Νέο έτος αναφοράς θα αποτελέσει το 2025 όπως όλα δείχνουν, για τον ελληνικό τουρισμό, ο οποίος ωστόσο για να συνεχίσει τη δυναμική του θα πρέπει να αντιμετωπίσει τρείς βασικές προκλήσεις. Κλιματική αλλαγή, ελλείψεις εποχικού προσωπικού και διαχείριση προορισμών.
«Για να μηδενιστούν οι παραπάνω αυξήσεις εισπράξεων και αφίξεων σε επίπεδο έτους, θα απαιτούνταν ισχυρή πτώση το διάστημα Αυγούστου -Δεκεμβρίου σε ποσοστό 13% για τις εισπράξεις και 3% για τις αφίξεις», αναφέρει στην τελευταία του μελέτη το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) για την ανασκόπηση και τις προοπτικές του κλάδου με βάση τα επίσημα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος για το διάστημα Ιανουαρίου -Ιούλιου 2025, δείχνοντας ουσιαστικά το δρόμο για περαιτέρω άνοδο την εφετινή χρονιά.
«Αντίστοιχα για να μηδενιστεί, σε επίπεδο έτους, η προαναφερθείσα αύξηση αφίξεων του επταμήνου, θα πρέπει στο πεντάμηνο Αυγούστου -Δεκεμβρίου να έχουμε μείωση της τάξεως του -3% σε σχέση με πέρυσι», επισημαίνεται χαρακτηριστικό προοπτική μάλλον …απίθανη αν ληφθούν υπόψη τα μέχρι στιγμής δεδομένα.
Προκλήσεις και Προτεραιότητες
Ο ελληνικός τουρισμός το 2025 συνεχίζει την ανοδική πορεία, χτίζοντας πάνω στις επιτυχίες του 2024 και επιβεβαιώνει τη διαρκή συμβολή του στην οικονομία, σε μια εποχή όπου τίποτα δεν είναι δεδομένο. Οι προκλήσεις είναι υπαρκτές τόσο στο μακροπεριβάλλον -όπως η κλιματική αλλαγή, οι οικονομικοί μετασχηματισμοί, η γεωπολιτική αστάθεια- όσο και στην καθημερινότητα των επιχειρήσεων.
Γι’ αυτό και ο τομέας χρειάζεται ένα συνεπές και υποστηρικτικό πλαίσιο για να συνεχίσει να αποδίδει, ένα πλαίσιο που δίνει απαντήσεις σε όλες τις τρέχουσες προκλήσεις με καίριες παρεμβάσεις και σαφείς στρατηγικές κατευθύνσεις μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται:
• Ολοκλήρωση του χωροταξικού σχεδιασμού με σαφείς κανόνες για τη χρήση γης
• Εκσυγχρονισμός κρίσιμων υποδομών (λιμένες, ύδρευση, αποχέτευση, ενέργεια)
• Ενίσχυση βιωσιμότητας και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
• Συστηματική διαχείριση προορισμών
• Βελτίωση της φορολογικής ανταγωνιστικότητας του τομέα
• Αντιμετώπιση των ελλείψεων εποχικού προσωπικού
• Επιτάχυνση ψηφιακού μετασχηματισμού
• Ανάπτυξη συνεδριακής υποδομής στην Αθήνα για την προσέλκυση μεγάλων διεθνών συνεδρίων.
• Εμπλουτισμός του τουριστικού προϊόντος ακολουθώντας τις σύγχρονες τάσεις όπως η ανάδειξη και αξιοποίηση του πολιτιστικού αποθέματος, με έμφαση και σε περιόδους/θέματα πέραν της κλασικής αρχαιότητας, η ενίσχυση του “live tourism” μέσω διοργάνωσης ή προσέλκυσης μεγάλων πολιτιστικών και αθλητικών γεγονότων (όπως ο Μαραθώνιος της Αθήνας ή οι συναυλίες των Coldplay) καθώς η Ελλάδα έχει πάρα πολλές σύγχρονες και ιστορικές υποδομές για τέτοια events, κ.α..
•Βελτίωση πρόσβασης σε χρηματοδότηση για ΜμΕ τουρισμού, που συμβάλλουν στην αυθεντικότητα και την ποικιλία του ελληνικού
προϊόντος.
•Αναγκαίες παρεμβάσεις σε επίπεδο χωροταξικού σχεδιασμού, εκσυγχρονισμού υποδομών, ψηφιακού μετασχηματισμού, βιώσιμων πρακτικών, στήριξης ΜμΕ.
Η γενική εικόνα μέχρι τώρα
Σε ότι αφορά στη γενική εικόνα:
– Οι εισπράξεις αυξήθηκαν το επτάμηνο κατά 1.352 εκατ./+12,5% συνολικά ή κατά 1.233 εκατ./+12% χωρίς κρουαζιέρα. H κρουαζιέρα εξακολουθεί να δείχνει δυναμική αύξηση με +65 εκατ./+35% στις εισπράξεις τον Ιούλιο και +118 εκατ./+23,1% από την αρχή του χρόνου. Οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 406 χιλ./+6,4% τον Ιούλιο και 472 χιλ./+2,6% από την αρχή του χρόνου.
– Η ΜΚΔ (χωρίς κρουαζιέρα) αυξήθηκε κατά +7,2% τον Ιούλιο και κατά +9,1% από την αρχή του χρόνου και για να μηδενιστεί, σε επίπεδο έτους, η προαναφερθείσα αύξηση εισπράξεων του επταμήνου, θα πρέπει στο εναπομείναν πεντάμηνο έως το τέλος Δεκεμβρίου να υπάρξει μείωση της τάξεως του 13%, όπως προαναφέρθηκε σε σχέση με πέρυσι ή 12% χωρίς κρουαζιέρα.
Μείωση αφίξεων στο επτάμηνο σημειώνεται από Γαλλία (-8,6%) και από χώρες ΕΕ εκτός Ζώνης Ευρώ (-13,1%). Σημειώνεται επίσης, πως ενώ τους πρώτους 6 μήνες, υπήρχε σημαντική μείωση αφίξεων από Χώρες εκτός Ζώνης Ευρώ (που περιλαμβάνουν τις σημαντικές, ειδικά από πλευράς αριθμού ταξιδιωτών, αγορές της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας), τον Ιούλιο οι αφίξεις από τις χώρες αυτές αυξήθηκαν κατά +5,6%.
Ως αποτέλεσμα, τον μήνα Ιούλιο δεν παρατηρείται πλέον ουσιώδης απόκλιση μεταξύ της συνολικής αύξησης (+6,4%) και της αύξησης αεροπορικών αφίξεων (+4,6%) και η διαφορά από την αρχή του χρόνου μειώθηκε σε λιγότερο από 3 ποσοστιαίες μονάδες (+5,3% οι αεροπορικές και +2,6% οι συνολικές αφίξεις). Με εξαίρεση το Ηνωμένο Βασίλειο, καμία χώρα / ομάδα χωρών δεν παρουσίασε μείωση εισπράξεων το επτάμηνο, ακόμα και αν είχε μείωση αφίξεων.
Στις βασικές αγορές εισερχόμενου τουρισμού και δή για την αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου παρατηρείται στασιμότητα με μικρή μείωση εισπράξεων (–2,9%) και οριακή αύξηση αφίξεων (+1,5%). Η Γερμανία συνεχίζει τη θετική πορεία με άνοδο εισπράξεων (+16,6%) και μέτρια αύξηση αφίξεων (+8,0%).

Το ΙΝΣΕΤΕ επισημαίνει ότι μέχρι τον Αύγουστο, οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις ανήλθαν συνολικά σε 19,9 εκατ. (+5,6%), με ισχυρές επιδόσεις σε Αθήνα (+9,5%), Θεσσαλονίκη (+10%). Ανοδική παραμένει η πορεία και στις επιμέρους γεωγραφικές ενότητες με τις Κυκλάδες να αποτελούν την μοναδική εξαίρεση (-5,9%).
Όσον αφορά το brand «Ελλάδα», η χώρα μας ως τουριστικός προορισμός συγκαταλέγεται στους πιο επιθυμητούς στις κύριες αγορές μας: Νο. 3 σε Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία, Νο. 5 στο Ην. Βασίλειο, Νο. 6 ευρωπαϊκός προορισμός στην αγορά των ΗΠΑ. Ο ελληνικός τουρισμός κατατάσσεται διεθνώς στη θέση 21/119 (2024), ενώ η συνολική ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας αρκετά χαμηλότερα.
Σε σχέση με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του τουριστικού προϊόντος, ο βαθμός ικανοποίησης των τουριστών από το ελληνικό τουριστικό προϊόν παραμένει υψηλός και υψηλότερος του ανταγωνισμού, ενώ είναι εξαιρετικά υψηλή ικανοποίηση επισκεπτών: >80% στα ξενοδοχεία, 9/10 σε εστίαση και αξιοθέατα. Η φιλοξενία και το υψηλό επίπεδο εξυπηρέτησης που παρέχουν οι εργαζόμενοι στον τουρισμό αποτελούν το σημαντικότερο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα του ελληνικού τουριστικού, αναφέρεται στη μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ.
Διαβάστε ακόμη
Ιστορική αλλαγή στην Ιαπωνία: Η Sanae Takaichi πρώτη γυναίκα ηγέτιδα του κυβερνώντος κόμματος
Πρώτη κατοικία: Ξεκινά ο διαγωνισμός για τον φορέα Απόκτησης και Επαναμίσθωσης Ακινήτων
Ο ζάπλουτος επιχειρηματίας που χάρισε την εταιρεία του με αξία 3 δισ.
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.