Τα θέματα που αφορούν την αγορά ακινήτων στη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη Βόρεια Ελλάδα παρουσιάζονται και αναλύονται σήμερα -Πέμπτη 21 Μαρτίου- από το πρωί, στη διάρκεια του 2ου Prodexpo North, που οργανώνει η Συμεών Τσομώκος ΑΕ και πραγματοποιείται στο «Μακεδονία Παλάς».

«Το Prodexpo North μπορεί να γίνει θεσμός για την αγορά ακινήτων της Θεσσαλονίκης», τόνισε στο χαιρετισμό του προς τους εκατοντάδες συνέδρους κατά την έναρξη των εργασιών ο αντιπρόεδρος της οργανώτριας SGT SA, Γιάννης Θωμάτος.

Στο πρώτο πάνελ με τίτλο «Θεσσαλονίκη 2019: Προοπτικές ανάπτυξης», το οποίο συντόνισε ο αντιπρόεδρος και CFO της Makt, Μάξιμος Καλατζής, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης, Θανάσης Παππάς, τόνισε ότι η ανάπλαση της ΔΕΘ αποτελεί το σημαντικότερο παρεμβατικό στοιχείο για την πόλη. Παρουσίασε, ακόμη, και άλλες παρεμβάσεις που είτε έχουν ξεκινήσει να υλοποιούνται είτε σχεδιάζονται, μεταξύ των οποίων η δημιουργία Μουσείου Ολοκαυτώματος, η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας, η πεζοδρόμηση της Αγίας Σοφίας, η αναβάθμιση της Εγνατίας στη μετά μετρό εποχή, η ανάπλαση της πλατείας Φαναριωτών, η παρέμβαση στο παραλιακό μέτωπο και η αναβάθμιση της 26ης Οκτωβρίου.

«Η Θεσσαλονίκη πρέπει να αποκτήσει χαρακτήρα ως ένα μητροπολιτικό περιφερειακό κέντρο και να θέσει ψηλά την πρόκληση της ανάπτυξης. Έτσι θα μπορέσει να μπει στους χάρτες του real estate», τόνισε ο πρώην αντιδήμαρχος Πολιτισμού και υποψήφιος δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Νίκος Ταχιάος. Ο ίδιος χαρακτήρισε αδύναμο και χωρίς φιλοδοξίες το σχέδιο ανάπλασης της ΔΕΘ, ενώ πρότεινε τη δημιουργία ενός σύγχρονου επιχειρηματικού κέντρου στην περιοχή των Λαχανόκηπων.

Στην ανάγκη συνέργειας και εμπλοκής φορέων με διαφορετικούς στόχους και προσδοκίες στα σχέδια αστικής αναγέννησης μεγάλης κλίμακας στάθηκε η Αθηνά Γιαννακού, καθηγήτρια πολεοδομικής πολιτικής και αστικής ανάπτυξης του ΑΠΘ. Η ανάγκη συνεργειών προκύπτει, σύμφωνα με την ίδια, από τέσσερις λόγους: την ανάγκη χρηματοδότησης, τη σύνθετη φύση των αστικών προβλημάτων, τις δυσκολίες που προκύπτουν από τον συγκεντρωτισμό και τον κατακερματισμό των αρμοδιοτήτων, καθώς και τα ζητήματα συμμετοχής του τοπικού πληθυσμού.

Ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΚΜ, Πάρις Μπίλλιας είπε πως η ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και κυρίως της καινοτομίας, καθώς και το άνοιγμα της Θεσσαλονίκης σε εξωστρεφείς δραστηριότητες μπορεί να αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης και να δώσει ώθηση στην αγορά ακινήτων της πόλης. «Το λιμάνι, το αεροδρόμιο και η ΔΕΘ είναι οι τρεις φορείς που, εάν καταφέρουν να συνεργαστούν πετυχημένα, θα φέρουν πολλαπλασιαστικά αποτελέσματα», σημείωσε.

Στις προοπτικές που εντοπίζονται στην αγορά ακινήτων της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε ο Δημήτρης Τζιβράς, γενικός διευθυντής του παραρτήματος Θεσσαλονίκης της Atria Property Services, μέλους του CBRE Affiliate Network. Όπως είπε ο κ.Τζιβράς, έντονη κινητικότητα παρατηρείται σε prime ακίνητα στην οδό Τσιμισκή, ενώ υπάρχει σημαντική ζήτηση για παλιά γραφεία και βιοτεχνικούς χώρους στο κέντρο της Θεσσαλονίκης με στόχο τη μετατροπή τους σε κατοικίες προς εκμετάλλευση, καθώς και ενδιαφέρον για ξενοδοχεία και ενοικιαζόμενα δωμάτια. Ο κ. Τζιβράς αναφέρθηκε και στην επιρροή που έχουν στην αγορά ακινήτων της Θεσσαλονίκης, τα μεγάλα έργα υποδομής που «τρέχουν» στην πόλη: Μετρό, Αεροδρόμιο Μακεδονία Terminal 2, Μουσείο Ολοκαυτώματος, Αγορά Μοδιάνο, ΟΛΘ, Παραλιακό Μέτωπο, ΔΕΘ.

Αλλάζοντας τα δεδομένα

Στη συζήτηση που συντόνισε ο Δημήτρης Ανδριόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Dimand με τίτλο «Αλλάζοντας τα δεδομένα: Χτίζοντας το μέλλον με νέα πρόσωπα» ο δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου αναφέρθηκε στα έργα που «τρέχει» η διοίκησή του στα Τρίκαλα με στόχο να γίνει μία έξυπνη πόλη, και παρουσίασε τις προοπτικές που εμφανίζει η πόλη για επενδύσεις στον χώρο των ακινήτων. Ειδικότερα, διαπίστωσε ανάγκες για νέες ξενοδοχειακές μονάδες, για πάρκινγκ, και για επενδύσεις στο κομμάτι του ιαματικού τουρισμού, όπως δημιουργία σπα. «Πρόκειται για έργα που μπορούν να αρχίσουν να “γαργαλούν” όσους θέλουν να επενδύσουν σε εναλλακτικές δραστηριότητες και αποτελούν το στοίχημά μας για το επόμενο διάστημα», δήλωσε.

Ο αρχιτέκτονας και ιδρυτής της εταιρείας PILA Ηλίας Παπαγεωργίου τόνισε ότι τα projects που αφορούν τον πολιτισμό μπορούν να συμβάλλουν στη δημιουργία ισχυρής ταυτότητας για τις πόλεις, κάτι που μπορεί να αποτελέσει σημαντικό asset. Κατά τον ίδιο η Ελλάδα «βρίσκεται σε κατάσταση μετασχηματισμού και υπάρχει έντονη κινητικότητα στις πόλεις».

Ο Γιώργος Μαλτέζος, associate banker της EBRD είπε ότι η τράπεζα έχει παρουσία στην Ελλάδα τα τελευταία 2,5 χρόνια, έχοντας επενδύσει μέχρι στιγμής 2,4 δισ. ευρώ, ενώ θα συνεχίσει να ρίχνει χρήμα μέχρι το 2025 και θα παραμείνει στη χώρα μέχρι το 2032. «Υπάρχει ακόμη ανάγκη απορρόφησης κεφαλαίων στην Ελλάδα. Ο σκοπός μας είναι να επενδύουμε σε έργα που να είναι χρηματοδοτήσιμα. Υπάρχουν πολλές ιδέες, οι οποίες πρέπει να μπουν σε ένα καλούπι», είπε. Ανέφερε ακόμη, ότι η τράπεζα θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει κάποιο από τα έργα ανάπλασης που βρίσκονται στα σκαριά στη Θεσσαλονίκη, εφόσον η υλοποίησή τους γίνει μέσω ΣΔΙΤ.

«Είμαι αισιόδοξος για την εξέλιξη του κλάδου των ακινήτων, καθώς η ελληνική αγορά συνεχίζει να είναι ρηχή, αλλά αυτό είναι μία ευκαιρία να αρχίσουμε να διευρύνουμε τη στρατηγική μας πέρα από το παραδοσιακό μοντέλο retail και γραφεία και να επενδύσουμε σε logistics, σε φοιτητική στέγη, όπως και στην αγορά ακινήτων που απαιτούν ριζική αλλαγή, έτσι ώστε να δημιουργήσουμε ένα νέο προϊόν και υπεραξία για τους μετόχους μας», υπογράμμισε ο επικεφαλής τεχνικών υπηρεσιών της Εθνικής Πανγαίας ΑΕΕΑΠ, Δημήτρης Γεωργιόπουλος. Στη Θεσσαλονίκη η Εθνική Πανγαία έχει αποκτήσει το πεντάστερο ξενοδοχείο Lazart Hotel, καθώς και το παλιό καπνομάγαζο Σωσσίδη στη συμβολή των οδών Γλάδστωνος και Ολύμπου στο κέντρο της Θεσσαλονίκης με στόχο τη δημιουργία κατοικιών για φοιτητές. Όπως είπε ο κ.Γεωργιόπουλος, η Πανγαία πέρσι επένδυσε 270 εκατ. ευρώ σε ακίνητα εισοδήματος και διατηρεί ένα πορτοφόλιο άνω των 2 δισ. ευρώ, με δυνατότητα να επενδύει πάνω από 200 εκατ. ευρώ ετησίως.

Τουριστικές επενδυτικές ευκαιρίες

Πάνω από οκτώ στους 10 ξένοι τουρίστες της Θεσσαλονίκης δηλώνουν πως θέλουν να επισκεφθούν ξανά την πόλη στο μέλλον, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα έρευνας της Values, τα οποία παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Παναγιώτης Μερεκούλιας. Σύμφωνα με τα στοιχεία, η πλειονότητα των ξένων επισκεπτών της πόλης, και συγκεκριμένα το 65%, έρχεται για αναψυχή, ενώ οι τρεις στους 10 την επισκέπτονται για επαγγελματικό σκοπό.

Στα πλεονεκτήματα της Θεσσαλονίκης που διαπιστώνουν οι επισκέπτες της πόλης είναι η διασκέδαση και το φαγητό (όπως λέει το 55% των ερωτηθέντων) και το αίσθημα ασφάλειας (25%), ενώ το σημαντικότερο πρόβλημα που εντοπίζουν είναι οι μετακινήσεις εντός της πόλης (65%). Ένα άλλο αξιοσημείωτο στοιχείο που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι η Θεσσαλονίκη μόλις για το 25% των ξένων τουριστών αποτελεί τον αποκλειστικό προορισμό του, ενώ για το 75% αποτελεί μέρος του ταξιδιού του.

Η διοίκηση Μπουτάρη κατάφερε να βάλει τη Θεσσαλονίκη στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη, τόνισε από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Τουρισμού και Διεθνών Σχέσεων του δήμου Θεσσαλονίκης, Σπύρος Πέγκας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, από 1 εκατ. διανυκτερεύσεις το 2011 , εκ των οποίων το 75% ήταν Έλληνες, η Θεσσαλονίκη έφθασε πλέον στις 2,5 εκα. – 3 εκατ. ανεπίσημα (μαζί με το Airbnb) – εκ των οποίων το 54% είναι ξένοι.
Από το 2014 και έπειτα ξεκίνησαν να γίνονται επενδύσεις σε τουριστικά ακίνητα, την αρχή στις οποίες έκανε το Μακεδονία Παλλάς με την ανακαίνισή του, η οποία, όπως σημείωσε ο κ. Πέγκας, «ήταν καταλύτης και προκάλεσε ντόμινο».

Από την πλευρά του, ο Αθανάσιος Χριστόπουλος, διευθυντής επενδύσεων της Εθνικής Πανγαία, είπε ότι η τοποθέτηση της εταιρείας του στο ξενοδοχείο Lazaristes ήταν μία πολύ καλή εμπειρία για το πρώτο έτος, με ικανοποιητική κίνηση και πληρότητες. Ανέφερε ακόμη ότι η Εθνική Πανγαία δέχεται κρούσεις από τράπεζες για να επενδύσει σε resorts, τα οποία βρέθηκαν στα χέρια τους λόγω κόκκινων δανείων. 

«Η Θεσσαλονίκη έχει κάνει τεράστια βήματα και έχει βελτιωθεί η ψυχολογία στην πόλη. Αποτελεί σήμερα ένα εξαιρετικό παράδειγμα τουριστικής ανάπτυξης, ωστόσο λείπει ακόμη η αυτοπεποίθηση από τους ξενοδόχους. Είναι πλέον ένας διεθνής προορισμός, αλλά δεν πρέπει να επικεντρωθεί στην “υψηλή πελατεία”, η οποία δεν φτάνει για να τροφοδοτήσει τη ζωή της πόλης. Χρειάζονται όλες οι μονάδες, από τα resorts, μέχρι τα μπουτίκ και τα καταλύματα airbnb», υπογράμμισε από την πλευρά του ο πρόεδρος και ιδρυτής της HotelBrain, Πάνος Παλαιολόγος.

Η αρχιτέκτονας και ιδρύτρια της Deda & Architects, Μαρία Δέδα, είπε ότι η τάση στον σχεδιασμό είναι σήμερα το eco-friendly design και το πώς η χρήση υλικών μπορούν να κάνουν τον επισκέπτη να νιώσει καλύτερα και να βοηθήσουν στην ευζωία του.

Το φαινόμενο Airbnb στη Θεσσαλονίκη

Την 6η θέση πανελλαδικά έχει η Θεσσαλονίκη στις προτιμήσεις των τουριστών, που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα του Airbnb, για να επιλέξουν το κατάλυμα, που θα τους φιλοξενήσει, όπως ανέφερε στην ομιλία της με τίτλο «“Διαμοιράζοντας τη Θεσσαλονίκη”: Το φαινόμενο του Airbnb» η πιστοποιημένη εκτιμήτρια ακινήτων διπλ. μηχανικός χωροταξίας & ανάπτυξης, Αγάπη Ξιφιλίδου.
Η Θεσσαλονίκη έρχεται δεύτερη στις προτιμήσεις πόλεων –την πρωτιά κρατά, όπως είναι αναμενόμενο η Αθήνα- ενώ από τα νησιά στην κορυφή, αλλά και λόγω μεγέθους βρίσκεται η Κρήτη.

Η κυρία Ξιφιλίδου προχώρησε σε μια χαρτογράφηση της αγοράς του Airbnb βάσει στοιχείων τόσο από την επίσημη πλατφόρμα AirDNA όσο και από ερευνητικό υλικό του ΑΠΘ και του ΕΑΠ. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, στις αρχές του 2016 τα δηλωμένα προς βραχυχρόνια μίσθωση υπολογίζονταν σε μερικές δεκάδες στη Θεσσαλονίκη, ενώ το 2018 ξεπέρασαν τα 2.500 με αποτέλεσμα πλέον να παρατηρείται έλλειψη στα ακίνητα για μακροχρόνια μίσθωση. Επιπλέον, στη Θεσσαλονίκη παρατηρείται ως επί το πλείστον εποχιακός τουρισμός –με το φθινόπωρο και την άνοιξη να παρατηρείται αύξηση, ενώ ακολουθούν ο χειμώνας και το καλοκαίρι.