Το έξυπνο λογισμικό και η τεχνητή νοημοσύνη τέθηκαν στην υπηρεσία της ναυτιλίας δημιουργώντας το οικοσύστημα της νέας ψηφιακής εποχής. Νέοι Ελληνες, θιασώτες της τεχνολογίας ξεχώρισαν με τις καινοτομίες τους για τη βελτιστοποίηση των κινητήρων, των καυσίμων, των κοντέινερ και της επικοινωνίας των πλοίων. Η ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο, η ψηφιακή προσέγγιση στα λιμάνια του κόσμου, η μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων με τη βοήθεια της τεχνολογίας και άλλες πολλές έξυπνες λύσεις έχουν ως στόχο την αύξηση της αποδοτικότητας των πλοίων σε συνδυασμό με τη μείωση του κόστους λειτουργίας.

Στο matchmaking εργαστήριο με τίτλο «Η ναυτιλία μπροστά στην ευκαιρία του Maritime 4.0» που οργανώθηκε από τον Τομέα Καινοτομίας του ΣΕΒ, δώδεκα νεοφυείς εταιρείες παρουσίασαν τις «πατέντες» τους σε εκπροσώπους της ναυτιλίας και της βιομηχανίας αναζητώντας συνεργασίες με μεγάλες επιχειρήσεις οι οποίες θέλουν να επενδύσουν στον ψηφιακό μετασχηματισμό της ναυτιλίας.

«Η ανάλυση δεδομένων σε πραγματικό χρόνο αποκτά τεράστια σημασία, βελτιστοποιώντας την επιχειρησιακή λειτουργία αλλά και τις συναλλαγές μεταξύ όλων των εμπλεκομένων», επισημαίνει η διευθύντρια Καινοτομίας του ΣΕΒ, κυρία Μάγκυ Αθανασιάδη. «Ετσι διασφαλίζεται αύξηση της αποδοτικότητας του πλοίου, μείωση του κόστους συντήρησης και λειτουργίας, μεγαλύτερη αξιοπιστία και ασφάλεια ταξιδιού. Δεν είναι όμως μόνον οι ψηφιακές τεχνολογίες που θα αλλάξουν με ραγδαίους ρυθμούς τη ναυτιλία του αύριο. Τα καινοτόμα νέα υλικά, τα αυτόνομα πλοία, τα εναλλακτικά καύσιμα και η πράσινη μετάβαση πρόκειται να φέρουν τεράστιες αλλαγές και θα δημιουργήσουν σημαντικές προκλήσεις για τις ναυτιλιακές εταιρείες», προσθέτει.

«Η ναυτιλία έχει μπει δυναμικά στην πορεία της ψηφιοποίησης και οι νέες τεχνολογίες θα παίξουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της μελλοντικής αγοράς», τονίζει με τη σειρά του ο κ. Ιωάννης Μαρτίνος, CEO-The Signal Group και μέλος της Επιτροπής Καινοτομίας του ΣΕΒ. «Η Ελλάδα ως παγκόσμιος ναυτιλιακός κόμβος και με ένα ταχέως αναπτυσσόμενο οικοσύστημα νεοφυών τεχνολογιών, θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο. Παρατηρούμε ήδη πολλές νεοφυείς εταιρείες να αναπτύσσονται στην Ελλάδα στον ναυτιλιακό τομέα. Το κρίσιμο βήμα είναι να αναπτυχθούν και στο εξωτερικό ώστε να εδραιωθεί η Ελλάδα ως παγκόσμιος κόμβος ναυτιλιακής τεχνολογίας».

Ας δούμε ενδεικτικά τις καινοτομίες που ανέπτυξαν τρεις εταιρείες, καταξιωμένες στον κλάδο της ναυτιλίας.

PEOPLE think beyond

Με έδρα την Αθήνα, το Ηνωμένο Βασίλειο αλλά και τη Μεσσηνία, τον τόπο καταγωγής τους, τρία αδέλφια αλλάζουν τα δεδομένα στις μεταφορές ξηρού φορτίου, κατασκευάζοντας το πρώτο smart container.

Σωτήριος Πτωχός, συνιδρυτής της PEOPLE

Το μικρού βάρους εμπορευματοκιβώτιο της PEOPLE δημιουργεί νέες συνθήκες στη βιομηχανία της αλυσίδας εφοδιασμού, καθώς καθιερώνει το Internet of Cargo διασφαλίζοντας τη διασύνδεση των εμπορευματοκιβωτίων μέσω συσκευών IoT για τις παγκόσμιες μεταφορές.

Η 10μελής ομάδα της PEOPLE, που αποτελείται από μηχανικούς, ναυπηγούς, ηλεκτρολόγους και μηχανικούς λογισμικού, έχει λάβει πολλές διακρίσεις για τις ευρεσιτεχνίες της που υποδεικνύουν λύσεις φιλικές προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον. Το smart container όμως είναι η πιο επίκαιρη καινοτομία τους, καθώς έρχεται να δώσει απαντήσεις στο πρόβλημα που δημιουργήθηκε με τις καθυστερήσεις στη μεταφορά προϊόντων με πλοία εξαιτίας της πανδημίας.
Ο σχεδιασμός του κοντέινερ το καθιστά έως και 21% πιο ελαφρύ, με αποτέλεσμα να μειώνεται το συνολικό όριο βάρους επιτρέποντας την αύξηση του ωφέλιμου φορτίου ακόμα και αν μειωθεί ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων. Επιπλέον είναι ανακυκλώσιμο, βιώσιμο, αποδοτικό, ανθεκτικό και φιλικό προς το περιβάλλον. Συνεισφέρει όμως και στη μείωση των εξόδων για καύσιμα, σε αντίθεση με τα μεγάλα κοντέινερ που αυξάνουν σημαντικά το κόστος λόγω καυσίμων. Είναι σχεδιασμένο με μεταλλικό δάπεδο, το οποίο είναι υγιεινότερο και ασφαλέστερο για τη μεταφορά τροφίμων.

«Κάνοντας μικρές αλλαγές, μπορούμε να έχουμε πρωτοποριακά οφέλη μεγάλης κλίμακας», μας εξηγεί ο κ. Σωτήριος Πτωχός, Senior Executive, Management και Co-Founder της PEOPLE. «Το 2020 περισσότερα από 168 εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια μετακινήθηκαν σε όλο τον κόσμο. Κάνοντάς τα ελαφρύτερα κατά 250 κιλά θα μπορούμε να μεταφέρουμε 42 εκατομμύρια τόνους φορτίου ετησίως χωρίς επιπλέον κόστος και εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα».

«Το ελαφρύ κοντέινερ αποτελεί μια μοναδική παγκόσμια πατενταρισμένη φόρμουλα που συνάδει με τη φιλοσοφία μας για ελαφρές και συγχρόνως στιβαρές κατασκευές», συνεχίζει ο συνιδρυτής της εταιρείας. «Επιπλέον μέσω της τεχνολογίας που χρησιμοποιούμε, με το άνοιγμα της πόρτας του smart container μπορεί να ανιχνευτεί αν το φορτίο είναι λαθραίο. Πάντα εστιάζαμε στους ανθρώπους, γι’՚ αυτό άλλωστε και η εταιρεία λέγεται People, και προσπαθούσαμε να κάνουμε αυτό τον κόσμο ένα καλύτερο μέρος για να ζεις μειώνοντας τις εκπομπές άνθρακα και ενισχύοντας τη σύνδεση των ανθρώπων. Προσωπικά η τεχνολογία μ’ ευχαριστεί. Και όπως έχει επιβεβαιωθεί σε πολλές περιπτώσεις, μια προσπάθεια πετυχαίνει μόνο όταν σε ευχαριστεί και σε κάνει να χαμογελάς».

Signal Group

Η εταιρεία ξεκίνησε το 2014 ως start-up και πλέον έχει εξελιχθεί σε μια γρήγορα αναπτυσσομένη scale-up στον χώρο της ναυτιλίας με γραφεία στο Λονδίνο και στην Αθήνα και προσωπικό στο Γκντανσκ, στο Χιούστον και τη Σιγκαπούρη. Σήμερα απασχολεί 150 άτομα από όλες τις ειδικότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης μηχανικής δεδομένων (data science).

H πλατφόρμα τεχνολογίας του ομίλου, η Signal Ocean Platform, βάζει θεμέλια για τη ναυτιλία της επόμενης γενιάς, αξιοποιώντας τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και ανάλυσης μεγάλου όγκου δεδομένων για να προσφέρει εξατομικευμένη πληροφόρηση και ταχύτερη και πιο αποτελεσματική λήψη αποφάσεων.
Με την αξιοποίηση της εξατομικευμένης πληροφορίας, οι ναυλωτές μπορούν να πάρουν καλύτερες αποφάσεις, επιλέγοντας για παράδειγμα το πλοίο που θα μεταφέρει το φορτίο τους. Αντίστοιχα οι εφοπλιστές μπορούν να χαράξουν καλύτερη στρατηγική σε σχέση με την τοποθέτηση των πλοίων τους ανά τον κόσμο προκειμένου να αυξήσουν την κερδοφορία τους.

Ο Νικόλας Πυργιώτης, VP of Technology Ventures της Signal Group, μιλάει στην εκδήλωση του Τομέα Καινοτομίας του ΣΕΒ

«Αντί να πρέπει να διαβάζει καθημερινά εκατοντάδες emails ο ενδιαφερόμενος», μας εξηγεί ο κ. Νικόλας Πυργιώτης, VP of Technology Ventures της Signal Group, «λαμβάνει προσωποποιημένες, πρακτικές πληροφορίες οι οποίες μπορεί να αντλούνται και να συντίθενται από πολλαπλές πηγές ταυτόχρονα». Ο ίδιος, με διδακτορικές σπουδές στην επιχειρησιακή έρευνα και την αεροναυπηγική, δηλώνει θιασώτης της τεχνολογίας.
«Η τεχνολογική καινοτομία και το όραμα για τη διαρκή εξέλιξή της με τράβηξαν στη Signal», τονίζει ο κ. Πυργιώτης. «Και για να πετυχαίνει πάντα ο στόχος, στηριζόμαστε στο εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό. Από την πλευρά μας φροντίζουμε να καλλιεργούμε ένα άριστο εργασιακό περιβάλλον, για το οποίο φέτος πήραμε διάκριση ως Great Place to Work-Certified™».

Παράλληλα ο όμιλος Signal επενδύει κεφάλαια σε άλλες start-up με προηγμένες τεχνολογίες λογισμικού που σχετίζονται με τη ναυτιλία. Επιπλέον έχει δημιουργήσει ένα οικοσύστημα όπου domain experts μπορούν να αναπτύσσουν τις ιδέες τους οι οποίες «επωάζονται» με στόχο τη δημιουργία καινοτομιών τεχνολογικών προϊόντων, αξιοποιώντας συνέργειες με τη Signal Ocean.

VesselJoin

H start-up φιλοδοξεί σταδιακά να αναδειχθεί ως το απόλυτο LinkedIn και Facebook του κόσμου της ναυτιλίας. Το πρώτο επαγγελματικό κοινωνικό δίκτυο συνδέει τις ναυτιλιακές εταιρείες με τους ναυτικούς δίνοντάς τους την ευκαιρία με άμεσο και αποτελεσματικό τρόπο να αναζητήσουν θέσεις εργασίας, να ενημερωθούν αλλά και να αναπτύξουν μεταξύ τους επικοινωνία σε όποιο μέρος του πλανήτη και αν βρίσκονται.

H πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης της Vesseljoint που αναδεικνύεται ως το νέο Linkendin στον χώρο της ναυτιλίας

«Οραμά μας είναι να συνδέσουμε τον κόσμο της ναυτιλίας», μας εξηγεί ο κ. Γιώργος Φωτόπουλος, Product Manager & Cofounder της Vesseljoin.

«Οι ναυτικοί μπορούν να μιλούν με τα γραφεία των εταιρειών τους, να ανεβάζουν online τα βιογραφικά τους ώστε να βρίσκουν θέσεις εργασίας χωρίς τη μεσολάβηση ατζέντη, να διαβάζουν τα ναυτιλιακά νέα και να επικοινωνούν μεταξύ τους κάνοντας like και share. Στόχος μας είναι να εμπλουτίζουμε διαρκώς τις δυνατότητες της κοινωνικής πλατφόρμας της Vesseljoin μέσω του feedback που παίρνουμε από τον κόσμο της ναυτιλίας».

Γιώργος Φωτόπουλος, συνιδρυτής της Vesseljont

Οι 12 καταξιωμένες νεοφυείς εταιρείες, ναυτιλιακές startups και scaleups που συμμετείχαν στην παρουσίαση του ΣΕΒ είναι: Bunkering At Sea, DeepSea, Harbor Lab, Metis Cyberspace Technology SA., Nereus Digital Bunkers, PEOPLE, ProcureShip, Propulsion Analytics, Shipreality, Syndeseas Integrated Solutions Ltd, The Signal Group και Vesseljoin.

Βασική φωτογραφία κειμένου:  Το καινοτόμο ελαφρύ κοντέινερ της PEOPLE επιτρέπει μεγαλύτερο όγκο φορτίου, εξοικονομεί καύσιμα και είναι φιλικό προς το περιβάλλον

Διαβάστε ακόμη: 

Δάφνη Γκίνες: Οι νέες business της πρώην κυρίας Νιάρχου (pics)

Αργύρης Σαλιαρέλης: Στο σφυρί το κτήμα του «βασιλιά των ρουμπινιών» στην Αίγινα

Black Friday 2021: Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση – Τι πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές