«Η Αθήνα έχει γίνει μία ελκυστική, ζωντανή πόλη για τους τουρίστες, ξενοδοχεία ανακαινίζονται όχι μόνο στην κατηγορία των 5 αστέρων αλλά σε όλες τις κατηγορίες, ενώ η πόλη έχει ανέβει και ως επενδυτικός προορισμός, όμως οι επενδύσεις στον ιδιωτικό τομέα σίγουρα δε συμβαδίζουν με την ποιότητα των υποδομών και της καθημερινότητας της πόλης για επισκέπτες και πολύ περισσότερο για τους κατοίκους».

Τα παραπάνω αναφέρθηκαν, μεταξύ άλλων, χθες στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών Αττικής και Αργοσαρωνικού, με τον πρόεδρο κ. Ευγένιο Βασιλικό να αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «η δυναμική της Αθήνας δεν αμφισβητείται, οι αριθμοί εμπνέουν αισιοδοξία, αλλά η περαιτέρω τουριστική ανάπτυξή της απαιτεί επιστημονική προσέγγιση και στρατηγικό σχέδιο. Πρέπει να σκεφτούμε την κατεύθυνση όπου θέλουμε να πάμε. Δε χρειάζεται να φτάσουμε στα επίπεδα της Βαρκελώνης που δεν επιτρέπει τα νέα ξενοδοχεία, όμως είναι σίγουρο ότι χρειάζεται συνολικό πλάνο και επίσης ο περίφημος χωροταξικός σχεδιασμός».

Την εικόνα για τον τουρισμό της πόλης έδωσε ο κ. Stefan Merkenhof επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων GBR Consulting σε συνέχεια της έρευνας που διενεργεί η ΕΞΑ επί 21 χρόνια, συγκεντρώνοντας στοιχεία κίνησης και απόδοσης (μέση πληρότητα, μέση τιμή δωματίου, έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο, κ.ά.) σε συνδυασμό με τα στοιχεία δυναμικότητας και τις αφίξεις στον προορισμό.

Οι τάσεις και τα νούμερα

Οι τάσεις στην αγορά διαμονής της πόλης δείχνουν: Ταχεία ανάπτυξη των boutique και life style ξενοδοχείων, συνεχή ανάπτυξη της αγοράς βραχυχρόνιας μίσθωσης, πίεση προς την βιωσιμότητα και ενεργειακές αναβαθμίσεις, αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον, άνοδο του τομέα των serviced apartments / aparthotels και αύξηση της συμμετοχής σε ξενοδοχειακές αλυσίδες. Συνολικά 55 ξενοδοχειακές αλυσίδες έχουν πλέον παρουσία στην Αττική – ανάμεσά τους 25 διεθνείς, 27 εθνικές και 3 τοπικές.

Πιο συγκεκριμένα ως προς τα διεθνή ονόματα το μεγαλύτερο μερίδιο με 19% έχει η Marriott International και ακολουθεί σε 14% η Hyatt, με 13% η IHG και ακολουθούν με ποσοστό από 12% οι Wyndham και Ζeus, ενώ με 11% ακολουθεί η Accor. Mε βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, στην κατηγορία των 5 αστέρων, το 82% των δωματίων ανήκει σε αλυσίδες.

Η εικόνα αυτή αποτυπώνεται και στο επενδυτικό ενδιαφέρον, που το 2025 ανεβάζει την Αθήνα στην 8η θέση των κορυφαίων ευρωπαϊκών πόλεων για ξενοδοχειακές επενδύσεις, από τη 10η που βρισκόταν το 2024, με βάση την έρευνα της διεθνούς εταιρείας συμβούλων ακινήτων CBRE.

Ένας στους 2 επενδυτές θεωρούν ότι η ζήτηση ξεπερνά τη νέα προσφορά, άρα υπάρχει ευνοϊκή σχέση προσφοράς/ ζήτησης και το 34% προτιμά στρατηγικές «προστιθέμενης αξίας», αξιοποιώντας την ευκαιρία για αναβαθμίσεις υφιστάμενων καταλυμάτων και δημιουργία υπεραξίας. Στην έρευνα της CBRE για το 2025 η Αθήνα έχει ανέβει σε σύγκριση με πέρυσι όπως και άλλοι κορυφαίοι προορισμοί- βλ. Ρώμη, Βαρκελώνη, Λισαβώνα.

Οι αφίξεις

Όσον αφορά τις αφίξεις, στο δεκάμηνο του 2025, οι αφίξεις κατοίκων εξωτερικού στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» αυξήθηκαν κατά 9,2% σε σχέση με πέρυσι και έφτασαν τα 7,1 εκατ. ταξιδιώτες. Πέρυσι, για το σύνολο της χρονιάς το αντίστοιχο νούμερο εφτασε τα 7,9 εκατ. για τους αλλοδαπούς κατοίκους εξωτερικού (σ.σ. στα 11,1 εκατ. ανήλθαν συνολικά οι διεθνείς αφίξεις), νούμερο που αναμένεται να ξεπεραστεί φέτος. Οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο συνεχίζουν να αποτελούν τις δύο σημαντικότερες αγορές της Αθήνας, παρά την αποδυνάμωση δολαρίου και λίρας.

Παρόλ΄αυτά, δεν επισκέπτονται όλοι οι ξένοι την Αθήνα: Το 57% μένει στην Αθήνα και την ευρύτερη περιοχή, ενώ το 43% μεταβαίνει σε άλλους προορισμούς. Ενδεικτικά, με βάση τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθές, το 2024 ο αριθμός των τουριστών που διανυκτέρευσαν έστω και μία βραδιά στην πρωτεύουσα υπολογίζεται σε 4,7 εκατ.

Η συνεχής αύξηση των αφίξεων ενισχύει την πληρότητα των ξενοδοχείων, η οποία παραμένει συνολικά σταθερή παρά τις περιοδικές διακυμάνσεις. Για το 2025, η πληρότητα στο δεκάμηνο κατέγραψε οριακή αύξηση 0,1% σε σχέση με το προηγούμενο έτος φτάνοντας το 78,6% ενώ το ADR (μέση τιμή δωματίου) σημείωσε αύξηση 2,8% φτάνοντας τα 185 ευρώ και το RevPar (έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο) σημείωσε άνοδο κατά 2,9%.

Σε σύγκριση με άλλους μεσογειακούς προορισμούς, η Αθήνα καταγράφει υψηλότερη πληρότητα από Ρώμη, Μαδρίτη και Λισαβόνα, υπολείπεται ελαφρώς της Βαρκελώνης και εμφανίζει ADR υψηλότερη από την Μαδρίτη και τη Λισαβόνα. Η σταθερή αυτή άνοδος ενισχύει περαιτέρω το αφήγημα μιας πόλης που αλλάζει με ταχύ ρυθμό, «προσελκύοντας τουρίστες και κεφάλαια, αλλά που ταυτόχρονα χρειάζεται ένα σαφές στρατηγικό σχέδιο ώστε η επιτυχία να μετατραπεί σε μακροχρόνια, βιώσιμη ανάπτυξη για όλους», όπως αναφέρθηκε χαρακτηριστικά χθες.

Ο κ. Βασιλικός στάθηκε ιδιαίτερα και στις προτάσεις από πλευράς των ξενοδόχων για την επόμενη μέρα του τουρισμού της Αθήνας: «Το ειδικό χωροταξικό είναι ένα βασικό στοιχείο που μπορεί να βοηθήσει για το πού θέλουμε να βαδίσουμε στο μέλλον, επίσης να κάνουμε την στροφή προς την ποιότητα και όχι στην ποσότητα, να αναπτύξουμε και άλλες μορφές τουρισμού και προς την κατεύθυνση αυτή είναι πολύ θετική η εξέλιξη για την πρόθεση δημιουργίας του νέου συνεδριακού κέντρου στις εγκαταστάσεις του Τάε Κβον Ντο.

Επίσης θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στο κομμάτι των υποδομών που έχει να κάνει καθαρά με τις δημοτικές αρχές και την Περιφέρεια (διαχείριση σκουπιδιών, καθαριότητα στην πόλη, κίνηση) θέματα που τα αντιμετωπίζουμε όχι μόνο σαν ξενοδόχοι αλλά και σαν πολίτες», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ερωτηθείς ειδικά για το θέμα των σκουπιδιών, ο πρόεδρος των ξενοδόχων της πρωτεύουσας ανέφερε ότι «είμαστε σε επαφή και προσπαθούμε να έχουμε συνεννοήσεις με την Αντιδημαρχία στην καθαριότητα, εξηγούμε ότι οι ξενοδόχοι έχουμε πολύ καλύτερες δυνατότητες ώστε να επεξεργαζόμαστε τα σκουπίδια ή να τα βγάζουμε συγκεκριμένες ώρες- πράγμα που δε συμβαίνει με τα περισσότερα άλλα καταλύματα», παραπέμποντας ουσιαστικά και στην ανεξέλεγκτη, κατά τους ξενοδόχους, ανάπτυξη της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων.

Σύμφωνα με τους ξενοδόχους της πόλης, η Αθήνα πρέπει να αρχίσει να σκέφτεται σοβαρά «το θέμα των τουριστικών κλινών της σε κάθε κατηγορία καταλύματος και ως προς την ποσότητά τους και ως προς τη γεωγραφική τους κατανομή με βάση την ουσιαστική φέρουσα ικανότητα του προορισμού, τη γενική και ειδική υποδομή των δήμων και ένα ποιοτικότερο μοντέλο τουρισμού για την πόλη, που θα συνυπολογίζει τους κατοίκους και τους επισκέπτες της».

Διαβάστε ακόμη:

Κυρανάκης για αποξήλωση τρόλεϊ: Το λειτουργικό κόστος τους είναι υπερδιπλάσιο από ένα ηλεκτρικό λεωφορείο νέας γενιάς

Αλγερία, ο «αθόρυβος» ενεργειακός εταίρος της Ευρώπης – Στρατηγικό άνοιγμα προς την Ελλάδα

Το Internet του μέλλοντος έρχεται από τη λάμπα: Μετάδοση δεδομένων και ενέργειας μέσω φωτισμού LED

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα