Ανάλυση- σοκ για τα κρυφά χρέη που συσσώρευσε ο ΣΥΡΙΖΑ, παρακρατώντας λεφτά των συνταξιούχων και μοιράζοντας «μποναμάδες» κάθε Χριστούγεννα, αρνούμενος επί 4 χρόνια να εφαρμόσει τελεσίδικες αποφάσεις του ΣτΕ (Ολ. ΣτΕ 2287, 2288,2289,2290) του 2015, περιλαμβάνει η 7η Έκθεση Αξιολόγησης της Κομισιόν.

Πρώτη φορά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δηλώνει τόσο εμφατικά την ανησυχία της για τις δικαστικές αποφάσεις. Ανησυχεί πως οι πραγματικές απαιτήσεις που επιδικάζουν τα δικαστήρια, μπορεί να υπερβαίνουν τα αναδρομικά που ανακοίνωσε ότι θα δώσει η κυβέρνηση.

Λέει ξεκάθαρα ότι «κρύβει ρίσκο» να μην τους επιστρέψει και δώρα και επικουρικές που τους παρακρατούνται από το 2015! Και μπαίνει στη λογική των συνταξιούχων που ζητούν να λάβουν πίσω αναδρομικά,  όσα έχασαν από περικοπές στις επικουρικές συντάξεις από το 2015 και μετά, τονίζοντας  ότι με βάση την απόφαση του ΣτΕ, μπορεί οι υποχρεώσεις  να μην εξαντλούνται στις κύριες, τις οποίες αποκαθιστά η κυβέρνηση. Και ανεβάζει τον λογαριασμό έτσι έως και στα 2 δισ. αντί 1,4 δισ. που προβλέπει ο αναθεωρημένος Κρατικός Προϋπολογισμός, για τα αναδρομικά του 11μήνου 2015-2016.

Εμμέσως όμως η Έκθεση αποκαλύπτει και την πρόθεση της νέας ηγεσίας των Βρυξελλών να μη συγκαλύπτει πια το παιχνίδι που έπαιξε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ με τις συντάξεις -όπως χάριν των ευρωεκλογών και για λόγους υστεροφημίας έκανε η απελθούσα ηγεσία Γιούνκερ το 2019.

Αντιθέτως:

  1. Για πρώτη φορά στα χρονικά, Έκθεση (μετα-) μνημονιακής αξιολόγησης αφιερώνει ολοσέλιδες αναφορές και αναλύσεις, για τις αποφάσεις του ΣτΕ και την «βόμβα» των αναδρομικών που διεκδικούν οι συνταξιούχοι.

Αντί μιας πανομοιότυπης «στεγνής» αναφοράς δύο γραμμών που πάντοτε επί Γιούνκερ – Μοσκοβισί  περείχαν σχεδόν όλες οι εκθέσεις, ότι «αν προκύψουν ανάγκες δαπανών από δικαστικές αποφάσεις, τα χρήματα θα εξοικονομηθούν από περικοπές στο ίδιο πεδίο (των συντάξεων δηλαδή)», επί νέας ηγεσίας της Κομισιόν Φον ντερ Λάινεν – Τζεντιλόνι περιλαμβάνεται πολυσέλιδη αναφορά στις συντάξεις. Αλλά ακόμα και ειδικό γράφημα αναπαράστασης με το χρονικό των διεκδικήσεων που έχουν εγερθεί, με συνέπεια να επαπειλείται η πληρωμή δισεκατομμυρίων ευρώ για το δημόσιο.

2. Επί της ουσίας η Κομισιόν αποτυπώνει 3 κατηγορίες διεκδικήσεων αναδρομικών. Για τις μεν προ του 2015 ξεκαθαρίζει απόλυτα πως δεν υπήρξε θέμα επιστροφής αναδρομικών. Αποδέχεται όμως και την ερμηνεία ότι η νέα απόφαση του ΣτΕ αποκλείει τις διεκδικήσεις πέραν του 11μήνου, δηλαδή μετά τον νόμο Κατρούγκαλου και 2,5 χρόνια μετά, μέχρι τον Δεκέμβριο του 2018. Δηλαδή απαιτήσεις πριν το 2015 και μετά το 2016 (Case 1 και Case 3 στο γράφημα) απορρίπτονται.

  1. Για την απόφαση της κυβέρνησης όμως να επιστρέψει αναδρομικά 11 μηνών, μόνον για τις κύριες συντάξεις, η Κομισιόν κρατά ισχυρές επιφυλάξεις: «Ο αποκλεισμός των επικουρικών συντάξεων και των εποχιακών “δώρων”  από αναδρομικά ποσά συνεπάγεται δημοσιονομικής φύσεως κινδύνους. Το πλήρες κείμενο της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν είναι ακόμη διαθέσιμο (σσ: μέχρι τη σύνταξη του της Έκθεσης) και υπάρχουν δημοσιευμένες μόνο περιλήψεις (only summaries) της απόφασης, οι οποίες είναι σύντομες και αναφέρονται μόνο στις κύριες συντάξεις. Επομένως, δεν είναι σαφές εάν η υποχρέωση καταβολής αναδρομικής περιορίζεται στις κύριες συντάξεις ή εάν πρέπει επίσης να επεκταθεί σε επικουρικές και δώρα. Σε περίπτωση που η απόφαση καλύπτει επίσης τις τελευταίες κατηγορίες, η μη αναγνώριση των αντίστοιχων απαιτήσεων θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε περαιτέρω απαιτήσεις από συνταξιούχους και πιθανόν να οδηγήσουν σε σημαντικό δημοσιονομικό κόστος, ξεπερνώντας τα 2 δισεκατομμύρια ευρώ σε περίπτωση ετυμηγορίας που επιβεβαιώνει τις εν λόγω αξιώσεις».

4. Στον αντίποδα όμως, η Έκθεση δραματοποιεί (όπως και ο Κλάους Ρέγκλινγκ πριν μια εβδομάδα στην Αθήνα) την αύξηση στα χρέη για απλήρωτες εκκρεμείς αιτήσεις συνταξιοδότησης.

Παρότι έπρεπε να είχαν μηδενιστεί από το 2017, η Έκθεση στέκεται στο ότι αυξήθηκαν κατά 300 εκατομμύρια ευρώ, από περασμένο Δεκέμβριο έως τον Ιούνιο. Έφτασαν στο 1,.5 δισ. ευρώ, σχεδόν διπλάσιες από όσες έπρεπε να είναι τον Ιούνιο ή  κατά 241 εκατ. ευρώ περισσότερες από τον Δεκέμβριο πέρυσι -και ενώ πρέπει να μειωθούν κατά 1,3 δισ. ως τον Δεκέμβριο φέτος!

Για τις καθυστερήσεις αυτές η Κομισιόν δεν άκουσε δικαιολογίες ότι «δεν υπάρχει το λογισμικό». Αντιθέτως:

  • δέχεται ότι έπαιξε ρόλο η ξαφνική καραντίνα τον Μάρτιο και η αποχή υπαλλήλων του ΕΦΚΑ από τις εργασίες τους –λόγω γονικών αδειών κλπ.
  • συμφωνεί ότι θα βοηθήσει η αυτοματοποιημένη ηλεκτρονική απονομή συντάξεων από τον e-ΕΦΚΑ, από τον Ιούλιο φέτος
  • μιλά για την «απρόβλεπτη» συσσώρευση χιλιάδων αιτήσεων συνταξιοδότησης στα τέλη του 2019, από όσους έκαναν χρήση της δυνατότητας να ζητήσουν σύνταξη αν και χρωστούσαν στον ΕΦΚΑ, μπαίνοντας ταυτόχρονα στις 120 δόσεις
  • αναμένει νέα μέτρα και παρεμβάσεις που δεσμεύτηκε πως θα λάβει το υπουργείο Εργασίας, για να επιλύσει το πρόβλημα.

Παρά τις εξηγήσεις και τις δεσμεύσεις, και στην περίπτωση αυτή οι Βρυξέλλες δεν ικανοποιούνται από τις εξηγήσεις της κυβέρνησης. Αμφισβητούν και υπερτονίζουν το πρόβλημα των οφειλών για συντάξεις, την ώρα όμως που έχουν εξαφανιστεί πλήρως από την Εκθεση οι αναφορές σε άλλα χρέη (ή και στο όνομα ακόμα) του ΕΟΠΥΥ πχ, για δαπάνες Υγείας, νοσήλια κλπ!

Τέτοιες αναφορές αφθονούσαν στις Εκθέσεις που συνέτασσε ο άλλοτε επικεφαλής των ελεγκτών στην Αθήνα Ντέκλαν Κοστέλο -ενώ αντιθέτως απουσίαζαν σχεδόν οι ανησυχίες για τις δικαστικές αποφάσεις και τις εκκρεμείς συντάξεις μέχρι  που προήχθη στην Κομισιόν για τις έως τότε υπηρεσίες του σε Γενικό Διευθυντή DGECFIN, λίγο πριν την αποχώρηση του Επιτρόπου Μοσκοβισί υπό τις εντολές του οποίου εργάστηκε ως το καλοκαίρι του 2019.

Η αναβάθμισή του συνέπεσε με την λήξη της εποχής Μοσκοβισί που, προς το τέλος της θητείας του, είχε προκαλέσει μεγάλη ενόχληση και δημόσιες αντιδράσεις εντός και εκτός Ελλάδος την περίοδο εκείνη, για εξωθεσμική ανάμιξή του στα πολιτικά ζητήματα της χώρας  (πχ Πρόγραμμα ΣΥΡΙΖΑ στο Ζάππειο τον Μάιο 2019 κλπ).