Η ιδέα του να πετά κανείς ελεύθερα, χωρίς αεροπλάνο ή ελικόπτερο, ήταν για αιώνες όνειρο της ανθρωπότητας. Ο Φράνκι Ζαπάτα, ο άνθρωπος που έγινε γνωστός για το ιπτάμενο σκέιτμπορντ και το jet bike του, αποφάσισε να κάνει αυτό το όνειρο λίγο πιο απτό. Με το νέο του δημιούργημα, το AirScooter, επιχειρεί να φέρει την ατομική πτήση πιο κοντά από ποτέ.

Ο Γάλλος εφευρέτης περιγράφει το εγχείρημά του με σχεδόν ποιητικό τρόπο: «Το να πετάς είναι κάτι που οι άνθρωποι ονειρεύονται από τότε που ζούσαν σε σπηλιές. Και αυτή η μηχανή είναι ίσως η μόνη στον κόσμο που το επιτρέπει».

Το AirScooter είναι ένα μονοθέσιο υβριδικό ιπτάμενο σκάφος, που συνδυάζει καύσιμο αεροπορίας με ηλεκτρική ενέργεια. Εξοπλισμένο με ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου fly-by-wire, ελέγχει πορεία, ταχύτητα και ύψος εκατό φορές το δευτερόλεπτο, καθιστώντας το – όπως λέει ο Ζαπάτα – «πιο εύκολο στην οδήγηση από ένα αυτοκίνητο».

Από τον Ιανουάριο, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να το δοκιμάσει στο νέο κέντρο πτήσης του Ζαπάτα κοντά στο Λας Βέγκας, σε έναν αεροδιάδρομο 50 στρεμμάτων. Επειδή το όχημα, με βάρος περίπου 115 κιλά, εμπίπτει στην κατηγορία ultralight της FAA (FAR Part 103), δεν απαιτείται πτυχίο ή άδεια πιλότου. Οι ενδιαφερόμενοι θα περνούν μία ώρα εκπαίδευσης σε προσομοιωτή εικονικής πραγματικότητας και άλλα 20 λεπτά στο ίδιο το σκάφος, πριν απογειωθούν για μια πτήση διάρκειας 20 λεπτών με ταχύτητα που αγγίζει τα 100 χλμ./ώρα.

«Είναι ένας εντελώς διαφορετικός τύπος μηχανής που σου επιτρέπει να πετάς εκεί όπου κανείς άλλος δεν πετά», λέει ο Ζαπάτα, υποσχόμενος μια εμπειρία ελευθερίας που μέχρι τώρα έμοιαζε ανέφικτη.

Ωστόσο, υπάρχουν περιορισμοί: ο πιλότος δεν μπορεί να ζυγίζει πάνω από 115 κιλά, οι άνεμοι δεν πρέπει να ξεπερνούν τα 50 χλμ./ώρα, και το ύψος πτήσης περιορίζεται αρχικά στα 45 μέτρα, αν και τεχνικά το AirScooter μπορεί να φτάσει έως και τα 3.000 μέτρα.

Σε δεύτερη φάση, που αναμένεται μέσα στην άνοιξη, θα προσφέρονται πτήσεις διάρκειας 1,5 ώρας πάνω από φαράγγια και βουνά γύρω από το Λας Βέγκας, προσελκύοντας λάτρεις της αδρεναλίνης που θέλουν κάτι διαφορετικό από τα καζίνο. Όσοι θελήσουν να αποκτήσουν τη δική τους ιπτάμενη μηχανή θα χρειαστεί να επενδύσουν περίπου 250.000 δολάρια.

Η καινοτομία του Ζαπάτα εντάσσεται σε ένα διεθνές κύμα εταιρειών που προσπαθούν να κάνουν την ατομική πτήση πραγματικότητα. Στην Κίνα, η eHang λειτουργεί ήδη ηλεκτρικά αεροταξί eVTOL με απομακρυσμένο πιλότο σε αρκετές πόλεις, ενώ στο Τέξας η Lift Aircraft προσφέρει ενοικίαση του μονοθέσιου Hexa με παρόμοιο επιχειρηματικό μοντέλο.

Ο ίδιος ο Ζαπάτα μιλά για μια «εκδημοκρατισμένη πτήση», οραματιζόμενος έναν κόσμο όπου «ο καθένας θα μπορεί να απογειώνεται από τον κήπο του και να προσγειώνεται στον κήπο του φίλου του». Είναι, όμως, αυτό εφικτό; Προς το παρόν, μάλλον όχι.

Με το κόστος αγοράς να αγγίζει τα 250.000 δολάρια, την αυτονομία να περιορίζεται σε δύο ώρες πτήσης και την ταχύτητα να μην ξεπερνά τα 60 χλμ./ώρα σε καθημερινές συνθήκες, το AirScooter δύσκολα μπορεί να θεωρηθεί πρακτικό μέσο μεταφοράς. Επιπλέον, οι κανονισμοί των πολιτικών αεροποριών παραμένουν απαγορευτικοί για τέτοια οχήματα πάνω από κατοικημένες περιοχές.

Κι όμως, μέσα σε αυτή τη σύγκρουση ανάμεσα στην τεχνολογία και τη γραφειοκρατία, η ιδέα του Ζαπάτα συμβολίζει κάτι πιο μεγάλο: τη διαρκή επιθυμία του ανθρώπου να υπερβεί τα όριά του. Ίσως να μην πετάξουμε ακόμη από τον κήπο μας στον κήπο του φίλου μας, αλλά το όραμα έχει ήδη απογειωθεί.

Διαβάστε ακόμη

Ευρωζώνη: Οι τράπεζες αυστηροποιούν τα κριτήρια δανείων εν μέσω αβεβαιότητας

Τα επιχειρηματικά χαρτοφυλάκιά τους «σκανάρουν» οι τράπεζες

Κλιματικό άγχος και Gen Z: Πώς επηρεάζει το περιβάλλον τη νέα γενιά

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα