Στο συνέδριο Greece Talks του Travel.gr και του Πρώτου Θέματος, ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, Κωστής Χατζηδάκης, συμμετείχε σε συζήτηση με τον Σπύρο Θεοδωρόπουλο, τον Δημήτρη Κ. Τσιτσιράγκο και τον Νίκο Δρανδάκη, υπό τον συντονισμό του δημοσιογράφου Μπάμπη Κούτρα. Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης παρουσίασε αναλυτικά την πορεία του Ταμείου Ανάκαμψης, τα αποτελέσματα των μεταρρυθμίσεων και την ευρύτερη εικόνα της ελληνικής οικονομίας.
Ο κ. Χατζηδάκης εξέφρασε την πεποίθησή του ότι ο αγροτικός τομέας εισέρχεται σε νέα, πιο θετική περίοδο, δίνοντας έμφαση στις αλλαγές που δρομολογούνται στον τρόπο καταμέτρησης των αιγοπροβάτων. Όπως σημείωσε, «πλέον τα αιγοπρόβατα θα μετρώνται, θα καταμετρώνται με τσιπάκια, όπως γίνεται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, για να μην έχουμε τα προβλήματα που είχαμε μέχρι τώρα, πάνω γραψίματα και λοιπά».
Αναφερόμενος στο χρονοδιάγραμμα των ενισχύσεων, υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση εργάζεται εντατικά για να δοθεί η βασική ενίσχυση μέχρι το τέλος Νοεμβρίου. Λόγω περιορισμένου χρόνου, όπως εξήγησε, εφαρμόζεται για φέτος ένα υβριδικό σύστημα, το οποίο δεν θα βασίζεται αποκλειστικά στις δηλώσεις, αλλά θα λαμβάνει υπόψη «τα τιμολόγια γάλακτος που παρέδωσες, τα τιμολόγια κρέατος και τις ζωοτροφές που αγόρασες».
Από αυτά τα στοιχεία θα προκύπτει αλγόριθμος, με τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ώστε να ολοκληρωθούν ορθά οι πληρωμές των επιδοτήσεων.
Ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε αισιόδοξος για τη συνέχεια σημειώνοντας ότι «θα τα καταφέρουμε και στον συγκεκριμένο τομέα», ενώ τόνισε πως μετά την καταβολή της βασικής ενίσχυσης στα τέλη Νοεμβρίου, το σύστημα θα αρχίσει να ομαλοποιείται.
Σε αναφορά του στον ΟΣΕ, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε: «Πάλι δεν κάνω αναδρομή στο παρελθόν. Γνωρίζουμε τα προβλήματα. Τι έχουμε αυτή την ώρα; Έχουμε από τη μία πλευρά ανάταξη της βασικής σιδηροδρομικής γραμμής με προφανώς διπλή γραμμή, ηλεκτροκίνηση, τηλεδιοίκηση.
Όλη η γραμμή, με βάση τον σχεδιασμό και την επικαιροποίηση που κάνουμε και την ενημέρωση που έχουμε από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, θα έχει τελειώσει το φθινόπωρο του 2026. Με την ολοκλήρωση των έργων το 2026 θα μπουν καινούργια τρένα και θα αυξηθούν. Τα τρένα αυτά, είτε καινούργια είτε αναβαθμισμένα, θα έχουν ταχύτητες που θα φτάνουν μέχρι και τα 200 km την ώρα».
Ο κ. Χατζηδάκης χαρακτήρισε το Ταμείο Ανάκαμψης «ένα απρόσμενο δώρο», σημειώνοντας: «Το Ταμείο Ανάκαμψης, μην κρυβόμαστε, ήταν ένα απρόσμενο δώρο, ακόμα και μερικές μέρες πριν αποφασιστεί. Ήταν ένα μεγάλο βήμα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τότε, λόγω του κορονοϊού».
Επισήμανε ότι ο σχεδιασμός του ήταν εξαιρετικά απαιτητικός: «Σχεδιάστηκε από τους λεγόμενους φρούγκα – τους τσιγκούνηδες της Ευρωπαϊκής Ένωσης – για να χαθούν λεφτά. Σε σχέση με το ΕΣΠΑ έπρεπε να έχεις τις ίδιες απορροφήσεις στο μισό χρόνο, άρα έπρεπε να τρέξεις με διπλάσιες ταχύτητες».
Για την τρέχουσα εικόνα των απορροφήσεων ανέφερε: «Αυτή την ώρα η Ελλάδα είναι πρώτη στις απορροφήσεις στο Ταμείο Ανάκαμψης σε σχέση με το ΑΕΠ της και, σε απόλυτα ποσοστά, έκτη, έβδομη ή όγδοη. Με την επόμενη αίτηση θα ανέβουμε ακόμη πιο πολύ».
Συμπλήρωσε ότι οι ρυθμοί υλοποίησης εντείνονται όσο προχωρά το πρόγραμμα: «Στο Ταμείο Ανάκαμψης οι ρυθμοί αυξάνονται προς το τέλος. Τώρα γίνεται η τελευταία αναθεώρηση. Παρατηρούμε και συντονίζουμε την εξέλιξη και κεντρικά το κύριο βάρος στο Υπουργείο Οικονομικών και στον Νίκο Παπαθανάση, αλλά εγώ θεωρώ ότι το πράγμα πάει καλά».
Ο κ. Χατζηδάκης έδωσε έμφαση στο μεταρρυθμιστικό αποτύπωμα του Ταμείου: «Το Ταμείο Ανάκαμψης έχει θετικό αποτύπωμα. Μέσα από αυτό προωθούμε σημαντικές μεταρρυθμίσεις». Ως παράδειγμα ανέφερε τη διασύνδεση POS και ταμειακών μηχανών: «Μία από αυτές ήταν η σύνδεση του POS με τις ταμειακές μηχανές. Αυτό πληρώθηκε από το Ταμείο Ανάκαμψης. Αυτό δεν έχει ένα χρώμα κοινωνικής δικαιοσύνης;».
Αναλύοντας την πορεία της οικονομίας την τελευταία εξαετία, σημείωσε: «Εκείνο που συμβαίνει τα τελευταία εξίμιση χρόνια είναι ότι έχουμε ένα φιλοεπενδυτικό περιβάλλον που, θα μου επιτρέψετε να πω κύριε Κούτρα, ποτέ δεν είχαμε μετά τη Μεταπολίτευση στην Ελλάδα.
Έχουν γίνει θαρραλέα βήματα και στη μείωση της φορολογίας και στο εργατικό δίκαιο και στην απλοποίηση των αδειοδοτήσεων». Υπογράμμισε ωστόσο την ανάγκη λογοδοσίας: «Πρέπει οι πολίτες με την ψήφο τους να φροντίσουν να το εξασφαλίσουν και πριν από τους πολίτες να κάνουμε τη δουλειά μας για να μας ξαναψηφίσουν. Διότι αν δεν την κάνουμε, προφανώς θα το πληρώσουμε».
Σχετικά με τα δημοσιονομικά μεγέθη, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε: «Είχαμε μεγάλη πρόοδο στη μείωση του χρέους, στη μείωση του ελλείμματος. Έχουμε όχι μόνο πρωτογενή πλεονάσματα – κανονικά πλεονάσματα – κανείς δεν το περίμενε». Τόνισε ότι ο επόμενος κύκλος συζήτησης πρέπει να αφορά «την παραγωγικότητα, την ανταγωνιστικότητα, τον ανταγωνισμό».
Παρουσιάζοντας τις φορολογικές μεταρρυθμίσεις, επισήμανε: «Προχωρήσαμε, όταν ακόμα ήμουν Υπουργός Οικονομικών, στην υιοθέτηση των πιο προωθημένων φορολογικών κινήτρων. Δεν υπάρχει άλλη ευρωπαϊκή χώρα που να έχει τόσο προωθημένο πλαίσιο στον συγκεκριμένο τομέα όσο η Ελλάδα από το τέλος του 2023 και μετά. Και αυτό το πλαίσιο υπάρχει, μπορεί να το εκμεταλλευτεί οποιοσδήποτε. Βεβαίως, όλα αυτά δεν αποδίδουν από την πρώτη ημέρα, χρειάζεται χρόνος».
Για τη Δικαιοσύνη αναφέρθηκε στις χρόνιες καθυστερήσεις: «Οι παρατηρήσεις είναι πάρα πολύ σωστές. Είναι το μόνιμο παράπονο των ξένων επενδυτών αλλά και των Ελλήνων πολιτών, του καθενός για διαφορετικούς λόγους». Μίλησε, επίσης, για τον νέο δικαστικό χάρτη ως «μια τεράστια μεταρρύθμιση», η οποία θα επηρεάσει τη διεξαγωγή των δικών και τους σχετικούς κώδικες.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στη βιομηχανία: «Το μερίδιο της βιομηχανίας στο ΑΕΠ έχει ανέβει από το 11% το 2010–2019 στο 14% τώρα». Συμπλήρωσε ότι «από το 2019 μέχρι σήμερα μόνο στη βιομηχανία έχουν δημιουργηθεί 60.000 πρόσθετες θέσεις εργασίας».
Κλείνοντας, ανέφερε: «Είτε είσαι δεξιός είτε είσαι αριστερός, αναγνωρίζεις ότι είναι μία κυβέρνηση που έχει πάρει τις μεταρρυθμίσεις επώμου και προχωρεί – με λάθη, εννοείται, αλλά πάντως κάνει σταθερά βήματα μπροστά σε αυτόν τον τομέα».
Και πρόσθεσε ότι, κρίνοντας από τις τοποθετήσεις των συνομιλητών του, «ίσως δεν έχει γίνει ακόμη πλήρως αντιληπτή η πρόοδος στη βιομηχανία».

Θεοδωρόπουλος: Η βιομηχανία φέρνει 50 δισ. ευρώ κάθε χρόνο στη χώρα
-Από τις πρώτες ημέρες που πήγα στο ΣΕΒ είχαμε βάλει στόχο να αλλάξουμε την εικόνα των βιομηχάνων με την καρικατούρα. Για να είμαι ειλικρινής, ένας από τους μύθους που διατηρείτο ο μύθος, είναι η διαπραγμάτευση για τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας. Και ήμασταν οι «κακοί» που δεν θέλαμε να δώσουμε τις αυξήσεις. Πλέον, είναι η κυβέρνηση η κακή της ιστορίας που δεν δίνει παραπάνω λεφτά στον κόσμο σημείωσε ο πρόεδρος ΔΣ του ΣΕΒ.
-Προσπαθούμε να εξηγήσουμε και να μιλήσουμε με ειλικρίνεια για το τι πιστεύουμε στην οικονομία, τους μισθούς. Πάντα θα είμαστε οι κακοί της ιστορίας γιατί μολύνουμε το περιβάλλον, γιατί δεν έχουμε αρκετά υψηλούς μισθούς. Αν όμως θέλουμε να δούμε την πραγματικότητα, η βιομηχανία έχει 40% ψηλότερους μισθούς από τον μ.ό. της υπόλοιπης οικονομίας, απασχολεί κάθε τύπο επαγγέλματος, φέρνει 50 δισ. ευρώ κάθε χρόνο στη χώρα, καινοτομεί.
– Καινοτομία πρέπει να κάνουμε όλοι, καινοτομία μπορεί να κάνει και ο τουρισμός. Τεράστια καινοτομία πρέπει να κάνουμε και εμείς για να ανεβάσουμε την παραγωγή. Η καινοτομία δεν είναι αποκλειστικότητα. Βεβαίως, οι startups πάνε καλά και έχουνε δημιουργήσει ένα οικοσύστημα το οποίο αυτή τη στιγμή αξιολογείται κοντά στα 10 δισεκατομμύρια ευρώ, το οποίο δεν είναι καθόλου μικρό για την ελληνική οικονομία. Αλλά και εμείς οι υπόλοιποι πρέπει να καινοτομήσουμε, είναι όλων δουλειά μας και νομίζω ότι η βιομηχανία καινοτομεί αρκετά.
Απαιτείται ταχύτητα στην απονομή της Δικαιοσύνης
Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, σημείωσε ότι «η παραγωγικότητα, στο παρελθόν ειδικά, κάθε φορά που μίλαγε κανείς, ξεσηκώνονταν οι εργαζόμενοι και μας έλεγαν ότι «εσείς οι βιομήχανοι θέλετε να δουλέψουμε παραπάνω». Σαν ΣΕΒ το θέσαμε σε διαφορετική διάσταση».
Το κόστος ενέργειας και το χωροταξικό τα προβλήματα της βιομηχανίας
Ο κ. Θεοδωρόπουλος αναφέρθηκε τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η βιομηχανία. «Το ένα είναι το κόστος της ενέργειας, αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα έχει μεγάλη διαφορά από την υπόλοιπη Ευρώπη και το δεύτερο μεγάλο πρόβλημα της βιομηχανίας είναι το χώροταξικό», είπε. Ο ίδιος σημείωσε ότι και τα δύο θέματα «αυτό τον καιρό είναι ανοιχτά» και εξέφρασε την ελπίδα να μην είναι ανοιχτά και σε μερικά χρόνια.
Ακόμη ανέφερε ότι οι Έλληνες δουλεύουν πολύ, «περισσότερο από τους άλλους Ευρωπαίους, αλλά το θέμα είναι τι παράγουν. Αλλά το τι παράγουμε δεν αφορά τους εργαζόμενους, αφορά το εάν παράγουμε προϊόντα υψηλής ή χαμηλής αξίας, με τι μέσα τα παράγουμε. Και ο τρίτος πυλώνας που πρέπει να μετάσχει στην προσπάθεια είναι το Δημόσιο».
«Τα τελευταία χρόνια έγιναν μεταρρυθμίσεις και πολλές μάλιστα, αλλά χρειάζονται πολλές. Η πρώτη που πρέπει να γίνει αφορά την ταχύτητα στην απονομή της Δικαιοσύνης», είπε.

Τσιτσιράγκος (πρόεδρος ΔΣ Alpha Bank): Προτεραιότητα οι μεταρρυθμίσεις σε Δημόσιο, Δικαιοσύνη και φορολογία
– Η Alpha τα τελευταία χρόνια έχει επενδύσει 3,5 δισ. ευρώ σε έργα με πολλαπλασιαστικά οφέλη. Υποστηρίξαμε τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, τώρα την αναχρηματοδότηση και επέκταση του Βενιζέλος, τον δρόμο του ΒΟΑΚ, τον δρόμο από την Πύλο προς τη Μεθώνη.
– Αν θα έλεγα τι χρειάζεται παραπάνω, θα έλεγα ότι έχουμε κάνει πολλά. Έχουν γίνει πολλές μεταρρυθμισεις, έχουμε καταφέρει να τραβήξουμε επενδύσεις, αλλά χρειάζεται να συνεχίσουμε τις μεταρρυθμίσεις.
Ο κ. Τσιτσιράγκος έθεσε ως προτεραιότητα τις μεταρρυθμίσεις στο Δημόσιο, τη Δικαιοσύνη και τη φορολογία. Παράλληλα, σημείωσε, θα πρέπει να δουλέψουμε περισσότερο στο οικοσύστημα τραπεζών και επενδυτών. «Αν δουλεύουμε μαζί μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε να πολλαπλασιάσουμε τους δημόσιους πόρους».

Χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας και σκεπτικού στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις
Εμείς σαν τράπεζα έχουμε τις μικρομεσαίες σαν προτεραιότητα. Αυτοί είναι οι πελάτες μας. Το πρόβλημα είναι ότι χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας και σκεπτικού. Το θέμα είναι ότι πολλές μικρομεσαίες δεν μπορούν να πάρουν χρηματοδότηση, έχουν φορολογικές, ασφαλιστικές οφειλές ή και θέμα διαφάνειας, σε αντίθεση με τις μεγάλες επιχειρήσεις.
Καινοτομία δεν είναι μόνο οι startups, αλλά και πάλι, δεν μπορούμε να κάνουμε απευθείας χρηματοδότηση. Αλλά έχουμε διαθέσει κεφάλαια για να δουλέψουμε σε αυτόν τον κόσμο, που υπόσχεται πολλά για την Ελλάδα.
Τσιτσιράγκος: Η τεχνολογία είναι καλή, αλλά επικρίνεται ότι είναι απρόσωπη
«Οι τράπεζες έχουν κατηγορηθεί για περισσότερα απ’ όσα τους αναλογούν. Οι τράπεζες είναι πυλώνας στην οικονομία. Η πρόκληση είναι πώς να ξανακερδίσουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών και των πελατών μας. Και το βασικό είναι να προσέξουμε τις ανάγκες των πελατών», ανέφερε ο πρόεδρος του ΔΣ της Alpha Bank Δημήτρης Τσιτσιράγκος.
Παράλληλα, αναφέρθηκε στα οφέλη αλλά και την κριτική για την τεχνολογία. «Μας έχει βοηθήσει να κάνουμε τις συναλλαγές πιο γρηγορα, αλλά δεχόμαστε κριτική ότι είναι πιο απρόσωπες. Η ζωή των πελατών είναι πιο εύκολη, αυτό που χρειάζεται είναι μια ανθρώπινη μεταχείριση. Η τεχνολογία είναι καλή, αλλά χωρίς ανθρώπινη επαφή δεν δουλεύει. Αυτό προσπαθούμε να βελτιώσουμε και είναι αυτό που θα κάνει τη διαφορά», ειπε.
Δρανδάκης: Η ΕΕ έτρεξε να κάνει κανονισμό για το ΑΙ, όταν δεν το είχαμε καν δει στην Ευρώπη
Εμείς όταν ξεκινήσαμε, δεν υπήρχαν λεφτά. Στην πορεία ήρθαν τα λεφτά, που είναι αναγκαίος αλλά όχι επαρκής όρος για να αναπτύξεις ένα σύγχρονο οικοσύστημα, είπε ο κ. Δρανδάκης. Το πρόβλημα δεν είναι μόνο ελληνικό, αλλά και ευρωπαϊκό, το πώς θα χτίσουμε ένα οικοσύστημα. Όλα τα μεγάλα κεφάλαια και το ταλέντο είναι στην Αμερική και στην Κίνα. Και πάλι έχει να κάνει με τις ρυθμίσεις. Η ΕΕ έτρεξε να κάνει κανονισμό για το ΑΙ, όταν δεν το είχαμε καν δει στην Ευρώπη. Η Ευρώπη έχει μια τάση αντί να ενθαρρύνει και να αφήνει ελεύθερους τους επιχειρηματίες, να τους κάνει regulate με την κάθε ευκαιρία. Η Ευρώπη είναι σε καθοδική τροχιά.

Για την καινοτομία
Ο enterpreneur Νίκος Δρανδάκης αναφέρθηκε στο ζήτημα της καινοτομίας. «Η καινοτομία είναι κάτι που το λέμε ως κάτι όμορφο και μας αρέσει στην πράξη. Όμως άμα δει κάποιος πώς η τεχνολογία επηρεάζει μία αγορά στην πράξη αλλάζει τους κανόνες του παιχνιδιού και πολλές φορές ξεβολεύει εδρωμένα συμφέροντα», είπε.
Παράλληλα, συμφώνησε ότι έχουν γίνει πολλά μέχρι τώρα, ενώ υποστήριξε ότι το δημόσιο αποτελεί εμπόδιο «σε αυτή την προσπάθεια να έχουμε μία ισχυρότερη καινοτόμα επιχειρηματικότητα. Κάθε προσπάθεια ενός επιχειρηματία, ο οποίος με αφορμή την τεχνολογία προσπαθεί να κάνει μία καινοτόμα υπηρεσία».
«Ουσιαστικά στην Αμερική αυτή τη στιγμή αρχίζουν και αναπτύσσονται πάρα πολύ και βλέπεις τις υπηρεσίες σαν την Tesla να μεταφέρουν κόσμο με πολύ μεγαλύτερη, ασφάλεια, ιδιωτικότητα. Είσαι μόνος σου στο αυτοκίνητο και κυρίως στο 1/5 του κόστους. Αυτό είναι τεράστιο όφελος για την κοινωνία σήμερα. Παρόλα αυτά, όταν έρχεται η ώρα να υλοποιήσουμε τέτοιου είδους τεχνολογίες, βρίσκουμε μπροστά μας πάντα, όχι πάντα, αλλά πάρα πολλές φορές ρυθμίσεις, οι οποίες υπάρχουν μερικές φορές για να προστατεύουν το κοινό καλό, το δημόσιο και τους καταναλωτές».
Διαβάστε περισσότερα στο Protothema.gr
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.