© Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
Νέα εποχή για τα λογιστήρια των ελληνικών επιχειρήσεων ξεκινά. Από τα συρτάρια και τους φωριαμούς των γραφείων, οι φάκελοι και τα λογιστικά αρχεία μετακομίζουν προς διαφύλαξη στο «ηλεκτρονικό νέφος» και τους servers πιστοποιημένων παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση γίνεται πραγματικότητα από φέτος, ενώ από το 2026 θα ισχύσει καθολικά, ανατρέποντας δεδομένα δεκαετιών και φιλοδοξώντας να μπει οριστικό τέλος στα κρυφά ή διπλά βιβλία των επιχειρήσεων, αλλά και στα πρόστιμα της Εφορίας για «απώλεια φορολογικών στοιχείων» σε όσους δήλωναν -ειλικρινά ή μη- ότι τα τηρούσαν όλα κανονικά, αλλά χάθηκαν ή καταστράφηκαν και δεν υπάρχουν πια αν ζητηθούν για έλεγχο.
Η επανάσταση έχει ήδη ξεκινήσει: προαιρετικά από την 1η Ιουλίου η διαβίβαση παραστατικών γίνεται μέσω παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης στο myDATA της ΑΑΔΕ για όσους έχουν πελάτη το Δημόσιο (Business to Government – B2G). Από 1η Σεπτεμβρίου καθίσταται υποχρεωτική για όλους τους προμηθευτές φορέων.
Το επόμενο βήμα είναι η καθολική εφαρμογή για όλους τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις, κάτι που θα γίνει κατά κύματα από τα τέλη του έτους και το 2026. Οσοι όμως κινηθούν πιο νωρίς -αμέσως μετά τις διακοπές ή εντός του 2025– θα έχουν διπλά οφέλη: φορολογικά πλεονεκτήματα και χρόνο προσαρμογής χωρίς άγχος.
Μέχρι σήμερα επαγγελματίες και επιχειρήσεις διαβιβάζουν αυτόματα ή χειροκίνητα τα στοιχεία των τιμολογίων που εκδίδουν στην πλατφόρμα myDATA. Με το νέο καθεστώς η έκδοση θα γίνεται online με την Εφορία και πλέον οι επιχειρήσεις δεν θα υποχρεώνονται να φυλάσσουν παραστατικά στα γραφεία τους, που κοστίζει τόσο σε χώρο όσο και σε ασφάλεια (π.χ. κίνδυνος καταστροφής από πυρκαγιά, κλοπή ή φθορά). Την ευθύνη διαφύλαξης θα έχει ο πιστοποιημένος πάροχος ηλεκτρονικής τιμολόγησης (ΥΠΑΗΕΣ) που θα αναλάβει την έκδοση και διακίνηση κάθε τιμολογίου.
Πρακτικά, αυτό σημαίνει:
- Τέλος στα χαρτιά: Ολα τα τιμολόγια θα εκδίδονται, θα αποστέλλονται και θα αρχειοθετούνται ψηφιακά.
- Αυτόματη διαβίβαση: Τα στοιχεία θα φτάνουν στην ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο.
- Μηδενικός κίνδυνος απώλειας: Τα δεδομένα θα βρίσκονται ασφαλή σε επαγγελματικά data centers.
- Αμεση πρόσβαση: Εκδότης, λήπτης και λογιστής θα έχουν online πρόσβαση στα παραστατικά.
Οφέλη για νομοταγείς
Οι επιχειρήσεις που λειτουργούν διαφανώς και τηρούν τις υποχρεώσεις τους έχουν μόνο να κερδίσουν. Η μείωση του κόστους είναι άμεση και μετρήσιμη. Σύμφωνα με μελέτες, το κόστος εκτύπωσης, εμφακέλωσης και αποστολής ενός τιμολογίου με τον παραδοσιακό τρόπο μπορεί να φτάνει στα 3 ή 4 ευρώ – ή και πολύ περισσότερα ενδεχομένως αν συνυπολογιστεί και ο χώρος που καταλαμβάνουν στα γραφεία και τα λογιστήρια οι ντουλάπες και οι κούτες αποθήκευσης των παραστατικών! Επιπλέον, η νέα τεχνολογία εξασφαλίζει:
- Ταχύτερες πληρωμές: Τα ηλεκτρονικά τιμολόγια δεν θα χάνονται, ούτε θα «εξαφανίζονται». Αυτό είναι ίσως πρόβλημα για όσους επικαλούνται λόγους προκειμένου να μην εξοφλούν τους προμηθευτές τους ή να δηλώνουν ότι δεν έχουν στη διάθεσή τους τα παραστατικά στοιχεία για ενδεχόμενο έλεγχο.
- Απαλλαγή από τεχνικές ευθύνες: Ο πάροχος θα αναλάβει τη διαβίβαση και φύλαξη. Οι συνεπείς δεν θα έχουν να φοβούνται για τυχόν απώλεια, κλοπή ή καταστροφή των φορολογικών στοιχείων που θα διαφυλάσσονται από τον πάροχο.
- Λιγότερα λάθη: Τα στοιχεία θα αντλούνται απευθείας από το λογιστικό σύστημα.
- Μείωση κινδύνου προστίμων: Η συμμόρφωση θα γίνεται αυτόματα ελαχιστοποιώντας τα ανθρώπινα λάθη. Παίρνει τέλος πια η αβεβαιότητα για επιχειρήσεις και επαγγελματίες που ήταν υπεύθυνοι για τη φύλαξη των φορολογικών παραστατικών τους επιφέροντας δυσβάσταχτα πρόστιμα και ατελείωτη ταλαιπωρία σε περίπτωση απώλειας.
Η άλλη όψη του νομίσματος είναι ότι οι παλιές «ευελιξίες» θα πάψουν να ισχύουν. Η ΑΑΔΕ θα έχει πλέον online πρόσβαση στο πραγματικό παραστατικό που θα φυλάσσεται στο cloud αντί στην έδρα της επιχείρησης. Ο έλεγχος θα αποκτά πρόσβαση στα λογιστικά αρχεία ακόμη και της πιο απομακρυσμένης επιχειρηματικής εγκατάστασης. Ακυρώσεις και αλλαγές θα γίνονται πολύ πιο δύσκολες, καθώς κάθε κίνηση θα καταγράφεται και θα ελέγχεται αυτόματα.
Αυτό σημαίνει ότι επιχειρήσεις και επαγγελματίες θα αντιμετωπίσουν δυσκολίες σε τυχόν αδιαφανείς πρακτικές. Η νέα τεχνολογία λειτουργεί ως φυσικός «ανιχνευτής» ασυνεπειών και φοροδιαφυγής.
Το γοργόν… και έκπτωση έχει
Με νέα διάταξη στον Εθνικό Τελωνειακό Κώδικα, το υπουργείο Οικονομικών θα δίνει διπλάσια φορολογική έκπτωση σε όσους ξεκινήσουν τουλάχιστον δύο μήνες πριν την υποχρεωτική εφαρμογή. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι εφόσον επιλέξουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση για την αποκλειστική έκδοση των παραστατικών τους πριν από την υποχρεωτική εφαρμογή της, παρέχονται τα εξής κίνητρα:
- Διπλάσια έκπτωση για εξοπλισμό και λογισμικό: Η δαπάνη για την αρχική προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού ηλεκτρονικής τιμολόγησης αποσβένεται ολόκληρη μέσα στο έτος όπου πραγματοποιείται προσαυξημένη κατά 100%.
- Διπλάσια έκπτωση για λειτουργικά κόστη: Οι δαπάνες παραγωγής, διαβίβασης και αρχειοθέτησης ηλεκτρονικών τιμολογίων αναγνωρίζονται διπλά το πρώτο έτος. Θα εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα, προσαυξημένα κατά 100% στο έτος πραγματοποίησής τους, σε σχέση με όσους σπεύσουν τελευταίοι.
Πρακτικά, τα πλεονεκτήματα αυτά θα τα κερδίσουν οι επιχειρήσεις που θα ξεκινήσουν τη χρήση ηλεκτρονικής τιμολόγησης έως το τέλος του έτους. Για τον σκοπό αυτό αναμένεται ειδική απόφαση που θα καθορίσει τις εύλογες δαπάνες που είναι αναγκαίες για να καλυφθεί η υποχρέωση ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Κούρσα για πάροχο
Αυτό εξηγεί λοιπόν γιατί η αγορά αναμένει ότι μετά τις διακοπές του καλοκαιριού θα γίνει χαμός στην αναζήτηση πιστοποιημένων παρόχων ηλεκτρονικής τιμολόγησης. Μέχρι σήμερα έχουν αδειοδοτηθεί ήδη 14 επιχειρήσεις και έπεται συνέχεια. Επαγγελματίες και εταιρείες που θα περιμένουν την τελευταία στιγμή θα αντιμετωπίσουν δύο προβλήματα:
1. Οικονομικό: Θα χάσουν τις διπλές εκπτώσεις και θα πληρώσουν περισσότερα.
2. Τεχνικό: Θα αναγκαστούν να προσαρμοστούν υπό πίεση, όταν όλα πρέπει να λειτουργούν άψογα.
Στην επιλογή παρόχου, πάντως, η φθηνότερη προσφορά δεν είναι πάντα η καλύτερη. Πολλοί πάροχοι θα προσφέρουν χαμηλές τιμές οι οποίες ίσως στη συνέχεια κρύβουν επιβαρύνσεις και κόστη υποστήριξης. Η επιλογή απαιτεί έρευνα υπολογίζοντας τη σχέση κόστους – οφέλους, καθώς θα προσφέρονται και λύσεις με:
- σταθερό ετήσιο κόστος χωρίς εκπλήξεις
- δωρεάν τεχνική υποστήριξη
- διαλειτουργικότητα με το υπάρχον λογισμικό εμπορικής διαχείρισης ERP χωρίς να απαιτούνται έξοδα για αγορά καινούριου.
Διαβάστε ακόμη
Στο στόχαστρο της Μόσχας ο μεγιστάνας Ντένις Στενγκέλοφ
Εφορία: «Βελούδινη επανάσταση» στις σχέσεις με τη νέα γενιά φορολογουμένων (πίνακας)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.