Τέλος τα παιχνιδάκια με τις πινακίδες, τις φορτωμένες νταλίκες που… εξαφανίζονταν και τα κοντέινερ που γλιστρούσαν μέσα από τα δάχτυλα του τελωνείου.
Η ΑΑΔΕ στήνει ένα σύγχρονο «ψηφιακό δίχτυ» γύρω από τα σύνορα, τους σταθμούς διοδίων και τα βασικά σημεία του οδικού χάρτη της χώρας, με στόχο να βάλει φρένο στο λαθρεμπόριο καυσίμων, τσιγάρων, αλκοόλ και «μαϊμού» εμπορευμάτων.
Το νέο ψηφιακό εργαλείο λέγεται Σύστημα Παρακολούθησης Επαγγελματικών Οχημάτων και Εμπορευματοκιβωτίων και βρίσκεται ένα βήμα πριν την εγκατάστασή του. Ουσιαστικά, πρόκειται για ένα δίκτυο καμερών, μπάρων, X-RAY και αναγνωστών πινακίδων που θα βλέπει, θα καταγράφει και θα διασταυρώνει κάθε επαγγελματικό όχημα και κάθε φορτίο που εισέρχεται, κυκλοφορεί ή «στρογγυλοκάθεται» στη χώρα.
Ο έλεγχος θα είναι διαρκής, αυτοματοποιημένος και σχεδόν σε πραγματικό χρόνο. Το σύστημα θα συνεργάζεται με τα διόδια, τα τελωνεία, τις Ελεύθερες Ζώνες και κάθε άλλο σημείο ελέγχου, ενισχύοντας τον εντοπισμό ύποπτων κινήσεων. Τέλος οι πρόχειρες σημειώσεις και οι «δεν πρόλαβα να το δηλώσω» απαντήσεις: τα δεδομένα θα καταγράφονται, θα αποθηκεύονται και θα είναι στη διάθεση των διωκτικών και ελεγκτικών αρχών με το πάτημα ενός κουμπιού.
Το σύστημα, το οποίο προβλέπεται στο νομοσχέδιο για τον νέο Τελωνειακό Κώδικα αποτελεί ίσως την πιο φιλόδοξη τεχνολογική παρέμβαση της ΑΑΔΕ στο μέτωπο των έμμεσων φόρων. Πίσω από τις κάμερες και τους σαρωτές κρύβεται ένας στρατηγικός στόχος: να μειωθούν οι απώλειες εσόδων από λαθρεμπόριο, οι οποίες –όπως αναφέρουν οι γνωρίζοντες– φτάνουν τα 500 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο μόνο σε καύσιμα, τσιγάρα και ποτά.
Σύμφωνα με το άρθρο 8 του νομοσχεδίου, το σύστημα θα εγκατασταθεί σε:
- συνοριακούς σταθμούς
- σταθμούς διοδίων
- ελεύθερες ζώνες
- τελωνειακούς περιβόλους
- αποθήκες και χώρους διακίνησης εμπορευμάτων
Η διαχείριση των δεδομένων θα γίνεται από τη Γενική Διεύθυνση Τελωνείων της ΑΑΔΕ, ενώ πρόσβαση μπορεί να έχουν και άλλες διωκτικές υπηρεσίες – με την προϋπόθεση ότι θα τηρούνται όλα τα προβλεπόμενα περί απορρήτου και προστασίας προσωπικών δεδομένων. Το νέο «μάτι» θα είναι νομικά τυφλό εκεί που πρέπει, αλλά τεχνικά αλάνθαστο εκεί που χρειάζεται.
Επιπλέον, για να αποφευχθούν οι συνήθεις γραφειοκρατικές καθυστερήσεις, προβλέπεται ότι εάν κάποια αρχή δεν απαντήσει εντός 15 ημερών στο αίτημα για εγκατάσταση εξοπλισμού, τότε θεωρείται σιωπηρή συναίνεση – ώστε το σύστημα να στηθεί χωρίς «κολλήματα».
Όσοι διαχειρίζονται τελωνειακούς χώρους ή σταθμούς (Δήμοι, λιμενικά ταμεία, παραχωρησιούχοι διοδίων, διαχειριστές logistics) υποχρεούνται να συνεργαστούν και να διευκολύνουν την εγκατάσταση και συντήρηση του εξοπλισμού. Όπως λένε στελέχη της ΑΑΔΕ, «αυτή τη φορά κανείς δεν θα μπορεί να πει ‘δεν το είδα να περνάει’».
Διαβάστε ακόμη
Ελληνικά Οινοποιεία: Ζητούμενο η κερδοφορία για τις θυγατρικές Boutari, Ιόλη, Κτήμα Σεμέλη
Oμιλος Profile: Οι ισχυρές «γέφυρες» στo εξωτερικό και οι συμφωνίες που έρχονται
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.