Τράπεζες

9th Digital Banking Forum: «Οι επόμενες προκλήσεις της ψηφιακής τραπεζικής»

  • newsroom


Με την ψηφιακή τραπεζική στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος στον χρηματοπιστωτικό κλάδο και τις προκλήσεις αλλά και τις ευκαιρίες να είναι αρκετές, οι ελληνικές τράπεζες συνεχίζουν την υλοποίηση έργων ψηφιακού μετασχηματισμού

Το νέο τοπίο που διαμορφώνεται στην ψηφιακή τραπεζική, με τις πολυάριθμες προκλήσεις αλλά και ευκαιρίες, αποτέλεσε τον κύριο άξονα του 9th Digital Banking Forum – του συνεδρίου που έχει θέσει νέα δεδομένα στην παρουσίαση θεμάτων για τη σχέση των ψηφιακών τεχνολογιών με τον χρηματοπιστωτικό κλάδο.

Κατά τον εναρκτήριο χαιρετισμό της η κα Χαρίκλεια Απαλαγάκη, Γενική Γραμματέας της Ελληνικής Ένωσης Τραπεζών, αναφέρθηκε στην αλματώδη εξέλιξη στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, μέσω του mobile και internet banking, σημειώνοντας ότι στο internet banking το 2021 πραγματοποιήθηκαν 215 εκατομμύρια συναλλαγές, αξίας 363 δισ. ευρώ -αύξηση 99,8% στη χρήση-, ενώ στο mobile banking εκτελέστηκαν 104 εκατομμύρια συναλλαγές αξίας 27 δισ. ευρώ (+45%). Εξίσου αυξημένοι είναι και οι δείκτες κυκλοφορίας καρτών (πιστωτικών, χρεωστικών, prepaid), καθώς αυτήν τη στιγμή βρίσκονται σε κυκλοφορία 19 εκατομμύρια κάρτες. Παράλληλα, καταγράφεται ένα περιστατικό απάτης στις 3.600 συναλλαγές, δηλαδή 1 ευρώ απάτης ανά 6.000 ευρώ σε συναλλαγές με κάρτα.

Ο κ. Παντελής Τζωρτζάκης, Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, ανέφερε ότι «Στην Αναπτυξιακή Τράπεζα έχουμε ξεκινήσει τα δυο τελευταία χρόνια να υιοθετούμε και να εφαρμόζουμε μία ψηφιακή προσέγγιση, ώστε να στηριχτούν οι πελάτες μας που είναι οι συστημικές τράπεζες και η ΜμΕ επιχειρηματικότητα, μέσα από χρηματοδότηση, διεθνείς ψηφιακές πλατφόρμες και αυτόματη επαναξιολόγηση με κριτήρια innovation και ESG». Ο ίδιος ανέφερε ότι εντός του Μαΐου θα κυκλοφορήσει ένα νέο προϊόν, το πρώτο αναπτυξιακό δάνειο που ουσιαστικά συνδυάζει κριτήρια ESG και Innovation.

O κ. Γιώργος Μαρκατάτος, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Καινοτόμων Εφαρμογών Ελλάδος (ΣΕΚΕΕ) – CEO, Regate, σημείωσε ότι σήμερα, ο ΣΕΚΕΕ εκπροσωπεί έναν δυναμικό κλάδο με περισσότερες από 75 επιχειρήσεις που παρέχουν εργασία σε περισσότερους από 4.000 εργαζομένους, μεταξύ των οποίων 1.000 επιστήμονες υψηλής ακαδημαϊκής εκπαίδευσης, έχουν συνολικό κύκλο εργασιών περί τα € 400 εκατ. και διαθέτουν παρουσία σε 40 χώρες. «Υπάρχει ένα τεράστιο οικοσύστημα που χρειάζεται τη συνεργασία μας, υπάρχει funding πάνω στο fintech. Ως σύνδεσμος τεχνολογίας έχουμε συστήσει ομάδα εργασίας πάνω στο fintech, βοηθάμε επιχειρήσεις να βγουν στο εξωτερικό και να βρουν τα best practices. Πλέον στήνεται ένα μεγάλο fintech οικοσύστημα», τόνισε.

Ο κ. Σπύρος Μάργαρης, Margaris Ventures, Senior Advisor of Natech, στο πλαίσιο της κεντρικής ομιλίας του με τίτλο “Embedded World”, αναφέρθηκε σε τρεις βασικούς πυλώνες, στις «Προκλήσεις & Ευκαιρίες», στις «Συνεχείς Τεχνολογικές Αλλαγές» και στο «Μέλλον του Fintech». Μέσα από παραδείγματα, τόνισε τη σημασία της τεχνολογίας στον χρόνο επεξεργασίας και διαχείρισης των Big Data και στην εξέλιξη του τρόπου προσέγγισης του καταναλωτή. Αναφέρθηκε στις συνεχώς αυξανόμενες επενδύσεις σε εταιρείες fintech, που ήρθαν για να μείνουν, και στον νέο κόσμο των άυλων συναλλαγών χωρίς τη χρήση φυσικού χρήματος. Επίσης, επεσήμανε την ανάγκη προσαρμογής των παραδοσιακών τραπεζών στα νέα δεδομένα της ψηφιακής τραπεζικής, ώστε να μπορέσουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές σε σχέση με τις εταιρείες fintech, διαφορετικά κινδυνεύει ακόμη και η ύπαρξη τους.

Η κα. Έφη Πρεσβεία, Chief Technology and Operating Officer, Attica Bank, μίλησε για τον μετασχηματισμό της τράπεζας και το μεγάλο πλάνο ανακεφαλαιοποίησης. «Η Attica Bank είναι μια συστημική τράπεζα, η 5η σε δυναμικότητα στην Ελλάδα. Μετασχηματιζόμαστε ψηφιακά με το πλεονέκτημα του μικρού όγκου που έχουμε και του μικρού αριθμού καταστημάτων. Το work force στοχεύει, ώστε η τράπεζα το 2023 να έχει μια άλλη μορφή εκτελώντας το πλάνο και τον προϋπολογισμό, ώστε να είναι διαφορετική και πιο αυτοματοποιημένη», ανέφερε η κα. Πρεσβεία.

Ο κ. Αθανάσιος Ναυρόζογλου, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, Natech, σημείωσε ότι «ζούμε σε ένα κόσμο real time. Ο κόσμος κινείται σε πραγματικό χρόνο. Την επόμενη μέρα του ψηφιακού εγχειρήματος πρέπει να υιοθετούμε νέες πρακτικές, να εστιάσουμε στους πελάτες μας». Ο ίδιος επεσήμανε ότι «πάντα υπήρχαν και υπάρχουν ευκαιρίες. H πανδημία έφερε μία νέα εποχή, ψηφιακή, είδαμε να αυξάνονται τα ψηφιακά νομίσματα, “γεννήθηκαν” οι ψηφιακοί νομάδες. Τα σύνορα πλέον δεν έχουν σημασία στην ψηφιακή εποχή». Τέλος, έφερε ένα απτό παράδειγμα με το e-cheque, καθώς μέσα από ένα mobile app θα μπορούσε εύκολα να γίνει με το ίδιο τρόπο η διαδικασία της επιταγής.

Ο κ. Γιώργος Γιαλιτάκης, Senior Manager, Consulting, Deloitte Greece, στο πλαίσιο της παρουσίασής του ανακοίνωσε μια νέα έρευνα παγκόσμιας κλίμακας -ανάλογη με εκείνη που τιτλοφορείτο “Digital Banking Maturity 2020” που είχε διεξαχθεί το 2020- που ετοιμάζει η Deloitte, η οποία όταν ολοκληρωθεί θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως “εργαλείο” για τη βελτίωση των πρακτικών των τραπεζών. «Πλέον θα είμαστε σε θέση να την ξανατρέξουμε, θα αλλάξουμε όμως κάποια πράγματα. Θα επικεντρωθούμε σε θέματα που αφορούν τα οικοσυστήματα, το accesibility, το e-commerce. Παράλληλα, θα δώσουμε μεγάλη βάση στο user experience” είπε μεταξύ άλλων. Εξήγησε δε ότι “από τις τράπεζες που θα συμμετάσχουν, θα επιλεγεί το 10% και θα καταρτιστούν οι βέλτιστες πρακτικές, ενώ θα μπορεί να γίνει ανταλλαγή δεδομένων και θα μπορούμε να βοηθήσουμε τις υπόλοιπες τράπεζες”.

Ο κ. Αντώνης Πρέντζας, Συνιδρυτής και Διευθύνων Σύμβουλος, Finloup, παρουσιάζοντας την καινοτόμο εταιρεία του, ανέφερε ότι πρόκειται για την πρώτη buy now-pay later πλατφόρμα στην Ελλάδα. Παραθέτοντας διάφορα case studies «τοξικού δανεισμού» και έξτρα χρεώσεων σε καταναλωτές που σπεύδουν, για παράδειγμα να αγοράσουν με δόσεις -που εκ των υστέρων διαπιστώνουν πως κάθε άλλο παρά άτοκες είναι-, ο κ. Πρέντζας απαρίθμησε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα που παρέχει η Finloup στις συναλλαγές μεταξύ καταναλωτών και εμπόρων. Ο ίδιος ανέφερε ότι «αξιοποιούμε και την ανοιχτή τραπεζική προκειμένου να δούμε πρακτικά ποια είναι η κατάσταση του καταναλωτή, και παρέχουμε σωστή ενημέρωση από την αρχή, εν συνεχεία τα βήματα που πρέπει να κάνει πριν την αγορά, και στο τέλος συνεχή ενημέρωση για το πότε πρέπει να πληρώσει».

Ο κ. Γιώργος Πατσής, CEO και Συνιδρυτής, Obrela Security Industries, αναφέρθηκε στην ολιστική προσέγγιση που παρέχει στο ζήτημα της κυβερνοασφάλειας η Obrela Security Industries. «Το διαφορετικό που εισάγαμε στην αγορά περίπου το 2010 ήταν, αντί να πουλάμε απλώς προϊόντα, να παρέχουμε υπηρεσίες outsourcing. Στοχεύσαμε στο να υποστηρίξουμε οργανισμους με υπηρεσίες κυβερνοασφαλειας σε πραγματικό χρόνο», ανέφερε ο κ. Πατσής. Κληθείς να σχολιάσει για τους μεγαλύτερους κινδύνους της περιόδου που διανύουμε, ο κ. Πατσής ανέφερε ως Νο1 πρόκληση το «complexity» του προβλήματος. «Τα complex προβλήματα είναι πιο περίπλοκα από τα complicated. Μπορεί κάποιος να επενδύσει σε αυτά, να επενδύσει σε υποδομές, σε χρόνο, όμως και η λύση δεν είναι βέβαια. Οι αγορές και οι οργανισμοί αντιμετωπίζουν την κυβενροασφάλεια ως complicated πρόβλημα. Εμείς ωστόσο, το αντιμετωπίζουμε ως complex πρόβλημα», τόνισε.

Ο κ. Βασίλης Πανάγος, Business Development Manager – Analytics, Performance Technologies, στην ομιλία του με θέμα «Any Data. Any Cloud. Anywhere», ανέφερε ότι η Performance καλύπτει και του τέσσερις πυλώνες ψηφιακού μετασχηματισμού. «Τα τελευταία χρόνια οι τράπεζες συλλέγουν μεγάλο όγκο δεδομένων σε data warehouses, όμως ένα μεγάλο ποσοστό δεν τα αξιοποιεί. Η πλειονότητα έχει εντάξει στη λειτουργία της το AI», σημείωσε. Ο κ. Πανάγος αναφέρθηκε στον ενδεδειγμένο τρόπο λήψης αποφάσεων με βάση τα δεδομένα, και τόνισε την ανάγκη παρουσίας data scientists στις τράπεζες.

Ο κ. Νίκος Μανιάτης, Διευθυντής Τομέα Λογισμικού, ΙΒΜ Ελλάδα & Κύπρος, επεσήμανε ότι η IBM έχει υλοποιήσει έναν τεράστιο μετασχηματισμό που ολοκληρώθηκε πέρυσι και επικεντρώνεται στην ανάπτυξη hybrid cloud και artificial intelligence. Όπως ο ίδιος ανέφερε, οι τράπεζες πρέπει να ανασχεδιάσουν την στρατηγική τους ώστε να μεταφερθούν εκεί που ο πελάτης κάνει την συναλλαγή του ώστε να ενσωματωθούν στην καθημερινότητα του καταναλωτή. Αυτές οι λειτουργίες προϋποθέτουν την ανάπτυξη πλατφόρμας hybrid cloud, που αναπτύσσει και εξελίσει η IBM. Εκτιμάται ότι αυτή τη στιγμή μόνο το 25% των workloads βρίσκονται σε cloud, γεγονός που καταδεικνύει τα περιθώρια ανάπτυξης.

Ο κ. Αντίγονος Παπαδόπουλος, Εμπορικός Διευθυντής, Cardlink, ανέφερε ότι ο τζίρος από κάρτες το 2021 διαμορφώθηκε σε 44,5 δισ. (+23,5%), με το πλήθος συναλλαγών να διαμορφώνεται στο 1,5 δισ. (+26%). Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τις ελληνικές κάρτες, η αξία συναλλαγών ήταν στα 38 δισ. (+19%) με το πλήθος συναλλαγών στα 1,4 δισ. Η αξία συναλλαγών μέσω ξένων καρτών έφθασε τα 6,5 δισ. (+103%) και το πλήθος συναλλαγών στα 105 εκατ. (+21%). Ο αριθμός των τερματικών έφθασε τα 830 χιλ. τερματικά (+8%). Όσον αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο, ο τζίρος έφθασε τα 6,1 δισ. (+40%), και το πλήθος συναλλαγών τα 125 εκατ. (+20%). Η μέση αξία συναλλαγής στα τερματικά POS της Cardlink διαμορφώθηκε στα 33 ευρώ έναντι 32 ευρώ το 2020, με το ποσοστό ανέπαφων συναλλαγών να υπερβαίνει το 90%. Η μέση αξία συναλλαγής στο e-commerce διαμορφώθηκε στα 56 ευρώ από 61 ευρώ το 2020.

Ο κ. Μάνος Μακρομάλλης, CEO, Excelon – Vice President, SEKEE, αναφέρθηκε στον όρο neobank και τις τεχνολογίες που ενσωματώνει η σύγχρονη, μικρή και ευέλικτη ψηφιακή τράπεζα. Όπως ανέφερε, το νέο σχήμα τραπεζών επιβάλλει η νέα γενιά καταναλωτών που απαιτεί προσωποποιημένες υπηρεσίες, όπως και οι νέες μορφές του χρήματος. Οι τάσεις αυτές οδήγησαν στην δημιουργία του Central Bank Digital Currency, από τις μεγάλες κεντρικές τράπεζες διεθνώς για την χρήση του ψηφιακού νομίσματος. Η Excelon δημιουργήθηκε το 2018 για να εξυπηρετήσει όλες αυτές τις νέες τάσεις και ανάγκες για ψηφιακή τραπεζική και κρυπτονομίσματα. Δραστηριοποιείται κυρίως σε τρεις άξονες: ηλεκτρονικό χρήμα, κρυπτονομίσματα, Xlon Chain και παρέχει υπηρεσίες για καταναλωτές, b2b, retail και wholesale.

Ο κ. Γιάννης Παπατσίρος, Σύμβουλος Επιχειρησιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας, ΔΙΑΣ (ΔΙΑΤΡΑΠΕΖΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Α.Ε), ανέφερε ότι η ΔΙΑΣ συμπληρώνει φέτος 33 χρόνια λειτουργίας. Το 2021 είχε 1373 εντεταγμένους οργανισμούς, με περσσότερα από 330 εκατ. συναλλαγές και ημερήσιες συναλλαγές ύψους 1,3 εκατ., αξίας άνω των 344 δισ. ευρώ και 1,3 δισ. ευρώ ημερησίως. Όπως επεσήμανε, μέχρι το 2025 η χρήση μεθόδων πληρωμής με QR αναμένεται να ανέλθει παγκοσμίως σε 2,2 δισ. χρήστες, ενώ η αξία των συναλλαγών που θα γίνονται με QR αναμένεται να ξεπεράσει τα $2,7 τρισ​. Ο ίδιος ανέφερε ότι η Ελλάδα κατείχε το 2020 την πρώτη θέση στην Ευρώπη σε ρυθμό ανάπτυξης (77%) του B2C e-commerce (IMF-CMI report 2021).​ Μέσα στα επόμενα δύο χρόνια, το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσω κινητών συσκευών θα ελέγχει το 73% των συνολικών πωλήσεων στο ηλεκτρονικό εμπόριο παγκοσμίως.​

Οι εργασίες του συνεδρίου έκλεισαν με μια σειρά από ενδιαφέροντα fireside chats που πραγματοποίησε ο δημοσιογράφος Δημήτρης Μαλλάς με επιλεγμένα στελέχη της ελληνικής αγοράς της ψηφιακής οικονομίας.

Πρώτος συνομιλητής ήταν ο κ. Ιάκωβος Γιαννακλής, Γενικός Διευθυντής Retail Banking, Μέλος της Διοικητικής Επιτροπής, Eurobank, ο οποίος ανέφερε ότι η βασική αντιμετώπιση της τράπεζας προς τον πελάτη, είναι να μπορεί να χρησιμοποιεί ο πελάτης ό,τι θέλει, όπως θέλει, σε οποιαδήποτε χρόνο και περιοχή. «Εστιάζουμε συνεχώς σε νέους τρόπους εξυπηρέτησης phygital ή πλήρως digital. Σήμερα ο πελάτης έχει την δύναμη στο χέρι του», ανέφερε. Ο ίδιος επεσήμανε την αξία του οικοσυστήματος προκειμένου να μπορούν να προσφέρουν όσο το δυνατόν περισσότερες και καλύτερες υπηρεσίες για τους πελάτες, εκτός από τα κλασικά τραπεζικά προϊόντα.

Ακολούθησε στο βήμα ο κ. Άκης Τσεκούρας, Cluster Lead των Mastercard Advisors για την Ελλάδα, την Κύπρο και την Μάλτα, ο οποίος αναφέρθηκε στις υπηρεσίες που παρέχει ο συμβουλευτικός τομέας της Mastercard. Όπως ο ίδιος ανέφερε, η Αθήνα εξελίσσεται σε περιφερειακό hub, εξάγοντας τεχνογνωσία σε συμβουλευτικά έργα σε όλο τον κόσμο. Ο ίδιος επεσήμανε ότι οι νέες καινοτομίες, όπως οι neobanks αφύπνισαν τις παραδοσιακές τράπεζες και συνέβαλαν στην περαιτέρω ψηφιοποίηση και εξέλιξή τους. Στο χώρο των πληρωμών αναφέρθηκε στην διάδοση των προϊόντων bnpl, στην σπουδαιότητα του καλού customer journey και του open banking, αλλά και στoν αυξανόμενο ρόλο του ESG στις συναλλαγές.

Κλείνοντας τις συζητήσεις της ενότητας, ο κ. Μάνος Μακρομάλλης, CEO Excelon, αναφέρθηκε στις αλλαγές που έχουν σημειωθεί στον τρόπο των συναλλαγών μας και στα νέα προϊόντα και κρυπτονομίσματα. Ειδικότερα, για την αγορά των κρυπτονομισμάτων, ανέφερε ότι έχουν αποκτήσει βάθος και μεγαλύτερη σταθερότητα και επεσήμανε ότι «τα κρυπτονομίσματα έχουν μέλλον, αρκεί να μετεξελιχθούν». Όπως ο ίδιος ανέφερε, το κομμάτι του ψηφιακού δεν μπορεί να αναπτυχθεί εωτερικά στην τράπεζα αλλά εξωτερικά, παράλληλα. Η Excelon ανέφερε ότι είναι technology provider με ό,τι άδεια απαιτείται, ώστε να αναπτύσσει δικό της πελατολόγιο ή σε συνεργασία με κάποιο τραπεζικό ίδρυμα να δημιουργήσει μία νέα ψηφιακή τραπεζική, όπου δεν θα χρειάζεται ποτέ ο πελάτης να επισκεφθεί κάποιο κατάστημα.

Το 9th Digital Banking Forum διοργανώθηκε από την ethosEVENTS σε συνεργασία με το οικονομικό και επιχειρηματικό portal, banks.com.gr και το οικονομικό και επενδυτικό περιοδικό ΧΡΗΜΑ και πραγματοποιήθηκε υβριδικά με φυσική παρουσία στο ξενοδοχείο Divani Caravel, ενώ μεταδόθηκε ζωντανά και μέσα από το LiveOn Expo Complex, το σύγχρονο τρισδιάστατο συνεδριακό και εκθεσιακό κέντρο της LiveOn, αξιοποιώντας τις τεχνολογικές καινοτομίες και δυνατότητες του.