Για δεκαετίες, ένα καλοκαιρινό ταξίδι στην Ευρώπη θεωρούνταν must για τους «μυημένους» ταξιδιώτες. Και ένα καλοκαιρινό city break στο Παρίσι; Une très bonne idée.

Όμως το ταξίδι του Τζέισον Στίβενς στο Παρίσι τον Αύγουστο μόνο «bon» δεν ήταν.

«Υπήρχε παντού κόσμος, έκανε ζέστη, το μεσημέρι έψαχνες σκιά, συνέχεια έψαχνα να αγοράσω νερό», λέει. «Τα μεγάλα αξιοθέατα ήταν υπεράριθμα σε κρατήσεις. Δεν μπόρεσα να βρω εισιτήρια για τον Πύργο του Άιφελ – ήταν fully booked για δύο εβδομάδες».

Ακόμη και τα εισιτήρια που κατάφερε να αγοράσει – για το Λούβρο – αποδείχθηκαν πλαστά, από scam site.

Αρκετά για να χαλάσει οποιαδήποτε διακοπή. Όμως ο Στίβενς δεν βρισκόταν εκεί για να χαλαρώσει. Ως CEO της εταιρείας πολυτελούς ταξιδιού Wayfairer, είχε πάει στο Παρίσι για να δει πώς έχει γίνει η αιχμή της σεζόν. Αυτό που διαπίστωσε επιβεβαίωσε όσα του λένε οι πελάτες του: το καλοκαίρι στην Ευρώπη δεν είναι πια όνειρο – είναι δοκιμασία.

Το ταξίδι του Τζέισον Στίβενς στο Παρίσι τον Αύγουστο ήταν ένας καυτός, ασφυκτικός εφιάλτης.
Τα καλοκαιρινά πλήθη στο Παρίσι μπορεί να είναι συντριπτικά – αλλά πλέον όλο και περισσότεροι επισκέπτες μεταφέρουν τα ταξίδια τους το φθινόπωρο.

Σήμερα, οι ευκατάστατοι ταξιδιώτες που κάποτε κατέκλυζαν την ήπειρο τον Ιούλιο και τον Αύγουστο, μεταθέτουν τα ταξίδια τους πιο πίσω. «Δεν θέλουν καύσωνες, δεν θέλουν πλήθη, ούτε “πάρα πολλούς Αμερικανούς έξω από την Αμερική”», λέει ο Στίβενς, του οποίου οι πελάτες —περίπου τα δύο τρίτα Αμερικανοί— επιλέγουν ολοένα και περισσότερο το φθινόπωρο αντί για το καλοκαίρι για τα μεγάλα ευρωπαϊκά τους ταξίδια.

Δεν είναι ο μόνος. Σε όλο τον κλάδο, οι insiders του τουρισμού λένε ότι το φθινόπωρο εξελίσσεται σε νέα υψηλή σεζόν για την Ευρώπη – μια στροφή που τροφοδοτείται από την άνοδο των θερμοκρασιών, τον υπερτουρισμό και τη μεταπανδημική ανάγκη για πιο ήσυχα, ουσιαστικά ταξίδια.

«Το 2024 ήταν μια τάση που έκανε την εμφάνισή της· τώρα έχει γίνει πολύ ισχυρή», λέει. «Τα last-minute bookings είναι περισσότερα από ποτέ. Πλέον έχουμε κίνηση συνεχώς, όλο τον χρόνο».

Για χρόνια, η τουριστική βιομηχανία ονειρευόταν να «απλώσει» την αιχμή του καλοκαιριού, και για χρόνια οι ταξιδιώτες που δεν ήταν δεμένοι με σχολικές διακοπές ταξίδευαν πιο αθόρυβα σε μια ακόμη ζεστή Μεσόγειο τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο.

Η κλιματική κρίση αποτελεί ολοένα και μεγαλύτερο ζήτημα. Το γεγονός ότι η Ευρώπη είναι η ήπειρος με τη γρηγορότερη άνοδο θερμοκρασιών στον πλανήτη, με το 2025 να καταγράφεται ως η χειρότερη χρονιά για δασικές πυρκαγιές και πολλαπλούς καλοκαιρινούς καύσωνες, έχει κάνει τη λεγόμενη shoulder season πιο ελκυστική.

Η συζήτηση για το φθινόπωρο ως «μυστική σεζόν» της Ευρώπης έχει αυξήσει ακόμη περισσότερο τη δημοτικότητά του. «Δεν είναι πια shoulder season – είναι κανονική σεζόν», λέει ο Στίβενς, ο οποίος δηλώνει ότι δεν υπάρχει «ούτε μία στο εκατομμύριο» πιθανότητα να επιστρέψει οικειοθελώς στο Παρίσι τον Αύγουστο, σύμφωνα με το CNN.

«Ποιος λογικός άνθρωπος θα ταξίδευε καλοκαίρι;»

Όπου πάνε οι πελάτες πολυτελείας του Στίβενς, ακολουθούν και οι υπόλοιποι. «Τα φθινοπωρινά ταξίδια από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη είναι αυξημένα κατά 25% σε ετήσια βάση», λέει ο Τιμ Χέντσελ, CEO του site κρατήσεων HotelPlanner. «Η shoulder season μετατρέπεται σε peak season και οι τιμές το αντικατοπτρίζουν αυτό», σημειώνει.

Η γενική επιθυμία να αποφευχθούν οι καλοκαιρινές ουρές και η ζέστη ενισχύεται φέτος και από το ισχυρό δολάριο, που κάνει τους Αμερικανούς πιο πρόθυμους να διασχίσουν τον Ατλαντικό. «Έχει υπάρξει τεράστιος μοχλός», τονίζει ο Χέντσελ, παρομοιάζοντας την κατάσταση με τις «χρυσές» μέρες πριν από 15 χρόνια, όταν οι Ευρωπαίοι έκαναν μαζικά ψώνια στις ΗΠΑ λόγω αδύναμου δολαρίου.

Πολλές ταξιδιωτικές εταιρείες έχουν διαπιστώσει την αύξηση. Ο όμιλος Leading Hotels of the World κατέγραψε άνοδο 20% στα φθινοπωρινά έσοδα σε ετήσια βάση. «Κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους, οι ταξιδιώτες υιοθέτησαν ολοένα και περισσότερο τα ταξίδια shoulder season», λέει η πρόεδρος και CEO Σάνον Ναπ.

Δεν είναι μόνο οι Αμερικανοί. Η Advantage Travel Partnership, ένα βρετανικό δίκτυο ταξιδιωτικών πρακτόρων, έχει καταγράψει εντυπωσιακή αύξηση στις πωλήσεις πελατών του Ηνωμένου Βασιλείου προς την Ευρώπη, με τις κρατήσεις Σεπτεμβρίου–Οκτωβρίου να ενισχύονται κατά 28%. Ο εμπορικός διευθυντής Τζον Σάλιβαν λέει ότι αυτό δείχνει μια «αλλαγή στις ταξιδιωτικές συνήθειες».

Η έκθεση Virtuoso Luxe Report: UK and Ireland —μελέτη για τις τάσεις στον κλάδο— επισημαίνει ότι σχεδόν τα τρία τέταρτα των συνεργαζόμενων travel advisors βλέπουν τους πελάτες τους να επιλέγουν «shoulder season ή off-peak ταξίδια». Αντίστοιχα, η έκθεση Travel Trends 2026 του Skyscanner αναφέρει ότι σχεδόν το ένα τρίτο των ταξιδιωτών «σκοπεύουν να επισκέπτονται δημοφιλείς προορισμούς μόνο σε shoulder seasons».

Όσοι στον κλάδο ρίσκαραν και έκαναν οι ίδιοι διακοπές στην Ευρώπη το καλοκαίρι, περιγράφουν την εμπειρία τους με ύφος… επιζώντος. «Πήγα στη Φλωρεντία το καλοκαίρι και έτρεχα να προλάβω το τρένο για να φύγω μετά από μισή μέρα – η ζέστη και ο κόσμος ήταν υπερβολικοί και ούτε το παγωτό δεν βοηθούσε», λέει η Μελάνι Φις, εκπρόσωπος της Expedia. Τα στοιχεία της εταιρείας δείχνουν ότι οι κρατήσεις για τη Φλωρεντία αυξήθηκαν 110% αυτό το φθινόπωρο. Η γειτονική Σιένα είδε επίσης άνοδο 60% – κάτι που εξηγεί τα sold out ξενοδοχεία και τα ελάχιστα διαθέσιμα δωμάτια των 700 δολαρίων που κατέγραψε το CNN το πρώτο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου.

Παρά την καυτή θερινή εμπειρία της, η Φις επέστρεψε στη Φλωρεντία το φθινόπωρο. «Άλλη πόλη – οι δρόμοι ήσυχοι το βράδυ, μπορούσα να χαζεύω τον Άρνο στο ηλιοβασίλεμα και δεν φοβόμουν ότι θα με χτυπήσει ένα selfie stick στο Πόντε Βέκιο», λέει. «Τώρα λέω σε όποιον με ακούει να πηγαίνει Φλωρεντία μόνο off-season».

Αργά, καυτά καλοκαίρια

Ο Χέντσελ πιστεύει ότι μέρος της στροφής οφείλεται στη δημογραφία. «Οι baby boomers μεγαλώνουν», λέει. «Ποιος λογικός άνθρωπος θα ταξίδευε καλοκαίρι με την τεράστια αύξηση τιμών; Όταν τα σχολεία είναι κλειστά, οι τιμές απογειώνονται 100 ή 200%. Όταν μεγαλώσουν τα παιδιά μου, ανυπομονώ να εκμεταλλευτώ τη shoulder season».

Η αλλαγή αυτή φαίνεται να μεταμορφώνει και το προφίλ των καλοκαιρινών επισκεπτών, καθώς οι υψηλότερων εισοδημάτων ταξιδιώτες μετακινούνται σε φθινοπωρινές ημερομηνίες. «Νιώθω ότι ο λεγόμενος “upscale” τουρισμός ήταν λίγο μειωμένος σε σχέση με πέρυσι», λέει η ξεναγός στη Φλωρεντία Λουτσία Λάζιτς για το καλοκαίρι του 2025.

«Άκουσα ότι ένα πεντάστερο ξενοδοχείο στο ιστορικό κέντρο είχε τη μισή κίνηση σε σχέση με προηγούμενα χρόνια. Και για εμάς τους ξεναγούς υπήρχε διαθεσιμότητα. Πέρυσι είχαμε πολλές φορές τόσα αιτήματα που δεν φτάναμε. Φέτος το καλοκαίρι, πάντα υπήρχαν δύο–τρεις διαθέσιμοι».

Στη Βενετία, όπου η εποχική ασφυξία είναι τόσο μεγάλη ώστε η πόλη να έχει θεσπίσει εισιτήριο για ημερήσιους επισκέπτες, η εικόνα μοιάζει παρόμοια. Η Λάζιτς λέει ότι μια ξεναγός εκεί της ανέφερε στα τέλη Ιουνίου πως ήταν λιγότερο απασχολημένοι απ’ ό,τι το 2024. Τα στοιχεία της είναι ανεκδοτολογικά, αλλά συνάδουν με όσα διαπιστώνουν οι πράκτορες.

Η Ρώμη είδε επίσης πιο αργό καλοκαίρι, σύμφωνα με τον Αντρέα Τζιρολάμι, ιδρυτή και πρόεδρο της AG Hotels, που διαθέτει έξι ξενοδοχεία στην πόλη. Ο Μάιος και ο Ιούνιος «ήταν παραδοσιακά οι μήνες αιχμής», λέει, αλλά φέτος η πληρότητα υποχώρησε τους θερινούς μήνες.

Αντίθετα, «το φθινόπωρο ανέτρεψε πλήρως την παραδοσιακή τάση. Ο Οκτώβριος σίγουρα δεν είναι πια shoulder season. Ειλικρινά, δεν έχω ξαναδεί τέτοιο φθινόπωρο». Ο Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος ξεπέρασαν Μάιο και Ιούνιο ως προς την πληρότητα και τα έσοδα.

Στην Κροατία η εικόνα είναι παρόμοια. Δεδομένα του εθνικού οργανισμού τουρισμού δείχνουν ότι οι αφίξεις τον Ιούλιο και τον Αύγουστο φέτος βρέθηκαν σε «ιστορικά χαμηλά», σύμφωνα με εκπρόσωπο. Το 2025 «υπήρξε σημείο καμπής στην παραγωγή ρεκόρ αφίξεων κυρίως εκτός παραδοσιακής σεζόν», αναφέρει στο CNN.

Η ολοένα και αυξανόμενη θερμότητα της Ευρώπης κοστίζει και ζωές. Το 2024, ο Βρετανός γιατρός-τηλεπερσόνα Μάικλ Μόσλεϊ πέθανε στη Σύμη μετά από πεζοπορία σε αφόρητη ζέστη. Τον Αύγουστο, η Ρωμαία ξεναγός Τζοβάννα Μαρία Τζιαμαρίνο κατέρρευσε και πέθανε ενώ ξεναγούσε στο Κολοσσαίο υπό καύσωνα. Ο θάνατός της ώθησε την Associazione Guide Turistiche Abilitate να ζητήσει επέκταση ωραρίου σε βασικούς αρχαιολογικούς χώρους, ώστε οι ξεναγήσεις να γίνονται σε πιο δροσερές ώρες. Η Παγκόσμια Ομοσπονδία Ξεναγών είχε ήδη εκδώσει προειδοποίηση τον Ιούνιο, καλώντας τους ξεναγούς να προστατεύουν την υγεία τους παρακολουθώντας την πρόγνωση και προσαρμόζοντας τα προγράμματα.

«Πιο πολυάσχολος από τον Σεπτέμβριο»

Το φθινόπωρο στην Ευρώπη ίσως σημαίνει αποφυγή ακραίων καυσώνων και πυρκαγιών· αν όμως όλοι έχουν την ίδια ιδέα, δεν σημαίνει απαραίτητα λιγότερα πλήθη.

«Ο Οκτώβριος ήταν απροσδόκητα έντονος – πιο πολυάσχολος και από τον Σεπτέμβριο», λέει ο Αντώνης Ποθητός, ξεναγός στη Μύκονο και τη Δήλο.

«Κανονικά περιμένουμε κίνηση μέχρι την πρώτη εβδομάδα Οκτωβρίου και μετά σταδιακή πτώση μέχρι τις αρχές Νοεμβρίου, αλλά φέτος δεν σταμάτησε ποτέ». Το πρόγραμμά του ήταν γεμάτο, με δύο ξεναγήσεις την ημέρα μέχρι το τέλος του μήνα, όταν έκλεισε τη σεζόν και γύρισε στην ηπειρωτική Ελλάδα. Ήταν, όπως λέει, ο πιο πολυάσχολος Οκτώβριος που έχει ζήσει.

Στη Ρώμη, ο Οκτώβριος ήταν πάντα σχετικά δυνατός μήνας, αλλά φέτος φάνηκε ακόμη πιο «φορτωμένος», σύμφωνα με τη ξεναγό Άγκνες Κρόφορντ. «Οι Ρωμαίοι μιλούν για τις “Ottobrate Romane” εδώ και αιώνες – πάντα ήταν υπέροχος μήνας για επίσκεψη», λέει. Όμως φέτος ένιωσε μεγαλύτερη κίνηση. «Ποτέ δεν ήταν ιδιαίτερα ήσυχος μήνας, αλλά πλέον όλο και περισσότεροι επισκέπτονται την πόλη καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, με ροή που χύνεται και στον άλλοτε ήσυχο Νοέμβριο».

Τα μεγάλα αξιοθέατα καταγράφουν επίσης υψηλότερους αριθμούς. Τα Uffizi στη Φλωρεντία είχαν τον πιο πολυσύχναστο Σεπτέμβριο στην ιστορία τους, με αύξηση επισκεπτών άνω του 26% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα – από σχεδόν 400.000 σε λίγο κάτω από 500.000. (Αντιθέτως, τον Οκτώβριο οι αριθμοί υποχώρησαν σε ετήσια βάση.

Τεράστιες ουρές στην Ακρόπολη

Στην Αθήνα, οι ουρές για την Ακρόπολη παρέμεναν μεγάλες, με κόσμο να σχηματίζει γραμμές για να ανέβει τον λόφο και να μπει στους ιερούς χώρους στην κορυφή, όταν το CNN βρέθηκε εκεί τον Οκτώβριο.

«Όλα άλλαξαν μετά τον Covid», λέει η ξεναγός Κέλυ Μπούρνη, προσθέτοντας ότι φθινόπωρο και άνοιξη έχουν γίνει high season στην Αθήνα. Η δική της εκδοχή είναι ότι το σοκ των lockdown έκανε τους ανθρώπους πιο ευέλικτους τώρα που απολαμβάνουν ξανά την ελευθερία τους. «Τώρα λένε, “πάμε Ελλάδα το φθινόπωρο: ο καιρός είναι φανταστικός, το φαγητό φανταστικό, μπορούμε να κολυμπήσουμε και να πάμε νησιά”».

Σύμφωνα με τον ΕΟΤ Ηνωμένου Βασιλείου, η σεζόν πάει ολοένα πιο αργά: ο Νοέμβριος 2024 είχε το υψηλότερο νούμερο Βρετανών ταξιδιωτών στην Ελλάδα – 98.361, σχεδόν διπλάσιους από τους 52.000 του 2023. Συνολικά, οι αφίξεις ανεβαίνουν: από 5,1 εκατ. τον Σεπτέμβριο 2023 σε σχεδόν 5,5 εκατ. το 2024, από 3,1 εκατ. τον Οκτώβριο 2023 σε 3,4 εκατ. το 2024, και από λίγο πάνω από 1 εκατ. τον Νοέμβριο 2023 σε σχεδόν 1,3 εκατ. το 2024.

Η αεροπορική χωρητικότητα προς την Ελλάδα για τη χειμερινή σεζόν (Νοέμβριος–Μάρτιος) αυξήθηκε σχεδόν 12% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ.

Τι χάνεις; Τα χρήματά σου

Υπάρχει όμως και σκοτεινή πλευρά για όσους ψάχνουν φθηνή ευκαιρία στη shoulder season. Η ζήτηση ανεβαίνει, αλλά οι υποδομές όχι. Αυτό σημαίνει πιο γεμάτα ξενοδοχεία και υψηλότερες τιμές. Τα στοιχεία του HotelPlanner δείχνουν ότι οι μέσες ημερήσιες τιμές δωματίων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 25% αυτό το φθινόπωρο, στα 250 δολάρια.

«Οι τιμές αρχίζουν να απογειώνονται όταν η πληρότητα φτάνει στο 90%», λέει ο Χέντσελ – κάτι που εξηγεί τα δωμάτια των 300 δολαρίων σε τριάστερα ξενοδοχεία που προσφέρονταν σε σχεδόν sold-out Πράγα στις αρχές Οκτωβρίου, όταν το CNN έλεγξε τις τελευταίες διαθεσιμότητες.

Τα ξενοδοχεία έχουν ανεβάσει τις τιμές της «shoulder season» «στα επίπεδα του καλοκαιριού», λέει ο Γιόζεφ Φερμπρούγκεν, ιδιοκτήτης της ολλανδικής Untamed Travelling. Αυτό δεν συμβαίνει μόνο σε δημοφιλείς πόλεις, αλλά και σε παραδοσιακούς καλοκαιρινούς προορισμούς, όπως η Σκανδιναβία. «Πολλοί ευρωπαϊκοί προορισμοί έχουν πλέον μετακινηθεί από μια δίμηνη αιχμή το καλοκαίρι σε κορυφές που ουσιαστικά διαρκούν από Μάιο μέχρι Σεπτέμβριο ή ακόμη και Οκτώβριο», προειδοποιεί.

Ακόμη και προορισμοί που παραδοσιακά δεν θεωρούνταν ιδανικοί για φθινοπωρινές διακοπές, όπως η Σκανδιναβία, καταγράφουν αύξηση επισκεπτών και τιμών.

Ο Αντρέα Τζιρολάμι δεν αποκαλύπτει τις λεπτομέρειες των αυξήσεων τιμών στα έξι ξενοδοχεία του στη Ρώμη, αλλά χαρακτηρίζει τις προβλέψεις του για το τέταρτο τρίμηνο «ενθαρρυντικές» και λέει ότι χάρη σε ένα πολύ δυνατό φθινόπωρο, φαίνεται πως ο όμιλος θα «αντισταθμίσει την αδύναμη απόδοση του καλοκαιριού».

«Ο Νοέμβριος δεν είναι πια ήσυχος», λέει. «Αυτό που κάποτε ήταν η αρχή της χαμηλής σεζόν έχει γίνει ένας από τους πιο σταθερούς μήνες μας. Η πόλη είναι γεμάτη σε όλο το φθινόπωρο».

Για τους last-minute ταξιδιώτες η κατάσταση γίνεται πιο δύσκολη· όσοι όμως κλείνουν νωρίς, συχνά βγαίνουν κερδισμένοι. Παραδοσιακά, οι τιμές στην Ευρώπη υποχωρούν μόλις ο Αύγουστος δώσει τη θέση του στον Σεπτέμβριο και τελειώσουν οι σχολικές διακοπές. Η Φις της Expedia λέει ότι όσοι έκλεισαν νωρίτερα, πρόλαβαν αυτήν την πτώση – κάποια ξενοδοχεία στην πλατφόρμα έριξαν τις τιμές τους έως και 50% για διαμονές στα τέλη Σεπτεμβρίου, σε σχέση με Ιούλιο–Αύγουστο. Ο Χέντσελ προσθέτει ότι τα αεροπορικά από τις ΗΠΑ προς την Ισπανία έχουν σχεδόν υποδιπλασιαστεί σε σχέση με την καλοκαιρινή αιχμή. Το early booking εξακολουθεί να ανταμείβει, ακόμη και στη «νέα υψηλή σεζόν».

Προς τη «μυστική άνοιξη»

Ο τουριστικός κλάδος εδώ και χρόνια ονειρεύεται μια επιμηκυμένη σεζόν – όχι μόνο για περισσότερα έσοδα, αλλά και για να περιοριστεί η συμφόρηση της αιχμής, να σταθεροποιηθούν οι θέσεις εργασίας και να εξομαλυνθούν πληρότητα και τιμές. Πάρτε για παράδειγμα την Ελλάδα, όπου παραδοσιακά οι αφίξεις έπεφταν κατακόρυφα μόλις γύριζε το ημερολόγιο στον Σεπτέμβριο. Τώρα, λέει η Μπούρνη, «από τον Μάρτιο είναι high season». Τα τελευταία τρία χρόνια κάνει ξεναγήσεις ακόμη και στις 31 Δεκεμβρίου. «Θα το κάνω και φέτος», λέει. «Φεύγουν την Πρωτοχρονιά και στις 2 Ιανουαρίου έχω άλλους επισκέπτες». Τονίζει ότι της αρέσει η μεγαλύτερη σεζόν, προσθέτοντας ότι στην Αθήνα δεν υπάρχει αντιτουριστικό κλίμα όπως, για παράδειγμα, στην Βαρκελώνη ή τη Βενετία. «Εδώ στην Ελλάδα δεν έχουμε τα προβλήματα της Ισπανίας. Μην μας μπερδεύετε με τη Βαρκελώνη – εμείς θέλουμε τουρίστες», λέει.

Οι ουρές για την Ακρόπολη συνέχισαν να σχηματίζονται βαθιά μέσα στο φθινόπωρο.

Το επόμενο βήμα; Υπάρχει αντίστοιχη στροφή και προς τα τέλη άνοιξης–αρχές καλοκαιριού, σύμφωνα με τις εταιρείες, αν και όχι (ακόμη) τόσο έντονη. Οι πωλήσεις Μαΐου–Ιουνίου είναι ήδη αυξημένες κατά 11% σε ετήσια βάση για τους συνεργαζόμενους πράκτορες της Advantage Travel Partnership.

Η σεζόν για ενεργητικές διακοπές μετακινείται επίσης ελαφρώς προς τα πίσω. Ο Σεπτέμβριος ήταν πάντα ο πιο πολυάσχολος μήνας στην Ευρώπη για την Explore Worldwide, που προσφέρει adventure trips. Φέτος, όμως, ο Οκτώβριος «ακολουθεί κατά πόδας», λέει ο υπεύθυνος Ευρώπης Τομ Γουίλκινσον, με τις κρατήσεις να αυξάνονται 40% και να φτάνουν μέχρι και τον Δεκέμβριο. Η εταιρεία αναγκάστηκε να προσθέσει επιπλέον χωρητικότητα.

Την ίδια στιγμή, στην καρδιά του καλοκαιριού, αναμένεται περισσότεροι ταξιδιώτες να εγκαταλείψουν τις φλεγόμενες μεσογειακές ακτές για πιο δροσερούς, λιγότερο κλασικούς προορισμούς. Η Leading Hotels of the World βλέπει αυξανόμενη ζήτηση για τα λεγόμενα «coolcations», ενώ η έκθεση του Virtuoso για Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία αναφέρει ότι το 73% των advisors βλέπει πελάτες να προτιμούν «προορισμούς με ήπιο κλίμα».

Ο Τιμ Χέντσελ είναι ένας από αυτούς τους ταξιδιώτες: φέτος άλλαξε τις παραδοσιακές καλοκαιρινές του διακοπές στην Ισπανία με το δροσερό, ήρεμο Τζάκσον Χολ. «Η ζέστη έκανε τα βουνά πιο απολαυστικά», λέει. Αντίθετα, τη Μαγιόρκα την κράτησαν για τα τέλη Οκτωβρίου, στις σχολικές διακοπές των παιδιών.

Παρότι οι αριθμοί ανεβαίνουν, υπάρχουν ακόμη τρόποι να δει κανείς αξιοθέατα με σχετική ηρεμία. Η Μπούρνη και η Κρόφορντ επισημαίνουν ότι οι έμπειροι ξεναγοί μπορούν να προγραμματίσουν τις επισκέψεις ώστε να αποφεύγουν τις αιχμές. Η Μπούρνη ανεβάζει τις ομάδες της στην Ακρόπολη όταν οι πολλοί τρώνε ή ανάμεσα στις αφίξεις–αναχωρήσεις κρουαζιερόπλοιων· η Κρόφορντ λέει ότι «τα πλήθη συγκεντρώνονται σε λίγα σημεία».

«Πιστεύω ειλικρινά ότι δεν υπάρχει κακή εποχή για να επισκεφθείς την Ευρώπη – μόνο κακοί τρόποι να το κάνεις», λέει. Αν οι αριθμοί συνεχίσουν να αυξάνονται, μένει να ελπίζουμε ότι έχει δίκιο.

Διαβάστε ακόμη

Συντάξεις Ιανουαρίου 2026: Οι ημερομηνίες πληρωμής πριν τα Χριστούγεννα και οι αυξήσεις

Google: Πάνω από τα 15 δισ. δολάρια το σχέδιο για data hub στην Ινδία

Ατζούν Ιλιτζαλί: Ο Τούρκος «βασιλιάς» του ριάλιτι μπαίνει στο Xρηματιστήριο

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα