Ο ελληνικός τουρισμός θα παραμείνει σε ανοδική τροχιά παρά τις πολεμικές συρράξεις στην ευρύτερη γειτονιά μας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των τριών επιχειρηματιών που συμμετείχαν στη συζήτηση με τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη στο πάνελ του συνεδρίου Greece Talks του travel.gr και του Ομίλου Πρώτο Θέμα.

Ο Ευτύχης Βασιλάκης της Aegean Airlines, ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος της Temes και ο Οδυσσέας Αθανασίου της Lamda Development υπογράμμισαν επίσης τη σημασία των συνεργιών προκειμένου να επιτευχθεί ο εθνικός στόχος που αφορά στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος μέσα από ένα πλέγμα νέων επενδύσεων, υποδομών και υπηρεσιών. Τόσο μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, όσο και μεταξύ ιδιωτών ή ιδιωτών και τοπικών κοινωνιών, όπως επιτευχθεί με τη μεγάλη επένδυση του Costa Navarino που οδήγησε στην αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος στην περιοχή.

«Τα νούμερα των τουριστικών ροών είναι καλά και φέτος. Στη Μεσσηνία είχαμε την έναρξη δύο νέων ξενοδοχείων και πραγματικά τα μηνύματα που λάβαμε ήταν καλά. Η έλλειψη των Ρώσων τουριστών δεν φάνηκε. Αλλά και πάλι. Ο τουρισμός είναι μία μακροχρόνια επένδυση για εμάς. Ο τουρισμός είναι για να μείνει, οπότε ακόμα και στις πρόσκαιρες αναταράξεις δεν μπορούμε να σταματήσουμε να επενδύουμε στο μέλλον. Η Ελλάδα έχει αποφασίσει να στοχεύει σε υψηλού επιπέδου τουρισμού, και σε αυτό το επίπεδο τα τελευταία χρόνια τα πηγαίνουμε καλά», σημείωσε ο κ. Κωνσταντακόπουλος.

«Οι κυβερνητικοί χειρισμοί βοήθησαν πολύ στη διαμόρφωση του brand της Ελλάδας, ειδικά με το ξέσπασμα του κορωνοϊου. Οπότε ναι μεν χάσαμε Ρώσους και Ουκρανούς επισκέπτες, όμως καταφέραμε να φθάσουμε σε νέα επίπεδα ρεκόρ φέτος», παρατήρησε απ’ την πλευρά του ο κ. Οδυσσέας Αθανασίου της Lamda Development.

«Είναι μία χρονιά ρεκόρ και στα έσοδα. Άρα αυτό δείχνει πως και το ποιοτικό στοιχείο πάει πολύ καλά. Σαφώς οι πόλεμοι είναι μία τραγωδία, όμως για τις επιχειρήσεις έχει γίνει πλέον ένα καθεστώς στο οποίο πρέπει διαρκώς να αντέχουμε και να προσαρμοζόμαστε στα δεδομένα που αλλάζουν. Και η αλήθεια είναι πως τα προηγούμενα χρόνια κάναμε μεγάλη ‘προπόνηση’ γι αυτό», τόνισε με τη σειρά του ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης της Aegean Airlines. “Το Ισραήλ έχει μία αξία για εμάς στην Aegean. Είχαμε εκεί και ένα αεροπλάνο. Θα προσπαθήσουμε να επιστρέψουμε όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, τουλάχιστον συνδέοντας απευθείας Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Ηράκλειο. Στη μεγαλύτερη εικόνα όμως εάν παρατηρήσετε, η Αθήνα πηγαίνει τόσο καλά τουριστικά που δε νομίζω ότι τελικά θα της λείψουν και τόσο οι Ισραηλινοί τουρίστες», πρόσθεσε.

Ο ίδιος πάντως τόνισε πως η Ελλάδα χρειάζεται τουρισμό όλων των ειδών κι όχι μόνο τον high end, όπου γίνονται και πολλές επενδύσεις. «Έχουμε πολλές επιχειρήσεις, οπότε χρειαζόμαστε μία μεγαλύτερη διάχυση. Σαφώς θέλουμε η μέση κατανάλωση ανά εισερχόμενο επισκέπτη να αυξηθεί. Κι αυτό συντελείται το τελευταίο καιρό διότι μπαίνουν σε ελληνικές αλυσίδες νέα ‘προϊόντα’. Και επίσης υπάρχει το θετικό αποτύπωμα της διασυνδεσιμότητας. Στην Aegean έχουμε φτάσει τους 165 διεθνούς προορισμούς. Επίσης υπάρχει μία βελτίωση σε υποδομές, και κυρίως στα αεροδρόμια. Η παραχώρηση στη Fraport ήταν σημαντική. Ωστόσο από εκεί και έπειτα υπάρχουν και οι λεγόμενες ‘μαλακές’ υποδομές, όπως η αεροναυτιλία, που εκεί θέλουμε δουλειά. Είναι θέμα αποφάσεων του Κράτους για πιο γρήγορες αξιοποιήσεις για βελτίωση της υποδομής», τόνισε.

Ο κ. Κωνσταντακόπουλος εστίασε επίσης στην αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου που συντελείται τα τελευταία χρόνια ώστε να αναπτυχθούν νέοι προορισμοί και να πραγματοποιηθούν νέες επενδύσεις. Με δεδομένη την «περιπέτεια» μέχρι να υλοποιηθεί η επένδυση του Costa Navarino αλλά και την επιτυχία του να αυξήσει τις τουριστικές ροές για το σύνολο της περιοχής, ο κ. Κωνσταντακόπουλος υπογράμμισε την ανάγκη περαιτέρω ευελιξίας του θεσμικού πλαισίου για τέτοιου είδους επενδύσεις. «Υπάρχουν πολλά περιθώρια μπροστά μας. Η ακτογραμμή της Ελλάδας είναι τεράστια και έχουμε αναπτύξει μόλις ένα μικρό κομμάτι. Για να καταφέρουμε όμως να ανοίξουμε νέους τουριστικούς προορισμούς στη χώρα χρειαζόμαστε υποδομές και προσβασιμότητα υποδομών. Γι αυτό και το θεσμικό πλαίσιο είναι εξαιρετικά σημαντικό. Δυστυχώς στην Ελλάδα πρέπει κάτι να το προβλέπει ο νόμος, όχι μόνο να το απαγορεύει. Και εκεί κολλάνε όλες οι διαδικασίες. Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μία τρομερή αναβάθμιση αυτού του πλαισίου βοηθώντας στην ανάπτυξη νέων προορισμών. Και φυσικά με αυτό χρειάζεται πάντα η θέληση του τόπου για μία επένδυση. Στη Μεσσηνία, όλοι θέλανε την επένδυση απ’ την αρχή. Όταν ξεκινήσαμε το Costa Navarino κάθε χρόνο στο αεροδρόμιο της Καλαμάτας έφθαναν κάτι παραπάνω από 100 πτήσεις το χρόνο. Τώρα έχουμε φθάσει τις 1500! Στο δε Costa Navarino έρχονται μόλις το 10% εξ αυτών. Κάτι που δείχνει πως μία επένδυση αναβάθμισε συνολικά τον τόπο», τόνισε ο κ. Κωνσταντακόπουλος.

Συνέργειες

«Στο πλαίσιο αυτό η έννοια της συνεργασίας ιδιωτικών φορέων και δημοσίων είναι εξαιρετικά σημαντικό», πρόσθεσε απ’ την πλευρά του ο κ. Ευτύχης Βασιλάκης. «Σήμερα πραγματοποιούμε πτήσεις στην Καλαμάτα σε συνεργασία με την Temes και στη Ρόδο συνεργασία με έναν Γερμανό και έναν Τούρκο Tour Operator», πρόσθεσε.

Επίσης εστίασε και σε ένα άλλο «εξαιρετικά σημαντικό», όπως το χαρακτήρισε, ζήτημα, το οργανωτικό των υποδομών, όπως για παράδειγμα στο κομμάτι της αποκομιδής και της διαχείρισης των σκουπιδιών. Κι σε αυτό ζήτησε να υπάρχουν περισσότερες αξιολογήσεις εκ μέρους του Δημοσίου.

Απ’ την πλευρά του ο κ. Οδυσσέας Αθανασίου υπογράμμισε πως η ολοκλήρωση του μεγάλου έργου του Ελληνικού αναμένεται να λειτουργήσει και ως παράγοντας προσέλκυσης του τουρισμού. “Βάλαμε εξ αρχής ψηλά τον πήχη. Το Ελληνικό είναι μεγάλο σε έκταση, διαθέτει μία μεγάλη ακτογραμμή και γενικά το κλίμα είναι πολύ καλό, ενώ βρίσκεται εντός ευρωπαϊκής πρωτεύουσας. Οπότε φτιάξαμε ένα master plan το οποίο εκτός των κτιριακών παρεμβάσεων διαθέτει το μεγαλύτερο παραθαλάσσιο πάρκο στον κόσμο, μόλις 15’ απ’ το κέντρο της πόλης! Και συγκεντρώσαμε γύρω απ’ αυτό το πρότζεκτ επίλεκτων επαγγελματιών για να το σχεδιασουμε και να προχωρήσουμε στην κατασκευή του. Νομίζω ότι όπως και σε άλλες πόλεις με ψηλά κτίρια, μπορεί να γίνει ένα τοπόσημο που θα προσελκύει το ενδιαφέρον”, σημείωσε ο κ. Αθανασίου.

Κι αυτός στην τοποθέτηση του υπογράμμισε τη αξία που έχουν οι συνέργειες για την αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος. “Με τον Αχιλλέα (σσ Κωνσταντακόπουλο) έχουμε συμφωνήσει να κάνουμε τις καλύτερες αναπτύξεις στο Ελληνικό. Έχουμε ήδη συμφωνήσει για τη δημιουργία ενός ξενοδοχείου Mandarin και ενός ακόμα για το οποίο ακόμα δεν μπορούμε να πούμε πράγματα. Αλλά και με την Aegean έχουμε μία πολύ καλή συνεργασία. Η εταιρεία συμμετέχει στο Κεφάλαιο της Lamda. Γενικά δεν μπορείς να κάνεις ένα μεγάλο τουριστικό προορισμό εάν δεν συνεργάζεσαι με τον εθνικό αερομεταφορέα. Και μέσα σε όλα οι συνεργασίες που έχουμε για την υλοποίηση του μεγάλου έργου στο Ελληνικό θα φέρει την τεχνογνωσία των υψηλών κτιρίων στην Ελλάδα”.

Τέλος οι τρεις επιχειρηματίες αναφέρθηκαν και στα προβλήματα εξεύρεσης εργατικού δυναμικού. «Μετά από χρόνια οι Έλληνες καταναλωτές αρχίζουν και να έχουν μεγαλύτερη δύναμη και να έχουν επιλογές εργασίας. Αυτό δείχνει ότι βγαίνουμε απ’ την κρίση. Αυτό σημαίνει επίσης πως γίνεται και βασικός πελάτης των τουριστικών επιχειρήσεων», σημείωσε ο κ. Βασιλάκης. «Στο κομμάτι του προσωπικού υπάρχει το θέμα επάρκειας. Δυστυχώς λόγω δημογραφικού αλλά και σημαντικής εξόδου εργαζομένων στη Δυτ. Ευρώπη έχει δημιουργηθεί ένα κενό το οποίο πρέπει να καλυφθεί. Εκεί ίσως η προσέλκυση εργαζομένων απ’ το εξωτερικό με διακρατικές συμφωνίες βοηθήσει σε αυτό. Την ίδια ώρα πρέπει να υπάρξει καλύτερη εκπαίδευση για την εξειδίκευση εργαζομένων και τη δημιουργία καλύτερων θέσεων εργασίας. Στο κομμάτι αυτό και το Κράτος μπορεί να παίξει ρόλο αλλά και οι επιχειρήσεις μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν τώρα την ευκαιρία να το πράξουν. Εμείς ξεκινήσαμε απ’ το 2018 να δίνουμε υποτροφίες σε πιλότους να πάνε σε ελληνικές Σχολές για μετεκπαίδευση. Παράλληλα κάνουμε και την επένδυση στο Κέντρο εκπαίδευσης και αναπτύσσουμε και τη σχολή τεχνικών της Ολυμπιακής που κληρονομήσαμε και σήμερα παράγει προσωπικό τόσο για εμάς όσο και για άλλους».

Κλείνοντας ο κ. Κωνσταντακόπουλος ερωτήθηκε για τον ανταγωνισμό που δημιουργούν οι νέοι, ξένοι επενδυτές που πλέον έρχονται στην ελληνική αγορά. «Αυτό είναι καλό. Όλες οι χώρες θέλουν Άμεσες Ξένες Επενδύσεις. Και καθώς ο πολλαπλασιαστικός παράγοντας στον τουρισμό είναι 2,5 φορές, ο αντίκτυπος είναι μεγάλος για την οικονομία. Για εμάς αυτό σημαίνει ότι πρέπει να είμαστε ανταγωνιστικοί σε μία αγορά ανοικτή. Το γεγονός όμως ότι υπάρχουν πολλές ξένες επιχειρήσεις που έρχονται και επενδύουν σε ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις αυτό βοηθάει τις τελευταίες και εν τέλει στην αναβάθμιση της ποιότητας του ελληνικού τουρισμού», τόνισε ο κ. Κωνσταντακόπουλος.

Διαβάστε ακόμη

Κυριάκος Μητσοτάκης στο Greece Talks: Αιμοδότης του τουρισμού η ιδιωτική πρωτοβουλία 

Χατζηδάκης: 352 εκατ. ευρώ σε 2,3 εκατομμύρια πολίτες τα Χριστούγεννα

Σεμίραμις Παληού: Η Diana Shipping παραμένει σε ρότα κερδοφορίας

Για όλες τις υπόλοιπες ειδήσεις της επικαιρότητας μπορείτε να επισκεφτείτε το Πρώτο ΘΕΜΑ