Με στόχο να κάνει τη διαφορά εν σχέσει με το πρόσφατο παρελθόν και να βγάλει την Ευρώπη (και πρώτα την Ελλάδα όμως) από τον «αυτόματο πιλότο» των Μνημονίων, αναχωρεί σήμερα ο Χρήστος Σταϊκούρας για το Ελσίνκι της Φινλανδίας όπου την Παρασκευή το πρωί, ως ο νέος Έλληνας υπουργός Οικονομικών, θα εκπροσωπήσει για πρώτη φορά τη χώρα μας στο Eurogroup, μετά τις εκλογές του Ιουλίου.

Μετά τη χθεσινή απόφαση του ΚΥΣΟΙΠ και του Πρωθυπουργού να προχωρήσουν ταχέως οι διαδικασίες πλήρους ιδιωτικοποίησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών, μεταβαίνει ιδιαίτερα ενισχυμένος για την νέα διαπραγμάτευση που αναλαμβάνει με τις ηγεσίες και τα οικονομικά κέντρα της Ευρώπης.

Στις βαλίτσες του θα έχει:

–  μία νωπή λαϊκή εντολή αυτοδυναμίας με ορίζοντα τετραετίας
–   ένα οικονομικό πρόγραμμα που έχει ήδη αρχίσει να ξεδιπλώνεται
–   δύο αεροδρόμια και μια σειρά εμβληματικών αποκρατικοποιήσεων

Ποιο είναι το σχέδιο της Κυβέρνησης; Να πείσει ότι πριν ζητήσει αναπτυξιακή βοήθεια ή χαλάρωση λιτότητας χάριν της ανάκαμψης, λαμβάνει η ίδια τα μέτρα πολιτικής για να την πετύχει. Και, άρα, συνεπικουρικά δικαιούται και την συνδρομή από τους εταίρους της.

«Σημαία» οι αποκρατικοποιήσεις

Ανακοινώνοντας τις αποφάσεις, ο υπουργός Οικονομικών μίλησε για «αποκρατικοποιήσεις ως αναπτυξιακό εργαλείο (…) και όχι ως μέσο αύξησης των δημοσίων εσόδων»…

Διαπραγματευτικά, η ανάδειξη της αποκρατικοποίησης του αεροδρομίου “Ελ.Βενιζέλος” ίσως αποδειχθεί «κίνηση-ματ» απέναντι σε όσους ανέμεναν στη γωνία τη νέα κυβέρνηση, για την χαλάρωση φόρων στην οποία ήδη επιδίδεται.

Και αυτό γιατί στο ΚΥΣΟΙΠ έφτασαν ενδείξεις ότι εφέτος οι τουριστικές αφίξεις και εισπράξεις στη χώρα μας μπορεί να αποδειχθούν υψηλότερες, ακόμα και από την περσινή χρονιά!

Έτσι  η πώληση αεροδρομίου σε χρονιά-ρεκόρ και ιστορικά υψηλά, φαντάζει σαν «βούτυρο στο ψωμί» της κυβέρνησης, ειδικά σε μια εποχή όπου πανευρωπαϊκά οι επενδυτικές ευκαιρίες είναι δακτυλοδεικτούμενες και τα διεθνή κεφάλαια αναζητούν προστασία σε αμυντικές τοποθετήσεις ανάγκης, όπως κρατικά ομολογα με αρνητικά επιτόκια, χρυσό κλπ.

Τα δεδομένα που έλαβε υπόψιν του χθες το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής, προκειμένου να επισπεύσει τα επόμενα βήματα της αποκρατικοποίησης για το 30% του Διεθνούς  Αερολομένος Αθηνών –ΔΑΑ,  ήταν τα εξής:

–   Η αποκρατικοποίηση ήταν μνημονιακή δέσμευση από το 2017

–  Το Δημόσιο δεν έχει άμεσο ιδιοκτησιακό δικαίωμα στο αεροδρόμιο: το 30% ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) και το 25% εκχωρήθηκε στο Υπερταμείο Ιδιωτικοποιήσεων (Εταιρία Συμμετοχών), ενώ το 40% ανήκει σε Καναδικό Fund και το υπόλοιπο 5% στον όμιλο Κοπελούζου.

–  Ιούνιο του 2019 το ΤΑΙΠΕΔ ξεκίνησε την διαδικασία πώλησης του 30% που ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ.

–  ωστόσο καταγράφεται δυσφορία των θεσμών επειδή η διαδικασία τελμάτωσε  διότι , από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν ακυρώθηκε 1 θέση του Δημοσίου στο ΔΣ του Αερολιμένα (ΔΑΑ), προκειμένου να διατεθεί υπέρ  του ιδιώτη που θα κάνει την επένδυση. Αυτό αλλάζει, ώστε να έχει την ανάλογη εκπροσώπηση.

Από την άλλη, λόγω και της επιβράδυνσης που σκιάζει την ευρωπαϊκή οικονομία, φαίνεται πως πάει ενδεχομένως πίσω έως και 6 μήνες η προοπτική αναβάθμισης της ελληνικής Οικονομίας από τους Οίκους Αξιολόγησης. Για 10 εκατομμύρια ευρώ, όπως αποφάσισε επίσης το ΚΥΣΟΙΠ, ο Οίκος Lazard  αναλαμβάνει να προωθήσει την αναβάθμιση σε επενδυτική βαθμίδα της χώρας «εντός μιας διετίας» ή, συνεπώς, ως τα μέσα του 2022 το αργότερο.

Και αυτό δημιουργεί ενδεχομένως μια πρόσθετη πίεση για περισσότερες αποκρατικοποιήσεις που θα κινητοποιήσουν παραγωγικές και συμφέρουσες επενδύσεις, στο δύσκολο διάστημα της «αναβροχιάς» για τις διεθνείς επενδύσεις.