Ιδιαίτερα θερμό αποδεικνύεται αυτό το καλοκαίρι για την αγορά του online streaming περιεχομένου που εμφανίζει μεγάλη δυναμική ανάπτυξης και στη χώρα μας. Παλαιοί και νέοι παίκτες επιχειρούν να πάρουν θέση προκειμένου να «καβαλήσουν» τη μεγάλη στροφή του κοινού, που αναμένεται να εκτοξεύσει έως το 2025, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της PwC, τη συγκεκριμένη αγορά (ΟΤΤ video) στα 94 δισ. δολάρια (περίπου 79 δισ. ευρώ με βάση την τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία) παγκοσμίως από περίπου 38 δισ. δολάρια (31,9 δισ. ευρώ) που ήταν πέρυσι.

Αν και προς το παρόν εξειδικευμένα στοιχεία για την ελληνική αγορά δεν υπάρχουν παρά μόνο μια γενική εκτίμηση για το σύνολο του τομέα ψυχαγωγίας, διασκέδασης και ΜΜΕ, τον οποίο η PwC υπολογίζει κάπου στα 4,6 δισ. δολάρια (3,9 δισ. ευρώ) με την προοπτική να φτάσει στα 6,47 δισ. δολάρια (5,44 δισ. ευρώ) έως το 2025, η δυναμική είναι εμφανής. Το γεγονός μάλιστα ότι σε αυτή την καταναλωτική στροφή δεν συμμετέχει μόνο η νέα γενιά των θεατών, που σε μεγάλο βαθμό προτιμούν τις ψηφιακές πλατφόρμες για ενημέρωση, διασκέδαση και ψυχαγωγία, αλλά και λόγω πανδημίας πλέον συμπαρασύρονται και άλλες ηλικιακές ομάδες μεγεθύνει τις προοπτικές της ταχέως αναπτυσσόμενης αγοράς, στην οποία προς το παρόν το πάνω χέρι σε επίπεδα μεριδίων αλλά και πρωτοβουλιών έχουν ξένες πολυεθνικές, με πιο διάσημο παράδειγμα το Netflix.

Παρ’ όλα αυτά, τον τελευταίο χρόνο έχουν πυροδοτηθεί ήδη εξελίξεις και λαμβάνονται πρωτοβουλίες ώστε να δοθεί η αντίστοιχη απάντηση και από εγχώριες δυνάμεις που αντιλήφθηκαν νωρίς τις αλλαγές στην αγορά που επιτάχυνε η πανδημία. Είτε αυτό αφορά καθαρά το συνδρομητικό κομμάτι της αγοράς, είτε το ελεύθερης λήψης είτε το αποκαλούμενο pay per view (πληρωμή ανά θέαση). Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται το αποτέλεσμα των κινήσεων που κάνουν.

Σε επενδυτικό επίπεδο μάλιστα η είσοδος της BC Partners και του κ. Νίκου Σταθόπουλου μέσω της United Media στη Forthnet, πέραν των υποσχέσεων για δυναμική επιστροφή της Nova στη συνδρομητική αγορά με αναβάθμιση, μεταξύ άλλων, και της ψηφιακής πλατφόρμας της, αναμένεται να φουντώσει τον πόλεμο που μαίνεται. Εξάλλου, ήδη σε επίπεδο συνδρομητικής τηλεόρασης οι πρώτες μάχες ξεκίνησαν με φόντο τα τηλεοπτικά δικαιώματα των ποδοσφαιρικών -και όχι μόνο- πρωταθλημάτων, γεγονός που υπογραμμίζει και τον μεγάλο ανταγωνισμό που υπάρχει γενικότερα.

Ως νέος παίκτης στην αναπτυσσόμενη αγορά φιλοδοξεί να εισέλθει στην αγορά το επόμενο διάστημα και ο όμιλος ΑΝΤ1 μετά την απόφαση του κ. Θοδωρή Κυριακού για τη δημιουργία συνδρομητικής πλατφόρμας με στόχευση να λειτουργήσει σε 12 χώρες με πρωτογενές περιεχόμενο καλύπτοντας μια δεξαμενή 120 εκατομμυρίων τηλεθεατών.

Επίσης, αναμένεται και η είσοδος επιπλέον ξένων παικτών. Ηδη η Disney+ πρόκειται να ενεργοποιηθεί και στη χώρα μας έως το τέλος της χρονιάς, φιλοδοξώντας την εξασφάλιση ενός καλού μεριδίου έναντι κυρίως των έτερων ξένων πλατφορμών που λειτουργούν ήδη (Netflix, Amazon Prime, Apple TV+) ενώ προς το παρόν στάση αναμονής τηρεί και η HBO Max, μία από τις ισχυρές δυνάμεις στην αμερικανική αγορά που κάνει πλέον το ντεμπούτο της και στην Ευρώπη. Σημειωτέον πως η τελευταία συγκεντρώνει περιεχόμενο από όλα τα κανάλια της Warner Media όπως τα ΗΒΟ, New Line Cinema, DC Entertainment, Cartoon Network κ.ά.

Οι ξένες πλατφόρμες

Σε ό,τι αφορά την Disney+ που θα ενεργοποιηθεί τους επόμενους μήνες, έχει ως ατού τόσο τις παραγωγές της Disney όσο και άλλων σημαντικών στούντιο που έχουν εξαγοραστεί από αυτή, μεταξύ αυτών η Marvel με όλο το σύμπαν υπερηρώων της και η Lucas Films, που έχει τα δικαιώματα και της σειράς κινηματογραφικών – τηλεοπτικών παραγωγών του «Star Wars». Σύμφωνα με πληροφορίες, ήδη έχει ξεκινήσει η διαδικασία υποτιτλισμού στα ελληνικά και ένταξης στις παραγωγές που θα είναι διαθέσιμες στο ελληνικό κοινό. Οι πληροφορίες ότι η εταιρεία θα προσπαθήσει να συνδυάσει το λανσάρισμα της βιογραφικής ταινίας για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο με την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας στην Ελλάδα προς το παρόν δεν επιβεβαιώνονται.

Στην ολοκλήρωση της διαδικασίας υποτιτλισμού για το σύνολο των ταινιών και σειρών, πρωτογενών και μη, που διαθέτει μέσω της πλατφόρμας της στοχεύει επίσης και η Amazon Prime Video, σε μια προσπάθεια να μπει πιο δυναμικά στον ανταγωνισμό στην ελληνική αγορά. Και αυτό διότι σήμερα μόνο μέρος αυτών έχει ελληνικό υποτιτλισμό. Γεγονός που προφανώς αποτελεί εμπόδιο μεγαλύτερης διείσδυσης στην ελληνική αγορά, παρά τις ενδιαφέρουσες πρωτογενείς παραγωγές της (Amazon Originals).

Η είσοδος της Amazon Prime Video στην Ελλάδα έγινε μόλις τον περασμένο Μάρτιο, ενώ σταδιακά έχει εξελληνίσει το μενού της στις εφαρμογές της. Στην κατεύθυνση του περαιτέρω εμπλουτισμού των διαθέσιμων δικών της παραγωγών της κινείται η Apple TV+, που ήρθε από το 2020 στη χώρα μας. Tο original περιεχόμενό της, το οποίο βρίσκει κανείς με ελληνικούς υπότιτλους, μπορεί να μην είναι τόσο μεγάλο ακόμα, ωστόσο κρίνεται ιδιαίτερα ποιοτικό. Μεταξύ αυτών και η σειρά «Τεχεράνη» που γυρίστηκε στην Αθήνα. Η εφαρμογή της πλατφόρμας είναι προσβάσιμη από συσκευές της Apple είτε από τηλεοράσεις που το δηλώνουν ρητά.

Το Netflix

Ολοι οι παραπάνω θα επιχειρήσουν να κάνουν το κάτι παραπάνω προκειμένου να γκρεμίσουν από τον θρόνο του το Netflix. Υπολογίζεται ότι σήμερα στην Ελλάδα υπάρχουν περί τις 500.000 ενεργές συνδρομές προς τις ψηφιακές πλατφόρμες. Οι σχεδόν 400.000 είναι συνδρομές προς το Netflix, το οποίο και έχει κυριαρχήσει έχοντας το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της πρωτοπορίας και του μετασχηματισμού, αφού μπορεί να ξεκίνησε ως startup εταιρεία την εποχή των dotcom στα τέλη ’90, ως υπηρεσία ενοικίασης DVD από απόσταση, δέκα χρόνια μετά όμως έκανε το άλμα στο streaming ταινιών και ακολούθως στις πρωτογενείς παραγωγές.

Σημειωτέον ότι σε αυτή την πορεία της εταιρείας συμμέτοχος ήταν και ο Ελληνοαμερικάνος Τεντ Σαράντος, ο οποίος από πέρυσι έχει αναλάβει και συνδιευθύνων σύμβουλος με τον ιδρυτή της, Ριντ Χέιστινγκς. Η δε επιτυχία της πλατφόρμας στην Ελλάδα είναι τέτοια που εκτιμήσεις της αγοράς αναφέρουν ότι περίπου 1 εκατομμύριο νοικοκυριά στη χώρα έχουν πρόσβαση στην πλατφόρμα, με δεδομένο ότι η πλειονότητα των ελληνικών συνδρομών αφορά την premium, που δίνει παράλληλη πρόσβαση σε τέσσερις οθόνες. Ετσι συνήθως οικογένειες τη μοιράζονται με συγγενείς και φίλους.

Οι ελληνικές

Η ταχεία εξάπλωση του Netflix και όλων των υπόλοιπων πλατφορμών έχει οδηγήσει και τις εγχώριες εταιρείες να δημιουργήσουν και τις δικές τους υπηρεσίες με αντίστοιχα μοντέλα Over The Top (OTT), δηλαδή μέσω Διαδικτύου, χωρίς αποκωδικοποιητές, άνευ συμβολαίου και ανεξαρτήτως παρόχου.

Από πέρυσι η Cosmote ξεκίνησε τη δική της πλατφόρμα streaming που επιτρέπει τη ζωντανή και κατ’ επιλογή θέαση των προγραμμάτων και την αναζήτηση σειρών, ταινιών, εκπομπών και ντοκιμαντέρ από την ταινιοθήκη της ή από τα υπόλοιπα κανάλια.

Το ίδιο και η Nova, η οποία μέσω της πλατφόρμας Novaflix παρέχει πρόσβαση σε εκατοντάδες ταινίες, σειρές και στα τέσσερα κανάλια NΟVACINEMA, NOVALIFE, καθώς και στα FOX και FOX LIFE.

Μάλιστα στο πλαίσιο των επενδύσεων που κάνει μετά την αλλαγή ιδιοκτησιακού, η εταιρεία προγραμματίζει μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου να αντικαταστήσει την υπάρχουσα, παλαιάς τεχνολογίας, on demand υπηρεσία με μια νέα streaming υπηρεσία χρησιμοποιώντας την πλατφόρμα EON της United Group.

Από την πλευρά της η Vodafone έχει επενδύσει στη Vodafone TV ως υπηρεσία ΟΤΤ έχοντας επεκτείνει μάλιστα τη συνεργασία με το HBO.

Τη δική της OTT πλατφόρμα έχει και η Wind. O λόγος για τη Wind Vision, που δίνει πρόσβαση σε περισσότερα από 60 συνδρομητικά κανάλια, όπως και στα κανάλια της επίγειας ψηφιακής τηλεόρασης, καθώς και στο Netflix με επιπλέον χρέωση.

Η συνδρομητική τηλεόραση

Στη χώρα μας υπολογίζεται ότι υπάρχουν 1,1 εκατομμύριο συνδρομητές τηλεόρασης. Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς το κατέχει η Cosmote, η οποία διαθέτει περί τους 575.000 συνδρομητές.

Ακολουθεί η Nova με 464.000 πελάτες/συνδρομητές στη δορυφορική ψηφιακή πλατφόρμα της σε Ελλάδα και Κύπρο.

Στην πλατφόρμα της Vodafone, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι εγγεγραμμένοι περίπου 150.000 συνδρομητές, ενώ η Wind Vision διαθέτει περί τους 80.000 συνδρομητές.

Στη συνολική αγορά πρέπει να προστεθούν και όσοι αποκτούν παράνομα πρόσβαση στις διάφορες συνδρομητικές τηλεοράσεις. Σύμφωνα με πρόσφατες εκτιμήσεις, υπολογίζεται ότι στη χώρα μας υπάρχουν περί τους 200.000 «πειρατές» της συνδρομητικής τηλεόρασης, καθώς υπάρχουν επαγγελματίες που προσφέρουν παράνομα εξοπλισμό και εγκατάσταση σε ιδιαίτερα χαμηλή τιμή.

Εναλλακτικές προσπάθειες

Παράλληλα με αυτούς τους παίκτες, θέση στη γενικότερη αγορά διεκδικεί και μια σειρά από άλλες πλατφόρμες που μπορεί σήμερα να εμφανίζονται ως εναλλακτικές, ωστόσο χτίζουν το δικό τους κοινό.

Μεταξύ αυτών ξεχωρίζει η πλατφόρμα Cinobo ή Cinema No Borders όπως είναι το πλήρες όνομα. Πρόκειται για το «ελληνικό Netflix», όπως χαρακτηρίζουν πολλοί το δημιούργημα της κυρίας Δάφνης Μπεχτσή. Ουσιαστικά πρόκειται για μια ψηφιακή ταινιοθήκη από εκατοντάδες ταινίες του ανεξάρτητου και arthouse κινηματογράφου από όλο τον κόσμο. Εμπλουτίζεται εβδομαδιαία με νέες προσθήκες, μεταξύ των οποίων και μια πρεμιέρα, δηλαδή μια ταινία που δεν έχει κυκλοφορήσει ξανά στην Ελλάδα. Η πλατφόρμα βγήκε στον αέρα σχεδόν παράλληλα με την έκρηξη της πανδημίας και δεν άργησε να αποκτήσει φανατικό κοινό.

Αξιοπρόσεκτη επίσης είναι η πλατφόρμα που δημιούργησε (από την ανάγκη των κλειστών κινηματογράφων εν μέσω των lockdown) η εταιρεία διανομής Strada Films. Στη διαδικτυακή πλατφόρμα της μπορεί κανείς να δει ταινίες των οποίων τα δικαιώματα έχει η εταιρεία – νέες και παλαιότερες. Μάλιστα ο χρήστης έχει τη δυνατότητα ενοικίασης ή αγοράς. Για τον ίδιο σκοπό δημιούργησε τη δική της πλατφόρμα και η εταιρεία διανομής Weird Wave.

Διαβάστε ακόμα: 

Αποτελέσματα ελέγχων για τα μέτρα αποφυγής της διάδοσης του κορωνοϊού

25 χρόνια smartphone

Καπραβέλος: Πρώτος θάνατος πλήρως εμβολιασμένου – Ήταν η εξαίρεση (vid)