Σε μάχη γιγάντων έχει εξελιχθεί η κόντρα των αρχών της ΕΕ και των τεχνολογικών κολοσσών. Καθώς οι εταιρείες bigtech προσπαθούν να διατηρήσουν το «βασίλειό» τους στον διαδικτυακό κόσμο, οι εθνικές και ευρωπαϊκές ρυθμιστικές αρχές θεσπίζουν κανόνες για να τις περιορίσουν.

Κίνηση- Ματ από το Ηνωμένο Βασίλειο

Στην αρένα έρχεται να προστεθεί και το Ηνωμένο Βασίλειο, ακολουθώντας το παράδειγμα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για την μετά-Brexit εποχή.

H Μεγάλη Βρετανία ανακοίνωσε τη δημιουργία ενός νέου δημοσίου φορέα που θα αναλάβει να θεσπίσει ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για τις ισχυρότερες εταιρείες στον ψηφιακό τομέα και να εξασφαλίσει την ομαλή λειτουργεία του ανταγωνισμού στο Διαδίκτυο.

Η Μονάδα Ψηφιακών Αγορών (DMU), ανακοινώθηκε τον Νοέμβριο του περασμένου έτους, με αφορμή μια σειρά μελετών σχετικά με την άσκηση μονοπωλιακών πρακτικών στην ψηφιακή αγορά.

Στόχος είναι η δημιουργία νέων κωδίκων συμπεριφοράς που θα διέπουν τη σχέση μεταξύ των ψηφιακών εταιρειών και τρίτων, όπως μικρών επιχειρήσεων που βασίζονται σε αυτές για να διαφημίσουν τα προϊόντα τους ή χρησιμοποιήσουν τις υπηρεσίες τους για να προσεγγίσουν πελάτες.
Ο Γενικός Γραμματέας της ψηφιακής αγοράς Oliver Dowden δήλωσε: «Σήμερα είναι ένα σημαντικό ορόσημο στο δρόμο για τη δημιουργία των πιο ανταγωνιστικών διαδικτυακών αγορών στον κόσμο, για τους καταναλωτές, τους επιχειρηματίες και τους εκδότες περιεχομένου».

Ο Andrea Coscelli, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής αρχής ανταγωνισμού, πρόσθεσε: «Οι άνθρωποι που ψωνίζουν στο Διαδίκτυο και μοιράζονται πληροφορίες στο διαδίκτυο θα πρέπει να μπορούν να απολαμβάνουν την επιλογή, τα ασφαλή δεδομένα και τις εύλογες τιμές που συνοδεύουν μια δυναμική και ανταγωνιστική βιομηχανία».

Μια διαμάχη με πολλά μέτωπα

Η ιδέα της θέσπισης κανονισμών για την ψηφιακή αγορά δεν είναι καινούρια. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, πρότεινε, επίσης, τον Δεκέμβριο νέα νομοθεσία για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες και τις Ψηφιακές Αγορές, προκειμένου να ρυθμίσει τον ανταγωνισμό στο διαδικτυακό οικοσύστημα, τον τρόπο που χρησιμοποιούν τα δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης και οι τεχνολογικές πλατφόρμες τα δεδομένα των χρηστών, αλλά και τη διάδοση ψευδών ειδήσεων.

Τα νέα νομοθετήματα, τα οποία αποτελούν τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην οποία έχει προβεί μέχρι σήμερα η Ε.Ε. για να χαλιναγωγήσει τη δύναμη των αμερικανικών τεχνολογικών κολοσσών, αναμένεται να εγκριθούν από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και τα κράτη μέλη.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει να ενισχύσει τα όπλα της κατά της ηγεμονίας των γιγάντων της ψηφιακής τεχνολογίας, με μέτρα τα οποία μπορεί να φτάνουν έως και τον αποκλεισμό τους από την ευρωπαϊκή αγορά», δήλωσε ο Επίτροπος Εσωτερικής Αγοράς Thierry Breton στους Financial Times.

«Οι επιχειρήσεις και τα συμφέροντα μιας μικρής ομάδας εταιρειών δεν μπορεί να υπαγορεύουν το μέλλον μας» έγραψαν η Επίτροπος Ψηφιακών Τεχνολογιών Margrethe Vestager και ο Breton σε κοινό άρθρο τους που δημοσιεύτηκε στους Irish Times. Σχετικούς κανονισμούς προωθούν και άλλες χώρες όπως, η Αυστραλία, η Ινδία, η και η Βραζιλία.

«Τσουχτερά» πρόστιμα

Google, Facebook και Amazon έχουν στοχοποιηθεί πολλές φορές από τις ευρωπαϊκές αρχές, με σκοπό να μπει ένα «φρένο» στις μονοπωλιακές τους πρακτικές.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη επιβάλει στην Google τρία πρόστιμα συνολικής αξίας 8 δισ. ευρώ από το 2017 μέχρι σήμερα, με το σκεπτικό ότι εκμεταλλεύεται τη μονοπωλιακή της δύναμη στις διαδικτυακές υπηρεσίες για να ζημιώσει τους ανταγωνιστές της και να εξαλείψει κάθε ανταγωνισμό.

Στο Facebook, αντίστοιχα, έχει επιβληθεί πρόστιμο 110 εκατ. ευρώ από τις ευρωπαϊκές αρχές, ενώ η γερμανική αρχή προστασίας ανταγωνισμού έχει κρίνει ότι το μέσο κοινωνικής δικτύωσης εκμεταλλεύεται τη δεσπόζουσα θέση του με τον τρόπο που συγκεντρώνει και χρησιμοποιεί τα δεδομένα των χρηστών. Επιπλέον, η εταιρεία έχει πληρώσει πρόστιμο 5 δισ. και 500.000 ευρώ στις αμερικάνικες και βρετανικές αρχές, αντίστοιχα, για την εμπλοκή της στο σκάνδαλο της εταιρείας Cambridge Analytica, η οποία απέκτησε παράνομα προσωπικά δεδομένα 87 εκατ. χρηστών και τα χρησιμοποίησε για πολιτική διαφήμιση και προβολή υποψηφίων στις ΗΠΑ και τη Βρετανία.

Αντιστοίχως, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά και οι εθνικές αρχές ανταγωνισμού της Γερμανίας και της Ιταλίας, διεξάγουν έρευνα και για τις πρακτικές της Amazon στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και συγκεκριμένα για την πιθανή χρήση δεδομένων των εμπόρων για ανταγωνιστικούς σκοπούς.

Ένας πόλεμος με αβέβαιο τέλος

Με την θέση σε ισχύ των νέων ευρωπαϊκών και βρετανικών νομοθετημάτων, οι «κολοσσοί» του κλάδου της τεχνολογίας θα κληθούν να βάλουν το χέρι ακόμα πιο βαθιά στην τσέπη, ερχόμενοι αντιμέτωποι με τεράστια πρόστιμα, μέχρι και 10% των εσόδων τους, εάν δεν συμμορφωθούν με τους νέους κανόνες της ΕΕ και της Μεγάλης Βρετανίας.

Μεγάλο ενδιαφέρον θα έχει να δούμε εάν οι τεχνολογικοί γίγαντες θα περάσουν στην αντεπίθεση, δεδομένου ότι βρίσκονται σε συνεχή κόντρα με χώρες της ΕΕ για διάφορα θέματα, όπως η επιπλέον φορολόγηση των big tech από τη Γαλλία.

Διαβάστε ακόμα:

Microsoft: Σχεδιάζει εξαγορά – «μαμούθ» εταιρείας τεχνητής νοημοσύνης

SeaWalk: Η νορβηγική λύση στο πρόβλημα της έλλειψης λιμενικών υποδομών

Τηλεργασία ή επιστροφή στα γραφεία – Τι είναι καλύτερο για τις επιχειρήσεις – Ο Τζέιμι Ντίμον Ceo της JP Morgan απαντά