Οι αεροπορικές εταιρείες εδώ και χρόνια βασίζονται στις διαφορές τιμολόγησης ανάλογα με τη ζήτηση και το προφίλ του ταξιδιώτη για να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους. Με την τεχνική των «φραγμάτων τιμής», π.χ. υψηλότερες τιμές για ταξίδια που διαρκούν Σαββατοκύριακο, εντόπιζαν τους επαγγελματίες πελάτες που είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο.

Τώρα, οι τακτικές αυτές γίνονται πιο απλές αλλά και πιο επιθετικές. Σύμφωνα με το Thrifty Traveler, ιστότοπο εύρεσης προσφορών, οι American Airlines, Delta και United χρεώνουν περισσότερο για έναν επιβάτη από ό,τι για πανομοιότυπο δρομολόγιο δύο ατόμων. Ο Kyle Potter, συντάκτης του ιστότοπου, κατηγόρησε τις εταιρείες ότι «χρησιμοποιούν τα ναύλα ως όπλο» κατά των μεμονωμένων επιβατών. Ο Brian Kelly του The Points Guy μίλησε για «απληστία εκτός ελέγχου» και ζήτησε κρατική παρέμβαση.

Αν και καμία αεροπορική δεν απάντησε επίσημα, η Delta και η United λέγεται ότι κατάργησαν την πολιτική αυτή εν μέσω της κριτικής. Για να επιβεβαιώσει τις πληροφορίες, ο Economist χρησιμοποίησε την πλατφόρμα Serpapi, διερευνώντας τιμές στο Google Flights για μονές και διπλές κρατήσεις σε 3.200 εσωτερικές διαδρομές των τριών μεγάλων αμερικανικών εταιρειών. Συγκεντρώθηκαν 19.000 τιμές για πτήσεις τη Δευτέρα 28 Ιουλίου και επιστροφές την Παρασκευή ή το Σάββατο.

Η Delta φαίνεται να τήρησε τη δέσμευσή της: οι τιμές για δύο επιβάτες ήταν τουλάχιστον διπλάσιες από εκείνες για έναν. Όμως η American και η United συνέχισαν τη διακριτική πολιτική, με τη United να εφαρμόζει την τιμολόγηση αυτή στο 8% των διαδρομών, ενώ η American στο 57%, κυρίως σε σύντομες διαδρομές και όπου δεν υπάρχει ανταγωνισμός από την Southwest.

Σε διαδρομές με διαφοροποίηση, το εισιτήριο επιστροφής για δύο άτομα την Παρασκευή κόστιζε περίπου 30% λιγότερο ανά άτομο απ’ ό,τι για έναν. Για παράδειγμα, πτήση Greenville–Charlotte κόστιζε 811 δολάρια για έναν και 565 δολάρια ανά άτομο για δύο, με επιστροφή την Παρασκευή. Την επόμενη μέρα, οι τιμές συγκλίνουν στα 497 δολάρια, ανεξαρτήτως αριθμού επιβατών.

Η δημοσιογραφική πίεση για τερματισμό της πρακτικής ίσως δεν ευνόησε τελικά τους επιβάτες. Οι Delta και United, αντί να μειώσουν τα εισιτήρια για έναν, ανέβασαν τις τιμές για δύο ώστε να ταιριάζουν με εκείνες των μοναχικών επιβατών. Άρα, το αποτέλεσμα ήταν γενική αύξηση τιμών και όχι εξίσωση προς τα κάτω.

Οι τακτικές τιμολόγησης των αεροπορικών εταιρειών βασίζονται σε συμπεριφορικές και αγοραστικές προβλέψεις. Αν και η έκθεση και η διαφάνεια είναι χρήσιμα εργαλεία, η εμπειρία δείχνει πως η δημοσιοποίηση δεν οδηγεί πάντα στη μείωση των τιμών. Στον κόσμο των αεροπορικών εισιτηρίων, το «φως του ήλιου» μπορεί να λειτουργήσει περισσότερο ως ενισχυτικό του κόστους παρά ως αποτρεπτικό της εκμετάλλευσης.

Διαβάστε ακόμη 

Αγώνας δρόμου στις Βρυξέλλες για να εξαιρεθούν τα ελληνικά προϊόντα από τους δασμούς 15%

Δικαστική θηλιά «σφίγγει» την Elbisco και την οικογένεια Φιλίππου

Ο μεγιστάνας των 155 δισεκατομμυρίων και οι βόλτες στην Ελλάδα (pics)

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα