Η οικονομία διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στις ταξιδιωτικές αποφάσεις – όμως δεν αρκεί μόνο αυτό. Οι άνθρωποι ετοιμάζουν βαλίτσες, για πολλούς και διαφορετικούς λόγους, όπως επαγγελματικά ραντεβού, γαστρονομικές εμπειρίες ή ακόμη και για να παρακολουθήσουν την αγαπημένη τους ομάδα να αγωνίζεται στο εξωτερικό.

Κάθε ταξίδι έχει το δικό του σκοπό και, ακόμα κι όταν επικρατεί οικονομική αβεβαιότητα, αυτά τα προσωπικά κίνητρα εξακολουθούν να ωθούν τον κόσμο να εξερευνήσει τον κόσμο. Η σημερινή οικονομία είναι εύθραυστη, με συχνές αλλαγές στο πολιτικό σκηνικό και ανακατατάξεις στις γεωπολιτικές δυνάμεις.

Αυτή η αστάθεια μπορεί να επιφέρει πραγματικούς κινδύνους. Αν επιβραδυνθεί η παγκόσμια οικονομία, οι καταναλωτές ενδέχεται να προσαρμόσουν τις δαπάνες τους, και να γίνουν πιο προσεκτικοί ως προς το πού και πώς κατευθύνουν την αγοραστική τους δύναμη. Αυτό θα μπορούσε να προκαλέσει αλυσιδωτές αντιδράσεις στις ταξιδιωτικές αποφάσεις – ένας κίνδυνος που δεν πρέπει να υποτιμάται.

Σύμφωνα ωστόσο, με το CNBC, δεν επηρεάζονται όλοι οι κλάδοι το ίδιο. Μεγάλο μέρος της πρόσφατης πολιτικής εστίασης – ιδίως μέσω δασμών – έχει στραφεί κυρίως στον τομέα των αγαθών. Αυτό σημαίνει ότι ο τομέας των υπηρεσιών, όπως ο τουρισμός, ίσως νιώσει λιγότερο άμεσα τις επιπτώσεις. Παράλληλα, είναι πιθανό να παρατηρηθούν αλλαγές στην επιλογή του «πού» και «πότε» ταξιδεύει κανείς, ως απόρροια της πολιτικής αβεβαιότητας. Υπάρχουν μάλιστα ενδείξεις ότι τέτοιες αλλαγές έχουν ήδη συντελεστεί, όπως αποτυπώνεται σε κρατήσεις ταξιδιών και δεδομένα διασυνοριακών δαπανών.

Περισσότεροι από τους μισούς από τους 15 κορυφαίους ανερχόμενους ταξιδιωτικούς προορισμούς για το φετινό καλοκαίρι εντοπίζονται στην Ασία, σύμφωνα με έκθεση του Mastercard Economics Institute που δημοσιεύθηκε τη Δευτέρα. Το Τόκιο και η Οσάκα βρίσκονται στην κορυφή της λίστας, η οποία βασίζεται σε σύγκριση των κρατήσεων πτήσεων για το καλοκαίρι του 2024 και του 2025, εντοπίζοντας τις περιοχές με τη μεγαλύτερη αύξηση στον αριθμό ταξιδιωτών.

Η κατάταξη αποτυπώνει τη συνεχιζόμενη δυναμική του Τόκιο, που είχε καταλάβει τη δεύτερη θέση και στην αντίστοιχη περσινή λίστα. Η τρίτη θέση ανήκει στο Παρίσι, το οποίο, σύμφωνα με την έκθεση, καταγράφει κάμψη στον τουρισμό για το καλοκαίρι του 2024, κυρίως λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων. Στην τέταρτη θέση ακολουθεί η Σαγκάη.

Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν το Πεκίνο, η Σεούλ και η Σιγκαπούρη, αλλά και οι δύο ισπανικές πόλεις – η Μαγιόρκα και η Μαδρίτη – καθώς και το Ρίο ντε Τζανέιρο στη Βραζιλία. Δύο λιγότερο προβεβλημένοι ασιατικοί προορισμοί, η Nha Trang του Βιετνάμ και η Φουκουόκα της Ιαπωνίας, κατατάσσονται αντίστοιχα στην 11η και 13η θέση.

Η έκθεση επισημαίνει ότι το ενδιαφέρον για τις ασιατικές πόλεις προέρχεται κυρίως από ταξιδιώτες από την Ασία, την Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Οι προτιμήσεις των ταξιδιωτών από τη Μέση Ανατολή

Η Ασία βρίσκεται στην κορυφή και στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών από τη Μέση Ανατολή. Ωστόσο, σε αυτή την περίπτωση, η αυξημένη ζήτηση αφορά κυρίως την Ταϊλάνδη και όχι την Ιαπωνία. Οι κρατήσεις πτήσεων με μεγαλύτερη άνοδο ήταν προς τη Μπανγκόκ, ακολουθούμενη από τη Νέα Υόρκη και το Πουκέτ, σύμφωνα με την έκθεση.

Το Τόκιο ήταν η πιο επισκέψιμη πόλη στον κόσμο για το 2024, καθώς οι ταξιδιώτες που αναζητούν αξία βρήκαν ευκαιρία στην αποδυναμωμένη ιαπωνική γιεν, η οποία έφτασε στο χαμηλότερο επίπεδο έναντι του δολαρίου ΗΠΑ από το 1986. Αν και η υποτίμηση του γεν έχει εν μέρει αντιστραφεί – η ισοτιμία έφτασε την Τρίτη στα 147,98 έναντι του δολαρίου – η συναλλαγματική ισοτιμία εξακολουθεί να αποτελεί καθοριστικό παράγοντα προσέλκυσης επισκεπτών, όπως αναφέρει το Mastercard Economics Institute.

Το ίδιο σημειώνει πως οι ασιατικοί πληθυσμοί είναι πιο ευαίσθητοι στις συναλλαγματικές διακυμάνσεις σε σύγκριση με άλλες γεωγραφικές περιοχές. Συγκεκριμένα, μια υποτίμηση της γιεν κατά 1% συνδέθηκε με αύξηση 1,5% στις επισκέψεις από την ηπειρωτική Κίνα, έναντι μόλις 0,2% από τη Γερμανία, τη Γαλλία και τη Νέα Ζηλανδία.

Παρομοίως, μια υποχώρηση 1% του δολαρίου ΗΠΑ οδήγησε σε αύξηση επισκέψεων προς τις ΗΠΑ από την Ταϊβάν, τη Σιγκαπούρη, τη Νότια Κορέα και την Ινδία. Αντίθετα, οι Βρετανοί ταξιδιώτες φαίνεται να είναι σχεδόν ανεπηρέαστοι από τις συναλλαγματικές διακυμάνσεις. Οι ταξιδιωτικές τους συνήθειες δεν μεταβλήθηκαν, παρά τις μειώσεις στις ισοτιμίες της Αυστραλίας, του Χονγκ Κονγκ, της Ιαπωνίας, της Ελβετίας και των ΗΠΑ.

Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά στην έκθεση: «Η ανάλυση του MEI αποκαλύπτει μια τάση: Οι ταξιδιώτες από την Ασία τείνουν να είναι πιο ευαίσθητοι στις συναλλαγματικές μεταβολές… στοιχείο που παίζει κεντρικό ρόλο στον σχεδιασμό των διεθνών ταξιδιών τους.»

Άλλες μεταβολές στον τουριστικό χάρτη

Η έκθεση σημειώνει επίσης ότι οικονομικοί και πολιτικοί παράγοντες έχουν ήδη αρχίσει να αναδιαμορφώνουν τις ταξιδιωτικές προτιμήσεις πριν καν ξεκινήσει η καλοκαιρινή σεζόν. Σημαντική αύξηση καταγράφεται στις επισκέψεις προς τη Σαουδική Αραβία, ειδικά στην Τζέντα και το Ριάντ, ως αποτέλεσμα των προσπαθειών της κυβέρνησης για οικονομική διαφοροποίηση, αλλά και λόγω αυξημένων επενδύσεων και επαγγελματικών μετακινήσεων προς τη χώρα.

Αντίθετα, οι Ηνωμένες Πολιτείες καταγράφουν πτώση στις διεθνείς αφίξεις, κυρίως από τον Καναδά, όπως καταγράφει η έκθεση. Σύμφωνα με έκθεση της JPMorgan που δημοσιεύθηκε στις 23 Απριλίου, οι αφίξεις από το εξωτερικό προς τις ΗΠΑ παρουσιάζουν ξεκάθαρα σημάδια επιβράδυνσης. Τον Φεβρουάριο, οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις μειώθηκαν σχεδόν κατά 5%, παρότι υπήρχαν προσδοκίες για αύξηση των επισκεπτών.

Το 2024, οι δαπάνες των ξένων επισκεπτών στις ΗΠΑ ανήλθαν στα 215 δισ. δολάρια, περίπου 0,7% του αμερικανικού ΑΕΠ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της JPMorgan. Ένα ενδεχόμενο 10% πτώσης στις αφίξεις θα είχε περιορισμένο αντίκτυπο στην αύξηση του ΑΕΠ (κάτω του 0,1%), αλλά θα επηρέαζε ουσιαστικά τον τουριστικό και τον εκπαιδευτικό κλάδο.

«Οι ξένοι καλύπτουν το 6% της συνολικής τουριστικής ζήτησης, πάνω από το 10% της δραστηριότητας σε ξενοδοχεία και εστίαση, ενώ αποτελούν και το 6% των εγγεγραμμένων φοιτητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση στις ΗΠΑ», αναφέρει η έκθεση.

Σε αυτό το πλαίσιο, ενδεχόμενη νέα αποδυνάμωση του δολαρίου ενδέχεται να προσελκύσει περισσότερους επισκέπτες – κυρίως από την Ασία, οι οποίοι το 2023 κάλυψαν το 40% των τουριστικών δαπανών από το εξωτερικό στις ΗΠΑ.

Διαβάστε ακόμη

Καπνός από πυρκαγιές: Πώς να προστατευθείτε από την κακή ποιότητα αέρα

Σιτάρι: Το ισχυρό δολάριο και η εξασθένηση της ζήτησης «ρίχνουν» τις τιμές (γράφημα)

Θανάσης Μαρτίνος: Νέα αγορά φορτηγού πλοίου από την EastMed

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα