Η νέα έκθεση της QuantumBlack, AI by McKinsey, με τίτλο «Seizing the agentic AI advantage», αναδεικνύει τις στρατηγικές που πρέπει να ακολουθήσουν οι επιχειρήσεις ώστε οι δυνατότητες της τεχνητής νοημοσύνης να μεταφραστούν σε βελτιωμένη κερδοφορία. Η μελέτη επικεντρώνεται στο Agentic AI, μια εξελιγμένη μορφή AI που αυτοματοποιεί καθετοποιημένες επιχειρησιακές λειτουργίες, αλλάζοντας το οργανωτικό και λειτουργικό τοπίο των σύγχρονων εταιρειών.

Ο Λευτέρης Χαραλάμπους, Managing Partner της McKinsey σε Ελλάδα και Κύπρο, επισημαίνει ότι οι επιχειρήσεις οφείλουν να κινηθούν άμεσα. Η συνδυασμένη ισχύς της αυτοματοποίησης πολλαπλών λειτουργιών δημιουργεί ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα όχι μόνο με όρους κόστους, αλλά κυρίως σε καινοτομία και εμπειρία πελάτη. Παράλληλα, επιβάλλεται η αντιμετώπιση των κινδύνων, με χρήση ασφαλών πλαισίων και βέλτιστων πρακτικών.

Το πρώτο κύμα gen AI μεταμόρφωσε την προσέγγιση των επιχειρήσεων στην τεχνητή νοημοσύνη. Εργαλεία όπως το prompt engineering, νέες δομές εταιρικής διακυβέρνησης και ευρύτερος πειραματισμός οδήγησαν σε αυξημένη παραγωγικότητα. Ωστόσο, παρά την ευρεία χρήση (78% των εταιρειών), οικονομικά οφέλη παραμένουν χαμηλά, σε αντίθεση με την προβλεπόμενη αξία $2,6–$4,4 τρισ. για το gen AI.

Η διαφορά μεταξύ οριζόντιων και καθετοποιημένων εφαρμογών είναι κομβική. Οι πρώτες, όπως τα chatbots, είναι διαδεδομένες αλλά περιορισμένης απόδοσης. Οι δεύτερες, ενσωματωμένες σε βασικές λειτουργίες, έχουν υψηλότερη απόδοση, αλλά χαμηλή διείσδυση.

Εμπόδια στην υιοθέτηση καθετοποιημένων λύσεων:

  • Έλλειψη στρατηγικής καθοδήγησης από την ηγεσία
  • Ανεπάρκεια in-house ανάπτυξης λύσεων
  • Περιορισμοί των LLMs στη λειτουργικότητα
  • Απομονωμένες ομάδες AI χωρίς σύνδεση με τον επιχειρησιακό ιστό
  • Προβληματικά δεδομένα
  • Οργανωτική αδράνεια

AI Agents: Από τον συνοδηγό στον αυτόνομο οδηγό
Οι AI agents επιλύουν τα παραπάνω, αναλαμβάνοντας αυτόνομα εργασίες με σαφείς στόχους, προσαρμόζοντας ροές, αλληλεπιδρώντας με ανθρώπους και λογισμικά και απελευθερώνοντας δυναμικό για δραστηριότητες υψηλότερης αξίας.

Πέντε τρόποι με τους οποίους μεταμορφώνουν τις λειτουργίες:

  • Επιτάχυνση εκτέλεσης μέσω παράλληλων ενεργειών
  • Προσαρμοστικότητα βάσει ανάλυσης πραγματικού χρόνου
  • Εξατομίκευση σε πελατειακό επίπεδο
  • Δυναμική ελαστικότητα στις διαδικασίες
  • Ενίσχυση της ανθεκτικότητας σε κρίσιμες λειτουργίες

Πολλαπλασιαστές αξίας και νέες πηγές εσόδων
Το Agentic AI ενισχύει τα έσοδα διπλά:

  1. Βελτιστοποιώντας υπάρχουσες ροές, π.χ. με εξατομίκευση προσφορών στο ηλεκτρονικό εμπόριο.
  2. Δημιουργώντας νέες υπηρεσίες, όπως αυτόνομες συντηρήσεις ή SaaS μοντέλα, μέσω της πώλησης in-house εργαλείων ως APIs.

Η πλήρης μετάβαση σε agentic-first μοντέλο

Απαιτείται μετασχηματισμός σε τέσσερα επίπεδα:

  • Από πειραματισμό σε στρατηγική εφαρμογή
  • Από απομονωμένες χρήσεις σε ολική επανασχεδίαση λειτουργιών
  • Από σιλό ομάδες σε διαλειτουργικές ομάδες AI
  • Από δοκιμές σε επεκτάσιμες λύσεις

Προϋποθέσεις ενσωμάτωσης:

  • Αναβάθμιση δεξιοτήτων (prompt engineers, agent orchestrators, human-in-the-loop designers)
  • Υποδομή και διακυβέρνηση με συστήματα ελέγχου και λογοδοσίας

Η Ελλάδα στην Agentic εποχή

Ο Χριστόφορος Αναγνωστόπουλος, Technology Partner στην QuantumBlack, επισημαίνει πως το Agentic AI αλλάζει τον ρόλο των εργαλείων AI: από συνοδηγούς σε αυτόνομους οδηγούς, δίνοντας στις ελληνικές επιχειρήσεις τη δυνατότητα να υπερπηδήσουν τα εμπόδια της πρώιμης υιοθέτησης και να περάσουν απευθείας στον πλήρη μετασχηματισμό. Για τους disruptors, αυτή η συγκυρία αποτελεί μοναδική ευκαιρία να σχεδιάσουν agentic-first οργανωτικά μοντέλα, ενσωματώνοντας την τεχνολογία στον πυρήνα τους.

Διαβάστε ακόμη

Απίστευτος Τραμπ: Είπε στον CEO της Goldman Sachs να αφήσει την τράπεζα και να γίνει DJ

THEON: Μπαράζ επενδύσεων και στρατηγικών συνεργασιών σε ΗΠΑ και Ευρώπη – Ημέρα Κεφαλαιαγορών στην Αθήνα

Perplexity: Πρόταση-έκπληξη 34,5 δισ. δολαρίων για την εξαγορά του Chrome

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα