Του Παναγιώτη Μαρκίδη

Oλο και μεγαλύτερο κοινό αποκτά η αγορά των wearable συσκευών. Η GfK εκτιμά ότι φέτος θα τριπλασιαστεί σε σχέση με το 2014, με τον πήχη των πωλήσεων να μπαίνει πάνω από τα 51 εκατομμύρια τεμάχια, από 17,6 εκατομμύρια το περασμένο έτος.

Η επικείμενη άφιξη του Apple Watch και η παρουσίαση νέων μοντέλων έξυπνων ρολογιών από πολλούς άλλους κατασκευαστές στο πρόσφατο Mobile World Congress της Βαρκελώνης αναμένεται να δώσουν την απαραίτητη ώθηση. H Strategy Analytics προβλέπει ότι οι πωλήσεις του Apple Watch θα ξεπεράσουν μέχρι το τέλος του έτους τα 15 εκατομμύρια κομμάτια. Ετσι, ο όγκος της αγοράς των smartwatches θα ξεπεράσει αυτόν των health & fitness trackers.
Στην Ελλάδα οι προβλέψεις κάνουν λόγο για υπερδιπλασιασμό της συνολικής αγοράς των wearables – πέρσι κινήθηκε περίπου στις 2.500 συσκευές. Ενδεικτικά και σύμφωνα με στοιχεία από το skroutz.gr, τις τελευταίες εβδομάδες πραγματοποιούνται 350-400 μοναδικές αναζητήσεις την ημέρα για smartwatches.

Από τις αρχές του έτους οι χρήστες της δημοφιλούς διαδικτυακής μηχανής σύγκρισης τιμών και προϊόντων έχουν ψάξει για smartwatch 3.360 φορές, για smartband 598 φορές και για wristband 250 φορές. Και μπορεί στο σύνολο των μεγεθών του Skroutz οι εν λόγω αριθμοί να δείχνουν μικροί, οι αναλυτές όμως τονίζουν ότι είναι σημαντικοί όταν πρόκειται για μια ουσιαστικά νέα κατηγορία προϊόντων. Ειδικότερα, κυρίαρχες αναζητήσεις μέσω του skroutz.gr είναι οι συνδυασμοί Sony Smartband, Galaxy Gear και Apple Watch.

Εξειδικευμένες λειτουργίες

«Κοιτώντας ευρύτερα τις wearable συσκευές, θα τολμούσα να πω ότι δεν είναι η καινοτομία, αλλά η εξειδίκευση που θα τους δώσει χώρο στην αγορά. Αλλά για να το πετύχουμε αυτό, θα πρέπει να απευθυνθούμε στους πελάτες μας προτείνοντάς τους κάτι πραγματικά χρήσιμο για εκείνους», λέει στο «business stories» ο Στίβεν Σνίντεν, product marketing manager της Sony. Προβλέπει ότι οι έξυπνες συσκευές που φοριούνται θα πάρουν πολλές μορφές, δημιουργώντας νέες συνήθειες στους καταναλωτές. «Ας δούμε τι κάνει ένα smartwatch, παραμερίζοντας για την ώρα το κομμάτι των λειτουργιών που σχετίζονται με την άσκηση και την υγεία. Υπάρχουν, για παράδειγμα, οι ειδοποιήσεις που έρχονται από το smartphone κατευθείαν στο χέρι μας, απαλλάσσοντάς μας από το άγχος να έχουμε συνέχεια την προσοχή μας στραμμένη στην οθόνη του κινητού. Ετσι κερδίζουμε χρόνο, γινόμαστε πιο παραγωγικοί, μπορούμε να αφιερωθούμε σε περισσότερα πράγματα που μας ευχαριστούν. Παραμένουμε online, αλλά είμαστε και ουσιαστικά παρόντες στον πραγματικό κόσμο. Κάτι τέτοιο δίνει αξία σε ένα προϊόν», παρατηρεί.

Η GfK αναμένει ότι η αγορά των έξυπνων ρολογιών θα μεγαλώσει σημαντικά, ενισχυμένη και από την ανερχόμενη υποκατηγορία των ανεξάρτητων συσκευών, οι οποίες θα περιλαμβάνουν κάρτα SIM για την απευθείας σύνδεση σε δίκτυα κινητής τηλεφωνίας. Εκτίμηση της εταιρείας είναι ότι αυτή η εξέλιξη θα καταστήσει τις συγκεκριμένες συσκευές πιο συγγενικές με τα smartphones. Η έρευνα μάλιστα επιβεβαιώνει ότι πάνω από τους μισούς κατόχους smartphones θεωρούν ότι αυτό αποτελεί ένα σημαντικό προσόν, το οποίο καθιστά πιο πιθανή την αγορά ενός έξυπνου ρολογιού, καθώς τους δίνει την ελευθερία να αφήσουν το smartphone στο σπίτι. «Μια συσκευή μπορεί να είναι σαν έναν ελβετικό σουγιά. Μπορεί να κάνει πολλά διαφορετικά πράγματα, καθως είναι εξοπλισμένη με πολλές διαφορετικές εφαρμογές, ή να είναι περισσότερο εστιασμένη σε κάποιες λειτουργίες.

Αν, για παράδειγμα, παρατηρήσετε την ποικιλομορφία της προσέγγισης που έχουμε στη Sony για τις smart wearable συσκευές μας, κοιτώντας όχι μόνο τα εμπορικά διαθέσιμα προϊόντα αλλά και τις πρωτότυπες, αυτές που είναι ακόμα στο στάδιο της εξέλιξης, θα διαπιστώσετε ότι προσπαθούμε να έχουμε διαφορετικές προσεγγίσεις. Συμβαίνει συχνά σε όλους μας να είμαστε απορροφημένοι πάνω ή μπροστά από μια οθόνη. Δεν είναι πάντα αυτή η κατάλληλη συμπεριφορά, δεν είναι τόσο ευγενικό, μπορεί να είναι ακόμα και επικίνδυνο, αλλά είναι μια σύγχρονη τάση, ένας τρόπος συμπεριφοράς. Οπότε νομίζω ότι θα ήταν ακόμα καλύτερο αν θα μπορούσαμε ταυτόχρονα να αντιλαμβανόμαστε και το τι συμβαίνει γύρω μας», υποστηρίζει ο Στίβεν Σνίντεν της Sony, δίνοντας μια πρόγευση για το τι πρόκειται να ακολουθήσει.
«Δείτε λοιπόν τις διαφορετικές προσεγγίσεις που έχει η Sony στον τομέα των wearables.

Εχουμε υπό ανάπτυξη προϊόντα σχεδιασμένα ειδικά γι’ αυτούς που τους αρέσει να τρέχουν. Για παράδειγμα, ακουστικά που ενσωματώνουν αισθητήρα καταγραφής του καρδιακού παλμού, μας επιτρέπουν να κατεβάζουμε και να αποθηκεύουμε την αγαπημένη μας μουσική και να εγκαθιστούμε εφαρμογές που έχουν ρόλο ψηφιακού προπονητή. Παράλληλα, ενσωματώνουν τεχνολογία που προσαρμόζει τη μουσική στον ρυθμό τρεξίματος, παρακινώντας μας να προσπαθήσουμε περισσότερο ή να χαλαρώσουμε μετά από μια έντονη προσπάθεια. Ετσι, μπορούμε να αφήσουμε πίσω μας το smartphone. Μια συσκευή όπως αυτή δεν είναι ένα πολυλειτουργικό εργαλείο, αλλά κάτι που σχεδιάστηκε εξαρχής για ένα συγκεκριμένο αγοραστικό κοινό», εξηγεί ο εκπρόσωπος της ιαπωνικής εταιρείας.

Και wearables που θα ανιχνεύουν παθήσεις

O στιβεν Σνίντεν της Sony τονίζει ότι πολύ γρήγορα θα δούμε και αισθητήρες που θα προσαρμόζονται σε αξεσουάρ και άλλα αντικείμενα, συγκεντρώνοντας χρήσιμα δεδομένα. Ενας τέτοιος αισθητήρας που τοποθετείται στη λαβή της ρακέτας του τένις συλλέγει πληροφορίες οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν για την ανάλυση του τρόπου παιχνιδιού. Αντίστοιχα η Sony παρουσίασε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο στο CES του Λας Βέγκας (μαζί με μια νέα εκδοχή του SmartWatch 3 από ανοξείδωτο ατσάλι) ένα εξάρτημα που ενσωματώνει μια πολύ μικρή οθόνη υψηλού κοντράστ και ανάλυσης, προσαρμόζεται σε όλα τα γυαλιά και μπορεί να δίνει σε αυτόν που το φοράει χρήσιμες πληροφορίες καθώς κινείται ή αθλείται.

«Ως Sony θα μείνουμε εστιασμένοι στο κομμάτι των έξυπνων συσκευών που φοριούνται και σχετίζονται άμεσα με το fitness και έμμεσα με τον χώρο της υγείας, υπό την έννοια πως όταν κάποιος ασκείται κάνει καλό στην καρδιά του ή παρακολουθώντας τις θερμίδες που καίει μπορεί να αδυνατίσει, άρα να βελτιώσει τη σωματική του κατάσταση. Θα πω μόνο ότι σε ερευνητικό επίπεδο από άλλες εταιρείες τεχνολογίας (σ.σ.: αναφέρεται στα X Labs της Google) αναπτύσσονται wearables που κάνουν εκπληκτικά πράγματα, όπως το να ανιχνεύουν έγκαιρα τα συμπτώματα σοβαρών παθήσεων. Φορώντας, για παράδειγμα, ένα ειδικό περικάρπιο και καταπίνοντας ένα χάπι με νανοσωματίδια που προσκολλώνται στα αλλοιωμένα κύτταρα θα ειδοποιούμαστε στα πρώιμα στάδια εκδήλωσης μιας νόσου. Οταν, λοιπόν, μιλάμε για wearables, μάλλον χρειάζεται να επαναπροσδιορίσουμε σε τι ακριβώς αναφερόμαστε. Το πού τα φοράμε ή το τι θα κάνουμε με αυτά χωρά ακόμα πολλή συζήτηση. Εμείς ποντάρουμε στην ανάπτυξή τους. Αντικατοπτρίζουν το όραμα της Sony για την εξέλιξη των συσκευών».