Της Στεφανίας Σούκη

Μετά από μία δύσκολη περίοδο που φαίνεται ότι ‘’έκλεισε’’ στις αρχές του 2014 με το κλείσιμο των καταστημάτων της Uterque, της μίας από τις οκτώ αλυσίδες του ομίλου Inditex που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά,  η ‘’ναυαρχίδα’’ Ζara επανακάμπτει στη χώρα μας και μάλιστα με εντυπωσιακή κερδοφορία. Τα κέρδη επανήλθαν και για τις λοιπές δημοφιλείς αλυσίδες του ομίλου Inditex στην Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας ότι τα δύσκολα έχουν περάσει για τον όμιλο που διατηρεί το υψηλότερο μερίδιο στην εγχώρια αγορά ένδυσης.  

Ετσι, για την περασμένη χρονιά η Ζara Ελλάς σχεδόν επταπλασίασε την κερδοφορία της στην Ελλάδα με τα κέρδη πρό φόρων να διαμορφώνονται για την περίοδο από την 1η Φεβρουαρίου 2013  έως τις 31 Ιανουαρίου 2014 στα επίπεδα των 10,77 εκατ. ευρώ από 1,5 εκατ. ευρώ. Μικρή αύξηση, υπήρξε και στο κομμάτι των πωλήσεων, που ανήλθαν στα 183,4 εκατ. ευρώ, από τα 180,7 εκατ. ευρώ της αμέσως προηγούμενης οικονομικής χρήσης. H αλυσίδα, η οποία διατηρεί αυτή την στιγμή τα σκήπτρα της εγχώριας αγοράς ένδυσης με τις υψηλότερες πωλήσεις και κάτι λιγότερο από 50 καταστήματα στην Ελλάδα, φαίνεται να έχει αφήσει πίσω της τα δύσκολα, ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι μόλις δύο χρόνια πρίν, τη χρήση του 2011 παρουσίαζε ζημιές της τάξεως των 6 εκατ. ευρώ περίπου. Οι σημερινές επιδόσεις της αλυσίδας οφείλονται σε μεγάλο ποσοστό στις κινήσεις αναδιοργάνωσης του δικτύου, το κλείσιμο των ζημιογόνων καταστημάτων, αλλά και τις επαναδιαπραγματεύσεις ενοικίων  ειδικά στα καταστήματα πρώτης γραμμής, στις μεγαλύτερες εμπορικές πιάτσες της Αθήνας.

Πέραν της ναυαρχίδας του ομίλου, της Ζara Ελλάς, βελτιωμένες επιδόσεις παρουσιάζουν και οι υπόλοιπες αλυσίδες της Inditex στη χώρα μας, για τις οποίες επίσης πραγματοποιήθηκαν όλο το προηγούμενο διάστημα διορθωτικές κινήσεις με πιο ‘’γενναία’’ απόφαση από πλευράς της διοίκησης του ομίλου το κλείσιμο των δύο τελευταίων  ‘’φυσικών’’ καταστημάτων της αλυσίδας αξεσουάρ Uterque στις αρχές του 2014. Υπενθυμίζεται εδώ ότι o όμιλος Inditex, με συνολικά 157 καταστήματα στην Ελλάδα, πέραν της Zara και της Uterque (σ.σ. η οποία πάντως παραμένει …ηλεκτρονικά στην Ελλάδα μέσω του e-shop), διαθέτει παρουσία στη χώρα μας μέσω των αλυσίδων Zara Home, Massimo Dutti, Stradivarius, Bershka, Oysho, Pull & Bear.

Ενδεικτικά αναφέρεται εδώ ότι στην κερδοφορία με αύξηση και στις πωλήσεις της πέρασε η Massimo Dutti, η πιο ακριβή- σχετικά- αλυσίδα της Ιnditex, η οποία είχε στη χώρα μας κατά την περασμένη χρήση 1ης Φεβρουαρίου 2013- 31ης Ιανουαρίου 2014 καθαρά κέρδη πρό φόρων της τάξεως των 3 εκατ. ευρώ από ζημιές ύψους 924 χιλ. ευρώ την αμέσως προηγούμενη χρήση. Ανοδο κατά 18,5% σημείωσαν οι πωλήσεις, φθάνοντας τα 25,55 εκατ. ευρώ από 21,56 εκατ. ευρώ την περίοδο 2012/ 2013.  

Αντίστοιχα, η πιο φθηνή νεανική αλυσίδα Pull & Bear τετραπλασίασε τα κέρδη της στα 4,3 εκατ. ευρώ από 1 εκατ. ευρώ τη χρήση 2012/ 2013, ενώ αύξησε και τις πωλήσεις της στα 43,5 εκατ. ευρώ από 39,2 εκατ. ευρώ.
Εντυπωσιακή ήταν η επιστροφή στην κερδοφορία για την πολύ δημοφιλή στα νεανικά κοινά Bershka: Η αλυσίδα για την περίοδο 2013/ 2014 είχε κέρδη της τάξεως του 1,7 εκατ. ευρώ από ζημιές ύψους 3 εκατ. ευρώ την περίοδο 2012/ 2013 και αύξηση στις πωλήσεις στα 58,8 εκατ. ευρώ από 54,6 εκατ. ευρώ.

Πάντως, η διοίκηση του ομίλου δεν εγκαταλείπει τα σχέδια επέκτασής της, ακόμη και για την Uterque στην Ελλάδα, η οποία λειτουργεί πλέον μόνο μέσω e-shop στη χώρα μας. Ετσι, δεν αποκλείεται μελλοντικά, στην περίπτωση που οι συνθήκες της αγοράς το επιτρέψουν, να ανοίξουν εκ νέου ‘’φυσικά’’ καταστήματα.