Κάποτε, η τιμή ενός αεροπορικού εισιτηρίου ή η κράτηση ενός ξενοδοχείου εξαρτιόταν από την τύχη και τη στιγμή. Σήμερα, όλα περνούν μέσα από αλγόριθμους που μαθαίνουν, υπολογίζουν και αποφασίζουν — συχνά χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε. Η τεχνητή νοημοσύνη έχει πλέον εγκατασταθεί στα πιο κρυφά σημεία της ταξιδιωτικής εμπειρίας: ορίζει το κόστος μιας πτήσης, εντοπίζει φθορές σε ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα, αποτρέπει ύποπτες κρατήσεις και ελέγχει την ποιότητα του αέρα στα δωμάτια των ξενοδοχείων.
Για τις εταιρείες του κλάδου, πρόκειται για το απόλυτο εργαλείο αποδοτικότητας. Για τους ταξιδιώτες, όμως, η παρουσία της AI γεννά ανάμεικτα συναισθήματα: άλλες φορές μοιάζει με έναν εξατομικευμένο σύμβουλο που απλοποιεί τα πάντα, και άλλες με έναν αυστηρό επιτηρητή που καθορίζει –σχεδόν αυθαίρετα– το πόσο θα πληρώσουν.
Όταν οι αλγόριθμοι γίνονται “ταμίες”
Το καλοκαίρι, η Delta βρέθηκε στο επίκεντρο συζήτησης, όταν ανακοίνωσε ότι χρησιμοποιεί γενετική τεχνητή νοημοσύνη για τον καθορισμό των τιμών στο 3% των πτήσεών της, με στόχο την κάλυψη του 20% μέχρι το τέλος του χρόνου. Η είδηση προκάλεσε αντιδράσεις ακόμη και από Αμερικανούς γερουσιαστές, που προειδοποίησαν πως τέτοιες πρακτικές μπορεί να οδηγήσουν σε «ανυπόφορες» αυξήσεις για το επιβατικό κοινό.
Η δυναμική τιμολόγηση δεν είναι καινούργια — είναι όμως πιο ασταθής από ποτέ. Όπως εξηγεί ο καθηγητής Richie Karaburun του Πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, οι αλλαγές στις τιμές συμβαίνουν πλέον όχι μέρα με τη μέρα ή ώρα με την ώρα, αλλά λεπτό προς λεπτό. Έτσι, δύο επιβάτες μπορεί να αγοράσουν το ίδιο εισιτήριο με διαφορά λίγων λεπτών και να πληρώσουν 84 ή 103 ευρώ αντίστοιχα.
Η AI που ελέγχει συμπεριφορές
Η τεχνητή νοημοσύνη δεν περιορίζεται στους αριθμούς· μελετά και τις συμπεριφορές. Η Hertz, για παράδειγμα, έχει ενσωματώσει σύστημα AI που σαρώνει τα αυτοκίνητα για χτυπήματα και γρατσουνιές. «Παλιά η διαδικασία ήταν χειροκίνητη και υποκειμενική», λέει η εκπρόσωπος της εταιρείας, Έμιλι Σπένσερ. «Τώρα είναι ακριβής, διαφανής και αντικειμενική».
Αντίστοιχα, η Airbnb χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια τεχνητή νοημοσύνη για να αποκλείει κρατήσεις που μπορεί να σχετίζονται με πάρτι, βασιζόμενη σε δεδομένα όπως η ηλικία, η διάρκεια παραμονής ή η απόσταση του χρήστη από το ακίνητο. Από το 2020 μέχρι το 2024, οι αναφορές για πάρτι μειώθηκαν κατά 54% στις ΗΠΑ, δείχνοντας πόσο βαθιά η AI επηρεάζει και την ίδια τη συμπεριφορά των πελατών.
Όταν η AI γίνεται σύμβουλος ταξιδιών
Η άλλη πλευρά του νομίσματος είναι εκείνη της ευκολίας. Πλατφόρμες όπως το Mindtrip σχεδιάζουν εξατομικευμένα ταξιδιωτικά προγράμματα, ενώ το Gondola συγκεντρώνει τους πόντους επιβράβευσης από τα emails σας και εντοπίζει τις καλύτερες προσφορές. Η Kayak και η Expedia χρησιμοποιούν το ChatGPT για συνομιλιακή καθοδήγηση, με την τελευταία να διαθέτει AI πράκτορα που απαντά σε 143 εκατομμύρια συνομιλίες το χρόνο.
Ωστόσο, η τεχνολογία δεν είναι αλάνθαστη. Η βρετανική SEO Travel διαπίστωσε ότι το 90% των δρομολογίων που παρήγαγε το ChatGPT περιείχαν σφάλματα — από κλειστά μουσεία έως ώρες λειτουργίας που δεν ισχύουν. Το 2025, μόνο το 34% των νέων κάτω των 24 ετών δηλώνει άνεση να χρησιμοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη για τον προγραμματισμό ταξιδιών, έναντι 47% μόλις ένα χρόνο πριν.
Η μεγάλη εικόνα
«Τα μοντέλα είναι τόσο καλά όσο τα δεδομένα που τα τροφοδοτούν», εξηγεί ο Άντι Φρόουλι, διευθύνων σύμβουλος της Data Axle. Αν όμως αυτά τα δεδομένα γίνουν πιο αξιόπιστα, η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να προσφέρει ισορροπία μεταξύ εταιρειών και ταξιδιωτών, προσαρμόζοντας κάθε εμπειρία στον σωστό άνθρωπο.
Το ζητούμενο είναι πώς θα χρησιμοποιηθεί αυτή η δύναμη: για τη βελτίωση των εμπειριών ή για τη μεγιστοποίηση των κερδών; Γιατί, τελικά, πίσω από κάθε αλγόριθμο που αποφασίζει την τιμή ενός εισιτηρίου, κρύβεται ένα ερώτημα πιο ανθρώπινο από ποτέ: μας βοηθά πραγματικά η τεχνητή νοημοσύνη να ταξιδεύουμε καλύτερα — ή απλώς πιο ακριβά;
Διαβάστε ακόμη
El Petrol: Στην Coral πέρασαν οι εγκαταστάσεις της στο Πέραμα (pics)
«Μπαράζ» νέων επενδύσεων από τους ελληνικούς ομίλους πληροφορικής (pics)
Moody’s: Η Ελλάδα ανάμεσα στις λίγες χώρες που μειώνουν το χρέος το 2026 (διαγράμματα)
Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο Θέμα
Σχολίασε εδώ
Για να σχολιάσεις, χρησιμοποίησε ένα ψευδώνυμο.