«Θα θέλαμε να δούμε πιο στρατηγική αντιμετώπιση του τουρισμού, ενός κλάδου που, ενώ παραμένει από τους βασικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας, θεωρείται λίγο πολύ δεδομένος, ότι φέρνει από μόνος του έσοδα κι επομένως δε χρειάζεται ιδιαίτερης προσοχής».

Αυτό ανέφερε χθες ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων κ. Γιάννης Ρέτσος  στο περιθώριο της εκδήλωσης της Marketing Greece για την κοπή της πρωτοχρονιάτικης πίτας, προσθέτοντας ότι «οι συνθήκες αλλάζουν πολύ γρήγορα, το διεθνές περιβάλλον είναι ευμετάβλητο και δεν θα πρέπει να θεωρείται τίποτα δεδομένο. Η πρόσφατη εγκύκλιος για την έκπτωση από το φόρο εισοδήματος επισφαλών απαιτήσεων τουριστικών επιχειρήσεων από την Thomas Cook, αποτελεί δικαίωση των προσπαθειών και της πίεσης που ασκήσαμε προς κάθε κατεύθυνση και η κυβέρνηση πράγματι ανταποκρίθηκε. Ωστόσο δεν αρκεί μόνο αυτό. Ο τουρισμός θα πρέπει να είναι στρατηγική επιλογή και θα πρέπει να ‘’χτιστεί’’ και στρατηγικά». Στο ξεκίνημα της νέας χρονιάς, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, εκτιμά ότι ο κλάδος εξακολουθεί και είναι ανθεκτικός και παραμένει βασικός παραγωγικός πυλώνας της χώρας.

Ταυτόχρονα, όμως, η Ελλάδα συγκαταλέγεται πλέον στις σημαντικότερες τουριστικές χώρες διεθνώς, γεγονός που σηκώνει ψηλά τον πήχη και τις προσδοκίες για τον τομέα. «Ως εκ τούτου, στις προτεραιότητες όλων, πρέπει να είναι η διαμόρφωση ενός στοχευμένου αναπτυξιακού σχεδίου που θα δείξει την πορεία προς το μέλλον και να ξεκινήσει μια σειρά βασικών δομικών αλλαγών. Οι συνθήκες είναι πλέον ώριμες. Είναι ευκαιρία να κλείσουν τα παρατεταμένα ανοιχτά μέτωπα για τον τομέα, με τη διαμόρφωση ενός μείγματος πολιτικής, που θα συμβάλει στην ανταγωνιστικότητα των τουριστικών επιχειρήσεων και ενδεικτικά θα περιλαμβάνει μείωση του ΦΠΑ (σε διαμονή, εστίαση και εγχώρια μεταφορά επιβατών), αποκλιμάκωση της φορολόγησης της εργασίας, κατάργηση του φόρου διαμονής, ρύθμιση των βραχυχρόνιων μισθώσεων και τη χάραξη ενός απλού και φιλο-επενδυτικού χωροταξικού πλαισίου».

Από την πλευρά τους οι τουριστικοί φορείς για φέτος, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε η διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece κ. Ιωάννα Δρέττα θα προτάξουν ιδιαίτερα τα θέματα περιβάλλοντος και αειφορίας, αναδεικνύοντας ανεξαιρέτως όλους τους προορισμούς ανά την Ελλάδα, ακόμη και τους λιγότερο προβεβλημένους.

Θεοχάρης: «Συγκρατημένη αισιοδοξία»

Από το «μέτωπο» του υπουργείου Τουρισμού και μετά και την προχθεσινή συνάντηση με τον Πρωθυπουργό για τον απολογισμό του πρώτου εξαμήνου, εκφράζεται συγκρατημένη αισιοδοξία για φέτος. «Τα τελικά αποτελέσματα στον τομέα του τουρισμού είναι ξεκάθαρα», ανέφερε σχετικά ο υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης. «Είχαμε αύξηση στο μέσο έσοδο ανά επιβάτη, αύξηση στον αριθμό των τουριστών που επισκέφτηκαν τη χώρα μας και μια ακόμη μεγαλύτερη αύξηση των εσόδων για το 2019, κάτι το οποίο δεν ήταν αυτονόητο».

Σημειώνεται ότι με βάση τα οριστικά στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος που δημοσιεύθηκαν χθες, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2019 διαμορφώθηκαν στα 16.107 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 14,1% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2018. Η αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2019 έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2018 ήταν αποτέλεσμα της αύξησης της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 61 ευρώ ή 12,3% (Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2019: 559 ευρώ, Ιανουάριος-Σεπτέμβριος 2018: 498 ευρώ), καθώς και της αύξησης της εισερχόμενης κίνησης μη κατοίκων ταξιδιωτών κατά 1,7%.

Χθες ο υπουργός Τουρισμού είχε συνάντηση με το νέο υπουργό Μετανάστευσης και Ασύλου, κ. Νότη Μηταράκη. Θέμα συζήτησης ήταν η τουριστική προβολή των νησιών που έχουν σηκώσει το βάρος του μεταναστευτικού ζητήματος, τόσο μέσω του προγράμματος «Αλληλεγγύη» όσο και μέσω του Ε.Ο.Τ.
Οι δύο υπουργοί συμφώνησαν στην άμεση στήριξη της εικόνας των συγκεκριμένων περιοχών  και στην ανάγκη χρηματοδότησης της καμπάνιας που ήδη σχεδιάζεται από το πρόγραμμα «Αλληλεγγύη».