Το νέο ξεκίνημα γίνεται με την πρώτη ΣΔΙΤ στην αγορά της φοιτητικής στέγης για την κατασκευή συγκροτημάτων 3.000 κλινών του Πανεπιστημίου Κρήτης. Ο σχετικός διαγωνισμός, ύψους 180 εκατ. ευρώ, βγαίνει στον αέρα, με κυβερνητικά στελέχη να προεξοφλούν μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον, καθώς πρόκειται για έναν ταχέως αναπτυσσόμενο τομέα διεθνώς στον τομέα των ακινήτων.

Η πρόσφατη απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Κρήτης να προχωρήσει το έργο με ΣΔΙΤ ανοίγει τον δρόμο και σε άλλες πανεπιστημιακές κοινότητες, όπως το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και το Δημοκρίτειο, που εμφανίζονται να μελετούν αντίστοιχα έργα.

Με συμπράξεις θα προχωρήσει η ανάπτυξη του ευρυζωνικού Ιντερνετ υψηλών ταχυτήτων σε «λευκές περιοχές» της χώρας, αξίας 780 εκατ. ευρώ (για το έργο έχει εκδηλωθεί ήδη ενδιαφέρον από 10 υποψηφίους), όπως και οι υποδομές διαχείρισης απορριμμάτων στην Αττική και την υπόλοιπη χώρα εγκαταλείποντας τις ιδεοληψίες του ΣΥΡΙΖΑ.

Διαχείριση απορριμμάτων

Για τα στερεά απόβλητα έχει εγκριθεί από τη Διυπουργική Επιτροπή το μεγαλύτερο έργο διαχείρισης απορριμμάτων που έχει κατασκευαστεί στην Ελλάδα, δυναμικότητας 300.000 τόνων ετησίως, με συνολικό προϋπολογισμό 118 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για τη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων του Δυτικού Τομέα της Μακεδονίας, ένα έργο που προβλέπεται να διαχειριστεί τα στερεά απόβλητα 10 δήμων, που αποτελούν το 64% των παραγόμενων σύμμεικτων απορριμμάτων της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Αντίστοιχη μονάδα δρομολογείται και για τον Ανατολικό Τομέα της Μακεδονίας, περίπου 130.000 τόνων, η οποία εκτός απροόπτου θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο. Με Σύμπραξη Ιδιωτικού – Δημόσιου Τομέα είχε εγκριθεί πριν από έναν χρόνο και η μονάδα διαχείρισης αποβλήτων στη Ρόδο, χωρίς επί του παρόντος να έχει προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός, ύψους 44 εκατ. ευρώ.

Τρία μεγάλα έργα ΣΔΙΤ προγραμματίζονται και στον τομέα του οδοφωτισμού και της ενεργειακής εξοικονόμησης από τις Περιφέρειες Ηπείρου, Κεντρικής Μακεδονίας και τον Δήμο Αθηναίων, συνολικού ύψους άνω των 47 εκατ. ευρώ.

Εχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το πρώτο έργο, αναμένεται εκδήλωση ενδιαφέροντος μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου, ενώ θα ακολουθήσει ο διαγωνισμός για την Κεντρική Μακεδονία.

Για την Αττική αναμένεται ο σχεδιασμός της Περιφέρειας, η οποία δεν έχει ανοίξει ακόμη τα χαρτιά της, μολονότι είναι δρομολογημένη η λύση της επέκτασης του κυττάρου της Φυλής.

Ωστόσο, από τις επαφές αλλά και τις συζητήσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα εκτιμάται ότι θα πάμε τουλάχιστον σε δύο ΣΔΙΤ σε Φυλή και Σχιστό εντός του α’ εξαμήνου του 2020, ενώ στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται και η μικρότερη μονάδα στο Γραμματικό, η οποία θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο.

Στην αγορά, ωστόσο, πληθαίνουν οι φωνές που λένε ότι οι ΣΔΙΤ δεν είναι πανάκεια και ότι για να επιλυθεί οριστικά το θέμα των αποβλήτων θα πρέπει να υπάρξουν αλλαγές στον εθνικό σχεδιασμό, στο πλαίσιο διεξαγωγής διαγωνισμών, αλλά και μεγάλη ενίσχυση του τομέα της ανακύκλωσης. Επίσης, επισημαίνεται ότι ακόμη κι αν τελειώσουν τα αντίστοιχα έργα της Πελοποννήσου και της Ηλείας, στις μονάδες ΣΔΙΤ θα πηγαίνουν μόλις 800.000 τόνοι!

Κάποιοι μάλιστα δεν διστάζουν να πουν ότι, παρά τα τολμηρά βήματα που έχει κάνει τους τελευταίους μήνες η κυβέρνηση, στον τομέα των στερεών αποβλήτων εμφανίζεται συντηρητική.

Μεταξύ των εταιρειών επικρατεί μεγάλη κινητικότητα, αφού ο τομέας των απορριμμάτων σε συνδυασμό με την παραγωγή ενέργειας από σκουπίδια ενεργοποιεί το ενδιαφέρον πανίσχυρων ομίλων.

Η ΔΕΗ, δε, ύστερα από 10 χρόνια (υπήρξε στο παρελθόν συμφωνία και από κοινού ανάπτυξη με τον ισπανικό όμιλο ACS) ξαναβλέπει την αγορά των σκουπιδιών, παρακολουθώντας τις τεχνολογίες που θα μπορούσαν να της δώσουν τη δυνατότητα παραγωγής ενέργειας από καύση στερεών αποβλήτων στα λιγνιτικά εργοστάσια για τα οποία ο κυβερνητικός σχεδιασμός προβλέπει βίαιο λουκέτο. Ακόμη, στην αλλαγή του καταστατικού της για να επεκταθεί και στον τομέα των απορριμμάτων έχει προχωρήσει πρόσφατα η Motor Oil. Στην αγορά μάλιστα έχουν φουντώσει τους τελευταίους μήνες τα σενάρια περί συμφωνίας εξαγοράς ή συνεργασίας με άλλους συναφείς επιχειρηματικούς ομίλους.