Καθώς το ChatGPT ενσωματώνεται όλο και περισσότερο στην καθημερινότητα, αρκετοί χρήστες ανεβάζουν φωτογραφίες για να ρωτήσουν τι είναι ένα εξάνθημα, πώς λέγεται ένα λουλούδι ή για να «βελτιώσουν» την εικόνα τους πριν τη μοιραστούν στο LinkedIn. Άλλοι ζητούν να ερμηνευτούν ιατρικές εξετάσεις ή να μετατραπεί μια selfie σε καρτούν.

Μοιάζει ακίνδυνο, όμως οι ειδικοί προειδοποιούν: κάθε φορά που ανεβάζουμε εικόνες σε chatbots, μοιραζόμαστε περισσότερα δεδομένα από όσα νομίζουμε. Τι απογίνονται μετά οι φωτογραφίες δεν είναι σαφές, καθώς οι εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης ακολουθούν διαφορετικές πολιτικές αποθήκευσης και πάντα υπάρχει ο κίνδυνος τεχνικού σφάλματος ή μελλοντικών αλλαγών στην τεχνολογία.

Οι περισσότεροι υποθέτουν ότι ισχύει κάποιο επίπεδο ιδιωτικότητας, το οποίο ίσως δεν διασφαλίζεται. «Μην ανεβάζετε εικόνες που δεν θα θέλατε να δει ποτέ κανείς», τονίζει στη Wall Street Journal ο Jacob Hoffman-Andrews της Electronic Frontier Foundation.

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι χρήστες πρέπει να αντιμετωπίζουν τα chatbots σαν το iCloud ή το Google Photos, αλλά με πρόσθετους κινδύνους ασφάλειας. Τα δεδομένα μπορεί να γίνουν στόχος χάκερς, ενώ και οι ίδιες οι εταιρείες έχουν πρόσβαση σε αυτά, αφού υπάλληλοι εξετάζουν δείγματα συνομιλιών για να βελτιώσουν τα μοντέλα.

Ακόμη και μια απλή φωτογραφία ενδέχεται να αποκαλύψει ευαίσθητα στοιχεία, όπως metadata, τοποθεσία, τραπεζικούς αριθμούς ή ακόμη και ιατρικές πληροφορίες. Επιπλέον, ορισμένα δεδομένα χρησιμοποιούνται για την εκπαίδευση των μοντέλων, χωρίς πάντα να υπάρχει ρητή συναίνεση.

Ορισμένες εικόνες μπορεί να χαθούν στο πλήθος δεδομένων, αλλά άλλες κινδυνεύουν να χαραχθούν στη «μνήμη» των συστημάτων, τονίζει η WSJ, και να εμφανιστούν αλλού σε αναγνωρίσιμη μορφή. Οι πιο επικίνδυνες είναι οι πολλαπλά αναπαραγόμενες εικόνες (π.χ. memes) ή όσες έχουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.

Για τον μέσο χρήστη, μια πιστή αναπαραγωγή προσωπικών φωτογραφιών είναι απίθανη. Όμως, μια selfie υψηλής ανάλυσης μπορεί να αναπαραχθεί σε μορφή που θα αναγνωρίζεται από άλλους.

Και ενώ σήμερα οι εταιρείες εφαρμόζουν συγκεκριμένες πολιτικές, κανείς δεν ξέρει πώς θα εξελιχθεί το μέλλον. Όπως σημειώνει η Sarah Myers West του AI Now Institute, μια εικόνα που ανεβαίνει σήμερα ίσως χρησιμοποιηθεί διαφορετικά στο μέλλον. «Ό,τι ανεβάζετε αποκτά διάρκεια ζωής πολύ μεγαλύτερη από τη στιγμή που το μοιράζεστε», εξηγεί.

Διαβάστε ακόμη  

Έρχεται ψηφιακή παγίδα για αυθαίρετα

Η «κρίση» στάθμευσης στην Αθήνα: 3+1 προτάσεις για βελτίωση της καθημερινότητας

Θεοδωρικάκος για σούπερ μάρκετ: Οι έλεγχοι θα συνεχιστούν – Ερχεται Ανεξάρτητη Αρχή Προστασίας Καταναλωτή (vid)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα