Οι τουριστικοί προορισμοί φέτος, στην καρδιά του ελληνικού καλοκαιριού, δεν παρουσιάζουν ενιαία εικόνα, με ενδεικτική αυτή στα πολύ δημοφιλή νησιά των Κυκλάδων. Χαρακτηριστικές είναι οι χαμηλότερες επιδόσεις που δέχονται οι δύο προορισμοί υψηλού τουριστικού προφίλ, η Μύκονος, αλλά κυρίως η Σαντορίνη, την ίδια στιγμή όπου, π.χ., η Πάρος αναδεικνύεται περισσότερο στο κοινό των Αμερικανών που ανακαλύπτουν τώρα περισσότερο το νησί. Ομως, όπως τονίζουν οι τουριστικοί παράγοντες, Ιούλιος, Αύγουστος και Σεπτέμβριος θα κρίνουν τη χρονιά, η οποία στη χειρότερη περίπτωση θα προσεγγίσει τα περσινά επίπεδα. Είναι, όμως, νωρίς να βγάλουμε ασφαλή συμπεράσματα, ούτε η μικρή «κοιλιά» τον Μάιο και τον Ιούνιο κρίνεται ως καθοριστική για το τελικό αποτέλεσμα.

Ανά προορισμό μέχρι στιγμής, η Νάξος παρουσιάζει ισχυρή ανάπτυξη σχεδόν σε όλες τις αγορές, με σημαντικές αυξήσεις, σε διψήφιο ποσοστό από ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία και Καναδά. «Ακόμα και αγορές με παραδοσιακά χαμηλότερη ζήτηση, όπως το Ισραήλ, εμφανίζουν άνοδο. Η ελαφρά μείωση της μέσης διάρκειας διαμονής (από 4,8 σε 4,6 διανυκτερεύσεις) δείχνει αυξημένο όγκο κρατήσεων με συντομότερες επισκέψεις», όπως σχολιάζει ο ιδρυτής της Square Lime Βασίλης Λαπαναΐτης.

Η Μύκονος παρουσιάζει μεικτή εικόνα: «Παρατηρούνται διψήφιες μειώσεις από βασικές ευρωπαϊκές αγορές, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ωστόσο, η ζήτηση από Ισραήλ και ΗΠΑ εξισορροπεί μερικώς τη μείωση, με τη μέση διάρκεια διαμονής να αυξάνεται ελαφρώς, από 3,5 σε 3,7 διανυκτερεύσεις.

Αντίστοιχα, η Σαντορίνη καταγράφει αισθητή πτώση της ζήτησης σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές και διεθνείς αγορές με σημαντικές μειώσεις, σε διψήφιο ποσοστό από τη Γαλλία, την Ιταλία και τον Καναδά, με μόνη εξαίρεση το Ισραήλ, που παρουσιάζει αύξηση.

Αντίστοιχα, και η μέση διάρκεια διαμονής έχει μειωθεί από 3 σε 2,7 διανυκτερεύσεις. Η Πάρος διατηρεί σταθερή εικόνα στις ευρωπαϊκές αγορές, ενώ καταγράφει, με βάση τα στοιχεία της Square Lime, σημαντική ανάπτυξη από ΗΠΑ και Αυστραλία. Η μείωση από τη Γαλλία αποτελεί σημείο προσοχής αλλά όχι συναγερμού», προσθέτει ο κ. Λαπαναΐτης, δεδομένου ότι διαχρονικά υπάρχει σταθερότητα των ταξιδιωτών που επιστρέφουν στον προορισμό.

Στην Αθήνα, έναν προορισμό που έχει γνωρίσει σημαντική άνοδο τα τελευταία χρόνια, καταγράφεται ήπια αλλά σταθερή αύξηση της ζήτησης, με βασικές αγορές προέλευσης τις ΗΠΑ (+5%), την Ιταλία (+5%) και το Ισραήλ.

Η μέση διάρκεια διαμονής ανεβαίνει ελαφρώς –από 3 σε 3,2 διανυκτερεύσεις-, κάτι που υποδηλώνει ότι ο προορισμός εδραιώνεται σταδιακά, με περισσότερους επισκέπτες να επιστρέφουν ή να επιλέγουν την Αθήνα όχι απλώς ως stopover για τα νησιά, αλλά ως αυτοτελή προορισμό ανακάλυψης και εμπειρίας. Αυτή η αλλαγή στη συμπεριφορά του ταξιδιώτη ενισχύεται και από τη μετατόπιση της ζήτησης σε μη παραδοσιακούς καλοκαιρινούς μήνες, ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της Αθήνας ως city break επιλογή για όλο τον χρόνο. Γι’ αυτό και επενδύουμε στην ενίσχυση του ρόλου της πόλης στο ταξίδι – είτε ως αφετηρία είτε ως αυτόνομη επιλογή- σε σύνδεση με τα νησιά, αλλά και με έμφαση στην πολυεπίπεδη εμπειρία που μπορεί να προσφέρει κάθε εποχή του χρόνου.

Ανοδος για την boutique φιλοξενία

Μικρή κλίμακα, αυθεντικότητα και διαφορετικές εμπειρίες ανεβάζουν την boutique φιλοξενία στην Ελλάδα, που αυξάνει συνεχώς το αποτύπωμά της σε λιγότερο ή περισσότερο δημοφιλείς προορισμούς, στην ηπειρωτική χώρα, στις Κυκλάδες ή ακόμη και στην Αθήνα.

Πανευρωπαϊκά η αγορά των boutique hotels εκτιμάται ότι θα παρουσιάζει ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 5,7% έως το 2031 με βάση τις εκτιμήσεις από την Cognitive Market Research, ενώ στη χώρα μας την επίσημη… βούλα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος με την πιστοποίηση ως «boutique hotel» έχουν λάβει πάνω από 200 ξενοδοχεία.

«Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται σταθερή άνοδος του ενδιαφέροντος για τα boutique ξενοδοχεία, ως απάντηση στην αναζήτηση αυθεντικών, προσωποποιημένων εμπειριών φιλοξενίας», δηλώνει στο «business stories» o κ. Λαπαναΐτης, ιδρυτής της εταιρείας Square Lime, η οποία διαχειρίζεται σήμερα ένα χαρτοφυλάκιο άνω των 40 boutique καταλυμάτων σε κορυφαίους ελληνικούς προορισμούς, όπως οι Κυκλάδες, η Μάνη, η Ηπειρος, η Κρήτη και η Αττική. «Αν και δεν υπάρχουν ακόμη ενοποιημένα ή συγκρίσιμα επίσημα στοιχεία για την ποσοτική αύξηση των boutique μονάδων στην Ελλάδα και την Ευρώπη, η συνολική εικόνα της αγοράς καταδεικνύει μια σταδιακή μετατόπιση του ταξιδιώτη προς την ποιότητα, τη σχεδιαστική ταυτότητα και τη βιωσιμότητα», επισημαίνει ο ίδιος.

O κ. Βασίλης Λαπαναΐτης, ιδρυτής της εταιρείας Square Lime

Η τάση φέτος και οι τιμές

Ως προς τις τάσεις φέτος στην boutique φιλοξενία, σύμφωνα με τον ιδρυτή της γνωστής εταιρείας διαχείρισης boutique hotels & villas, η γενικότερη τάση το φετινό καλοκαίρι στην Ελλάδα και δη για τους κορυφαίους προορισμούς των Κυκλάδων υποδεικνύει μια σταδιακή μετατόπιση από τους πολύ γνωστούς και δημοφιλείς προορισμούς -όπως η Σαντορίνη, όπου καταγράφεται πτώση της ζήτησης έως και 30% από βασικές αγορές- προς άλλους προορισμούς των Κυκλάδων, όπως η Νάξος και η Πάρος, οι οποίοι εμφανίζουν σημαντική άνοδο ακόμη και από μακρινές αγορές, από ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλία. «Οι μακρινές αγορές (ΗΠΑ, Ισραήλ, Καναδάς) ενισχύουν σημαντικά τη δυναμική του 2025, ενώ η Ευρώπη παρουσιάζει μεικτές τάσεις, με κάμψη σε αγορές όπως η Γαλλία, η Ιταλία και η Γερμανία.

Παρατηρούμε επίσης μια αύξηση της μέσης διάρκειας διαμονής σε προορισμούς όπως η Μύκονος και η Αθήνα, στοιχείο που δείχνει μεγαλύτερη εμβάθυνση στην εμπειρία του ταξιδιού.

Μία ακόμη τάση έχει να κάνει με την επιθυμία για εμπειρίες που συνδυάζουν πολυτέλεια με έντονα χαρακτηριστικά του τοπικού στοιχείου, αυθεντικότητα και βιωσιμότητα, χαρακτηριστικά που καθορίζουν πλέον τη νέα στρατηγική κατεύθυνση του ποιοτικού τουρισμού στην Ελλάδα».

Ως προς την κριτική που ασκείται έντονα φέτος ότι οι τιμές είναι υψηλές και δεν ανταποκρίνονται στις δυνατότητες του εγχώριου κοινού, «η κριτική αυτή είναι σε μεγάλο βαθμό κατανοητή. Η αύξηση του λειτουργικού κόστους, η διεθνής ζήτηση και οι αναβαθμίσεις των παρεχόμενων υπηρεσιών έχουν οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές, ιδιαίτερα σε προορισμούς με υψηλό τουριστικό προφίλ όπως η Σαντορίνη και η Μύκονος. Ωστόσο, είναι σημαντικό να σημειώσουμε ότι η πολιτική τιμών σε πολλές περιπτώσεις αντανακλά τη στρατηγική στόχευση μακρινών και premium αγορών, όπου παρατηρείται αυξημένη διάθεση για δαπάνη ανά διανυκτέρευση.

Παράλληλα, υπάρχει προσπάθεια εξισορρόπησης μέσα από ευέλικτες πολιτικές, προσφορές για κρατήσεις που γίνονται νωρίτερα (early bookings) ή διαμονή χαμηλής περιόδου, καθώς και συνεργασίες που στοχεύουν στο να ενισχυθεί η προσβασιμότητα του εγχώριου επισκέπτη. Σε περιοχές όπως η Πάρος και η Νάξος βλέπουμε ότι η αξία για τα χρήματα παραμένει ισχυρή, με αυξανόμενο ενδιαφέρον και από Ελληνες ταξιδιώτες».

Σύμφωνα με τον κ. Λαπαναΐτη, το ελληνικό κοινό όχι μόνο δεν μένει πίσω, αλλά αποτελεί πλέον σημαντικό κομμάτι της τουριστικής εξίσωσης, με πρόσβαση σε ένα ευρύ φάσμα επιλογών – από boutique ξενοδοχεία και πολυτελή καταλύματα μέχρι ολοκληρωμένες εμπειρίες φιλοξενίας και ευελιξία στις τιμές. «Υπάρχουν προσφορές, ειδικά πακέτα και έξυπνες επιλογές σε βέλτιστες ημερομηνίες, εξασφαλίζοντας πως ο Ελληνας ταξιδιώτης πάντα θα βρει κάτι που να ταιριάζει στις ανάγκες του. Η προσφορά διαμορφώνεται πλέον με συμπερίληψη, ευελιξία και στόχευση, αποδεικνύοντας ότι σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, υπάρχει πάντα κάτι για όλους».

Διαβάστε ακόμη

Με βάση εκκίνησης το 1,5 δισ. οι εξαγγελίες Μητσοτάκη στη ΔΕΘ

Η ΕΕ ετοιμάζει το «μπαζούκα» του ACΙ για να απαντήσει στους δασμούς Τραμπ – Τι προβλέπει το σχέδιο αντιποίνων

Αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης στα 70 έτη

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα