search icon

Οικονομία

Πληθωρισμός: «Αγκάθια» η διατροφή και οι βενζίνες παρά την πτώση της Ενέργειας

Παρά την ραγδαία πτώση του πληθωρισμού από τον Οκτώβριο και επί έξι συνεχόμενους μήνες το «δράμα» της ακρίβειας για το μέσο νοικοκυριό δεν έχει φτάσει στην κορύφωση και ο «Γολγοθάς» συνεχίζεται - «Σύνδεση» της σταθερότητας των τιμών με την πολιτική σταθερότητα «βλέπουν» στη κυβέρνηση

Ανησυχία για την πορεία των τιμών σε περίπτωση παρατεταμένης εκλογικής αβεβαιότητος, εκφράζουν κύκλοι της κυβέρνησης, αλλά και  παράγοντες της αγοράς. Παρά την ραγδαία πτώση του πληθωρισμού από τον Οκτώβριο και επί έξι συνεχόμενους μήνες (από 12% τον περασμένο Σεπτέμβριο σε 4,6% τον Μάρτιο φέτος) το «δράμα» της ακρίβειας για το μέσο νοικοκυριό δεν έχει φτάσει στην «κορύφωση» και ο «Γολγοθάς» συνεχίζεται.

Και παρά τις αμφισβητήσεις που δέχτηκαν  όμως, το “καλάθι” του υπουργείου Ανάπτυξης και οι έλεγχοι στην αγορά έχουν συμβάλει να έχει η Ελλάδα τον 5ο χαμηλότερο πληθωρισμό στην Ευρώπη. Η επίδρασή τους μπορεί και να δοκιμαστεί όμως λόγω προεκλογικής ραστώνης, ιδίως αν αυτή υπερβεί το δίμηνο και τυχόν μακρά υπηρεσιακή διακυβέρνηση.

Το πρόβλημα είναι ότι ενώ πέφτουν οι τιμές των καυσίμων που έβαλαν «φωτιά» στην αγορά, η «πυρκαγιά» απλώθηκε και καίει ακόμα. Ως ένα βαθμό, οι κρατικές επιδοτήσεις μαζί με τις αυξήσεις αποδοχών και επιδομάτων κατά τους τελευταίους μήνες, έριξαν «λάδι στη φωτιά», αφού (στιγμιαία τουλάχιστον) ενίσχυσαν την ζήτηση για κατανάλωση, ενώ οι αυξήσεις μισθών επιβάρυναν (σε μόνιμη βάση πλέον όμως) το λειτουργικό και παραγωγικό κόστος, το οποίο αποτυπώνεται και στην τελική τιμή καταναλωτή.

Με τα δεδομένα αυτά, ο πληθωρισμός τον Μάρτιο έκλεισε με άνοδο 4,6%. Τα καλά νέα είναι ότι μετά από ένα εφιαλτικό 2022, οι αυξήσεις στο φυσικό αέριο και το ηλεκτρικό ρεύμα έχουν ανακοπεί. Και συγκεκριμένα:

Αυτή όμως είναι η μία μόνο όψη του νομίσματος. Στον αντίποδα:

Και ενώ οι τιμές στο πετρέλαιο κίνησης ανεβοκατεβαίνουν καθώς «ξεφουσκώνουν», οι τιμές στη βενζίνη έχουν άλλες τάσεις και χαρακτηριστικά: όπως οι τιμές του ηλεκτρικού καθορίζονται στο χρηματιστήριο Ενέργειας και του φυσικού αερίου TTF στο ολλανδικό χρηματιστήριο, αντίστοιχα για τις βενζίνες που πωλούνται στη χώρα μας καθορίζονται διεθνώς από τις τιμές PLATTS MED της Μεσογείου.

Με τα δεδομένα αυτά, σήμερα η τιμή της βενζίνης δεν έπεσε ποτέ ξανά κάτω από τα 1,8-1,9 ευρώ το λίτρο. Αντιθέτως κινείται ξανά αυξητικά και ετοιμάζεται να σπάσει το φράγμα των 2 ευρώ, χωρίς μάλιστα να συνοδεύεται -όπως αναφέρθηκε- από κρίση ακρίβειας σε αέριο και πετρέλαιο, οι οποίες συμπαρέσυραν προ μηνών τις τιμές της βενζίνης έως και στα 2,5 ευρώ το λίτρο σε κάποιες περιοχές της χώρας.

Διαβάστε ακόμη 

Το αντίο στον «κ. Γιώργο», Νικολάκη… πιπέρι, το blue chip του Μανώλη και οι δυο που δεν χωράνε μαζί

Κώστας Ροζακέας: Η νέα εξαγορά που «ψήνει» η Sarantis και η αναζήτηση της «αντι-Estée Lauder»

Τα σημεία – κλειδιά του σχεδίου για «πάγωμα» των επιτοκίων στα στεγαστικά δάνεια

Exit mobile version