Δεν το γνώριζα. Το έμαθα μόλις τελευταία από υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών που ψάχνουν απεγνωσμένα σαν άλλοι Ιντιάνα Τζόουνς να ανακαλύψουν κρυμμένους θησαυρούς που θα φέρουν ρευστό στα δημόσια ταμεία.

Ας πούμε όμως για το δικό μου εύρημα: Το δημόσιο έχει φτάσει να εισπράττει κοντά στα 40 εκατομμύρια ευρώ από τους φορείς του διαδικτυακού τζόγου. Και αυτά τα 40 εκατ. ευρώ προέρχονται από τις επιδόσεις των 3 με 4 εταιρείες που «τρέχουν» στην αγορά από τις 24 συνολικά που έχουν πάρει την άδεια νόμιμης λειτουργίας.

Στο σημείο αυτό μια μικρή αναδρομή στο πρόσφατο παρελθόν έχει την αξία της: Tο δημόσιο είχε μηδέν (Ο) έσοδα από τον διαδικτυακό τζόγο προτού αρχίσει να εφαρμόζεται στην πράξη ο ν. 4002/2011. Η επιχείρηση νομιμοποίησης έφερε την σταδιακή μεταφορά του παράνομου τζίρου στο πεδίο της νομιμότητας, με αποκορύφωμα τον περασμένο χρόνο όπου το υπουργείο Οικονομικών «μέτρησε» 40 εκ. έσοδα.

Ποσό που προκύπτει από την φορολογία του 30% στα μικτά έσοδα (το ποσοστό αυτό ισχύει και για τις 24 εταιρίες που έχουν άδεια νόμιμης λειτουργίας όπως και για την ΟΠΑΠ). Μάλιστα, η τροφοδότηση των δημόσιων ταμείων με ζεστό χρήμα γίνεται κάθε τρίμηνο όπως επιβάλλει και ο νόμος που ισχύει και σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις της αγοράς τα έσοδα θα έχουν αυξητική τάση (αναμένεται να ξεπεράσουν τα 50 εκ. ευρώ το 2015).

Από όλες αυτές τις εξελίξεις προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα: α) από το 2012, ουσιαστικά ο παράνομος τζόγος – μια πληγή που συνοδευόταν και από τεράστια απώλεια εσόδων για τα δημόσια ταμεία- ουσιαστικά εκμηδενίστηκε, β) το ποσοστό φόρου των διαδικτυακών εταιρειών είναι ο υψηλότερος που εφαρμόζεται στην Ευρώπη (το 30% στα μικτά, πέραν από τον φόρο εισοδήματος).

Ενδεικτικά: Αγγλία 15%, Δανία (και σύντομα Ιταλία) 20%, Ισπανία 20-25% (ανάλογα το παιχνίδι), γ) όλες οι εταιρείες που λειτουργούν νόμιμα έχουν υποχρεωτικά ελληνικό ΑΦΜ (υπάγονται σε συγκεκριμένη εφορία), δ) οι 24 εταιρίες που λειτουργούν νόμιμα ελέγχονται (ακόμα και η εμπορική τους επικοινωνία) από την ΕΕΕΠ και λειτουργούν υπό αυστηρούς όρους (π.χ. πλήρης ταυτοποίηση κάθε παίκτη που δεν επιτρέπει ξέπλυμα χρήματος).

Πάντως, αν κάποιος θα ήθελε να διαπιστώσει το συνολικό αποτύπωμα της νομιμοποίησης του διαδικτυακού τζόγου στην ελληνική αγορά θα έπρεπε να «μετρήσει» και τα εξής: α) οι εταιρίες αυτές αποτελούν μια εναλλακτική πηγή εσόδων από αυτό τον κλάδο για ΜΜΕ και αθλητικούς φορείς (βλέπε χορηγία Stoiximan σε ΚΑΕ Παναθηναϊκός), β) έχουν δημιουργηθεί χάρη σε αυτές εκατοντάδες θέσεις εργασίας- ως επί το πλείστον για νέους ανθρώπους. Το προσωπικό μάλιστα των εταιρειών περιλαμβάνει και μεγάλο αριθμό εξειδικευμένου προσωπικού (π.χ προγραμματιστές) δεδομένου ότι οι εταιρείες στηρίζονται σε συνεχώς αναπτυσσόμενες ηλεκτρονικές πλατφόρμες.

Με άλλα λόγια, το άνοιγμα της αγοράς δηλαδή η μη επέκταση του μονοπωλίου της ΟΠΑΠ στο διαδικτυακό στοίχημα, οι ξεκάθαροι όροι ανταγωνισμού αλλά και οι εκ προτέρων γνωστοί σε όλους κανόνες παιχνιδιού με τις φορολογικές και άλλες υποχρεώσεις των φορέων φαίνεται ότι αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για τη συνέχεια.