθεια για προσαρμογές και αναπροσαρμογές.

Σήμερα η εταιρεία τους Trebbble, στην οποία ο Θάνος Μακρής εκτός από συνιδρυτής της είναι και εκτελεστικός διευθυντής, είναι ένα από τα προβεβλημένα, λόγω επιδόσεων στους τομείς της εξωστρέφειας και της καινοτομίας, μέλη του gi-Cluster, ενός Συνεργατικού Σχηματισμού Ψυχαγωγικών και Δημιουργικών Τεχνολογιών και Εφαρμογών που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία του Corallia και φέρει τη σφραγίδα ενός βιομηχανικού cluster καινοτομίας-αιχμής στην Ελλάδα, με ισχυρό πόλο γεωγραφικής εστίασης στην Περιφέρεια Αττικής.

Το gi-Cluster ιδρύθηκε το 2012 και βάλθηκε να αποδείξει -κάτι που φαίνεται πως πετυχαίνει στον χρόνο που έτρεξε- ότι ο εγχώριος κλάδος Τεχνολογιών Παιγνίων και Δημιουργικού Περιεχομένου μπορεί να σταθεί στα πόδια του και να ανταγωνιστεί επί ίσοις όροις στην ανοιχτή παγκοσμιοποιημένη αγορά, μοναδική προϋπόθεση για να παραμείνουν τα δυνατά μυαλά και τα ταλέντα στη χώρα μας, να υπάρξουν δουλειές και απασχόληση, να δημιουργηθούν προστιθέμενες αξίες σε προϊόντα και υπηρεσίες που μπορούν να φέρουν έσοδα και ανάπτυξη.

Ο Θάνος Μακρής και η Trebbble, μια μικρή σε μέγεθος δυναμική εταιρεία που προχώρησε στην αγορά δημιουργώντας συναρπαστικές κινητές εφαρμογές για smartphones και tablets που χρησιμοποιούν τεχνολογίες αιχμής και διασφαλίζουν τη βέλτιστη εμπειρία χρήσης, έχει καταφέρει να περάσει τα ελληνικά σύνορα, με πελάτες σε χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες αλλά και η Σουηδία, η Πορτογαλία κ.ά. Τον ρώτησα για το πόσο τους βοήθησε το gi-Cluster στην υλοποίηση των στόχων τους. «Το gi-Cluster, με τον συντονισμό του Corallia, έχει βοηθήσει σημαντικά την πορεία της Trebbble κυρίως στο κομμάτι της εξωστρέφειας», είπε και πρόσθεσε: «Το gi-Cluster, έχοντας δημιουργήσει και διευρύνοντας συνεχώς το πλαίσιο της διεθνούς του παρουσίας και αναγνώρισης ως ένα κομβικό επιχειρηματικό οικοσύστημα καινοτομίας στον χώρο των ψυχαγωγικών και δημιουργικών τεχνολογιών και εφαρμογών, μας δίνει τη δυνατότητα να συναναστρεφόμαστε και να δημιουργούμε επιχειρηματικές σχέσεις με προοδευτικές εταιρείες στην Ελλάδα και το εξωτερικό».

Η Trebbble δεν είναι μια καινούρια εταιρεία στην αγορά – έχει πίσω της σχεδόν μια γεμάτη πενταετία. Οπως εξηγεί ο συνομιλητής μας, «γεννήθηκε το 2010 όταν άρχισε να διαμορφώνεται ένα περιβάλλον στο οποίο οι έξυπνες κινητές συσκευές εξελίσσονταν με πρωτοφανή ταχύτητα και έμπαιναν δραστικά στην καθημερινότητά μας». Ο ίδιος κάνει και έναν μικρό χρήσιμο απολογισμό που πιάνει το σύνολο της αγοράς: «Με την πάροδο του χρόνου παρατηρούσαμε ένα μεγάλο κενό στον χώρο των επιχειρήσεων και των brands. Ηταν τόσο γρήγορη η διείσδυση της κινητής τεχνολογίας που οι επιχειρήσεις δεν είχαν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν αποτελεσματικά στις απαιτήσεις των τελικών χρηστών-καταναλωτών που διαρκώς αυξάνονταν περιμένοντας άμεση, γρήγορη και εύκολη εξυπηρέτηση όπου και αν βρίσκονταν. Παρόλο, λοιπόν, που σταδιακά η ανάπτυξη mobile εφαρμογών ήταν ένα πρώτο βήμα των επιχειρήσεων και των brands να απαντήσουν στις παραπάνω ανάγκες των πελατών τους, συνήθως ήταν προβληματική διότι δεν συνδυαζόταν με ένα στρατηγικά και καλά σχεδιασμένο πλάνο λανσαρίσματος, προώθησης και συνεχούς engagement των χρηστών κινητών συσκευών. Τη λύση ακριβώς στο κενό αυτό θέλει να καλύψει η Trebbble μέσα από ένα ολιστικό πλαίσιο υπηρεσιών στον χώρο του mobile».

Η επόμενη ερώτησή μου έκανε τον Θάνο Μακρή να δώσει μια πιο συνολική απάντηση για τη δύσκολη και απαιτητική αγορά όπου δραστηριοποιείται: «Ο χώρος του mobile είναι ένας σχετικά νέος τομέας που εξελίσσεται καθημερινά. Κατά συνέπεια κρύβει και πολλές δυσκολίες τόσο τεχνολογικές όσο και επιχειρηματικές. Από την άλλη, το γεγονός αυτό συνιστά μια μοναδική ευκαιρία για τη δημιουργία καινοτόμων mobile λύσεων που μπορούν πραγματικά να οδηγήσουν σε νέα επιχειρηματικά μοντέλα που θα βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να ανακαλύψουν νέους τρόπους αλληλεπίδρασης με τους πελάτες τους και ταυτόχρονα να αναδείξουν νέες πηγές εσόδων για τις ίδιες. Αυτό ακριβώς αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για την Trebbble».

Η διαφοροποίηση από τον ανταγωνισμό νεα φιλοσοφια

«Τι σας διαφοροποιεί από τον ανταγωνισμό;» ρώτησα και εισέπραξα την εξής απάντηση: «Η πρώτη διαφοροποίηση της Trebbble από τον ανταγωνισμό της έγκειται ακριβώς στη βασική φιλοσοφία μας ότι το mobile ξεπερνάει τα όρια της τεχνολογίας και των κινητών συσκευών, περιλαμβάνοντας στοιχεία marketing και ψυχολογίας των χρηστών». Η συζήτησή μας ανέδειξε και άλλα στοιχεία διαφοροποίησης που ο συνομιλητής μας επέμεινε σε αυτά, όπως για παράδειγμα το έμψυχο δυναμικό της εταιρείας αλλά και η ολιστική προσέγγιση σε όλο τον κύκλο ζωής μιας mobile λύσης που «μας καθιστά υπεύθυνο και στρατηγικό εταίρο στις συνεργασίες μας».