Με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη να κάνει λόγο για ένα έργο με ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την Κρήτη, άρχισε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής η επεξεργασία του νομοσχεδίου για την «Κύρωση Σύμβασης-Παραχώρησης του Έργου της Μελέτης – Κατασκευής – Χρηματοδότησης – Λειτουργίας – Συντήρησης και Εκμετάλλευσης του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης και Μελέτη – Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών του Συνδέσεων».

Με την άποψη του κ. Σπίρτζη συντάχθηκαν τόσο η ΝΔ όσο και η ΔΗΣΥ, αναγνωρίζοντας ότι η λειτουργία του νέου διεθνούς αεροδρομίου θα ενισχύσει την αναπτυξιακή προοπτική της Κρήτης, ζητώντας παράλληλα, περαιτέρω βελτιωτικές αλλαγές στο νομοσχέδιο.

ΚΚΕ και Χρυσή Αυγή έκαναν λόγο για ληστρική σύμβαση, ενώ επιφυλακτικός εμφανίστηκε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Τσιρώνης, δηλώνοντας ότι περιμένει πειστικές απαντήσεις, τόσο για την βιωσιμότητα του έργου, όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος.

Η σύμβαση προβλέπει πως η εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης», στην οποία συμμετέχουν οι όμιλοι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, GMR (Ινδία) και το Ελληνικό Δημόσιο, θα διαχειρίζεται το νέο αεροδρόμιο για 35 χρόνια, με δυνατότητα παράτασης μέχρι δέκα χρόνια υπό συγκεκριμένους όρους.

Σε 4,5 χρόνια θα ξεκινήσει η δοκιμαστική λειτουργία του νέου αεροδρομίου, μέσω του οποίου θα αντιμετωπιστούν τα προβλήματα συμφόρησης στο σημερινό αεροδρόμιο του Ηρακλείου και τους άλλους, μικρότερους αερολιμένες της Κρήτης.

Στο 1,5 δισ. ευρώ η συνολική επένδυση
Ο υπουργός Υποδομών χαρακτήρισε το έργο «ως ένα ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα για την Κρήτη και την εθνική οικονομία, με επενδύσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ και τη δημιουργία 1.500 νέων θέσεων εργασίας με την έναρξη του και πολλαπλάσιες μόνιμες θέσεις εργασίας κατά την περίοδο λειτουργίας και ανάπτυξης των νέων εμπορικών υποδομών».

Ο κ. Σπίρτζης μίλησε για μεγάλες τομές που έγιναν στον συγκεκριμένο διαγωνισμό για την παραχώρηση της σύμβασης του αεροδρομίου στο Καστέλι Κρήτης, με προβλέψεις ισχυρές, τόσο για την διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, όσο και για την προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και για τα αντισταθμιστικά οφέλη της τοπικής κοινωνίας.

«Για πρώτη φορά, οι πολίτες και οι τοπικές κοινωνίες θα έχουν ισχυρά οφέλη, καθώς διπλασιάζονται τα έσοδα από το αντισταθμιστικό αντάλλαγμα που θα λαμβάνει το κράτος από την εκμετάλλευση του έργου, φθάνοντας το 2%. Για πρώτη φορά επίσης, ένα σύγχρονο έργο θα σέβεται την πολιτιστική και την αρχιτεκτονική κληρονομιά του τόπου» τόνισε ο κ. Σπίρτζης.

Ακόμα, διαβεβαίωσε ότι προστατεύονται απολύτως τα συμφέροντα του δημοσίου έναντι πιθανών μελλοντικών αξιώσεων του κατασκευαστή και πρόσθεσε ότι «η μεγαλύτερη τομή του διαγωνισμού αφορά την επιλογή του ανεξάρτητου μηχανικού, με ανοικτή διαδικασία και διεθνή διαγωνισμό, και με ουσιαστική συμμετοχή του Δημοσίου σε αυτόν, με παράλληλη θέσπιση διαδικασίας για την άμεση αντικατάστασή του, εφόσον αυτό ζητηθεί από το Δημόσιο».

«Προβλέπεται αρχιτεκτονική επιτροπή, ώστε τα κτίρια να μην προσβάλλουν την πολιτιστική μας κληρονομιά» σημείωσε, ενώ ανέφερε ότι ήδη έχει ολοκληρωθεί το 90% των απαλλοτριώσεων.

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, διαφώνησε με την άποψη που εξέφρασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Γιάννης Τσιρώνης, που είχε ζητήσει να αξιοποιηθούν οι υφιστάμενες υποδομές στο αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης και να μην μεταφερθεί το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, αντιτείνοντας ότι δεν μπορεί να καλύψει τις αυξημένες ανάγκες που δημιουργεί η αυξημένη διακίνηση επιβατών που ξεπερνούν τα 8 εκατ..

«Όπως και να το κάνουμε, οι θέσεις εργασίας είναι σε απόλυτη εξάρτηση με την αύξηση των επιβατών», σημείωσε και πρόσθεσε:

«Υπάρχουν πράγματι άνθρωποι και κινήματα αλλαγής, που έχουν πραγματικές περιβαλλοντικές ευαισθησίες και αντιδρούν. Υπάρχουν όμως και άλλοι που απλώς τις επικαλούνται. Η χωροθέτηση του έργου στο Καστέλι δεν έγινε ελαφρά τη καρδία. Καταλαβαίνουμε ότι υπήρχαν και υπάρχουν ορισμένες αντιδράσεις από περιβαλλοντική ευαισθησία, εμείς είμαστε ανοικτοί να τις ακούσουμε. Όμως είμαστε αντίθετοι σε αντιδράσεις που βασίζονται στα οικονομικά συμφέροντα κάποιων, που θέλουν να παραμείνει σε λειτουργία το αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκη, είτε γιατί εξυπηρετεί συγκεκριμένες δράσεις τους, είτε γιατί τους ευνοεί χωροθετικά».

Ακόμα, ο κ. Σπίρτζης δήλωσε ανοικτός στο να αναζητηθεί λύση και να υπάρξει ειδική πρόβλεψη για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες σε σχέση με τις απαλλοτριώσεις, όπως στο να δημιουργηθούν σε άλλες περιοχές ελαιώνες.